Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
Vandaag er achter gekomen dat je over een maand moet gaan betalen over je spaarrekening bij de SNS bank. Ik vermoed dat meer van jullie hier een spaarrekening hebben zonder een betaalrekening dus gaat het onderstaande ook voor jullie gelden.
De internet Spaarrekening hoort vanaf 1 juli 2022 bij Basis Bankieren. Basis Bankieren bestaat uit 1 betaal- en spaarrekening voor een vast tarief per maand. Je precieze maandelijkse tarief hangt af van welke producten je gebruikt.
Meer informatie is hier te lezen. https://www.snsbank.nl/pa...aren/basis-bankieren.html

Ook Regiobank gaat het bovenstaande doorvoeren. Meer informatie https://www.regiobank.nl/sparen/spaar-op-maat-vrij.html

Grote vraag is, waar gaan jullie naar toe met je spaargeld? Blijven namelijk niet veel opties over.

[ Voor 8% gewijzigd door TechFox op 30-05-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
Bij de bank van je huidige betaalrekening? ( of die heb je niet? )

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 15:15
Leaseplanbank, werkt prima
NIBC, ook geen problemen mee...

[ Voor 38% gewijzigd door namliam_eht op 30-05-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

uit jouw eigen link:
Een betaalrekening en een spaarrekening

Heb je een betaalrekening én een spaarrekening die bij Basis Bankieren horen? Je tarief voor Basis Bankieren bestaat ook dan uit de maandelijkse kosten voor uw betaalrekening. Je betaalt dus geen extra kosten voor je spaarrekening(en).

Extra maandelijkse kosten zou dus enkel gelden als wel een spaarrekening hebt bij SNS maar geen betaalrekening.

[ Voor 23% gewijzigd door bombadil op 30-05-2022 12:58 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
bombadil schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:57:
[...]

uit jouw eigen link:
Een betaalrekening en een spaarrekening

Heb je een betaalrekening én een spaarrekening die bij Basis Bankieren horen? Je tarief voor Basis Bankieren bestaat ook dan uit de maandelijkse kosten voor uw betaalrekening. Je betaalt dus geen extra kosten voor je spaarrekening(en).

Extra maandelijkse kosten zou dus enkel gelden als wel een spaarrekening hebt bij SNS maar geen betaalrekening.
Dat geeft TS toch aan in zijn Topic start?
Ik vermoed dat meer van jullie hier een spaarrekening hebben zonder een betaalrekening dus gaat het onderstaande ook voor jullie gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 06:21
Ik zit bij SNS maar heb daar ook betaalrekening. Maar dan ga je toch naar een online bank zoals Revolut oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb mijn spaarrekeningen gewoon bij mijn eigen bank zonder kosten, en eentje bij nationale Nederlanden ook zonder kosten. Die had ik tijdens m'n studie destijds uitgezocht wegens de hoge rente ( ja echt :') 2013, andere tijden) om al mijn stufi op te deponeren en op te sparen, om aan het einde alles in 1x terug te betalen (toen de rente volledig was ingestort helaas :P ).

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:24

JAN-B

525 Wp op mijn dak

TechFox schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:44:
Vandaag er achter gekomen dat je over een maand moet gaan betalen over je spaarrekening bij de SNS bank. Ik vermoed dat meer van jullie hier een spaarrekening hebben zonder een betaalrekening dus gaat het onderstaande ook voor jullie gelden.

Grote vraag is, waar gaan jullie naar toe met je spaargeld? Blijven namelijk niet veel opties over.
@TechFox
Nou, Bedankt voor de tip _/-\o_
heb inderdaad een spaarrekening (geen betaal, wel 1 hypotheek bij hun)
er staat al jaren 1 euro op 8) maar ik denk dat het nu tijd wordt om hem op te zeggen;
zit ook nog bij NN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:01
Wij hebben alleen spaarrekeningen en geen betaalrekening bij de SNS en ASN. Kosten worden 2,55 per maand voor de een en 2,20 euro voor de andere. Ik vind dat nogal een behoorlijk bedrag op jaarbasis.

Vraag me ook af hoe het met en/of rekeningen zit. Als er voor iedere naamhouder kosten in rekening gebracht worden is het helemaal zuur.

Uitleg van de SNS is ook ver te zoeken. Is het omdat de rente te laag is om de kosten te dragen? -> snap ik, maar waarom lukt andere banken dat dan wel?

