Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-11 23:08
Goedemiddag allemaal,

Ik zou graag wat aankoopadvies en opstelling advies voor zonnepanelen willen ontvangen. Gaat om een oost/west opstelling van een hoekwoning in de regio Rotterdam. Ik wil zelf alle materialen bij een webshop bestellen en dit vervolgens samen met een bevriende aannemer gaan leggen en aansluiten. Het dak heeft een helling van 31 graden

Als aanvullende eis zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om het systeem in de toekomst gemakkelijk met een x aantal panelen uit te breiden. Ik ga in mijn tuin een overkapping bouwen en daar wil ik in de toekomst ook panelen op gaan leggen.

De afmetingen bepaald door het kleine schuine dakje van de bijkeuken (achterkant huis) op te meten en dan op basis van het aantal pannen terug te rekenen. Afgerond naar beneden (op 5 cm)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMX727sfQg15vz1gj5Bhfa5WZRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/14AnnMNHpBbnqVPnop3nTNIy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB7lryc1dkLVH7g3ZaQA7tGZynw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK9mEqaxceKIs0lXu9Ll99I6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_omMLzInTAR6xRYfZspQ7XfQ3AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLd2RI65nKvRN86g3xb4wyzq.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's
Schaduw
Afgezien van de schaduw van de huizen van een straat verder, zowel aan de voor- als achterkant, is er geen schaduw.
Jaarverbruik
Weinig. Zit op gemiddeld 1800 kwh per jaar. Hier gaan dit najaar een warmtepomp en airco bijkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Budget +/- 4k. Doel is om het dak maximaal te benutten (vol te leggen voor zover mogelijk). Het kleine schuine dakje aan de achterkant van de woning blijft vrij aangezien dit mogelijk plat gaat in de komende jaren.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bevriende aannemer. Ik verdiep me zelf in alle technische materie en koop ook zelf alle benodigde materialen.
Bijhouden van data
Dit zou ik graag willen integreren in m'n huidige home assistant dashboard. Bij voorkeur verlaat de data van de zonnepanelen ook niet mijn woning. Met andere woorden liever geen opslag/connectie naar externe servers van fabrikanten oid.
Reeds verkregen offertes
Nog geen, omdat ik vooral op zoek ben naar suggestief voor welke opstelling, welke (type) paneel, omvormer, bevestigingsmaterialen etc. Het volledige pakket zelf samengesteld zonder installatie zeg maar.
Regio
Rotterdam

[ Voor 34% gewijzigd door kooimens op 03-06-2022 16:50 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Bij zelf doen geld voor mij: zelf begrijpen want zelf verantwoording dragen.

Heb je al naar ontwerp software gekeken als Sunny design?
Persoonlijk vind ik SolarEdge designer heel veel prettiger.

Ik denk niet dat je oost west opstelling veel baat heeft bij een duur SolarEdge systeem...

Maar je overkapping kun je alleen op dezelfde string omvormer doen als je de daken van je huis in polystring doet... Dat betekend gelijke panelen, gelijke aantallen en een SMA omvormer die de stroom van een dergelijke opstelling aan kan.
Tevens moet je dan solar kabel door je tuin trekken...

Rekening houden met deze uitbreiding is dus geheel geen natuurlijk makkelijke optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kooimens
@Ronald, bedankt voor je input. Aan de hand van je opmerkingen ben ik wat verder in de materie gedoken en met SolarEdge aan de slag gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xJa88MaRLDLVROwvJvMlfjGwE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3HttGzm9ja13cOLRXHJK1Gw.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik van plan ben om in ieder geval de panelen op vrijdag 17 juni of zaterdag 18 juni op het dak te gaan plaasten ben ik wat webshops afgegaan om te zien wat er op voorraad is. De opstelling die ik nu heb gemaakt is met de LR4 60HPB 365M van Longi. Lijkt mij een prima paneel.

Op deze manier kan ik twee strings van 2x 8 panelen maken. Ik ben nog wel zoekende naar welke omvormer voor dit systeem geschikt is. Het totale maximale vermogen van deze opstelling is 16 * 365 = 5840 watt. Hier lees ik dat het aangesloten wp vermogen tussen de 70% en de 200% van de omvormer is. Met andere woorden, de omvormer moet een max hebben van 4088 en 11680 wp. Right?

Het idee om op dezelfde omvormer in de toekomst ook de panelen van de overkapping aan te sluiten heb ik voor nu even laten varen. Ik kan in deze opstelling 16 panelen kwijt en dat is voor nu (en waarschijnlijk ook in de toekomst) genoeg. Als ik toch nog extra panelen wil leggen op de overkapping zal ik die voorzien van microomvormers of een eigen separate omvormer

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
SolarEdge designer geeft ook advies over welke omvormer en, als je het juiste paneeltje uitklapt, het maximaal te verwachten DC vermogen.

Ik verwacht dat het hele verhaal op een SE3680H of SE4000H kan.

Bij weinig schaduw en string omvormer met 2mppt overwegen van hetzelfde vermogen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kooimens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ5_kyK8tTXpLB7lAslWDxuGvsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbJP9wIcGwbIGgLv0brQ1bbF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPQA8SFmcd1mpuu_VERYMB3hoCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZhPtLJFw5HOqtnhsaL7rj4W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben weer een stapje verder gekomen. Met nog wat puzzelen en nameten kan ik precies (inclusief 20 cm speling bij dakgoot en 10 cm bij de nok) 9 panelen per kant kwijt. Perfect om het dak volledig vol te kunnen leggen.

Daarnaast kwam ik deze panelen tegen bij groothandelsolar. 18*400 maakt 7200 watt totaal.

Nu twijfel ik toch over de grootte van de omvormer (zie ook screenshot). In veel topics lees ik dat mensen met een 3600 of 4000 prima vooruit kunnen. Maar hoe bepaal ik dat nu echt? SolarEdge designer lijkt in ieder geval de se3680H als mogelijkheid te bieden