Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:43
Ik ben volgens de onderstaande link bezig een berekening te maken voor een warmtepomp en ben benieuwd of het e.e.a. klopt
Dit is de link : https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/
We hebben een woning met een WTW installatie uit 2002 van 124m2 wat volgens de tabel een warmte nodig heeft van 60 - 6 is 54w/m2
Er staat in de tabel dat daar een Vollast draaiuren van 1634 uur voor nodig is
Volgens de berekening kom ik uit op 124m2 x 54w/m2 is 6,7kW dat zou dan een afgegeven vermogen hebben van 1634 x 6,7 is 10948kWh
De Nibe F2040 heeft een COP waarde van ±5 maar als ik dan 4 aanhoud dan kom ik op een verbruik van ±2700kWh per jaar
Als deze berekening klopt dan betekend het dat de elektrakosten ±€865 worden (€0,32/kWh)
Ons gasverbruik voor verwarming is nu ±700m3 en dat kost mij nu met vast contract ±€900 (€1,28/m3)
Verschil is minimaal en dan ben ik wel de aanschaf/installatiekosten van de warmtepomp kwijt
Vraag me dus af of het wel rendabel is nu ik nog een vast contract heb voor 3 jaar wat in januari is ingegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je (genoeg) zonnepanelen liggen? De business case om zonder panelen over te gaan naar een warmtepomp is erg mager, maar met zonnepanelen wordt het verhaal anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
Als je in die link zelf kijkt zie je dat het verschil tussen een CV-ketel en een warmtepomp bij hun uitkomt op 1464m3 gas tegenover 2916kWh. Aangezien jij maar 700m3 verstookt lijkt het me sterk dat je warmtepomp dan alsnog 2700kWh verbruikt. Als je er van uit gaat dat de verhouding etzelfde blijft zou dat eerder 1500kWh moeten worden.

Ik schat dus dat het vermogen dat je nodig hebt van je warmtepomp een stuk lager is dan dat je nu in je berekening hebt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:06
Gasverbruik naar kWh is vaak vermenigvuldigen met 2.
Dan kom je ongeveer uit op 1400 wat behoorlijk overeenkomt met de 1500 van @redwing

Volgens de koevlaas formule (maar die is inclusief warm water), laten we zeggen 700 voor verwarming en 300 warm water. 1000 dan in totaal -> 5 kW warmtepomp. (totaal gas * 8 / 1650)

Maar wat je ook kan doen is je gasverbruik per dag downloaden en de gemiddelde temperatuur ernaast zetten.
Dat geeft je een redelijk indicatie hoeveel gas je bij welke temperatuur nodig hebt. Dat kan je dan ook doorrekenen naar - 20.

Maar aangezien je een contract hebt wat nog 3 jaar geldig is kan je beter beginnen met warmtepomp simuleren. Begrens je ketel op 40 graden met minimale nachtverlaging en kijk of je het huis warm kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-08 10:35
1m3 gas = 8,8kWh ondergrens verbrandingswaarde Gronings gas boven grens haal je nooit aangezien je nooit 100% efficiënt bent.

700m3 gas = 6160kWh

Als we aannemen dat je voor warm water 240m3 gebruikt.

Wordt het 460m3 gas= 4048 kWh / COP 4= 1012kWh = €324,- dit is dus excl. warmwater hierin moet je ook nog investeren + verbruik...(E-boiler, warmtepompboiler, zonnecollector etc..)

Zoals @D-dark al zegt is het belangrijk om te weten wat het maximale vermogen is op een koude dag ten zij je een alternatief hebt bijv. e-kacheltje, houtkachel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@pagani Ik heb 5200Wp op het dak liggen maar ons jaarverbruik is ±4000kWh
ik hou dus wat over maar niet genoeg om het verbruik van de WP te dekken

@redwing vergeet niet dat het voorbeeld in de link en woning betreft van 2016-2017 waardoor er een rekenfactor is van 45w/m2 en ze hanteren een COP van 5 wat bij lage buitentemperatuur niet haalbaar is met de F2040
Ons huis is van 2002 met WTW wat een rekenfactor geeft van 60-6=54w/m2
verschil van 9w/m2 x 124 is 1,116kW x 1634 =1833kWh : cop 4 is 456kWh verbruik
Dan nog zou ik 2700-450=2250kWh gaan verbruiken
Of ik doe iets in de berekening fout of de berekening klopt niet, dus mijn vraag klopt de berekening ?