Is het om mensen te "verleiden" om ook een betaalrekening te nemen? -> dan is het pesten en ben ik zo weg

De NN lijkt onder een eigen bankgarantie te vallen, klopt dat? Mogelijk die eens verkennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
@Zwartoog Hieronder een overzicht welke bank onder welke bankvergunning valt. Bij sommige heb je ook een betaalrekening nodig om een spaarrekening te openen.

https://informatie.spaarr...t-depositogarantiestelsel of https://www.dnb.nl/openba...epositogarantie/?p=1&l=10

Me oog valt nu op NN of leaseplanbank. 2.55 euro om alleen een spaarrekening bij SNS bank aan te houden is voor mij de laatste druppel. Ga na meer dan 10 jaar weg daar.

[ Voor 31% gewijzigd door TechFox op 30-05-2022 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
RegioBank heeft dit ook geïntroduceerd: als je alleen een spaarrekening had wordt je overgezet naar een betaalrekening + spaarrekening pakket
Spaar-op-Maat Vrij is vanaf 1 juli 2022 onderdeel van Basis Bankieren. Basis Bankieren bestaat uit een betaal- en spaarrekening voor een vast tarief per maand.
Ze hebben weer wat gevonden om geld aan te verdienen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 01:20
Ik heb ook een spaarrekening zonder betaalrekening bij SNS. Schijnbaar wil SNS af van spaarrekeningen die SNS alleen maar geld kosten. Voor nu overweeg ik om het geld over te maken naar mijn betaalrekening en de spaarrekening op te zeggen.

RegioBank, ASN bank en SNS bank zijn onderdeel van de Volksbank.

[ Voor 13% gewijzigd door One_Gandalf op 30-05-2022 14:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

Qwerty-273

Meukposter

Sparen kost de bank alleen maar geld. Alle banken proberen het standaard sparen te ontmoedigen en mensen te bewegen om producten te gaan gebruiken waar ze wel wat aan kunnen verdienen. De maandelijkse kosten die deze specifieke groep zal gaan betalen zijn een druppel op de hete plaat van de kosten die de bank draagt om de spaargelden op een goede manier te beheren.

Wie kent nog die goede oude tijd waar een betaalrekening nog gewoon gratis was? Inclusief de verschillende passen. De kosten daarvoor droegen de banken gewoon zelf, net zoals de kosten voor een bankkantoor in elke stad met voldoende personeel. Tegenwoordig draait alles om kosten reducties en winst optimalisatie voor de organisatie/aandeelhouders.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:29:
Wie kent nog die goede oude tijd waar een betaalrekening nog gewoon gratis was? Inclusief de verschillende passen. De kosten daarvoor droegen de banken gewoon zelf, net zoals de kosten voor een bankkantoor in elke stad met voldoende personeel. Tegenwoordig draait alles om kosten reducties en winst optimalisatie voor de organisatie/aandeelhouders.
Dat werd gewoon betaald door andere kosten die banken aan klanten rekenden. Dat deden ze ook niet uit goedheid ofzo, maar gewoon dat je toen kantoren nodig had met voldoende personeel om klanten te trekken, dat is nu niet meer het geval.

En vroeger rekende ze dan gewoon hele hoge kosten voor andere producten, maar gezien dat niet meer gaat (vanwege bijvoorbeeld concurrentie van nieuwkomers), zullen gewoon de verschillende producten op zichzelf moeten kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

ow joh, dank. Stom dat ze daar gen mailtje over hebben gestuurd dan ook eingelijk. Ik

