Mechanische ventilatie, welke moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:24
Zoals reeds in eerdere topics aangegeven hebben wij een nieuwe woning, bouwjaar 2001. De woning is 140m2 en voorzien van MV op zolder en Ventilatieroosters in de ramen.

Zo’n 5 jaar geleden hebben de vorige eigenaren de keuken vervangen, inclusief Bora kookplaat met afzuiging naar buiten. Het plafond is daar verlaagd inclusief spotjes.

Voor zover ik weet heeft een MV altijd 3 afzuigpunten zijnde keuken, badkamer en wc. Bij ons is er dus sprake van maar 2 punten: badkamer en toilet. In de keuken zit geen zuigpunt althans is deze niet te zien. Tevens zit er geen standenschakelaar. Kan dit kloppen?

Ik wil de oude stork box nu vervangen. Het is een perilex stekker. Kan ik hier gewoon een nieuwe box voor kopen van hetzelfde merk en deze 1 op 1 vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 15:58
MV hoeft niet altijd 3 punten te hebben bij mij zuigt hij alleen de badkamer af.
Wat voor kast heb je nu?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
keuken afvoerpunt was toen al verplicht in het bouwbesluit, dus hij zit 99,9999999% zeker ergens verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:07
Het is maar wat je wilt. Ik heb zelf hem vervangen door een met een eurostekker en een rf afstandbediening. De box heeft een vochtmeter dus als ik ga douchen gaat die automatisch harder zuigen. Doormiddel van microswitches op de box print kan je de zuigsterkte instellen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou voor het vervangen altijd beginnen met het schoonmaken van de ventilatiebuizen. Dit kan je laten doen, kosten zijn ongeveer 200 euro. (Feenstra bijv.) Daarnaast zijn er vaak wat flexibele buizen die lopen naar de Box toe, deze vervangen door nieuwe is denk uit alleen hygiënisch oogpunt prettig. Ook misschien de vergeelde ventilatieafdekplaatjes vervangen maakt het altijd even af.

Daarna heb je simpelweg een aantal opties:

1. Box vervangen d.m.v. een zuinigere die dezelfde aansluitingen heeft (Perilex)
2. Box vervangen d.m.v. een zuinigere en 1 met externe draadloze sensoren, deze zijn vaak met een eurostekker.
3. Je maakt de Box ook schoon aan de binnenkant en blijft deze gebruiken. Maar er zijn zuinigere op de markt en die verdien je hierdoor over een X aantal jaren weer terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 30-05-2022 08:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
maartentmm schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:26:
MV hoeft niet altijd 3 punten te hebben bij mij zuigt hij alleen de badkamer af.
Wat voor kast heb je nu?
Stork CML Ventilatiebox.
twain4me schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:42:
keuken afvoerpunt was toen al verplicht in het bouwbesluit, dus hij zit 99,9999999% zeker ergens verstopt.
Moeten we hier niet iets mee? Want dit lijkt me niet de bedoeling. Ik hoor hem overigens ergens achter het verlaagde plafond afzuigen als het stil is. Ook is de 3 standenschakelaar die bij dit perilex model zou moeten zitten (?) nergens te bekennen. We kunnen de box dus niet bedienen.
Falcon schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:53:
Ik zou voor het vervangen altijd beginnen met het schoonmaken van de ventilatiebuizen. Dit kan je laten doen, kosten zijn ongeveer 200 euro. (Feenstra bijv.) Daarnaast zijn er vaak wat flexibele buizen die lopen naar de Box toe, deze vervangen door nieuwe is denk uit alleen hygiënisch oogpunt prettig. Ook misschien de vergeelde ventilatieafdekplaatjes vervangen maakt het altijd even af.

1. Box vervangen d.m.v. een zuinigere die dezelfde aansluitingen heeft (Perilex)
2. Box vervangen d.m.v. een zuinigere en 1 met externe draadloze sensoren, deze zijn vaak met een eurostekker.
3. Je maakt de Box ook schoon aan de binnenkant en blijft deze gebruiken. Maar er zijn zuinigere op de markt en die verdien je hierdoor over een X aantal jaren weer terug.
Dat schoonmaken is inderdaad nog een goed idee!