@D-dark ik begrijp wat je schrijft maar 2x is een aanname en ik heb het volgens de gegevens berekend wat fout kan zijn maar daarom mijn vraag.
Mijn totaal verbruik is nog geen 900m3 gas en dat wordt gebruikt om te douchen en te verwarmen meer niet. Ik heb dat gesplitst naar 700m3 voor verwarmen en 200m3 voor douchen.
Dat verbruik is al enkele jaren het zelfde.
Ik neem elke maand de standen op en de ketel is begrenst op 45° met 1° nacht verlaging.
Enige is dat de verwarming op de verdieping uit staat behalve de badkamer.
Verdieping is 54m2 - badkamer van 9m2 is dus 45m2 wat minder verbruikt
Houd dus in dat het gasverbruik gebasseerd is op 79m2 en de warmtepomp op 124m2
Moet ik even aanpassen om een reël vergelijk te zien.

@MO1234 ik had het gasverbruik al gesplitst maar niet vermeld en als alternatief heb ik nog een split airco/verwarmer in de huiskamer.
Nadeel daarvan is dat de huiskamer wel warm wordt maar de plavuizen vloer koud blijft en dan voelt alles koud aan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
pagani schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:23:
Heb je (genoeg) zonnepanelen liggen? De business case om zonder panelen over te gaan naar een warmtepomp is erg mager, maar met zonnepanelen wordt het verhaal anders.
Wat is dit nu voor ongefundeerde opmerking. Mijn situatie: ik verstookte 500m3 voor verwarming gas tegen €0,86 = €430,- Nu 1300 kWh tegen €0,24 = €312,- Voordeel in mijn geval €118,- De meeste mensen verstoken 1500m3 dus €300,- voordeel en in mijn geval met een L/L dus helaas nog geen SWW. Ga je van het gas af bespaar je ook nog eens vastrecht en energiebelasting op electra is ook lager. Tevens heb je aan een warmtepomp ook veeeeeel minder onderhoud.

Dat het nog mooier wordt met zonnepanelen klopt maar dat het niet interessant is klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Net even een nieuwe berekening gemaakt voor alleen beneden en de badkamer verwarmen en dan kom ik op ±1750kWh verbruik en dat komt aardig overeen met wat jullie schrijven
Dan wordt het gunstiger want dan wordt mijn elektra verbruik 1750 x €0,32 = €560
Dat is ±€340 minder dan met gas
Aangezien ik ±1000kWh over hou van de PV hoef ik maar 750kWh bij te betalen en dat is dan €240 of te wel ik ga dan €660 minder betalen
Klopt dit ?

Ik moet dan wel een 8kW warmtepomp nemen voor de toekomst en is dat een probleem voor de pomp ?
Ik heb eigenlijk maar 4,3Kw afgerond 5kW warmtepomp nodig (in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
gsm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:12:
Net even een nieuwe berekening gemaakt voor alleen beneden en de badkamer verwarmen en dan kom ik op ±1750kWh verbruik en dat komt aardig overeen met wat jullie schrijven
Dan wordt het gunstiger want dan wordt mijn elektra verbruik 1750 x €0,32 = €560
Aangezien ik ±1000kWh over hou van de PV hoef ik maar 750kWh bij te betalen en dat is dan €240 of te wel ik ga dan €660 minder betalen
Klopt dit ?

Ik moet dan wel een 8kW warmtepomp nemen voor de toekomst en is dat een probleem voor de pomp ?
Gezien je huidig gasverbruik kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat je die 8kW nodig hebt. Dat verbruik komt eerder overeen met 5kW of als je net wat ruimer wil zitten 6kW. De enige manier om dit te bevestigen is, zoals hierboven al gezegd, meten en opschrijven. Bedenk hierbij dat die rekenfactor leuk is, maar puur een schatting. Het kan heel goed zijn dat jouw huis juist zuiniger is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Wat is dit nu voor ongefundeerde opmerking. Mijn situatie: ik verstookte 500m3 voor verwarming gas tegen €0,86 = €430,- Nu 1300 kWh tegen €0,24 = €312,- Voordeel in mijn geval €118,- De meeste mensen verstoken 1500m3 dus €300,- voordeel en in mijn geval met een L/L dus helaas nog geen SWW. Ga je van het gas af bespaar je ook nog eens vastrecht en energiebelasting op electra is ook lager. Tevens heb je aan een warmtepomp ook veeeeeel minder onderhoud.

