Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Goedenavond,

Bezig met offerte zonnepanelen. Ben er uit kwa legplan en dergelijke en kom nu aan in eindstadium offerte waarbij het bijna tijd wordt te gaan tekenen.

Gaat om:
8x AEG-390 164x114 / AS-M1082B-H(M10)-390, pal zuid, geen schaduw, dakhelling 49 graden
16x AEG-390 164x114 / AS-M1082B-H(M10)-390, pal noord, geen schaduw, dakhelling 49 graden

Totaal 9360Wp, geen optimizers, 3 fasen stringomvormer met 2 MPP trackers. Beoogde opbrengst volgens calculatie ruim 6600kWh per jaar

E.e.a. wordt aangeboden met een omvormer van 8kW, op mijn verzoek SMA Tripower ipv Goodwe, maar dat lijkt me wat aan de grote kant aangezien 2/3 van de panelen op noord ligt en de piekopbrengst hooguit 4500watt gaat zijn? Ook in geval van Goodwe werd er een 8 kW omvormer in de offerte gezet.

Heb in SunnyDesignWeb de installatie ingevoerd, type paneel wijkt ietsje af omdat ik hetzelfde paneel niet kon vinden.

Als ik het goed heb geeft de energierendementsfactor aan of er afgetopt wordt op de zonnigste dagen of niet? In dat geval doet in SunnyDesign de 4kW omvormer nog een beetje aftoppen, en de 5kW niet meer.

Heeft het wel zin een 8kW omvormer te nemen? Of is dit om aan andere criteria te voldoen? Ergens lijkt het wel een beetje of de leverancier de totale Wp neemt, daar 10% vanaf trekt om zo de omvormer kW te bepalen. Normaal misschien niet zo gek met een zuid/oost/west ligging, maar met 2/3 van het totaal aantal panelen op noord??

Hieronder het vergelijk tussen een 4, 5, 6 en 8kW omvormer. (Panelen iets afwijkend van offerte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZImIy2HO1Fdlt5gf-qrwKISEJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyIUQEedPmAjnoKLxQkc7QDD.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder wat uit SunnyDesign komt met een 5kW omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vs9qMSnpdVzvWjWTm4dFIK1IrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoxJy89NjrXHWYjUUuNdx6ru.jpg?f=fotoalbum_large

Heb in SunnyDesign niet kunnen vinden wat het systeem maximaal levert levert op een zonnige dag. Heb het liefst wel een omvormer die (net) niet aftopt.

Zie ik iets over het hoofd, of is de aangeboden omvormer gewoon veel te groot?

Alle reacties

• Stokertje
Bij deze ook nog even de gebruikte PV generator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEhFMKprmhdNvhkqBRk_nkObFdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0k2ooZeYfmPeigJ5tb8VkOG.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Ik heb in Sunny het maximaal gerealiseerde vermogen ook nog niet gevonden... Maar op basis van Energierendementsfactor heb je gelijk. De 6kW is ideaal, de 5kW kan maar krapjes.

Een 'basis' ontwerp zonder tekening in SolarEdge designer geeft je wel een maximaal DC vermogen...
(betekend niet dat ik zeg dat je het met SE moet uitvoeren... het doet alleen betere simulaties)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Stokertje
Ronald schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:05:
Ik heb in Sunny het maximaal gerealiseerde vermogen ook nog niet gevonden... Maar op basis van Energierendementsfactor heb je gelijk. De 6kW is ideaal, de 5kW kan maar krapjes.

Een 'basis' ontwerp zonder tekening in SolarEdge designer geeft je wel een maximaal DC vermogen...
(betekend niet dat ik zeg dat je het met SE moet uitvoeren... het doet alleen betere simulaties)
Dankjewel! Zal bij SolardEdge ook even een account aanmaken en kijken wat voor maximaal vermogen daar uit komt. Terug naar 6kW scheelt weer zo’n 200 euro.

Weet niet of je het gezien hebt, maar in de vergelijking stonden de omvormers niet netjes op volgorde, maar in de volgorde 4, 6, 5, 8kW.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 23:54
Volgens Sunny is het aantal kWh/kWp bij het 5 kW model optimaal.
Al zal die vast een paar keer per jaar een paar W aftoppen, dat wordt gecompenseerd doordat het 5 kW model relatief minder diep terug moet.

En denk eraan, aftoppen is groen. Het zorgt ervoor dat er netcapaciteit over blijft voor de buren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Met max 12A ingangstroom begrens je die zuid panelen overigens sowieso op ongeveer 350 W.
Niet dat het een probleem is, de zon is maar een paar uur per jaar zo fel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Stokertje
Zal overleggen voor een 5 of 6kW omvormer. Hij was erg stellig dat het systeem zeker wel 8kW ging leveren op een zonnige dag dus ben benieuwd hoeveel ze mee willen bewegen. Denk nog steeds dat ze gewoon totaal Wp - 10% hebben gedaan zonder rekening te houden met de orientatie van het overgrote deel van de panelen.

