Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSG
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik heb een tijd geleden een DIY led strip systeem gekocht.
Hierbij heb je de mogelijkheid om een led strip via een lichtpunt aan te sluiten. De led strip kun je vervolgens bedienen met een app zodat je de led strip aan en uit kunt zetten en ook kunt dimmen.

Ik heb het systeem nu als volgende geïnstalleerd:
Stroomdraden van lichtpunt > Transformator > Wifi Controller dimmer > Led strip.
De stroomdraden van het lichtpunt zijn met een normale wand schakelaar verbonden zodat deze aan en uit gezet kunnen worden. Volgens de leverancier van het product was alles correct aangesloten.

Nu is dit het probleem:
Bij het dimmen van de led strip hoor ik een hele hoge piep.
De piep verdwijnt of is niet hoorbaar voor mij wanneer de led strip op volle sterkte brand.
Het systeem is bij mij in het toilet geplaatst. Dit versterkt ook nog het piep geluid vanwege de holle omgeving.

Ik heb meerdere malen contact gehad met de leverancier van het systeem. Zij hebben het zelf getest maar zeggen dat zij de piep niet kunnen reproduceren. Ze denken dat het met mijn stroompunt te maken heeft.

Ikzelf heb toen het volgende getest:
- Het systeem aansluiten op een ander lichtpunt;
- Het systeem aansluiten via een stekker in een geaard stopcontact;
- Het systeem aansluiten via een stekker in een on-geaard stopcontact;

Dit alles heb ik in mijn eigen woning getest. Toch bleef ik in alle gevallen een hoge piep te horen. Mijn woning heeft stroomdraden welke vanaf de bouw in 1964 geplaatst zijn.
Om dit bovenstaande uit te sluiten dat het aan de stroomdraden ligt in mijn woning, heb ik dezelfde tests uitgevoerd in de woning van mijn ouders. Dit is een woning uit 2006.

Ook in die woning kreeg ik in alle gevallen een hoge piep te horen bij het dimmen.

Er is ook al getest of het aan de geleverde transformator ligt of aan de controller. Samen met de leverancier hebben we beide al eens uitgewisseld voor hetzelfde type, maar ook hier blijft de piep te horen.

De led strip op volle sterkte draaien is voor mij geen optie omdat dit veel te fel is. Ik wil wel de mogelijkheid houden om de strip te dimmen van een afstand omdat deze moeilijk bereikbaar is.
De strip is namelijk ingebouwd in mijn verlaagd plafond.

De leverancier weet niet waar het probleem ligt en kon helaas niets voor mij betekenen. Ze gaven het advies om iets van een geluidsdichte box te maken waarin ik de transformator kan stoppen. Ikzelf ben hier geen fan van omdat er bijna geen ruimte voor is.

Zelf ben ik nog wat beter gaan onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Om aan te tonen dat er echt een piep te horen is, heb ik een app gedownload voor de telefoon waarmee je het geluid kunt meten.
Geluid is een trilling en is te meten door frequenties in Hertz (Hz). Hoge tonen hebben een hoge frequentie en lage tonen een lage freqentie.
Deze app heb ik gebruikt om de locatie van de piep te achterhalen.
De app geeft duidelijk aan wanneer er een hoge toon te horen is, zie bijgevoegde foto’s.

Het lijkt erop dat de piep uit de transformator komt.
Schijnbaar is dit een veel voorkomend probleem bij transformatoren. Echter heb ik nergens de oplossing kunnen vinden hoe je dit weg kunt krijgen.
De transformator heb ik open gemaakt en zie een boel componenten. En met een opgerold papiertje in mijn oor, lijkt het geluid uit de spoelen te komen van de trafo.

Hoe kan ik deze piep laten verdwijnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBl2l23TMEFaOLEcdmaYNriN7DU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrTOHRq9xAOla4AbNpaKeX1S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-knhjNZyh2V9owUFKcntrxxfcLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B7T6t7maNqYJNp0QkDHugNJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu-t4NfBzXCZCuqMsfNA5rxRpy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HT5GooPFAURddGqdJXhrV61.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vkv6fpxdzbRsaDWjuA_Kts_Kavk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwDPuBaVrql2k6nC6REia0fx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZgIfZulvdBs4x28TlkpPE2ndFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ6geMyJWdLJTeKAxlmESyis.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g_J0bOWw537GXKPQ2MLu-LnDj4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PpapBZC1kklhlYuGliSdlV0D.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFpT2L9vsVr5ewtWDho1i6FT9E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pi43eJdVSvlvMzkhPvCSensl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door TSG op 31-05-2022 14:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De gouden vraag lijkt me hier, wat is "het systeem"?

Maar dit is wat ze noemen coil whine. Ook wel met voedingen gehad helaas. Zelfs bij een Meanwell voeding (ook al was die niet te erg). Enige wat je er echt aan kunt doen is een andere voeding kopen. Soms kan je nog af met extra ontstoring maar daar een ledstrip best wat stroom vraagt heb ik daar nooit voldoende succes mee gehad.

Zelf nu paar van die "Ultra thin" power supplies in gebruik en die zijn mooi stil en prima gebouwd. Maar goed, het is Ali dus nooit garantie dat je hetzelfde krijgt natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 31-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSG
Met "het systeem" bedoel ik eigenlijk de transformator, controller en de ledstrip zelf.
Allemaal losse componenten welke in elkaar geplugd kunnen worden, Plug&play zoals ze dat mooi zeggen.

