Mjah je zal altijd wel tegen dingen aanlopen wanneer het aankomt op DIY vs Prebuilt, beide hebben voor en nadelen. In jouw gegeven "best buy build" bijvoorbeeld, had deze build een bepaald doel voor ogen, in dit geval gamen op 4k, dat er een verschil zit in de kloksnelheid van het geheugen en de processor zal je in dit geval als gebruiker vrijwel niets van merken.
Anderzijds kan je bij Prebuilds ervan uitgaan dat er vrijwel altijd iets "mis" mee is. De primaire movitatie van de fabrikant/merk is namelijk winst, en om dit te bereiken moeten ze een systeem samenstellen wat niet gigantisch veel duurder is dan een DIY build (annders verkopen ze niets), en daardoor besparen ze meestal op 1 of 2 componenten van de build. Daarom zal je bij prebuilds veel vaker dingen tegenkomen die niet optimaal compatible zijn dan bij mensen die zelf een build samenstellen voor een bepaald doel. Daarnaast loop je er veelal tegenaan dat zelfs voor de dure prebuilds ze vaak onderdelen gebruiken die tegen de top aanlopen van hun prestaties, wat ervoor zorgt dat je vrijwel nooit kunt "upgraden" zonder bijjna alle componenten in de je pc te moeten verwisselen, waardoor het eigenlijk interessanter wordt een compleet nieuwe aan te schaffen. En als de primaire motivatie van een bedrijf winst is dan is het natuurlijk geen wonder dat ze hun systeem zo proberen samen te stellen dat je en nieuw systeem koopt ipv kleine onderdelen te kunnen upgraden.
In contrast zijn DIY builds erg dynamisch, wat een goede DIY build was in 2021 is mischien dit jaar niet zo goed meer, en dit kan verscheidene oorzakken hebben, de leverbaarheid van sommige onderdelen, of bijvoorbeeld prijzen voor GPU's die omhoog gaan. Of nieuw technologie die niet meer werkt met oudere hardware. Evenals het doel van de gebruiker. Sommmige gebruikers geven weinig om graphics en kiezen daarom voor een goedkoper GPU ookal is dat niet optimaal, waar andere gebruikers meer belang hebben bij 32 GB Ram omdat ze 50 tabs open willen hebben in chrome. Zelfs als hardware niet 100% compatible is is dat voor een doe-het-zelver niet zo belangrijk zolang het maar werkt voor de dingen die hij/zij ermee willen doen. En sluipen er daardoor hier en daar wat foutjes in bij sommige builds ? natuurlijk, maar die zijn tegenwoordig heel zeldzaam, of van specifieke aard die de samensteller niet had kunnen voorzien.
Reputatie is ook belangrijk voor een bedrijf, maar in de praktijk betekent dat niet dat ze ernaar streven om de "beste" te zijn, maar enkel om beter te zijn als de slechste, of in ieder geval ongeveer net zo goed als de rest. Een belangrijk detail om in je achterhoofd te houden.
Maken doe-het-zelvers ook soms fouten ? natuurlijk, maar in mijn ervaring zijn deze meestal lang niet zo erg als de fouten die in Prebuilds zitten. Het kan met een prebuild ook makkelijk gebeuren dat je een budget prebuilt koopt maar dat het moederbord geen ingebouwde wifi heeft. Het verschil is echter dat bij de prebuild ze dit gedaan hebben om hun eigen kosten zo minimaal te hebben, terwijl een DIY-er weet dat ze dit simpelweg kunnen oplossen met een USB-Wifi dongle van 10 euro. Problemen in het verleden met DIY builds die niet compatible bleken te zijn had veel meer te maken met gebrek aan kennis van sommige onderdelen, die soms zelfs expres door de fabrikant niet uitgegeven werden. Of beperkingen hadden die juist door DIY-ers ontdekt zijn waardoor websites als pcpartpicker opgericht zijn om mensen te informeren over potentiele problemen.