Dat het nog mooier wordt met zonnepanelen klopt maar dat het niet interessant is klopt niet.
Bij een business case neem je ook de kosten en afschrijving mee. Met 300 euro per jaar besparing moet je een beetje warmtepomp van drieduizend euro (naast de overige installatiekosten) dus in tien jaar terugverdienen. Dat is een magere business case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
pagani schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Bij een business case neem je ook de kosten en afschrijving mee. Met 300 euro per jaar besparing moet je een beetje warmtepomp van drieduizend euro (naast de overige installatiekosten) dus in tien jaar terugverdienen. Dat is een magere business case.
Doe je dat ook bij je CV met plofketel met bijbehorende belachelijke gasprijzen? Nee dat is een top business case. _O-

NB: besparing is meer dan €300,- Dat is alleen al je vastrecht wat vervalt en daaboven de besparing in kosten wbt gas tov stroom/ COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Doe je dat ook bij je CV met plofketel met bijbehorende belachelijke gasprijzen? Nee dat is een top business case. _O-

NB: besparing is meer dan €300,- Dat is alleen al je vastrecht wat vervalt en daaboven de besparing in kosten wbt gas tov stroom/ COP.
De kosten om naar een warmtepomp over te gaan met een beetje huis zijn ook (veel) hoger dan 3k, eerder 30k.

Maar wees gerust, ik steek dit jaar 175k in de isolatie van ons huis en volgend jaar 15k in WTW en 35k in een aardwarmtepomp, de terugverdientijd daarvan (met name door de keuze voor een aardwarmtepomp) is langer dan mijn hypotheekduur...

TS echter geeft in de TS aan dat hij gaat voor rendabiliteit, dan is een terugverdientijd van tien jaar niet extreem rendabel zonder andere maatregelen (meer zonnepanelen, beter isoleren etc.)

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 01-06-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
pagani schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:23:
Dit is helaas onzin. Momenteel kan je pv stroom voor 58 cent verkopen dus met die prijs moet je dan rekenen. Stroom van zonnepanelen heeft nooit een prijs van 0 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Klopt dit ?

Een wp heeft een efficiënte factor van 3 tot 4. Voor warm water wat lager. Dus zolang de stroom prijs 3 keer zo laag is als gas dan is een wp goedkoper. Je moet alleen nog wel de investeringskosten terug verdienen. Het is allemaal dus maar een marginale business. Je zal niet heel veel geld met een wp verdienen vergeleken met bijvoorbeeld zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pagani schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:13:
[...]

De kosten om naar een warmtepomp over te gaan met een beetje huis zijn ook (veel) hoger dan 3k, eerder 30k.

Maar wees gerust, ik steek dit jaar 175k in de isolatie van ons huis en volgend jaar 15k in WTW en 35k in een aardwarmtepomp, de terugverdientijd daarvan (met name door de keuze voor een aardwarmtepomp) is langer dan mijn hypotheekduur...

TS echter geeft in de TS aan dat hij gaat voor rendabiliteit, dan is een terugverdientijd van tien jaar niet extreem rendabel zonder andere maatregelen (meer zonnepanelen, beter isoleren etc.)
30k? Gouden warmtepomp? Heb hier eindelijk eerste prijs....12k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Klopt dit ?

Het irritante is dat met jouw gasverbruik en looptijd huidig contract met zeer nette gasprijzen de goedkoopste oplossing voor nu gewoon je cv blijven gebruiken is. Over een jaar of 2 als de chip problemen zijn opgelost dan pas naar een warmtepomp kijken.

5 kW is pas maar een 6 of 7 is in de praktijk nauwelijks duurder en heeft vaak een gelijk minimumvermogen.