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bytemaster460
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-05 15:26
Het was niet gratis. Op een spaarrekening kreeg je vroeger bijv. 4% rente en op een betaalrekening 1,5%. Met dat verschil in rente betaalde je feitelijk de kosten voor je rekening. Dat was in de meeste gevallen meer dan dat je nu voor je betaalpakket betaalt. Aangezien geld van particulieren de bank tegenwoordig geld kost i.p.v. oplevert moet je nu zelf betalen i.p.v. dat het van de rente wordt ingehouden.
Daarnaast is het ook niet te vergelijken met vroeger. Nu heb je veel meer mogelijkheden: instantaan overmaken naar andere in Europa, overal online betalen met verschillende mogelijkheden, overal ter wereld aan je geld komen. Vroeger mocht je tussen 9:00 en 16:00 uur op werkdagen je geld komen ophalen als je het nodig had. Een overmaking moest je op de post gooien en aan het einde van de maand checken. Die 45 Euro die je per jaar betaalt is peanuts voor wat je aan betaalvoorzieningen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
bytemaster460 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Het was niet gratis. Op een spaarrekening kreeg je vroeger bijv. 4% rente en op een betaalrekening 1,5%. Met dat verschil in rente betaalde je feitelijk de kosten voor je rekening. Dat was in de meeste gevallen meer dan dat je nu voor je betaalpakket betaalt. Aangezien geld van particulieren de bank tegenwoordig geld kost i.p.v. oplevert moet je nu zelf betalen i.p.v. dat het van de rente wordt ingehouden.
Daarnaast is het ook niet te vergelijken met vroeger. Nu heb je veel meer mogelijkheden: instantaan overmaken naar andere in Europa, overal online betalen met verschillende mogelijkheden, overal ter wereld aan je geld komen. Vroeger mocht je tussen 9:00 en 16:00 uur op werkdagen je geld komen ophalen als je het nodig had. Een overmaking moest je op de post gooien en aan het einde van de maand checken. Die 45 Euro die je per jaar betaalt is peanuts voor wat je aan betaalvoorzieningen krijgt.
Neemt niet weg dat banken geen commerciële bedrijven zouden moeten zijn die erop gericht zijn om zoveel mogelijk winst te maken... Een bank zou eigenlijk '0' winst moeten maken, waarbij er ook uiteraard geld geïnvesteerd moet worden voordat de balans op deze 0 uitkomt, niet dat een directeur 100.000 euro op jaarbasis verdient maar daarnaast nog 3 miljoen aan bonussen ontvangt...

[ Voor 4% gewijzigd door President op 31-05-2022 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonbrouwer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:40
bonzz.netninja schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:48:
ow joh, dank. Stom dat ze daar gen mailtje over hebben gestuurd dan ook eingelijk. Ik
Ik heb hier vandaag wel een e-mail van SNS over ontvangen:

Belangrijke verandering voor uw spaarrekening

Vanaf 1 juli wordt uw spaarrekening onderdeel van het pakket Basis Bankieren. Hiermee regelt u al uw dagelijkse bankzaken onder 1 dak: met 1 betaalrekening en 1 of meer spaarrekeningen voor een vast bedrag van € 2,55 per maand. U kunt zelf kiezen wat u daarvan gebruikt: 1 of meer spaarrekeningen, alleen 1 betaalrekening of allebei.

[..]

Bent u het niet eens met de wijziging?
We waarderen u als klant en hopen dat u bij ons blijft. Maar bent u het niet eens met de wijziging? Dan kunt u uw spaarrekening(en) opheffen via sns.nl/spaarrekening-opheffen. Als u dat voor 1 juli 2022 doet, geldt de wijziging niet voor u.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb mijn rekening inmiddels opgeheven. Had daar nog wat spaargeld staan en heb geen betaalrekening. Ben niet van plan voor die spaarrekening te gaan betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

antonbrouwer schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb hier vandaag wel een e-mail van SNS over ontvangen:

Belangrijke verandering voor uw spaarrekening

Vanaf 1 juli wordt uw spaarrekening onderdeel van het pakket Basis Bankieren. Hiermee regelt u al uw dagelijkse bankzaken onder 1 dak: met 1 betaalrekening en 1 of meer spaarrekeningen voor een vast bedrag van € 2,55 per maand. U kunt zelf kiezen wat u daarvan gebruikt: 1 of meer spaarrekeningen, alleen 1 betaalrekening of allebei.

[..]

Bent u het niet eens met de wijziging?
We waarderen u als klant en hopen dat u bij ons blijft. Maar bent u het niet eens met de wijziging? Dan kunt u uw spaarrekening(en) opheffen via sns.nl/spaarrekening-opheffen. Als u dat voor 1 juli 2022 doet, geldt de wijziging niet voor u.
toon volledige bericht
ja ik ook, vandaag trouwens.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:10
Maar wat is het alternatief?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Heb nog even zitten rekenen. Negatieve rente willen we niet aan. Gezien de tarievenwijzer van de SNS geldt er een negatieve rente van 0,5% boven de €100.000,-. Het lijkt me een redelijke aanname dat al het spaargeld dus in principe 0,5% kost, en dat de "vrijstelling" tot €100.000,- een coulance is om de kleine spaarder niet te ontmoedigen (je wilt mensen niet teveel ontmoedigen om een kleine buffer te hebben).

Voor een bedrag van €2,55 per maand is dit effectief een rente van maximaal 0,031% tot €100.000. Ter vergelijking: €100.000,- euro à 0,5% kost €41,67 per maand.