Ik snap dat dit alles ervoor zorgt dat je niet goed weet wie je nou wel of niet kunt vertrouwen, daarom zijn er websites als dit, of zelfs reddit, waar je builds kunt posten, en mensen die geen winstbelang hebben bij hun antwoord ernaar kunnen kijken of dat ze potentiele problemen zien, of suggesties hebben om je build efficienter te maken voor "upgrades" Maar dat betekent wel dat je zelf wat tijd erin moet steken om dingen te onderzoeken, meerdere mensen om meningen vragen etc, blindelings een DIY build volgen is altijd een slecht idee tenzij je enigzins kennis hebt van verschillende hardware, of navrraag doet bij mensen met meer ervaring.
Persoonlijk als ik een budget had van 1800 euro zou ik ervoor kiezen om hem zelf samenn te stellen, omdat ik vertrouwen genoeg heb in m'n eigen kennis om voor zo'n 1400 euro m'n eigen build compleet te hebben, en de overige 400 kan gebruiken voor "luxe" of om eventuele problemen op te lossen. En ik zou dezelfde richtlijn hanteren wanneer je een prebuild aanschaft, houdt er rekening mee dat je daarbij ook sommige dingen zult moeten vervangen. Prebuilds staan erom bekend om slechte kwaliteit power supply en cpu koelers te hebben.
Daarnaast heb ik zelf goede ervaringen met Lenovo, met hun laptop selectie in elk geval. Lenovo staat erom bekend dat ze goede hardware hebben ivm de prijs. Waat je daarbij echter inlevert mbt laptops is de beeldscherm kwaliteit en batterijduur. Elk merk heeft zo z'n reputatie om goed te zijn in bepaalde dingen, en slecht in andere. Voor hun desktops kan ik weinig over zeggen anders dan dat ik nooit iemand gehoord heb met slechte ervaringen (tot nu toe) Echter de 1e reactie die je kreeg laat mij al weten dat je d'r wsg niet oop hoeft te rekenen dat je dit systeem later kan upgraden.
Conclusie - Als je er voor kiest een prebuild meer te vertrouwen als een DIY build dan heeft dat tegenwoordig wsg meer te maken met je eigen gebrek aan kennis en ervaring dan de competentie van degene die de DIY build heeft samengesteld. 99% van alle hardware is compatible met elkaar. Het enige waar je tegenaanloopt bij een DIY build zijn meestal kleine dingen waar de samensteller niet aan gedacht had omdat die niet belangrijk waren voor zijn "doel" of dingen die ze niet wisten. Gamers Nexus en andere youtube kanalen hebben een complete serie van reviews over prebuild systemen, waarbij je al snel ziet dat zelfs voor de dure systemen de cosument genaaid wordt omdat ze de kantjes eraf lopen, en je wsg nog steeds zelf aanpassingen moet doen om het systeem stabiel en optimaal te maken. Daarom verbaast het me niets dat sommige mensen wat geirriteerd reageren op je twijfel aan de betrouwbaarheid van DIY builds. Als je denkt dat je beter af bent met een Prebuild van 1800 euro dan kan het nog wel eens zijn dat je bedrogen uitkomt. In de pc markt is de prijs lang geen garantie voor kwaliteit of stabiliteit, en ookal steken sommige merken meer tijd hierin is het meer de uitzondering dan de regel. D'r is vrijwel geen enkel merk wat ik vertrouw voor een high spec prebuild pc.
Ga voor een prebuild met grote kans dat je zelf aanpassingen moet doen of dingen later moet vervangen wegens matige kwaliteit hardware, en vrijwel geen mogelijkheid voor upgrades, of go voor DIY build waarbij je zelf iets meer moeite moet doen om dingen uit te zoeken en je systeem samen moet stellen, met een klein risico op onvoorziene problemen, als ik een budget had van 1800 euro dan wist ik het wel, maar de keuze is aan jou natuurlijk.