Slim verwarmen van enkel de werkkamer (gas of elektrisch?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Mijn vraag

Ik woon in een appartement, en ben overdag vaak thuis ivm thuiswerken. Ik heb een gasgestookte cv-ketel, thermostaat in de woonkamer (66m²), en radiatoren door het hele huis. In de wintermaanden wil ik het graag behagelijk hebben in mijn werkkamer (13m²), terwijl ik de rest van het huis niet hoef op te stoken teneinde gas en kosten te besparen. Ik begrijp dat dit laatste samenhangt met de actuele tarieven, en die kunnen nu nogal uiteenlopen afhankelijk van je bestaande contract. Maar laten we voor het gemak gewoon marktgemiddelden nemen van vandaag de dag, bijvoorbeeld 35 cent per kWh en 1,40 voor een kuub gas.

Dit zorgt voor twee problemen:
  • Tenzij ik overal met de hand alle radiatorkranen in de woonkamer dichtdraai stook ik mijn halve huis warm om alleen mijn thuiskantoor te verwarmen. (De radiatoren die ik nooit gebruik staan sowieso al uit.)
  • De thermostaat hangt in de woonkamer, maar de woonkamer is doorgaans een stuk warmer (door de ligging) dan mijn kantoor. Het kan prima zijn dat de woonkamer 20 graden is, de cv-ketel niet meer aangaat, maar mijn werkkamer nog steeds te fris is.
Tot slot, ondanks dat mijn werkkamer redelijk op temperatuur is, heb ik toch altijd snel last van koude voeten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb een cv-ketel die OpenTherm begrijpt, aangestuurd door een simpele bedrade Honeywell Round. Verder geen andere significante domotica.

Limitaties:
  • Het betreft een huurwoning (zonder zonnepanelen), dus zeer ingrijpende of hele dure oplossingen zijn een no-go. Geen airco's bijvoorbeeld. Of overstappen op all-electric.
  • Het appartement (uit 2010) zelf is behoorlijk zuinig en goed geïsoleerd. Mijn gasverbruik (samen met partner) is zo'n 750 kuub per jaar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de volgende 'oplossingen' gevonden, maar ik heb geen idee wat nu de beste is, of qua terugverdientijd en hoe deze te berekenen. En misschien zie ik nog dingen over het hoofd. Hopelijk kan iemand met mij meedenken:
  • Slimme thermostaat en radiatorknoppen. Zo'n set van Tado is misschien een oplossing? Begrijp ik het goed dat ik daarmee dan, ongeacht de meting en aansturing huiskamerthermostaat, het bijvoorbeeld zo kan instellen dat overdag de radiatoren in mijn huiskamer worden dichtgezet, en alleen die in mijn werkkamer open gaan? Zo'n set kost ruim 300 euro. Is er een manier om te berekenen hoeveel ik hiermee zou kunnen besparen? En is het stoken voor een enkele radiator niet erg inefficiënt?
  • Infraroodverwarming. Die zou (denk ik) niet afdoende zijn om de hele werkkamer op te warmen, maar de vraag of dat ook echt nodig is. Zo lang ik het maar warm krijg waar ik zit is dat wellicht al goed genoeg? Alleen lees ik veel verschillende verhalen over de effectiviteit van dergelijke panelen.
  • In geval van elektrische convectie begrijp dat ik voor mijn werkkamer zo'n 1000 watt nodig zal hebben. (https://www.groenehoedduu...he-verwarming-heb-ik-nod/) De aanschaf is wat lager (rond de 200) dan de slimme knoppen, maar hoe verhoud zich 1000 watt elektra zich tot het gasverbruik, hoe bereken ik de besparing? De radiator in mijn werkkamer is van het type 22, 30 x 130, en zou een kleine 1400 watt aan 'warmtevraag' hebben. (https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator)
Kortom, kan ik beter op gas blijven verwarmen of elektrisch, en in geval dat laatste, wat zou de meest geschikte oplossing zijn? En zie ik nog oplossingen over het hoofd?