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 30-05-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik begrijp je probleem niet. Wat is de reden om je MV te vervangen?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:37
Afgelopen jaar ook de MV vervangen. Wij hadden ook een Stork, deze vervangen voor een nieuwe omdat de oude na 20 jaren wel versleten was. Inderdaad ook de buizen eerst schoon laten maken, dat was nogal nodig. Kijk wel goed of het geen WTW-unit is, want soms denk je dat het alleen ventilatie is, maar is het een WTW-unit. Deze zijn wel duurder, maar wel van belang om niet zomaar te vervangen voor standaard mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
MaltheseFalcon schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:29:
Ik begrijp je probleem niet. Wat is de reden om je MV te vervangen?
Hij is 21 jaar oud en begint wat gehorig te worden. Daarnaast vanwege stroomgebruik :). Maar goed, ik loop er nu dus tegenaan dat ze in de keuken zowel het ventiel hebben verstopt als dat de 3 standenschakelaar ontbreekt. Ik weet alleen niet in hoeverre dit een probleem is? Ik heb daar namelijk geen verstand van.

Het ventiel zit, denk ik, achter het verlaagde plafond met daarin spotjes. Dus hij kan nog wel lucht trekken langs de kieren van de spotjes.

[ Voor 12% gewijzigd door FrankoNL op 30-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:42:
Bouwbesluit is leuk, voor de bouwer. Wanneer ik als eigenaar van een woning besluit om een punt te laten vervallen is er niemand die daar iets aan of tegen gaat doen.

Bij mij is de afzuigkap ook direct naar buiten gegaan in plaats van via de ventilatiebox. Dit ging van een ongemotoriseerde naar een gemotoriseerde afzuigkap. Daarmee is een afzuigpunt in de keuken vervallen. Jammer maar helaas. De driestandenschakelaar is daarmee ook vervallen. In plaats daarvan hangt er nu in de badkamer een afstandsbediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:21

Theo

moederbord

Ventilastie in huis heb je enkel maar om continu een verse aanvoer van lucht te hebben en om een continue afvoer te hebben van lucht. Gezien je continu op de badkamer en toilet een afvoer heb zitten, en je daardoor in huiskamer/slaapkamers (ia de roosters) een continue aanvoer hebt is er niks mis met je ventilatie. Mits deze uiteraard goed ingeregeld is, en je niet een kniepert bent die 'm altijd op standje 1 hebt staan.

Voor de keuken heb je een afzuigpunt nodig om de kookdampen af te voeren, en de fijnstof die met het koken vrij komt (plus de rook/damp van het eventueel gas verbranden). De goedkoopste en makkelijkste manier om dit te doen is door een wasemkap op de MV aan te sluiten. Maar als de Bora ook deze functie heeft, en dus de afzuiging naar buiten laat gaan (of met een filtersysteem werkt) dan voldoet deze ook, en heb je dus je afzuigpunt simpelweg niet nodig.

Als je de oude box wil vervangen dan kun je'm zonder moeite vervangen voor een exemplaar dat met een gewone stekker werkt en een afstandsbediening. Mijn advies; neem dan wel een model met automatische vochtdetectie zodat de MV automatisch naar standje MAX gaat wannneer er gedouched wordt. En haal een CO2 meter voor in huis die met de MV kan communiceren zodat de MV automatisch harder/zachter gaat draaien wanneer dit kan/moet om de luchtkwaliteit in huis goed te houden.

Een unit als onderstaand zou voor jou ideaal zijn; deze kun je 1 op 1 vervangen met je huidige unit. Het heeft een ingebouwde CO2 en RV sensoren en gebruikt een perilex stekker voor z'n stroom (deze gebruikt enkel de fase en nul van de perilex, dus de twee schakel worden niet gebruikt)

https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html
Falcon schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:53:

Bij een gewone ventilatiebox heeft het geen enkel voordeel om de buizen schoon te maken gezien deze een afrzuigendew werking hebben. De lushct/stand/schimmel die er mogelijk in zou kunnen zitten wordt dus gewoon naar buiten geblazen en komt niet het huis in.Alleen bij balansventilatie is het van belang dat de toevoer schoon is, maar qua hygiene maakt het echt niks uit hoe schoon de afvoerkanalen zijn.