Macro-economisch gezien is die €2,55 dus peanuts ten opzichte van wat spaargeld werkelijk kost. Wat de intuïtieve logica van negatieve rente is, is een andere discussie :P

Anyway, dit ter inzicht. De homo-economicus in mij loert overigens nog steeds naar gratis spaarrekeningen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 31-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
President schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Neemt niet weg dat banken geen commerciële bedrijven zouden moeten zijn die erop gericht zijn om zoveel mogelijk winst te maken... Een bank zou eigenlijk '0' winst moeten maken, waarbij er ook uiteraard geld geïnvesteerd moet worden voordat de balans op deze 0 uitkomt, niet dat een directeur 100.000 euro op jaarbasis verdient maar daarnaast nog 3 miljoen aan bonussen ontvangt...
In welke wereld leef jij. Hoe denk je de eigenaren(aandeelhouders) van een bank zo gek te krijgen om daar geld in te investeren als ze daarop geen rendement kunnen of mogen maken?

Een bank is geen liefdadigheids instelling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@President denkt na over hoe de wereld zou moeten zijn, in plaats van denigrerende opmerkingen maken over hoe de wereld nu is, zoals jij. Dat is te prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:47
Afas schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:46:
Ik heb mijn rekening inmiddels opgeheven. Had daar nog wat spaargeld staan en heb geen betaalrekening. Ben niet van plan voor die spaarrekening te gaan betalen
same here. Zat er vanwege de gunstige rente, maar dat is al tijden niet meer zo. Heb er geen betaalrekening. Dus rekening opgeheven en spaargeld verplaatst naar de Rabobank, waarik toch al voor betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Leaseplanbank is gratis en bied redelijke rente voor deze tijd.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
eamelink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:09:
[...]

@President denkt na over hoe de wereld zou moeten zijn, in plaats van denigrerende opmerkingen maken over hoe de wereld nu is, zoals jij. Dat is te prijzen.
Op Tweakers heb je 3 opties: vriendelijk en on-topic reageren, een post negeren of een Topic Report indienen. Jouw post voldeed hier niet aan en is daarom verwijderd.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 01-06-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
In ander nieuws: https://www.oisterwijknie...oduceert-basis-bankieren/

Valt overigens onder reclame, maar de redenatie is wel tekenent. Regiobank valt trouwens onder de SNS-paraplu:
Ingegeven door rente- en economische ontwikkelingen verandert het bancaire landschap momenteel in hoog tempo. Eén dienstverleningspakket wordt de norm, waardoor consumenten een keuze kunnen gaan maken voor een primaire bank. Alleen een kosteloze spaarrekening openen of aanhouden is niet meer mogelijk.
Het is alleen niet "wordt de norm" maar "moet de norm worden". Het is inderdaad vooral sparen dat het moet ontgelden. Via de "alleen spaarrekening kost geld" constructie proberen ze dus ook andere bankzaken naar zich toe te trekken. Ben benieuwd hoe succesvol dat is - als iedereen z'n spaarrekening opzegt en naar de bank haalt waar ze ook de betaalrekening hebben, dan loopt een bank ook leeg.

Het is overigens de vraag hoe lang het duurt voor je overal moet betalen voor je spaargeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Zwartoog schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:03:

Knip....
Het is overigens de vraag hoe lang het duurt voor je overal moet betalen voor je spaargeld.
Nou rente verhogingen vanuit de ECB liggen op de loer als de inflatie zo blijft stijgen. En al is het maar een half procent dan ziet de wereld er weer anders uit.

Ik zit naast de Rabo bij de ASN met een spaarrekening en een beleggingsrekening maar zou toch wel vervelend vinden als ze (al is het maar) een klein bedrag gaan vragen. Geen zin in nog een bank te zoeken om mijn geld te mogen stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:02:
[...]

In welke wereld leef jij. Hoe denk je de eigenaren(aandeelhouders) van een bank zo gek te krijgen om daar geld in te investeren als ze daarop geen rendement kunnen of mogen maken?

Een bank is geen liefdadigheids instelling.
Het probleem is dat een bank verplicht is gemaakt en je niet zonder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:14
Het lijkt er inderdaad steeds meer op dan banken af willen van spaarrekeningen. Het begon bij mij met Moneyou, welke werd opgeheven. Hierna Aegon Sparen, hield ook op, maar ze boden als alternatief Knab, wat onder dezelfde moedermaatschappij valt, maar… met kosten per maand. Toen hief de overheid de Levensloopregeling op, dus die spaarrekening kwam ook te vervallen. Maar dat is niet de schuld ban de banken natuurlijk, maar van de overheid. En nu wil SNS dus maandelijks geld vangen voor alleen een spaarrekening… En bij andere banken, b.v. de Rabobank, kun je geen spaarrekening openen, zonder eerst een betaalrekening te openen, waar je dus weer maandelijks voor moet gaan betalen. Alles wordt duurder zullen we maar zeggen…

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

PP_Sound schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Het probleem is dat een bank verplicht is gemaakt en je niet zonder kunt.
Das geldig voor meer zaken.