En, wat kan ik het beste doen aan mijn koude voeten? Toch maar zo'n verwarmde mat op de vloer? Of zou zo'n infraroodpaneel het meest geschikt zijn voor deze set-up?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
ebia schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:55:
Tot slot, ondanks dat mijn werkkamer redelijk op temperatuur is, heb ik toch altijd snel last van koude voeten.
Ik heb een infraroodpaneel (deze) onder het bureau staan. Ideaal voor het verhogen van het comfort direct om de stoel. Maar let op, zorg ervoor dat je hem niet kan aanraken, want hij is heet, maar wel stil.
Ik heb ook de desktop pc folding@home in de winter, dus dat is nog een 100-200watt erbij?

Je kunt je radiator natuurlijk ook voorzien van ventilatoren om er snel warmte uit te halen in de tijden dat de CV ketel wel even stookt, want de woonkamer hoeft natuurlijk niet te zakken tot 15c alsof je afwezig bent, of wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vicco101
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 19:41
Je zou kunnen kijken naar honeywell evohome (of andere merken) met slimme thermostaatkranen. dit is een wat dure oplossing maar gaat wel brengen wat je wil nl. alleen je werkkamer stoken. je kunt hiermee zones maken en deze zones apart verwarmen of juist niet. of je deze uitgave dan gaat terugverdienen is een ander verhaal. met de huidige gasprijs wel maar we kunnen niet in de toekomst kijken. mocht je gas willen besparen zou ik niet voor IR panelen gaan, deze promoten lekker op tv maar in de praktijk niet echt handig. misschin de cv ketel aanvoer temperatuur verlagen icm ventilatoren op je radiator en overstappen naar electrisch koken. anders ga je echt naar grotere uitgaven zoals zonnepanelen, (hybride) warmtepomp, electrische cv, boiler etc.

koude voeten? sokken/pantoffels/kleedje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
@jeroen3 Bedankt voor die suggestie. Had dat paneel al in beeld. Jammer dat ze zo heet worden tijdens gebruik, want het liefst zit ik er met m'n voeten tegenaan. Lijkt me ook wel gevaarlijk als er wat dingen te dichtbij staan, zoals kabels onder het bureau?

Wat betreft de woonkamer, door de ligging op de zon en goede isolatie zakt de temperatuur daar overdag nooit lager dan 18. Sterker nog, soms met het zonnetje is het gewoon 21 graden in de woonkamer midden in de winter. Dan moet ik bij wijze van spreke de thermostaat op 23 draaien om mijn werkkamer warm te krijgen...

Verder stook ik mijn huis supersnel warm, dus die ventilatoren lijken me niet heel veel toe te voegen. Verder hoor ik ook tegenstrijdige berichten over die dingen; dragen ze nu bij aan energiebesparing of niet? (Natuurkundig gezien lijkt me dat een broodje aap?)

@vicco101 Ik neem dat Evohome mee op de lijst. Heb je daar zelf goeie ervaring mee?

Wat betreft besparing, daar zit hem nu net het knelpunt. Als ik dat niet goed kan berekenen weet ik niet waarop ik mijn keuzes moet baseren. Iets wat ik (gebaseerd op de huidige energieprijzen) binnen drie jaar terugverdien koop ik morgen nog, maar dan moet ik een berekening kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Ik gebruik zelf Evohome voor mijn kantoor en een andere werkruimte, werkt top. IR paneel heb ik ook een weekje geprobeerd onder m'n bureau maar op echte koude dagen zorgt dat voor te weinig warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Om een thermostaat knop te gebruiken moet je ook wel een thermostatische kraan op de radiator hebben zitten, anders wordt het nog wel wat moeilijker en moet je de verhuuurder toestemming vragen of vragen om voor je te doen.
En de CV ketel moet op weersafhankelijke regeling gezet kunnen worden.
Maar het gaat zich zeker wel lonen, misschien gaat je gasverbruik ook nog omlaag. Ik zou zeker niet electrisch doen in eerste instantie.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je het via je CV wilt doen zijn Tado en EvoHome goede oplossingen, waarbij Tado betaalbaarder is. Hou er wel rekening mee dat je CV dit minder leuk gaat vinden. Ik heb eenzelfde situatie als jij, waarbij ik alleen de werkkamer wil verwarmen. Dit doe ik met Evohome. Echter.. aangezien mijn ketel minimaal 4,2kW levert en de radiator maar 1,4kW is, gaat de ketel pendelen. Het wordt natuurlijk wel warm, maar je ketel zal zeker niet zachtjes doorpruttelen. Wil je dat niet, dan zal je naar iets van IR moeten kijken. Ik heb in mijn badkamer, die min of meer dezelfde afmetingen heeft als m'n werkkamer, een 900W IR paneel hangen,. Daar is het wel warm mee te krijgen. Je kan dan kiezen voor een paneel aan het plafond, zodat de hele ruimte warm wordt, of onder je bureau of aan de muur, dichter bij je benen. Maar dan ben ik bang dat je bovenlichaam wat koud blijft.