Als ze echter heel erg smerig zijn en je krijgt een ophoping van vet/vuil dán kan het mogelijk een voordeel hebben om het schoon te maken, maar dan vooral omdat de MV anders extra stroom zal verbruiken of een gereduceerde flow zal hebben..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:40
[quote]FrankoNL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Stork CML Ventilatiebox.

[...]

Vervang deze door een Zehnder Comfofan S, is de opvolger en een heel stuk stiller en zuiniger (zelf ook jaren geleden gedaan). Is gewoon te krijgen in de periflex-variant, aansluitingen zijn hetzelfde. Zelf gekozen voor de RF-loze variant, achteraf gezien misschien beter wel kunnen doen (maar is altijd achteraf in te bouwen als je de juiste variant uitkiest). Gebruik nu altijd stand 2, welke zuiniger is dan de originele stand 1 van de CML (en ook een stuk stiller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:46
Deze voldoet ook al prima hoor: https://www.ventilatielan...lex-stekker-03-00400.html

Toch weer 100 euro goedkoper. Je kunt eventueel een draadloze afstandsbediening erbij kopen, maar de vochtsensor werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sypie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Bouwbesluit is leuk, voor de bouwer. Wanneer ik als eigenaar van een woning besluit om een punt te laten vervallen is er niemand die daar iets aan of tegen gaat doen.
dat denkt iedereen maar daar klopt geen reet van je moet gewoon aan het bouwbesluit voldoen, dat er geen handhaving is maakt daarin geen verschil.
Bij mij is de afzuigkap ook direct naar buiten gegaan in plaats van via de ventilatiebox. Dit ging van een ongemotoriseerde naar een gemotoriseerde afzuigkap. Daarmee is een afzuigpunt in de keuken vervallen. Jammer maar helaas. De driestandenschakelaar is daarmee ook vervallen. In plaats daarvan hangt er nu in de badkamer een afstandsbediening.
En daarbij haal je de kanalen zeker ook uit de beton of verstop je toch alleen het gat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Theo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:54:
Ventilastie in huis heb je enkel maar om continu een verse aanvoer van lucht te hebben en om een continue afvoer te hebben van lucht. Gezien je continu op de badkamer en toilet een afvoer heb zitten, en je daardoor in huiskamer/slaapkamers (ia de roosters) een continue aanvoer hebt is er niks mis met je ventilatie. Mits deze uiteraard goed ingeregeld is, en je niet een kniepert bent die 'm altijd op standje 1 hebt staan.

Voor de keuken heb je een afzuigpunt nodig om de kookdampen af te voeren, en de fijnstof die met het koken vrij komt (plus de rook/damp van het eventueel gas verbranden). De goedkoopste en makkelijkste manier om dit te doen is door een wasemkap op de MV aan te sluiten. Maar als de Bora ook deze functie heeft, en dus de afzuiging naar buiten laat gaan (of met een filtersysteem werkt) dan voldoet deze ook, en heb je dus je afzuigpunt simpelweg niet nodig.

Als je de oude box wil vervangen dan kun je'm zonder moeite vervangen voor een exemplaar dat met een gewone stekker werkt en een afstandsbediening. Mijn advies; neem dan wel een model met automatische vochtdetectie zodat de MV automatisch naar standje MAX gaat wannneer er gedouched wordt. En haal een CO2 meter voor in huis die met de MV kan communiceren zodat de MV automatisch harder/zachter gaat draaien wanneer dit kan/moet om de luchtkwaliteit in huis goed te houden.

Een unit als onderstaand zou voor jou ideaal zijn; deze kun je 1 op 1 vervangen met je huidige unit. Het heeft een ingebouwde CO2 en RV sensoren en gebruikt een perilex stekker voor z'n stroom (deze gebruikt enkel de fase en nul van de perilex, dus de twee schakel worden niet gebruikt)

[...]