Het lijkt erop dat je met SolarEdge Designer niet zomaar een PV generator kan creeren op basis van aantal panelen, hellingshoek en azimuth. Moet eerst alles tekenen zo te zien. Heb eigenlijk geen trek om die learning curve na SunnyDesign weer aan te gaan dus laat het maar zitten.

Hun software moet toch ook het verwachte hoogste piekvermogen kunnen weergegeven?

• busscherski
Het hoogste piekvermogen doet er niet toe voor SMA, het gaat om de verwachte jaaropbrengst.

De verkoper weet wellicht niets van de techniek of heeft mogelijk nog nooit van Sunnydesign gehoord. Soms kun je er erg lastig mee praten. Zulke mensen houden soms heel erg vast aan het script. Die kun je niet overtuigen met feiten.

Ik raad je aan om de verkoper zich niet dieper in te laten graven en iets te sturen als: "akoord met de offerte met een 5 kW omvormer voor een minderprijs van 400 euro"

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
Is het niet zo dat als de zon in de zomer hoog staat dat alle panelen dan worden beschenen en je dan dus ruim over de 8kW kunt gaan met je set (waardoor de omvormer weer de beperkende factor is)? Ik snap dat als de zon wat lager staat dat je eerst de ene kant in de zon hebt en later de andere kant. Maar midden in de zomer staat de zon bijna recht boven ons land.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• busscherski
@DutchKel
Als de zon heel hoog staat komt er inderdaad wat zon direct op noord, maar nog steeds onder een heel ongunstige hoek. Met een hoge zon komt er ook niet zo heel veel zon meer op de zuid panelen, ze staan immers behoorlijk steil.
Ik denk dat niemand het beter weet dan Sunnydesign.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DutchKel we kunnen er een getal op plakken: we zitten op de 52e breedtegraad, aardashelling is 23 graden => 75° op zijn hoogst, meestal veel minder.
Het noorddak heeft helling 49° dus de zon staat vanuit de panelen gezien op 26°.
Afgezien van reflectie en indirect licht doet Noord dus maximaal sin 26° = 44%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
Proton_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:31:
@DutchKel we kunnen er een getal op plakken: we zitten op de 52e breedtegraad, aardashelling is 23 graden => 75° op zijn hoogst, meestal veel minder.
Het noorddak heeft helling 49° dus de zon staat vanuit de panelen gezien op 26°.
Afgezien van reflectie en indirect licht doet Noord dus maximaal sin 26° = 44%.
Op 21 juni.
Ervoor en erna is het minder.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
kan ook een levertijd dingetje zijn. Omvormers zijn notoir klote qua levertijd nu, dus misschien is deze serie nog wel in hun magazijn aanwezig....

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Even snel ingevuld in een online PV calculator:

https://www.thomasberger....w2=6240&temp_coeff2=-0.48

Geeft wel een redelijk beeld van wat je kunt verwachten imo

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• Stokertje
da_stiech schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:45:
Even snel ingevuld in een online PV calculator:

https://www.thomasberger....w2=6240&temp_coeff2=-0.48

Geeft wel een redelijk beeld van wat je kunt verwachten imo
Geeft inderdaad een mooi beeld, ook voor betreft de tijdsverschillen tussen het opwekken van de verschillende dakvlakken door het jaar heen. Het gekke is we dat de geschatte opbrengst per jaar wel zo’n 1000kwh lager ligt dan wat SunnyDesign en de leverancier aangeven.

• Stokertje
Leverancier wil niet lager gaan dan 6kw, ik had 5 voorgesteld. SunnyDesign automatische selectie gaf voor 3 fasen het 4kW model aan welke iets aftopte.

Ook met 6 kan ik leven, maar 8 was mijn inziens echt overkill.

Nog even nadenken en dan mogelijk een krabbel zetten onder de aanbieding. Denk dat de prijs netjes is, en het bedrijf lijkt goed bekend te staan. Kunnen we daarna verder denken over een warmtepomp boiler of een split airco voor verwarming.

Allen bedankt voor de input!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@Stokertje Thomas Berger is heel conservatief... En een heel erg versimpelde simulatie... Letterlijk een A4tje aan code. (Ik heb hem voor mezelf aangepast voor 3 en 4 dakvlakken)

Opbrengst simulaties zijn daarom onderling niet te vergelijken.

6kW is prima, niet over twijfelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Stokertje
Ronald schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:46:
@Stokertje Thomas Berger is heel conservatief... En een heel erg versimpelde simulatie... Letterlijk een A4tje aan code. (Ik heb hem voor mezelf aangepast voor 3 en 4 dakvlakken)

Opbrengst simulaties zijn daarom onderling niet te vergelijken.

6kW is prima, niet over twijfelen
Voor mijn gevoel zat hij inderdaad laag, lager dan de rest inderdaad. 6kW is prima inderdaad, de 8 was gewoon te gek. Een dezer dagen handtekening onder offerte denk ik, nette prijs volgens mij, en naar wat ik kan vinden een goed bedrijf. Kunnen we verder gaan kijken naar o.a. Warmtepomp boiler 👍
Pagina: 1