De vraag is ook: hoeveel m3 of kWh denk je nodig te hebben om je werkkamer te verwarmen? In 1 m³ Nederlands aardgas zit 35,17 MJ (MegaJoule), dit is gelijk aan 9,76 kWh. Een HR ketel verliest globaal 10% hiervan en dus blijft er netto 8,7 kWh over voor afgifte verwarming. Voor die 1 m3 gas van 1,40 euro heb je dus 4kWh aan energie.

En dan moet je nog gaan uitzoeken of je puur voor comfort gaat, of voor besparing. Want stel dat je een IR paneel van 300 euro aanschaf, is dat dan op den duur goedkoper dan verwarmen met gas? ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Microkid op 30-05-2022 14:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eventueel kan je een warmte mat voor je voeten onder je bureau neerleggen. Verbruikt vrij weinig maar zorgt ervoor dat de vloer niet koud aanvoelt en je voeten dus ook niet koud zijn. Of gewoon pantoffels, de webcam komt toch niet onder het bureaublad :)

Zelf heb ik een kleine elektrische convector (drie standen 800w, 1200w, 2000w) die ik in de winter 's ochtend wel eens gebruik op de lage stand om de ergste kou van de nacht uit de werkkamer te stampen.

Dure slimme thermostaat knoppen zou ik zelf zonde vinden om aan te schaffen en te monteren voor in een huurwoning.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 30-05-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
Eh nee, je kunt je voeten er niet tegenaan houden. Ik heb een open stelling achter mijn bureau voor wat extra diepte, dus bij mij is er plek genoeg. De kabels die er hangen zijn geen probleem zolang ze er niet tegenaan hangen.
ebia schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:10:
Verder hoor ik ook tegenstrijdige berichten over die dingen; dragen ze nu bij aan energiebesparing of niet? (Natuurkundig gezien lijkt me dat een broodje aap?)
Het enige wat die ventilatoren doen is het de warmteafgifte van de radiator vergroten. Dus van 1400 naar 2000 Watt bijvoorbeeld. Netto moet er nog steeds dezelfde hoeveelheid energie in je huis. Dus je bespaart alleen als je systeem inefficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Microkid schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:42:

De vraag is ook: hoeveel m3 of kWh denk je nodig te hebben om je werkkamer te verwarmen? In 1 m³ Nederlands aardgas zit 35,17 MJ (MegaJoule), dit is gelijk aan 9,76 kWh. Een HR ketel verliest globaal 10% hiervan en dus blijft er netto 8,7 kWh over voor afgifte verwarming. Voor die 1 m3 gas van 1,40 euro heb je dus 4kWh aan energie.
Bedankt voor deze calculatie.

Ja, ik dacht ook al wel dat gas meer efficiënt en (ondanks de hoge prijs) goedkoper is dan elektriciteit voor het verwarmen van een huis. Goed om te weten, en ondersteund door cijfers. Besparing is wel het primaire doel ja.

Maar goed, dan blijven er weinig opties over. Elektrisch te duur. Gas (overdag) niet goed regelbaar.

Misschien toch maar de focus verleggen en kijken naar zo'n verwarmde mat op de vloer. Voorkomen van koude voeten is denk ik wel een belangrijke stap in het behagelijk voelen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ebia schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Bedankt voor deze calculatie.

Ja, ik dacht ook al wel dat gas meer efficiënt en (ondanks de hoge prijs) goedkoper is dan elektriciteit voor het verwarmen van een huis. Goed om te weten, en ondersteund door cijfers. Besparing is wel het primaire doel ja.

Maar goed, dan blijven er weinig opties over. Elektrisch te duur. Gas (overdag) niet goed regelbaar.