1 m3 gas heeft een energieopbrengst van 8,8. Veiligheidshalve naar beneden afgerond naar 8 daar je niet altijd optimaal stookt. Een warmtepomp heeft afhankelijk van de buitentemperatuur en de temperatuur die geleverd moet worden een cop. Die is in de praktijk vaak 4 over het gehele jaar genomen.
delen we 8 door 4 dan komen we op de 2 uit. Vandaar dat gasverbruik maal 2 geschat aantal kWh is.

Een warmtepomp van 6 a 7 kW zit nu zo rond de 13000 a 14000 euro.
Om dat terug te verdienen heb je niet alleen de besparing op gas maar ook op vastrecht nodig.
Dan krijg je de 300 + 300 = 600 euro per jaar aan besparing.

Maar ga je ervan uit dat een warmtepomp veiligheidshalve zeker 15 jaar meegaat dan is het voor nu als je nog een goede cv hebt nog niet aantrekkelijk. Een jaar geleden was het nog zo rond de 11000 a 12000 euro en dan praat je in jouw situatie in vergelijking met een cv over even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Terug lezend denk ik dat de berekening goed is, meningen zijn er altijd en dat mag.
5kW WP is voldoende om mijn verbruik te dekken maar mijn verbruik is gebaseerd op de begane grond en badkamer op de verdieping, rest van de verdieping staat nu uit maar wat als ik later de verdieping ook wil verwarmen dan kom ik op 7kW, de geplande F2040 worden geleverd in 6 en 8kW dus om voor de toekomst voorbereid te zijn is de keuze een 8kW
Vraag is dan geeft dat pendel problemen als de WP van 8kW met een 100L buffervat maar 4,3kW hoeft te leveren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:12:
[...]

30k? Gouden warmtepomp? Heb hier eindelijk eerste prijs....12k.
Daar boor je net één bron voor (en we hebben er twee of drie nodig), nog zonder de warmtepomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
mathijshooi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Dit is helaas onzin. Momenteel kan je pv stroom voor 58 cent verkopen dus met die prijs moet je dan rekenen. Stroom van zonnepanelen heeft nooit een prijs van 0 euro!
Dan ga je uit van overcapaciteit. Een warmtepomp nemen terwijl je niet genoeg zonnepanelen hebt om het verbruik te kunnen salderen kost je dan dus (met jouw contract) 56 cent per kWh, omgerekend naar gas voor je CV ketel 4,48 euro per m3.

(logischerwijs zou je overigens in zo'n situatie niet een modelcontract hebben met 56 cent per kWh teruglevering maar een variabel contract met een lager tarief voor de geleverde stroom en daarmee samenhangend een lage terugleververgoeding)

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 02-06-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:18
pagani schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:08:
[...]

Daar boor je net één bron voor (en we hebben er twee of drie nodig), nog zonder de warmtepomp zelf.
Volgens mij woon je in een villa, dan verandert de zaak qua kosten misschien. Maar voor de rest van de huishoudens van het formaat van TS die op een Lucht/Water pomp overstappen heb je het er in de meeste gevallen binnen 5 jaar uit.
gsm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:18:
...
Volgens de berekening kom ik uit op 124m2 x 54w/m2 is 6,7kW dat zou dan een afgegeven vermogen hebben van 1634 x 6,7 is 10948kWh
...
Volgens mij gaat hier iets niet helemaal goed in de berekening. Met een goed ingeregelde CV ketel haal je 9 tot heel misschien 9.5 kW uit een m3 gas. Stel dit is 9.2, dan is jouw daadwerkelijke warmteverlies dus 700*9.2 = 6440 kWh thermisch. Met een COP van 4 (ook wat laag maar niet onredelijk) zit je dan op 1610 kWh elektrisch. Oftewel 515 euro. Of dit nieuwe prijsverschil van 390ish euro voor jou de investering rendabel maakt durf ik niet te zeggen, maar aangezien dit gebaseerd is op je daadwerkelijke verbruik en dus stookgedrag lijkt het me aannemelijker.

Neem ook zeker even een kijkje in de topicstart van het grote L/W warmtepomp topic. Schat aan info

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
pagani schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:16:
[...]