En die zijn meestal nog duurder dan 2 euro per maand.
Maar zet je ook je vraagtekens bij je rioolwater heffing? Of als je onder NAP woont aan het waterschap?

Of gaat het puur om dat je geld stallen geen geld mag kosten? Als je het allemaal cash wil doen zal je wel willen betalen voor een kluisje bij de bank? Of thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Das geldig voor meer zaken.

En die zijn meestal nog duurder dan 2 euro per maand.
Maar zet je ook je vraagtekens bij je rioolwater heffing? Of als je onder NAP woont aan het waterschap?

Of gaat het puur om dat je geld stallen geen geld mag kosten? Als je het allemaal cash wil doen zal je wel willen betalen voor een kluisje bij de bank? Of thuis?
Kijk steeds meer zaken worden min of meer verplicht om te hebben waardoor de vaste lasten alsmaar toenemen en dat begint nu een langzamerhand de spuigaten uit te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PP_Sound schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Kijk steeds meer zaken worden min of meer verplicht om te hebben waardoor de vaste lasten alsmaar toenemen en dat begint nu een langzamerhand de spuigaten uit te lopen.
Want tot nu toe kon je prima zonder bankrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
TechFox schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:44:
Grote vraag is, waar gaan jullie naar toe met je spaargeld?
Spaargeld: OpenBank, Renault Bank (Raisin) en BigBank.

Bij OpenBank krijg je dan ook meteen een gratis betaalrekening (fysieke maestro pas, geen verzendkosten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:06:
[...]

Want tot nu toe kon je prima zonder bankrekening?
Die noodzakelijke bankrekening is flink duurder geworden dat is mijn bezwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:24

JAN-B

525 Wp op mijn dak

PP_Sound schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:54:

Kijk steeds meer zaken worden min of meer verplicht om te hebben waardoor de vaste lasten alsmaar toenemen
Noem eens een paar voorbeelden > ben erg nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het aanhouden van een bankrekening bij een private bank gratis kan zijn?

Dat gaat toch niet? Hebben jullie overigens wel eens de kosten van een zakelijke bankrekening gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
JAN-B schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:24:
[...]

Noem eens een paar voorbeelden > ben erg nieuwsgierig.
Internet is al een goed voorbeeld langzaam maar zeker wordt dat net zoals een bankrekening noodzakelijk.
Het smartfoon bezit en bijbehorende kosten wordt blijkbaar al als normaal gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door PP_Sound op 31-05-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Real schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:35:
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het aanhouden van een bankrekening bij een private bank gratis kan zijn?

Dat gaat toch niet? Hebben jullie overigens wel eens de kosten van een zakelijke bankrekening gezien?
Kan iemand mij uitleggen waarom een simpele digitale database van mijn in en uitkomende Euro's zo duur moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
PP_Sound schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:46:
[...]
Kan iemand mij uitleggen waarom een simpele digitale database van mijn in en uitkomende Euro's zo duur moet zijn?
De vraag was: kan het gratis? En het is uiteraard niet alleen de database maar de hele infra van een zeer kritisch systeem.

Waarom moet je internettoegang geld kosten? Of toegang tot je telefoonnetwerk? Je kunt het werkelijk overal wel als argument gaan aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Real schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:06:
[...]

De vraag was: kan het gratis? En het is uiteraard niet alleen de database maar de hele infra van een zeer kritisch systeem.

Waarom moet je internettoegang geld kosten? Of toegang tot je telefoonnetwerk? Je kunt het werkelijk overal wel als argument gaan aanvoeren.
Gratis bestaat niet, het is de vraag of de noodzakelijke infra aan de vrije markt moet worden overgelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

De spaarrekening van NN is nog gratis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
bonzz.netninja schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:48:
Stom dat ze daar geen mailtje over hebben gestuurd
Misschien sturen ze het gefaseerd uit. Mijn vrouw en ik hebben allebei een eigen inlogcode bij SNS, zij heeft de mail maandag ontvangen, ik heb nog niks.

Ik ben er ook niet blij mee, ik heb er nog een deposito staan met nog een aantal jaar looptijd.