Bij een gewone ventilatiebox heeft het geen enkel voordeel om de buizen schoon te maken gezien deze een afrzuigendew werking hebben. De lushct/stand/schimmel die er mogelijk in zou kunnen zitten wordt dus gewoon naar buiten geblazen en komt niet het huis in.Alleen bij balansventilatie is het van belang dat de toevoer schoon is, maar qua hygiene maakt het echt niks uit hoe schoon de afvoerkanalen zijn.

Als ze echter heel erg smerig zijn en je krijgt een ophoping van vet/vuil dán kan het mogelijk een voordeel hebben om het schoon te maken, maar dan vooral omdat de MV anders extra stroom zal verbruiken of een gereduceerde flow zal hebben..
Kan deze dan 1 op 1 zonder 3 standen schakelaar worden vervangen? Ik begreep ook dat verschillende merken een andere manier van aansluiten perilex hebben.
coinman63 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:57:
Deze voldoet ook al prima hoor: https://www.ventilatielan...lex-stekker-03-00400.html

Toch weer 100 euro goedkoper. Je kunt eventueel een draadloze afstandsbediening erbij kopen, maar de vochtsensor werkt prima.
Kan deze ook worden gebruikt zonder de 3 standenschakelaar?

Maar goed, samenvattend: laten zoals het is als het aankomt op het ventilatiepunt in de keuken? Als we dit willen herstellen vrees ik dat de hele keuken eruit moet omdat het ventilatiepunt boven een van de kasten van de keuken lijkt te zitten. Als het voor de ventilatie van de woning niet uitmaakt, dan lijkt dat het me niet waard.

Blijft wel het bouwbesluit over. Dat lijkt me met name
Een probleem bij verkoop?

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 30-05-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:12:
En daarbij haal je de kanalen zeker ook uit de beton of verstop je toch alleen het gat?
Het betreffende kanaal ging recht omhoog door en koof in een kleine slaapkamer. Aangezien we die verbouwd hebben, hebben we ook meteen de meeste inhoud uit die koof gesloopt. Het luchtkanaal was de grootste boosdoener van die koof. De koof is nu nog minder dan een kwart van de oorspronkelijke koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Onderste alinea was inderdaad de hoofdreden om de schoonmaak van de buizen te laten uitvoeren. Maar als je zag hoeveel troep eruit kwam en de hoeveelheid (micro)stof.. kan je echt wel spreken van hygiene. Al is het alleen maar dat je de longen niet uit je lijf staat te hoesten bij het vervangen van de box.

@FrankoNL Bedenk mij nog iets trouwens, maak ook de raamvensters even grondig schoon.. mooi moment ervoor om de airflow te maximaliseren.

Misschien ook goed om te weten, het vervangen van de mechanische ventilatiemotor/schoonmaken/vervanging materiaal kan vallen onder een duurzaamheidsgedeelte van je hypotheek/lening icm andere duurzame maatregelen. Mocht je dit anders willen financieren misschien handig om te weten.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 30-05-2022 11:55 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Kan ik de stork 1 op 1 vervangen voor deze?

Of moet ik dan nog met het perilex stopcontact aan de slag om een en ander anders aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FrankoNL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Kan deze dan 1 op 1 zonder 3 standen schakelaar worden vervangen? Ik begreep ook dat verschillende merken een andere manier van aansluiten perilex hebben.

[...]