Dan ga je uit van overcapaciteit. Een warmtepomp nemen terwijl je niet genoeg zonnepanelen hebt om het verbruik te kunnen salderen kost je dan dus (met jouw contract) 56 cent per kWh, omgerekend naar gas voor je CV ketel 4,48 euro per m3.

(logischerwijs zou je overigens in zo'n situatie niet een modelcontract hebben met 56 cent per kWh teruglevering maar een variabel contract met een lager tarief voor de geleverde stroom en daarmee samenhangend een lage terugleververgoeding)
Waar komt die prijs van 4.48 vandaan?

Stel gas kost 1 euro/m3. Deze 1m3 is 9kwh warmte met COP van 4 is dat 2.25 kwh. De verhouding is dus 1:2.25.

Wanneer elektra dus 1/2.25 = 0.44 euro/kwh kost zijn een WP en CV even duur.

De huidige prijsverhoudingen op de markt verschillen niet heel veel van deze 2.25. Hierdoor is de business case van een warmtepomp dus ook erg marginaal. Voornamelijk door de besparing van het vastrecht wordt het nog enigszins positief.

En over het tweede punt, je moet in de business case altijd rekenen met de terugleververgoeding wanneer je zonnepanelen hebt (en overproductie zonder wp). In de business case vergelijking heb je namelijk 2 opties, de eerste is geen WP en dan kan je zonnestroom verkopen tegen de TLV, en je zoekt dus in deze casus naar het hoogste tarief, vs de case waarbij je wel een WP neemt. Je moet bij je zelf na gaan wat doe je als je geen WP neemt. Dat is dus dan de overbodige stroom verkopen tegen hoogste prijs. En dus moet je met die hoogste prijs rekenen in de WP business case. Anders doe je appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En vergeet niet dat per 1 jan 2023 de belasting op stroom 5 cent naar beneden gaat en op gas 5 cent omhoog.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ds23man schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:55:
En vergeet niet dat per 1 jan 2023 de belasting op stroom 5 cent naar beneden gaat en op gas 5 cent omhoog.
Dat komt ten gunste om die verhouding van 1:2.25 met meer zekerheid te halen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En dat is nog maar de eerste stap, overheidsbeleid is dat stroom steeds goedkoper wordt en gas duurder. Recentelijk nog even uitgerekend wat het voor mij betekend met een gunstig lopend vast contract. Omslagpunt is nu bij mij een cop van 2,4 en in 2023 1,8.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ds23man schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:21:
En dat is nog maar de eerste stap, overheidsbeleid is dat stroom steeds goedkoper wordt en gas duurder. Recentelijk nog even uitgerekend wat het voor mij betekend met een gunstig lopend vast contract. Omslagpunt is nu bij mij een cop van 2,4 en in 2023 1,8.
Is niet de eerste stap, is een stap die al jaren geleden is ingezet.

Maar het helpt idd zeker. Is ook wel nodig omdat het gat tussen werkelijke en benodigde verhouding nodig is om de grote investeringskosten terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:26
Ik zie een paar mensen spreken dat het interessant is met zonnepanelen, maar is het dan ook nog interessant over 5 jaar als er geen saldering meer is? Ik denk van niet. Gas moet echt minstens 4 keer duurder worden dan de huidige hoge prijzen voordat overstappen op een warmtepomp een verstandige keuze is. Kostentechnisch dan toch.
Kosten technisch blijft ik voorlopig nog op gas. Gelukkig heb ik net een nieuwe ketel die hopelijk nog 10 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mastr-dc schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:00:
Ik zie een paar mensen spreken dat het interessant is met zonnepanelen, maar is het dan ook nog interessant over 5 jaar als er geen saldering meer is? Ik denk van niet. Gas moet echt minstens 4 keer duurder worden dan de huidige hoge prijzen voordat overstappen op een warmtepomp een verstandige keuze is. Kostentechnisch dan toch.
Kosten technisch blijft ik voorlopig nog op gas. Gelukkig heb ik net een nieuwe ketel die hopelijk nog 10 jaar mee gaat.
Mijn post niet gelezen? Verhouding zit rond de 2.25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
@gsm je berekening haalt een paar dingen door elkaar, namelijk vermogen en energie. De site die je aanhaalt gaat uit van bijv. 50 W/m2 aan benodigd vermogen. Dat doe je keer bijv. 120 m2 en dan heb je 7kW vermogen nodig.Dit is een compleet theoretische benadering en echt VEEL te hoog voor je huis.