Vraag me af of het toegestaan is om daar gedurende de looptijd ineens kosten voor te gaan rekenen. Een deposito is immers een overeenkomst, ik ben mijn geld X jaar kwijt en mag daar gedurende de looptijd niet aan komen (m.u.v. bijzondere situaties) tegen afgesproken vergoeding Y. Nu er ineens kosten worden gerekend, zou je kunnen zien als eenzijdig openbreken contract. Of ga ik hier te kort door te bocht?

[ Voor 26% gewijzigd door DeadMetal op 01-06-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PP_Sound schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:46:
[...]

Omdat als je niet aan het trollen bent, het veel meer is dan alleen een database met in en uitgaande euro's. Van de frontend om die database te gebruiken (apps, maar ook je pasjes), fraude bestrijding, beveiliging van die nogal kritische database, andere diensten die erbij horen (van betaalverzoeken tot je Android Pay integratie), helpdesken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JaDatIsPeter schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:08:
[...]

Spaargeld: OpenBank, Renault Bank (Raisin) en BigBank.

Bij OpenBank krijg je dan ook meteen een gratis betaalrekening (fysieke maestro pas, geen verzendkosten).
Behalve Renault bank (want garanties Frankrijk) zou ik ze allemaal niet gelijk vertrouwen met grote bedragen. Dan eerder Leaseplan Bank.

BigBank geeft nadrukkelijk aan dat ze niet onder het deposito garantie stelsel vallen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:12:
BigBank geeft nadrukkelijk aan dat ze niet onder het deposito garantie stelsel vallen.
Even uitgezocht; niet onder het Nederlandse nee, maar wel onder het Estse. Voor wat het waard is, ze hebben er zelf i.i.g veel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:32
Ik heb mijn spaarrekening bij mijn eigen bank ABN AMRO en bij de ING Bank (gezamenlijke rekening) en betaal daar niet extra voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 01-06-2022 08:21 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Wie kent nog die goede oude tijd waar een betaalrekening nog gewoon gratis was? Inclusief de verschillende passen.
Geen idee hoe het in NL zit, maar hebben jullie dan geen banken zoals bijvoorbeeld Argenta? Daar kan je alles gratis doen, inclusief credit card en lokale kantoren.
Eventueel Keytrade, ook alles gratis, enige kleine nadeel, er zijn geen kantoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Real schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:35:

Blijkbaar kan het wel:
https://www.argenta.be/co...frs-jaarrekening-2021.pdf

Dankzij die gratis producten heb je klanten die je dan weer betalende diensten kan aanbieden.
Ik heb mijn bankzaken gratis bij argenta, maar ook mijn hypotheek, schuldsaldo verzekering en brandverzekering lopen daar. Zo maken ze dus winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Van der Berg schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:19:
Ik heb mijn spaarrekening bij mijn eigen bank ABN AMRO en bij de ING Bank (gezamenlijke rekening) en betaal daar niet extra voor.
https://www.volkskrant.nl...-betaalrekening~b0c655a5/

Wacht de mail van ABN en ING maar af, als je er geen betaalrekening hebt gaan ze ook kosten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:32
Barrycade schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Wacht de mail van ABN en ING maar af, als je er geen betaalrekening hebt gaan ze ook kosten rekenen.
Bij beide banken heb ik een betaalrekening, dus dan geldt het niet?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:27
Barrycade schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb een betaalrekening bij ABN. Eigenlijk ook niet echt happy meer mee. 1,2 miljard winst, geen kantoor meer open en een 50% verhoging van de kosten voor mijn bankrekening. Betalen per NFC kan ik niet, dat moet weer via Google of Apple, zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik ben bezig mijn sns op te heffen was alleen maar een spaarrekening.
Wat een belabberde website, de opheffen pagina blijft maar laden.
Ik denk er over om een deel te parkeren bij Bigbank of een deposito bij Inbank 5 jaar

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:30:
Wat een belabberde website, de opheffen pagina blijft maar laden.
Zullen wel meer mensen dat doen vandaag. Maar je kan nog tot 1 juli opzeggen zonder kosten in rekening gebracht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Uit artikel:
In de afgelopen vijf jaar zijn de kosten voor een standaardpakket gemiddeld al met 42 procent gestegen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Banken verdedigen die kostenstijgingen met het argument dat ze steeds meer kosten kwijt zijn aan beveiliging van bankrekeningen en witwascontroles.
42% is erg veel voor een noodzakelijke basisdienst. Er werd altijd gezegd dat chartaal geld duur was, nu blijkt giraal geld ook best wat kosten met zich mee te brengen. Jammer dat "cash" steeds meer uitgefaseerd wordt.

