Mijn vraag
Ik woon in een appartement, en ben overdag vaak thuis ivm thuiswerken. Ik heb een gasgestookte cv-ketel, thermostaat in de woonkamer (66m²), en radiatoren door het hele huis. In de wintermaanden wil ik het graag behagelijk hebben in mijn werkkamer (13m²), terwijl ik de rest van het huis niet hoef op te stoken teneinde gas en kosten te besparen. Ik begrijp dat dit laatste samenhangt met de actuele tarieven, en die kunnen nu nogal uiteenlopen afhankelijk van je bestaande contract. Maar laten we voor het gemak gewoon marktgemiddelden nemen van vandaag de dag, bijvoorbeeld 35 cent per kWh en 1,40 voor een kuub gas.
Dit zorgt voor twee problemen:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een cv-ketel die OpenTherm begrijpt, aangestuurd door een simpele bedrade Honeywell Round. Verder geen andere significante domotica.
Limitaties:
Ik heb de volgende 'oplossingen' gevonden, maar ik heb geen idee wat nu de beste is, of qua terugverdientijd en hoe deze te berekenen. En misschien zie ik nog dingen over het hoofd. Hopelijk kan iemand met mij meedenken:
En, wat kan ik het beste doen aan mijn koude voeten? Toch maar zo'n verwarmde mat op de vloer? Of zou zo'n infraroodpaneel het meest geschikt zijn voor deze set-up?
Ik woon in een appartement, en ben overdag vaak thuis ivm thuiswerken. Ik heb een gasgestookte cv-ketel, thermostaat in de woonkamer (66m²), en radiatoren door het hele huis. In de wintermaanden wil ik het graag behagelijk hebben in mijn werkkamer (13m²), terwijl ik de rest van het huis niet hoef op te stoken teneinde gas en kosten te besparen. Ik begrijp dat dit laatste samenhangt met de actuele tarieven, en die kunnen nu nogal uiteenlopen afhankelijk van je bestaande contract. Maar laten we voor het gemak gewoon marktgemiddelden nemen van vandaag de dag, bijvoorbeeld 35 cent per kWh en 1,40 voor een kuub gas.
Dit zorgt voor twee problemen:
- Tenzij ik overal met de hand alle radiatorkranen in de woonkamer dichtdraai stook ik mijn halve huis warm om alleen mijn thuiskantoor te verwarmen. (De radiatoren die ik nooit gebruik staan sowieso al uit.)
- De thermostaat hangt in de woonkamer, maar de woonkamer is doorgaans een stuk warmer (door de ligging) dan mijn kantoor. Het kan prima zijn dat de woonkamer 20 graden is, de cv-ketel niet meer aangaat, maar mijn werkkamer nog steeds te fris is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een cv-ketel die OpenTherm begrijpt, aangestuurd door een simpele bedrade Honeywell Round. Verder geen andere significante domotica.
Limitaties:
- Het betreft een huurwoning (zonder zonnepanelen), dus zeer ingrijpende of hele dure oplossingen zijn een no-go. Geen airco's bijvoorbeeld. Of overstappen op all-electric.
- Het appartement (uit 2010) zelf is behoorlijk zuinig en goed geïsoleerd. Mijn gasverbruik (samen met partner) is zo'n 750 kuub per jaar.
Ik heb de volgende 'oplossingen' gevonden, maar ik heb geen idee wat nu de beste is, of qua terugverdientijd en hoe deze te berekenen. En misschien zie ik nog dingen over het hoofd. Hopelijk kan iemand met mij meedenken:
- Slimme thermostaat en radiatorknoppen. Zo'n set van Tado is misschien een oplossing? Begrijp ik het goed dat ik daarmee dan, ongeacht de meting en aansturing huiskamerthermostaat, het bijvoorbeeld zo kan instellen dat overdag de radiatoren in mijn huiskamer worden dichtgezet, en alleen die in mijn werkkamer open gaan? Zo'n set kost ruim 300 euro. Is er een manier om te berekenen hoeveel ik hiermee zou kunnen besparen? En is het stoken voor een enkele radiator niet erg inefficiënt?
- Infraroodverwarming. Die zou (denk ik) niet afdoende zijn om de hele werkkamer op te warmen, maar de vraag of dat ook echt nodig is. Zo lang ik het maar warm krijg waar ik zit is dat wellicht al goed genoeg? Alleen lees ik veel verschillende verhalen over de effectiviteit van dergelijke panelen.
- In geval van elektrische convectie begrijp dat ik voor mijn werkkamer zo'n 1000 watt nodig zal hebben. (https://www.groenehoedduu...he-verwarming-heb-ik-nod/) De aanschaf is wat lager (rond de 200) dan de slimme knoppen, maar hoe verhoud zich 1000 watt elektra zich tot het gasverbruik, hoe bereken ik de besparing? De radiator in mijn werkkamer is van het type 22, 30 x 130, en zou een kleine 1400 watt aan 'warmtevraag' hebben. (https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator)
En, wat kan ik het beste doen aan mijn koude voeten? Toch maar zo'n verwarmde mat op de vloer? Of zou zo'n infraroodpaneel het meest geschikt zijn voor deze set-up?