Misschien toch maar de focus verleggen en kijken naar zo'n verwarmde mat op de vloer. Voorkomen van koude voeten is denk ik wel een belangrijke stap in het behagelijk voelen in huis.
Ik weet niet of electrisch te duur is. Geen idee hoeveel kW je nodig zou hebben om je werkkamer warm te stoken en te houden. IR is stralingswarmte, de omgeving gaat dus op een gegeven moment ook warmte afgeven. Als je het met een paar kW per dag kan doen, is het wellicht niet veel duurder dan gas. En hoef je ook geen dure Tado of Evohome aan te schaffen enz

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik heb een 500W keramische kachel van de hornbach (https://www.hornbach.nl/s...Watt/6836462/artikel.html). Voor als de houtkachel beneden aanstaat maar ik boven op de werkkamer zit. Even aan en dan de deur dicht en het is snel warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:40
Voortbordurend op het idee van een infrarood paneel. Ik heb zoiets als deze: https://www.bol.com/nl/nl...rRF3w.2_6.12.ProductTitle onder mijn bureau geplakt.

Wanneer ik hem afstel op pakweg 75 watt dan geeft hij al behoorlijk wat warmte af, zonder dat hij gloeiend heet wordt. Ik heb hem aangesloten op een slimme stekker en mijn domoticz server, zodat het ook niet zo erg is wanneer ik hem een keer per ongeluk vergeet. Mijn domoticz server set hem sowieso automatisch uit 's avonds.

Zolang je werkkamer minimaal een graadje of 17 wordt is zo'n paneeltje een prima aanvulling om het niet koud te hebben en qua energiekosten is 75 watt natuurlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Microkid schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Ik weet niet of electrisch te duur is. Geen idee hoeveel kW je nodig zou hebben om je werkkamer warm te stoken en te houden. IR is stralingswarmte, de omgeving gaat dus op een gegeven moment ook warmte afgeven. Als je het met een paar kW per dag kan doen, is het wellicht niet veel duurder dan gas. En hoef je ook geen dure Tado of Evohome aan te schaffen enz
Ik was in de veronderstelling dat het niet meer of minder energie kost. Ik bedoel dat als mijn 1400 watt cv-radiator mijn kamer warm krijgt (behalve mijn voeten), een 1400 watt elektrische (convectie) kachel dit ook moet kunnen?

Als dat klopt, dan gegeven jouw eerdere input over de energie uit gas, is gas dus (nog altijd) het goedkoopst om een huis mee te verwarmen. (Ik begrijp dat warmtepompen en/of zonnepanelen dit helemaal op z'n kop zetten, maar daar is hier geen sprake van.)

@bebedero Ik ben bang dat 500 watt te krap zal zijn. Overigens is hier alles gelijkvloers, en ik heb niet het idee dat mijn onderburen hun best doen om de kamer onder mijn werkkamer op te stoken helaas :-(

@delpit Bedankt voor je suggestie. Dus je brandt niet meteen je knieën als je een keer tegen die plaat aan komt? Wordt je bureaublad zelf ook een beetje warm hierdoor? Dat zou wel ideaal zijn ook tegen koude handen (heb ik ook nog wel eens last van). En natuurlijk, hoe zit het met de voeten? Lekker warm? Of reikt die straling niet zover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:40
ebia schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:27:
[...]
@delpit Bedankt voor je suggestie. Dus je brandt niet meteen je knieën als je een keer tegen die plaat aan komt? Wordt je bureaublad zelf ook een beetje warm hierdoor? Dat zou wel ideaal zijn ook tegen koude handen (heb ik ook nog wel eens last van). En natuurlijk, hoe zit het met de voeten? Lekker warm? Of reikt die straling niet zover?
Je brandt je knieën niet, je kunt de plaat (bij 75 watt) met je handen aanraken, voelt dan goed warm, maar niet te. Bij mij gloeit hij inderdaad ook naar boven door, heeft voordelen (warme handen) en nadelen (niet je laptop daar neerzetten).

Je voeten worden niet echt verwarmd, maar bovenbenen - buik regio doet al wonderen, zeker met beetje dikke sokken en trui. Voor mij is het een ideale oplossing, mocht ik het ooit alsnog beetje koud krijgen dan koop ik nog zoiets en plak dat tegen de muur achter mijn stoel.