Overigens: bitcoins zijn ook duur in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@RodeStabilo Inmiddels staat er een onderhoudsmelding, de website was dus even stuk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik vraag me af, het regent natuurlijk klachten op diverse media. zouden ze misschien onderschat hebben hoeveel mensen dan weggaan of is spaargeld zo onbelangrijk geworden dat het ze echt niet boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:45:
Ik vraag me af, het regent natuurlijk klachten op diverse media. zouden ze misschien onderschat hebben hoeveel mensen dan weggaan of is spaargeld zo onbelangrijk geworden dat het ze echt niet boeit.
Ze zijn waarschijnlijk voor nu dolblij dat ze minder spaargeld hebben wat ze ergens moeten stallen. Dat kan in de toekomst natuurlijk weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dat weet je natuurlijk nooit maar op een telraam is wel uit te rekenen als je alleen de spaarders €2,55 per maand laat betalen en je vrolijk 0,1% rente per jaar geeft dat consumenten toch wel wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
RodeStabilo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:45:
SNS is in handen van de Nederlandse overheid en die wil dat ze weer winst gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 00:01

aap

DeadMetal schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:05:
[...]

Ik ben er ook niet blij mee, ik heb er nog een deposito staan met nog een aantal jaar looptijd.

Vraag me af of het toegestaan is om daar gedurende de looptijd ineens kosten voor te gaan rekenen. Een deposito is immers een overeenkomst, ik ben mijn geld X jaar kwijt en mag daar gedurende de looptijd niet aan komen (m.u.v. bijzondere situaties) tegen afgesproken vergoeding Y. Nu er ineens kosten worden gerekend, zou je kunnen zien als eenzijdig openbreken contract. Of ga ik hier te kort door te bocht?
Uit de FAQ:
Ik heb een spaarrekening met Klimrente of een deposito, hoe zit dat?
Heb je alleen een deposito of Klimrente? Dan is daar altijd de spaarrekening SNS Keuzesparen aan gekoppeld. Zolang je deposito of Klimrente loopt, betaal je geen maandelijks tarief voor SNS Keuzesparen. Pas als je (laatste) deposito of Klimrente afloopt en je bedrag is bijgeschreven op je spaarrekening, ga je € 2,55 per maand betalen.

Heb je een spaarrekening met deposito of Klimrente én een andere spaarrekening die bij Basis Bankieren hoort? Dan betaal je voor die spaarrekening wel elke maand € 2,55.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11

defiant

Moderator General Chat
Sparen zonder betaalrekening gaat geld kosten
Een woordvoerder bevestigt namens SNS en Regiobank de verandering en zegt dat de bank met een verplichte betaalrekening klanten wil helpen. "Als bank willen we onze klanten helpen om beter hun dagelijkse bankzaken te organiseren. Daar kunnen we betere invulling aan geven door onze diensten te bundelen", zegt Harmen van der Schoor van moederbedrijf Volksbank.
Dat geloofd toch niemand, een spaarrekening staat voor velen juist los van dagelijkse bankzaken. Het zou zo'n bank sieren als ze gewoon de waarheid zeggen, d.w.z. een gratis spaarrekening is niet meer rendabel dus gaan we beheerkosten rekenen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 23:27
Ook opgezegd en alles maar weer overgehemeld naar mijn ING. Waar ik overigens ook twijfel om bij te blijven gezien de dienstverlening flink en flink achteruit is gegaan de afgelopen jaren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 15:03
[...]

Behalve Renault bank (want garanties Frankrijk) zou ik ze allemaal niet gelijk vertrouwen met grote bedragen. Dan eerder Leaseplan Bank.

Ik zie niet in waarom je garanties in Frankrijk beter zouden zijn dan bijv. het depositogarantiestelsel in Spanje. Hoewel per land van toepassing is de wetgeving uiteindelijk van de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 10:03
[...]

