Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Sub €1000 PC, switch van laptop/tablet naar PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooralsnog zal het systeem toekomst bestendig moeten zijn, naast internetten en wat programmeren, wil ik initieel muziek kunnen bewerken (analyseren, clipping bewerken, etc. Later wil ik videobewerking kunnen doen, misschien ook wat gamen, maar dan hoop ik dat de prijzen van GPU's weer wat afgekoeld zijn. Dus ik wil vooral een upgrade traject open houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zal echt onder de €1000 moeten blijven, scherm en periferals heb ik, waarschijnlijk kannibaliseer ik de 1 TB M2 uit mijn Latitude met Win10Pro, opslag is vooral externe SSD's, maar ook hier zal in de toekomst wat uitbreiding plaatsvinden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, ik rip de 1TB M2 uit de Latitude, is NVMe verder geen details, maar voor nu wel snel genoeg. Scherm is HP 27"en ik heb een ASUS ProArt PA278QV staan. Beide zouden voor u perfect met iGPU moeten kunnen stralen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart voorlopig niet (te duur, niet nodig voor muziek en Photoshop. Voeding wel stevig genoeg voor een 3080 oid. Nu 1 M2 SSD, heb nog een 4TB HDD (ironwolf), verder externe Samsung T5's voor ettelijke TB's. Back-up gaat straks op extern NAS, nog te bouwen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Team blue, EVGA voeding (no hassle) verder geen harde voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst heel klein maar dat beperkt de boel en maakt het duur, dus toch (m)ATX denk ik wel, verder wel stil! met een 850 voeding zal ie niet super zuinig zijn, maar liefst wel efficiënt. RGB e.d. heb ik niet echt nodig, als het er is zal ik het er niet uitslopen, maar zeg maar klasse boven flair.

Ga je overklokken?
Been there done that, don't want the t-shirt or do it again?

Wat verwacht je van ons?
Heb wat bijeen geraapt, ben benieuwd of er bottlenecks of misschien wel laag hangend fruit zijn die ik mis, dan hoor ik dat graag. Is drie fans voldoende of moeten er nog wat bij?

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2955906
  • Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
  • be quiet! Pure Wings 2, 140mm
  • EVGA 850 BQ
  • MSI MAG B660M Mortar DDR4
  • Intel Core i7-12700K Boxed
  • be quiet! Dark Rock 4
  • G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

[ Voor 8% gewijzigd door Sandmman op 03-06-2022 17:57 . Reden: Te vroeg op publish ]

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Voor een 12700K cpu heb je een Z690 moederbord nodig.
De Dark Rock 4 wil je nog wel eens over het eerste memory slot hangen, bij de DR4 Pro heb je dat niet.
Be Quiet levert nog niet standaard een LGA1700 montagekit mee, deze kun je aanvragen bij Be Quiet of meebestellen bij de webshop.
Wellicht dus zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 399,99€ 399,99
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenSharkoon TG6M RGB€ 87,90€ 87,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 128,95€ 128,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.000,64

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Deze voeding heeft wat minpuntjes - zie bv deze recensie, ik zou er een Corsair RM1000x Zwart of een Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart inzetten.

De niet K versie van deze CPU op een goed B660 moederbord met een fatsoenlijke koeler is niet veel langzamer, maar wel goedkoper (zeker als je niet gaat overklokken) - zie de discussie in dit recente topic (en sub-topics).

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 04-06-2022 00:43 ]

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Inmiddels nog wat rondgekeken, aangezien video bewerking in het verschiet ligt wordt wel aanbevolen voor de 12700K (of de i5 variant) te gaan, deze geeft betere prestaties, dus MB moet dan maar Z6.
Ik zie in de link vd recensie geen EVGA voeding.
En van de Scythe zie ik geen TDP.....

Maar goed bedankt en ga een nieuwe poging wagen

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
De scythe Fuma 2 "Rev.B" wordt standaard geleverd met de LGA1700 montagekit en is een dubbele tower met twee fans: https://www.scythe-eu.com...kuehler/fuma-2-rev-b.html
De fans draaien maximaal 1500rpm, wat in combinatie met een Intel 12700K, veel meer ruimte geeft dan een Mugen 5 PCGH die begrenst is op 800rpm.
Het TDP dat een fabrikant opgeeft zegt alleen maar iets over de cpu-koelers van dezelfde fabrikant. Elke fabrikant heeft zijn eigen meet methodiek, dus dat is onderling niet vergelijkbaar.

Gekozen voor de Semi-passieve Seasonic voeding, die toch weer duidelijk goedkoper is dan de Corsair RMx.