De tweede optie om vermogen te bepalen is kijken naar je huidig verbruik (die 700m3 aardgas voor verwarmen blijkbaar), dat is nauwkeuriger want het zegt ook echt iets over de combinatie van het huis + (stook)gedrag van de bewoners.

Na veel rekenen en verificatie van mensen die het ook echt neergezet hebben kun je het volgende zeggen, startend met 700m3 aardgas:

vermogen nodig: circa 700 * 8 / 1650 = 4kW thermisch vermogen
te verwachten elektriciteitsverbruik hiervoor: 700 * 2 = 1400 kWh/jaar

NB: jij hebt een vrij nieuw huis (2002) en niet belachelijk groot en ook nog met WTW-ventilatie (scheelt weer 20% ofzo op vermogen). Elke berekening die zegt dat je meer dan 5kW thermisch vermogen moet neerzetten kun je in de prullenbak gooien en de adviseur die het aanbiedt mag terug naar school.... Mijn hoekwoning uit de jaren 60 met matige isolatie houden we goed warm met 7kW, en die is met 130m2 ongeveer even groot. WTW heb ik niet, zelfs geen HR++ glas.

Met jouw gascontract zal het niet snel goedkoper zijn om je CV-ketel in te ruilen voor een warmtepomp op dit moment, maar hoe de wereld er uit ziet als je nieuwe contracten af moet sluiten weet natuurlijk niemand.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 02-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pagani schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:08:
[...]

Wel eens van appels met appels vergelijken gehoord? Bijna niemand neemt een bron warmtepomp, maar een L/W. Als je het over een businesscase hebt (duur woord net zoals je warmtepomp :+ ) moet je wel uitgaan van gelijke omstandigheden. Wat jij investeert zou ik dan weer nooit doen, ondanks dat ik het beste voor heb met het klimaat. Je kan ook overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Wel eens van appels met appels vergelijken gehoord? Bijna niemand neemt een bron warmtepomp, maar een L/W. Als je het over een businesscase hebt (duur woord net zoals je warmtepomp :+ ) moet je wel uitgaan van gelijke omstandigheden. Wat jij investeert zou ik dan weer nooit doen, ondanks dat ik het beste voor heb met het klimaat. Je kan ook overdrijven.
Lekker selectief gequote. Jij beweert dus dat een 12k investering met een besparing van 300 euro per jaar een goede investering is? Als we dan appels met appels gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 02-06-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pagani schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Jij beweert dus dat een 12k investering met een besparing van 300 euro per jaar een goede investering is?
Kan je lezen? :? Alleen het vastrecht wat vervalt is al dat bedrag en voor sommige zelfs meer. Daarboven op komt je winst tov gas tegen met COP4 electriciteit stoken en daarboven op het verschil in energiebelasting (waarvan ik verwacht dat deze voor gas alleen maar hoger gaat worden). Verder je kosten aan onderhoud die lager zijn dan met een ketel. Het is dus in ieder geval veeeeeeel meer dan €300,- maar het zal voor een ieder verschillend zijn afhankelijk van je verbruik aan gas nu.

Als je er zo kritisch over bent snap ik werkelijk niet waarom je zelf een vermogen gaat uitgeven aan die grond warmtepomp die wel een vermogen kost. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mastr-dc schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:00:
Kostentechnisch? Rekenen is een vak, dat blijkt. 8) En volg je het nieuws een beetje wat de gasmarkt doet, plannen van het kabinet om gas te ontmoedigen etc etc? Gelukkig heb ik 3 jaar geleden al geinvesteerd in L/L en lach me een gat in mijn broek met een voorschot van €80,- per maand met een gezin met 4 personen in een bovengemiddelde woning qua inhoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Kan je lezen? :? Alleen het vastrecht wat vervalt is al dat bedrag en voor sommige zelfs meer. Daarboven op komt je winst tov gas tegen met COP4 electriciteit stoken en daarboven op het verschil in energiebelasting (waarvan ik verwacht dat deze voor gas alleen maar hoger gaat worden). Verder je kosten aan onderhoud die lager zijn dan met een ketel. Het is dus in ieder geval veeeeeeel meer dan €300,- maar het zal voor een ieder verschillend zijn afhankelijk van je verbruik aan gas nu.