Volgens Europese regels moeten deposito’s in Europese landen tot een bedrag van 100.000 euro worden gegarandeerd. In Estland gebeurt dat door het "Tagatisfonds", waaraan naast Bigbank ook acht andere banken in Estland bijdragen.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 23:27
Binnenkort maar een spaarrekening zoeken in België of Duitsland. Daar kan het nog wel overal gratis lees ik.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:19:
Het gaat over situaties waar mensen tot nu toe alleen een (gratis) spaarrekening hadden, daar moet je nu een (niet-gratis) betaalrekening bij hebben. Had je dat al, verandert er niks.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:19
Mezelf maar aangemeld bij Bigbank als vervanging van de Regiobank spaarrekening, kijken of dat iets is :) Daarnaast gooi ik een deel nog naar mijn vertrouwde Rabobank, waar ik toch al een lopende rekening heb (en dus voor betaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:51
cadsite schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:33:
Geen idee hoe het in NL zit, maar hebben jullie dan geen banken zoals bijvoorbeeld Argenta?
Argenta zit wel in Nederland, maar heeft vooral de focus op hypotheken en sparen kan ook. Ik heb er een spaarrekening, welke voorlopig nog gratis is en met een whooping 0.01% rente. Ik weet niet of dat alleen kan in combinatie met een hypotheek. Betaalrekeningen bieden ze in Nederland volgens mij niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 09:13

igmar

ISO20022

TheBrut3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Argenta zit wel in Nederland, maar heeft vooral de focus op hypotheken en sparen kan ook. Ik heb er een spaarrekening, welke voorlopig nog gratis is en met een whooping 0.01% rente. Ik weet niet of dat alleen kan in combinatie met een hypotheek. Betaalrekeningen bieden ze in Nederland volgens mij niet aan.
Argenta is SEPA georienteerd. Wil je overboeken buiten het SEPA gebied ? Jammer dan. Ontvangen ? Kost minimaal 50 Euro.
Het 'gratis' zijn komt echt ergens vandaan, het hangt vooral van de focus van de bank af. En de regels in BE zijn wat minder streng als NL. Echt, gratis bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
eamelink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Zeker niet. Dat is gewoon een domme opmerking.

Net zoals een nogal zeer linkse collega van mij die iedereen rijk vond die geld op zijn spaarrekening had...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Galactic schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Zeker niet. Dat is gewoon een domme opmerking.

Net zoals een nogal zeer linkse collega van mij die iedereen rijk vond die geld op zijn spaarrekening had...
Hee, het is niet erg dat je het niet begrijpt; voel je niet aangevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
eamelink schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Hee, het is niet erg dat je het niet begrijpt; voel je niet aangevallen :)
Nooit door van die randgevallen als jij hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gelukkig :). Sterkte trouwens met je zeer linkse collega!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:06
Ik stop nu ook bij SNS. Wel jammer, die spaarpotjes werkte echt perfect.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:53:
Ook opgezegd en alles maar weer overgehemeld naar mijn ING. Waar ik overigens ook twijfel om bij te blijven gezien de dienstverlening flink en flink achteruit is gegaan de afgelopen jaren.
Bij de buren is het gras ook niet veel groener. ook een ABN is erg druk bezig kantoren te sluiten. In de middelgrote stad waar ik woon is het kantoor ook al dichtgegaan.

Altijd zo'n leuke paradox; alles en iedereen naar de online omgeving verplichten en dan zeggen dat niemand meer naar een kantoor komt en hoppa kantoor maar sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 08-06-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:34
Ook ik ga mijn losse spaarrekening opzeggen.

Ik ben wel benieuwd wat de ECB renteverhogingen voor invloed gaan hebben op rentes van spaar- en depositorekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Ik had bij SNS nagevraagd hoe het nu zit met en/of betaalrekening en twee losse spaarrekeningen op ieder z'n naam. Volgens het antwoord zouden wij 3 maal de maandelijkse kosten moeten betalen. Tja... Voor 0.05 cent 3x 2,55 betalen? Dacht het niet..

Nu probeer ik mijn spaarrekening op te heffen, maar die staat niet in het lijstje kan alleen de betaalrekening opheffen (wat ik juist niet wil). Heel erg handig... Nu moet ik dus naar een fysiek kantoor om de spaarrekening op te heffen. Top service maar niet heus, ook maar eens nadenken of we de betaalrekening ook maar moeten verplaatsen....

Zojuist in de winkel geweest en blijkbaar was het antwoord wat ik gekregen had verkeerd. Ook als je een en/of betaalrekening heb hoef je niet extra te betalen voor een persoonlijke spaarrekening

[ Voor 14% gewijzigd door AnnaAnjo op 11-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25

Naast SNS komt er in dit topic wat langs over mogelijke alternatieven. Daarmee komt het topic in het vaarwater van:

Het spaartopic - Deel 3

Ik zie geen reden om een apart topic voor ervaringen met SNS te hebben, omdat de betreffende situatie niet uniek is voor SNS.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.