Niet bij stil gestaan dat die trafos ook via Ali te verkrijgen zijn.
Maar de enige optie zou dus zijn een nieuwe bestellen en hopen dat die geen geluid geven bij het dimmen?
Of zijn er enkele specificaties die ik in de gaten moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik snap dat je dat ermee bedoelt. Maar wat is het? Typenummers, waar gekocht, iets van echte info :)

En helaas, ja, dat is het enige. Of afgaan op ervaring met een type van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:41
Je moet inderdaad de (schakelende) voeding vervangen. Met je telefoon heb je de frequentie gevonden waarop de schakeling werkt, of een harmonische frequentie daarvan.

Waarschijnlijk is het een 12V ledstrip. Hoeveel Ampère trekt deze maximaal?
Vervolgens zoek je een andere voeding die dat kan leveren. Misschien is een oude adapter die je nog in de la hebt liggen wel voldoende, en dan hopen dat die of beter is ontworpen (en op een veel hogere frequentie werkt, zodat misschien alleen de hond er last van heeft) of dat je er eentje hebt waar gewoon betere componenten in zitten.

Vroeger waren er nog gewoon lineaire voedingen, die gieren niet en gaan veel langer mee. En hebben een lager rendement.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSG
Ik heb al het spul via Ledstripkoning gekocht.

Hierbij wat specificaties van de onderdelen, letterlijk gekopieerd van de website:

Transformator:
Slim-line AD24-03MTSL
-Input voltage 100-240V
-Output voltage 24V
-Uitgangsvermogen (watt) 72W
-Uitgangssterkte (ampère) 3A

Controller:
Rexlight FUT036S
-Voltage 12V - 24V
-Maximaal uitgangsvermogen 12A
-Uitgangstype Enkelkleurige led strips
-Signaaltype Radiofrequentie (2,4Ghz)

Ledstrip 5m:
-Dimbaar Ja
-Aantal LED’s p/m 120
-Type LED 3528 SMD
-Merk LED Epistar
-Stralingshoek 120 graden
-Kleur Warm Wit
-Kleurtemperatuur (Kelvin) 2700K
-CRI 82.6
-Lichtsterkte (lumen) p/m 660 lm
-Aantal branduren 50.000
-Voltage (DC) 24V
-Watt - vermogen p/m 8,0W
-Bescherming IP20
-Achtergrond kleur strip (PCB) Wit
-Plakstrip IP20: 3M 300LSE
-Breedte led strip IP20: 10mm
-Dikte led strip IP20: 3mm
-Aansluiting begin 5.5x2.1 DC stekker type vrouw
2-pins stekker type vrouw+man
-Aansluiting einde 2-pins stekker type vrouw

De 5m ledstrip heb ik wel op maat moeten knippen, deze is grofweg met 1,2m ingekort.
Hoeveel ampere de ledstrip trekt kan ik zo snel niet vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:51
de ledstrip gebruikt volgens bovenstaande specs 8w per meter, bij 24 V is dit 0,333A per meter.
vermenigvuldigen met de lengte in meters en je hebt de stroom in Amperes

je hebt de strip van 5m met ca 1,2m ingekort, dus 3,8m (zeg ca 4m) blijft over.

je hebt dan een voeding van minimaal 32W (= 24v met 1,3 A) nodig.

je huidige voeding 72W (=3A bij 24V) is dan ook geschikt voor strips van max 9 meter

[ Voor 22% gewijzigd door peter-rm op 01-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Ik zou eens een andere voeding proberen, als het geluid daar weg lijkt te komen. Bijvoorbeeld de Mean Well MW LRS-75-24. Als je 5 meter ledstrip hebt maal 8 Watt dan kom je op maximaal 40W (als je die gaat dimmen nog minder). Dan zou een MW LRS-50-24 of zelfs de MW LRS-35-24 (bij ~4 meter ledstrip) misschien ook wel kunnen voldoen :).

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-06-2022 13:15 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Kijk, dat zijn echte gegevens :)

Ik heb twee LRS-150 voedingen en deze zijn helaas niet compleet stil.

Voor vermogen moet je niet uit gaan van het dimmen maar volle sterkte + wat extra. 40W voeding zou ik zelf dan als absolute minimaal zien.

PS Wat vind de ledstripkoning er premium aan met een CRI van 80 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSG
Oke ik ben erbij vergeten te vermelden dat er twee ledstrips aangesloten zijn op de voeding.

De ingekorte led strip van 3,8m en een ledstrip van 1m.
Totaal ongeveer 5 meter dus dan zou ik inderdaad minimaal een 40W voeding moeten hebben.
je hebt dan een voeding van minimaal 32W (= 24v met 1,3 A) nodig
Bedankt voor de berekening trouwens

Dus als ik een schakelende voeding heb van 50W zou dat zeker goed moeten zijn.
Heeft iemand ervaring met de MW LRS-50-24 of de 75W variant? Zijn deze wel stil in tegenstelling tot de LRS-150?
Voor het geld ga ik toch eens die "ultra thin" van de ali proberen. Die zijn vanaf 60W te verkrijgen dus dat zit goed.
PS Wat vind de ledstripkoning er premium aan met een CRI van 80 :X
Ik denk dat ze het een "premium" ledstrip noemen op basis van de aantal leds per meter. Ze hebben ook een "Pro" versie waarbij de CRI volgens hun boven de 90 zit. Dit zijn dan strips van 240 leds p/m of 420 leds p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan zou ik zeker nog een stapje hoger gaan dan 40W. Voedingen vinden het over het algemeen niet geweldig om op 100% te lopen en misschien gebruikt de strip net wat meer etc. Dus 10-20% meer is altijd een goed idee.

Daar de hele serie hetzelfde design heeft verwacht ik niet dat ze veel stiller zijn. Maar goed, alleen ervaring kan dat zeker zeggen.

En de marketing is sterk schijnbaar, led count boven alles...
Pagina: 1