Als je er zo kritisch over bent snap ik werkelijk niet waarom je zelf een vermogen gaat uitgeven aan die grond warmtepomp die wel een vermogen kost. 8)7
Omdat jij steeds terugvalt op mijn casus (terugverdientijd boeit me weinig, duurzaamheid wel) ten opzichte van die van de TS (bot gezegd milieu boeit niet maar kan het goedkoper).

Als je dan de bovenstaande posts goed leest zie je dat de TS zelfs ongeveer break even speelt puur op gas versus een elektrische warmtepomp, dan is (nu) overstappen naar een warmtepomp dus duurder (want investering) versus gewoon je CV houden.
Mogelijk zou de casus voor de TS wél interessant kunnen worden door eerst meer zonnepanelen te plaatsen of waar mogelijk beter te isoleren (al zal dat met een huis uit de zeroes wel meevallen). Echter krijg je dan tussendoor nog de casus "blijven stoken op gas en stroom overproduceren onder een modelcontract met hoge terugleververgoeding".

Ook is de vraag aan de TS of hij op gas kookt relevant. Die kosten (inductieplaat plus het creëren van een kookgroep en de boel aansluiten) moet je dan ook meenemen in van het gas af gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 02-06-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@Fr33z bedankt voor je uitleg en het melden van je praktijk ervaring.
Ik begrijp daaruit dat ik aan een 6kW al voldoende zou hebben.
De F2040 heb je in een 6kW en 8kW en hoger maar die doen er niet toe.
De 6kW kost ±€4100 en de 8kW kost ±€5600
Begrijp ik het goed dat die extra €1500 voor een 8kW weggegooid geld of overbodig is ?

Ik heb nu een L/L in de huiskamer hangen van 3,2kW met een SCOP van 3,4 voor verwarmen en gaan die uittesten om te kijken of die voldoet voor de huiskamer die ±45m2 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, je hebt nog aanvullende verwarming ook.
Dan is de 6 kW helemaal in orde.
Overigens, laat ik Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ook nog even pluggen hier, daar staat veel meer context bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@pagani we koken nog op gas maar een inductie staat ook op de wenslijst, de aansluiting daarvoor is al gemaakt.
Het terugverdienen wil ik binnen de 10 jaar houden en wat ik nu berekend heb komen de kosten uit op ±€8500 en daar gaat de subsidie nog vanaf.
Bij een besparing van ±€600/jr zit ik geschat binnen 10 jaar terugverdientijd.
Gezien mijn leeftijd neem ik dat onderdeel mee vandaar mijn kosten berekening.
Meer PV is niet mogelijk, het dak ligt helemaal vol met 26 kleine panelen van 200Wp
Ruimte voor een groot buffervat die ook ww voor alleen de douche levert heb ik niet dus wil ik een zonneboiler plaatsen met 2 zonnecollectoren op het dakterras en hopen dat die genoeg leveren want die liggen op de ZZW kant.
Gas aansluiting laat ik in stand tot het contract afloopt en ik zeker weet dat alles werkt zoals we willen
Zodra dat bekend is verdien ik het vastrecht ook terug en gaat het terugverdienen sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:44
In je huidige situatie (met 3 jaars vast contract) is het niet super-rendabel (vergeet ook niet afschrijving, onderhouds en reparatie kosten etc.). Maar niemand weet natuurlijk hoe de gasprijzen er over 3 jaar bijliggen, het lijkt me dat ze niet omlaag gaan maar eerder omhoog. En dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Daarnaast: wil je langer dan 10jr in je huis blijven wonen, of wil je over paar jaar verhuizen? Maakt ook verschil.

