Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Mijn oude 5D begint kuren te krijgen en ik wil dus een nieuwe body. Deze moet mijn 5D vervangen voor foto's en mijn EOS-M voor video's. Ik wil natuurlijk eigenlijk een full frame camera omdat ik graag wide-angle schiet. Maar ik zit al een paar dagen te twijfelen tussen deze 2 camera's. Ik heb qua lenzen een EF 100mm f2.8 macro en een EF 17-40 f4L. Je zou zeggen, ga voor de R5, maar zoveel geld wil ik niet uitgeven.

De R is 2de hands te koop voor zo'n 1300-1400 euro. De camera heeft een redelijk goede DR en vrij goede high-ISO foto's, waardoor het een no-brainer lijkt.

De R7 heeft geavanceerdere AF, betere video specs, maar minder high-ISO plaatjes. Bovendien maakt Viltrox een 0.71 focal reducer zodat de full frame lenzen vrijwel gelijk blijven qua brandpuntsafstand. (17-40mm wordt een 19-45mm). Zo'n Viltrox reducer heb ik ook op mijn EOS M camera, maar dan voor EF-EFm natuurlijk (helaas kun je die niet hergebruiken voor RF).

Dus nu neig ik meer naar de R7 met focal reducer (ik heb toch een adapter nodig om mijn huidige lenzen te blijven gebruiken), maar dat is met 1500+220 euro wel een stukje duurder dan de R. Ik ben niet echt van plan om nieuwe lenzen te kopen.

Dan is er nog de odd-ball optie: een EOS M6 mark II. Vrijwel dezelfde sensor als de R7, AF is ook vrij goed, al heeft de M6II geen Digic X (maar een 8 meen ik). En is veel goedkoper dan de beide andere opties. En de Viltrox reducer heb ik al. De camera is alleen een beetje klein als je een 5D gewend bent.

Een beetje advies stel ik zeer op prijs :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 09:07

qless

...vraag maar...

Ik heb mijn 5dII vervangen door een R6, meer megapixels heb ik toch niet nodig.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Een R6 vind ik ook te duur :) Wel een perfecte optie inderdaad. Maar ik vind 2300 euro voor een body een beetje te gek, ik vind de 1700 euro voor de R7 eigenlijk al teveel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-08 10:25
zonoskar schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:14:
... Ik wil natuurlijk eigenlijk een full frame camera omdat ik graag wide-angle schiet. ...
Wat is de relatie "full frame camera" met "wide-angle" (groothoek) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
JoStad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:57:
[...]

de R7 is een camera met een crop sensor waardoor al je lenzen x1,6 moeten. (even de simpelere uitleg zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
JoStad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Mijn 17-40 op FF is meer groothoek dan dezelfde lens op een APS-C camera. Ik kan natuurlijk nieuwe lenzen kopen, maar dat is al helemaal duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

RvL

Ik ben met zo'n focal reducer altijd bang dat je scherpte in gaat leveren. Is het niet in het midden dan is het wel aan de randen, zeker met groothoek. Ik zou dat persoonlijk niet willen riskeren. Je besteed dan een hoop geld aan een nieuwe body, om vervolgens het risico te lopen scherpte in te leveren door een focal reducer.

Dus als het je echt op field of view te doen is (je lens levert immers dezelfde groothoek op zowel APS-C als FF, maar je field of view verandert door de crop), dan zou ik toch echt voor FF gaan.

Of de R dan de juiste camera voor je is weet ik niet. Als je inderdaad een 5d hebt, dateert die camera uit 2005. Je zal er dan zo ongeveer op alle vlakken ook met een EOS R flink op vooruit gaan.

Het EOS M pad zou ik niet meer bewandelen. Waarschijnlijk komt er niets nieuws meer voor uit, dus wat dat betreft een dood spoor. Daarnaast zou ik persoonlijk de EVF enorm missen, zeker als je van een DSLR komt.

[ Voor 21% gewijzigd door RvL op 30-05-2022 17:29 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De viltrox reducer schijnt best oké beeld te geven.

YouTube: Viltrox EF-RF 0.71x Speedbooster Review | DA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Als het goed is ga ik vanavond een gebruikte R6 ophalen. Die kwam ineens voorbij voor een leuk prijsje. Lijkt mij best of both worlds: Full frame met goede AF en goede sensor. Alleen is mijn budget voor SD kaartjes nu ook op, dus nog even met mijn oude 64GB UHS-I kaartje door schieten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:27

DirtyBird

Praktiserend denker

De R6 is een beest. Die AF is echt fantastisch, maar ik ben met mn pana dan ook weinig gewend :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52
@zonoskar wat heb je er voor betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Niet opgehaald gisteren omdat de verkoper niet op tijd gerageerd had met het adres. Camera is 2000 euro, en mijn vrouw vindt eigenlijk dat ik voor een nieuwe moet gaan bij zoveel geld (en met cashback is een nieuwe 2350). Maar de R6-en zijn overal uitverkocht (iig bij kamera-express en cameranu). Hopelijk vanavond ophalen, maar er wordt zeer traag gereageerd op berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52
Als je student bent komt er nog eens 250 euro korting bij. Beetje jammer dat ze dat alleen aan studenten geven en niet aan mij...

Tweedehands 2000 zou ik ook niet doen als je voor 2350 een nieuwe hebt met volle garantie.

Het is wel erg opvallend dat alle webwinkels dezelfde prijs vragen. Prijsafspraken zijn verboden hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:14:
Het is wel erg opvallend dat alle webwinkels dezelfde prijs vragen. Prijsafspraken zijn verboden hier...
Fabrikant geeft een MSRP aan en aangezien deze camera constant uitverkocht is, geeft niemand korting. Ze raken ze toch wel kwijt tegen de MSRP. Helaas.

/edit: Ik zag een R6 op kamera-express in de outlet store (open doss model), dus die is nu onderweg naar mij. Leuke korting, volledige garantie en misschien kan ik nog meedoen met de cash-back.

[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 03-06-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@zonoskar Heb je er een EF-RF adapter bij gehaald?

En even verplaatst naar Foto & video koopadvies, want daar gaat het in feite om. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2022 11:08 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@Gonadan yep. Aangezien ik goede ervaring had met de Viltrox EFm speedbooster, heb ik er een van dat merk besteld. Het is toch slechts een doorgeefluik zonder extra logica of conversie, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 29-08 23:18
pirke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:14:
De grote winkels volgen elkaar automatisch op. Als eentje de prijs verlaagt, gaat de ander automatisch mee (binnen grenzen natuurlijk). Daarnaast is er ook nog een inkoopprijs om rekening mee te houden. Die bepaalt natuurlijk ook de verkoopprijs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvS2KUD2xMO_orBsf0PnjbQHTxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mWNh5u76EhktG6Z5npzv0tjR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMYUMmbTwha7MQfnlG2V9Pn-cAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1KKsRp1rm9f23xwEb9Cd7NBU.jpg?f=user_large

Hij is binnen. Accu was helemaal dood, dus ik zit nu te wachten op de lader...

Pagina: 1