Elektrisch een ruimte verwarmen is behoorlijk duur, elektrisch gericht een object (ik dus) juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Hier infrarood geprobeerd maar dat viel tegen. Benen werden wel warm maar boven het bureau werd het niet lekker warm.
Tado overwogen maar dat is best een investering voor het hele huis. Inclusief een aantal ventielen aanpassen naar thermostaat.
Daarom uiteindelijk voor een elektrisch kacheltje gegaan, spotgoedkoop in aanschaf. En maakt het prima warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:55
Met bouwjaar 2010 zal je appartement behoorlijk goed geïsoleerd zijn.
De besparingen die je kunt halen door op de ene plek wel, maar de andere plek niet te stoken zijn zeer beperkt, want alles zit al binnen dezelfde isolatieschil.
Daarnaast moet je de ruimtes die je dan overdag niet stookt toch weer opstoken later.

Als je puur voor de besparing wilt doen denk ik niet dat het interessant is.
Maar misschien gaat het meer om het comfort om het alleen plaatselijk wat warmer te maken omdat je zittend werk doet. Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar een evohome systeem of iets vergelijkbaars, waarbij je individuele radiatoren kunt gaan aansturen zonder zelf aan te knoppen te hoeven draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51
KNed schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:53:
Hier infrarood geprobeerd maar dat viel tegen. Benen werden wel warm maar boven het bureau werd het niet lekker warm.
Tado overwogen maar dat is best een investering voor het hele huis. Inclusief een aantal ventielen aanpassen naar thermostaat.
Daarom uiteindelijk voor een elektrisch kacheltje gegaan, spotgoedkoop in aanschaf. En maakt het prima warm.
Ja IR-straling heeft line of sight binnen de stralinghoek van de panelen nodig om fatsoenlijk te verwarmen. Ik heb thuis een saunacabine met o.a. IR-panelen van 750W boven het bovenste bankje en zodra ik van dat bankje af ga, is het meteen al relatief koud. Dat is hoe IR werkt en ook waarom het goedkoper kan zijn dan gas. Niet omdat 1kWh warmte uit elektriciteit goedkoper is dan 1kWh uit gas (integendeel), maar omdat je zelfs binnen één ruimte heel selectief kunt verwarmen en daardoor dus gewoonweg minder kWh nodig hebt. Voor onder een bureau zou ik aanraden om hem in een hoek van ongeveer 45 graden tov van horizontaal te plaatsen. Dan worden zowel je benen als je voeten warm. En boven het bureau zou je kunnen kijken naar 2 kleine paneeltjes met voetjes die je op jezelf kunt richten. Of je hangt een grotere aan het plafond boven de bureaustoel.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
@HarmoniousVibe Bedankt voor de tips. Niet meer nodig dus omdat we inmiddels die elektrische verwarming hebben. het eerste IR paneel wat we kochten stopte er na 2 weken mee, vervolgens beviel het dus niet. Dus ik was even klaar met IR panelen. Eerlijk gezegd vind ik de warmte van de elektrische kachel veel comfortabeler.
Het stroomverbruik is wel veel hoger. Maar voor de veel hogere aanschafprijs van IR panelen kan ik wel even elektrisch verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:39

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

https://www.lidl.nl/p/sanitas-voetenwarmer/p100339693
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/5ab82d083988cb0008b577d8f6c5d41a.jpeg

Met 100W om je voeten moet je het warm krijgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
@Proton_ Haha, ik doe die kado aan m'n vrouw :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
Met dat gasverbruik heeft selectief stoken van bepaalde ruimtes en een appartement van 2010 weinig zin.
(Zoals @ASW1 al stelt)
De kans is te groot dat je je minimum vermogen niet kwijt kan in je radiatoren waardoor je ketel gaat pendelen.

De grootste winst zit hem mogelijk in cv-tuning / waterzijdig afregelen (op een zo laag mogelijke temperatuur verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Bedankt voor jullie inzichten @ASW1 en @D-dark. Ik denk dat ik mijn zoektocht hier bij houdt.

Heb mijn ketel al eens ooit qua aanvoertemp. lager gezet (65 graden), en draait op 45% van z'n vermogen (afgestemd op de radiatoren die ik doorgaans gebruik), en min. toerental omlaag gezet. Krijgt mijn huis prima warm verder, en meer dan dat kan ik ook niet echt afstellen.

Dat waterzijdig inregelen ga ik nog eens een keer onderzoeken...
Pagina: 1