Warmtepomp voor zowel vloerverwarming als airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brisan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:04
Vandaag hadden wij een zonnenpanelenboer over de vloer voor advies. We hebben verschillende dakvlakken en bovenop het huis een klein plat dak waar eventueel ook twee panelen zouden passen. Echter, deze ruimte had ik bedacht voor een buitenunit van een warmtepomp. Het is namelijk direct boven de huidige CV op de 2e verdieping, waar ik ook de toekomstige warmtepomp wil plaatsen. Daar komt bij dat wij ook een multi-split airco hebben, die naar binnenunits (4) op elke verdieping gaat.

Zijn er buitenunits waar ik zowel lucht/lucht als lucht/water mee kan doen?

Aanvullende informatie:
- Vloerverwarming begane grond
- Radiatoren 1e en 2e verdieping
- Mechanische ventilatie type C in wc en badkamer met box bij CV op 2e
- Binnenunits airco; 1x BG, 2x 1e, 1x 2e
- Airco's (en leidingwerk) dekken niet elke kamer in huis af
- Het gaat om 12 of 14 PV's, 14 is ook gelijk maximaal en m.i. gewenst

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Ik zou in dit geval die 2 laten zitten en de ruimte houden voor warmtepomp. 12 is niet heel slecht lijkt me toch?

Puur theoretisch zou een combinatie L/[L|W] moeten kunnen maar ik betwijfel of het zo verkocht wordt en of installateurs zich er aan gaan wagen, zeker nu (vind er überhaupt maar eens één die langskomt nog dit jaar). Of er regelingen (software/aansturing electronica) bestaat die dit combineert betwijfel ik ook.

Als je toch voor panelen gaat daar, je zult sowieso een micro-omvormer voor die 2 moeten doen dan, dat gaat in geen string (met of zonder optimizers) lekker werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 31-05-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Je kan ook kijken of de WP per paneel hoger kan dan heb je met 12 panelen misschien net zoveel of nog meer opbrengst dan met 14.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brisan
Het worden sowieso micro-omvormers inderdaad, ook vanwege 3 dakvlakken en een dakkapel waardoor schaduw. Die 2 bovenop zouden juist heel rendabel kunnen zijn, vandaar dat ik twijfel. Huidige offerte is op 405W, en met oog op WP en EV vind ik momenteel: meer is beter.

De L/L-L/W combinatie leek mij ook mogelijk, maar niet kunnen vinden. Warmtepomp zit overigens ook niet in de planning voor dit jaar. PV is pas na de zomer op basis van de huidige offertes en warmtepomp wordt waarschijnlijk binnen 3 jaar. CV moet dan ongeveer vervangen gaan worden en mogelijk komt er nog een interessante subsidie voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:17
Hiervoor kan je ventilator-convectoren (fancoil) gebruiken. Dat zijn eigenlijk soort radiatoren die naast verwarmen, ook condenserend kunnen koelen.
Voorbeelden zijn innova airleaf of Vaillant arovair.

Deze Gebruiken dus geen koelmiddel zelf, maar het cv water vanuit de warmtepomp.

Edit: hier meer info Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

[ Voor 16% gewijzigd door Murkmans op 31-05-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brisan
Murkmans schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:18:
Hiervoor kan je ventilator-convectoren (fancoil) gebruiken. Dat zijn eigenlijk soort radiatoren die naast verwarmen, ook condenserend kunnen koelen.
Voorbeelden zijn innova airleaf of Vaillant arovair.

Deze Gebruiken dus geen koelmiddel zelf, maar het cv water vanuit de warmtepomp.

Edit: hier meer info Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Interessant, kende deze optie niet. Zou dus wel betekenen dat ik mijn bestaande binnenunits en leidingswerk moet vervangen/aanpassen.
Pagina: 1