Maar goed, samenvattend: laten zoals het is als het aankomt op het ventilatiepunt in de keuken? Als we dit willen herstellen vrees ik dat de hele keuken eruit moet omdat het ventilatiepunt boven een van de kasten van de keuken lijkt te zitten. Als het voor de ventilatie van de woning niet uitmaakt, dan lijkt dat het me niet waard.
Deze kun je idd gewoon 1 op 1 vervangen. Het Perilex stopcontact kent een fase, een nul, aarde en twee schakeldraden. Deze laatste zitten ergens in huis verbonden met een driestandenschakelaar waarmee je de huidige MV kan regelen. Aan de voorgestelde box zit ook een Perilex, maar enkel omdat een ventilatiebox gewoonweg stroom nodig heeft. Het regelen in vermogen doet deze compleet automatisch afhankelijk van de RV en CO2 in huis (die deze ook meet met interne sensoren). De driestandenschakelaar die je nu hebt hangen zal dan niets meer doen en boventallig zijn.
Het stappenplak wat je dan hebt is een beetje als volgt:
- Trek Perilex stekker uit stopcontact
- Schroef de huidige luchtbuizen los van de huidige ventilatiebox.
- Schroef huidige ventilatiebox van de muur
- Schroef nieuwe ventilatiebox aan de muur.
- Monteer de luchtbuizen aan de nieuwe ventilatiebox.
- Steek stekker in stopcontact

Je driestandenschakelaar zou je kunnen verwijderen en afdoppen mocht je 'm weg willen hebben omdat deze lelijk is, in de weg zit of om andere redenen. Hij moet iig niet weg.
FrankoNL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:09:
Kan ik de stork 1 op 1 vervangen voor deze?

Of moet ik dan nog met het perilex stopcontact aan de slag om een en ander anders aan te sluiten?
Die is idd gewoon 1 op 1 vervangbaar; dat was ook de unit die ik eerder aanhaalde :)

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 30-05-2022 12:15 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
FrankoNL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:27:
[...]

[...]

Blijft wel het bouwbesluit over. Dat lijkt me met name
Een probleem bij verkoop?
De ventilatie box die ik aangeef kan ook 1 op 1 worden aangesloten, net als het midel dat voorgesteld wordt door Theo. Je hebt dan geen driestandenschakelaar nodig. De ventilatie gaat automatisch omhoog als er vicht wordt gedetecteerd. Wil je toch handmatig schakelen, dan kun je altijd (later) nog een draadloze afstandsbediening kopen. Het model van Theo heeft een hoger ventilatievolume (niet nodig voir een normaal huis en een CO2 sensor, vandaar de meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:59
@afzuigpunt keuken & schakelaar: ik merk dat, zolang je huis niet uniek is, eens bij een paar buren langslopen waar zij die hebben zitten vaak de snelste manier is om erachter te komen waar het bij jou zit. (en wel zo gezellig :) )
Lucht trekken via een verlaagd plafond klinkt niet heel succesvol. Het zal allicht enigszins helpen, maar wanneer je merkt dat je te weinig afzuiging in de keuken hebt, kan je er vanuit gaan dat dat je de reden al gevonden hebt. Het verlengen van buis + ventiel in het verlaagde plafond is gelukkig een eenvoudige ingreep. (zolang je weet waar het ventiel nu zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, beetje knutselen:

Haal je oude box los.
Knip de stekker eraf

Zet aan het snoer een gewoon stopcontact (shuko)
Prik daar je nieuwe box (met gewone stekker) in.
Bij die box kan je afstandsbedieningen of sensoren gebruiken, of je neemt er een met ingebouwde sensoren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Theo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Deze kun je idd gewoon 1 op 1 vervangen. Het Perilex stopcontact kent een fase, een nul, aarde en twee schakeldraden. Deze laatste zitten ergens in huis verbonden met een driestandenschakelaar waarmee je de huidige MV kan regelen. Aan de voorgestelde box zit ook een Perilex, maar enkel omdat een ventilatiebox gewoonweg stroom nodig heeft. Het regelen in vermogen doet deze compleet automatisch afhankelijk van de RV en CO2 in huis (die deze ook meet met interne sensoren). De driestandenschakelaar die je nu hebt hangen zal dan niets meer doen en boventallig zijn.
Het stappenplak wat je dan hebt is een beetje als volgt:
- Trek Perilex stekker uit stopcontact
- Schroef de huidige luchtbuizen los van de huidige ventilatiebox.
- Schroef huidige ventilatiebox van de muur
- Schroef nieuwe ventilatiebox aan de muur.
- Monteer de luchtbuizen aan de nieuwe ventilatiebox.
- Steek stekker in stopcontact

Je driestandenschakelaar zou je kunnen verwijderen en afdoppen mocht je 'm weg willen hebben omdat deze lelijk is, in de weg zit of om andere redenen. Hij moet iig niet weg.