Voor het geld zou ik het (nu) niet doen, meer als een investing in de toekomst die wel eens goed zou kunnen gaan renderen. Heel veel verlies zul je er ook niet op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
@gsm Naast de unit heb je ook nog een boilervat, leidingwerk en regelelectronica nodig.
Kosten zijn eerder 13000 euro

Ook niet erg want met je huidige energieprijzen zit het omslagpunt dan op 14 jaar
Gaat de gasprijs meer stijgen dan eerder

Jaren Gas Cv Elektrisch Hybride Lucht-Lucht Lucht-water Water-Water
10 17939 31800 23498 16200 21200 27200
11 19458 34680 24897 16920 21920 27920
12 20977 37560 26297 17640 22640 28640
13 22495 40440 27697 18360 23360 29360
14 24014 43320 29097 19080 24080 30080
15 25533 46200 30496 19800 24800 30800
16 27052 49080 31896 20520 25520 31520
17 28571 51960 33296 21240 26240 32240
18 30090 54840 34696 21960 26960 32960
19 31609 57720 36095 22680 27680 33680
20 33128 60600 37495 23400 28400 34400

En ja, in deze berekening is voor de cv een nieuwe cv + rookgas afvoer meegenomen.
Gerekend met een cop van 4
Voor de hybride wordt gerekend met 70% gas besparing
@MotorBeast met lucht lucht en warmtepompboiler zit je goed, voor de kleine gasverbruikers is dat samen met een warmtepompboiler de meest goedkope optie.

Dus in jouw situatie is het eigenlijk lood om oud ijzer om nu op stel en sprong naar een lucht-water warmtepomp overteschakelen. Is je cv nog goed dan beter om te zorgen dat je afgifte in huis al op lage temperaturen berekend is en een jaar voor je contract afloopt nog eens te kijken wat de prijzen op de markt zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door D-dark op 02-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Volgens mij heb ik alles voor omschakelen naar een WP meegenomen.
De F2040-6 kost ±€4100, de UKV100 wat volgens Nibe ruim voldoende is maar daar zit geen warmwater voorziening in kost ±€700 en de controller SMO20 kost ±€700
Bij elkaar +€5500
Installatie is bij ons heel eenvoudig, WP komt op het dakterras te staan tegen de gevel waar binnen de CV ketel zit dus ±2m leiding, buffervat en expansievat komen tegen de zelfde buitengevel aan en de controllerunit ook. Daarom heb ik een stelpost van €1500 voor het plaatsen opgenomen.
Dan zit ik totaal op €7000
Daar gaat de subsidie vanaf en die heb ik met €2000 laag aangehouden, ik dacht ergens te hebben gelezen dat die €3000-€3200 is maar dat zou dan een meevaller zijn.
Investering voor een werkende WP kom ik dan op €5000
Stel ik spaar aan gas €600/jr uit dan heb ik de investering binnen 10 jaar terug verdiend, dat zou mooi zijn.
Warmwater moet ik nog bedenken, een elektrische 80L boiler of een zonneboiler of de huidige CV ketel laten zitten en alleen voor te douchen gebruiken want daar beur ik toch niets meer voor.
Het is maar een gedachte wat ik nu meld.
Wat zeker is dat ik geen ruimte heb voor een binnenunit van bv 180L die als buffervat fungeert en warmwater levert aan de douche. In de keuken hebben we al jaren een close-in boiler
Op zolder kan ik nog een 80-100L boiler kwijt en misschien is dat nog een gunstiger oplossing als die ook op de WP kan worden aangesloten maar dan denk ik eerst de verwarming en later eventueel zo´n boiler op zolder plaatsen. Die zit dan recht boven de ruimte van het buffervat m.a.w. ook weer 2m pijp.
Het is brainstormen om voor mij zo gunstig mogelijke oplossing te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Is iemand bekent met de S200 of de RSH 240 van NIBE ?
Met wat aanpassingen op de zolder zou ik de S200 kwijt kunnen en komt die ±5-6 meter van de wp af.
Dan denk ik dat dit de hoofdpunten van mijn configuratie gaat worden :
F2040-6 + VPB S200 + SMO20
Zeker passend is de RSH 240 omdat die horizontaal onder de schuine kap geplaatst kan worden waardoor die op ±2-3m van de wp af komt. Configuratie wordt dan F2040-6 + RSH 240 + SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Niemand ?
Keuze is gevallen op de configuratie F2040-6 + RSH 240 + SMO20 als dit goed bij elkaar werkt
Uiteraard komen daar nog een aantal onderdelen bij zoals pomp en driewegklep en klein spul
Pagina: 1