[...]

Die is idd gewoon 1 op 1 vervangbaar; dat was ook de unit die ik eerder aanhaalde :)
Helder! Dank voor de reacties. De andere tweakers uiteraard ook. Ik neem de opmerkingen mee!

Overigens zit in de badkamer een extra ventilator die via een knop werkt. Zie foto (deksel eraf). Dit heeft de vorige eigenaar er nog extra op gemonteerd blijkbaar. Is dit nog een probleem voor de ventilatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6sX6SJST5KohV2FGsl9M-Eoqmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nKheu52beCMnJMF6LpZ6RiR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
onkl schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:21:
@afzuigpunt keuken & schakelaar: ik merk dat, zolang je huis niet uniek is, eens bij een paar buren langslopen waar zij die hebben zitten vaak de snelste manier is om erachter te komen waar het bij jou zit. (en wel zo gezellig :) )
Lucht trekken via een verlaagd plafond klinkt niet heel succesvol. Het zal allicht enigszins helpen, maar wanneer je merkt dat je te weinig afzuiging in de keuken hebt, kan je er vanuit gaan dat dat je de reden al gevonden hebt. Het verlengen van buis + ventiel in het verlaagde plafond is gelukkig een eenvoudige ingreep. (zolang je weet waar het ventiel nu zit).
Ja hij schijnt dus boven de keukenkast te zitten, die helemaal ingebouwd is. :'(

Voor koken maakt het niet uit, want de bora zuigt bij ons naar buiten af. Het gaat dus om de “normale” ventilatie.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankoNL op 30-05-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FrankoNL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Helder! Dank voor de reacties. De andere tweakers uiteraard ook. Ik neem de opmerkingen mee!

Overigens zit in de badkamer een extra ventilator die via een knop werkt. Zie foto (deksel eraf). Dit heeft de vorige eigenaar er nog extra op gemonteerd blijkbaar. Is dit nog een probleem voor de ventilatie?

[Afbeelding]
|:( Dit ziet er uit als Beun de Haas van PicobelloBV....

Die extra ventilator, indien deze het ventilatiekanaal IN blaast, dus richting je ventilatiebox die op zolder hangt dan moet je 'm echt weghalen, en vervangen voor een standaard ventiel. Nu blaas je actief lucht naar je centrale afzuiger toe. Indien deze dan harder blaast dan dat de ventilatiebox kan zuigen blaas je de natte douchelucht je toilet in...
Wat er eigenlijk moet gebeuren is deze ventilator vervangen door zoiets (meet van te voren even de binnendiameter van je afvoerbuis op).

De ventilatiebox die ik aanhaalde die zuigt gewoon standaard op een zacht volume af. Wanneer je onder de douche springt zal de luchtvochtigheid stijgen, en dit wordt door de ventilatiebox dan automatisch opgemerkt waardoor deze op z'n maxstand zal gaan draaien. Handmatig een ventilator aan (of harder) zetten is dan dus niet meer nodig.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Theo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:26:
[...]

|:( Dit ziet er uit als Beun de Haas van PicobelloBV....

Die extra ventilator, indien deze het ventilatiekanaal IN blaast, dus richting je ventilatiebox die op zolder hangt dan moet je 'm echt weghalen, en vervangen voor een standaard ventiel. Nu blaas je actief lucht naar je centrale afzuiger toe. Indien deze dan harder blaast dan dat de ventilatiebox kan zuigen blaas je de natte douchelucht je toilet in...
Wat er eigenlijk moet gebeuren is deze ventilator vervangen door zoiets (meet van te voren even de binnendiameter van je afvoerbuis op).

De ventilatiebox die ik aanhaalde die zuigt gewoon standaard op een zacht volume af. Wanneer je onder de douche springt zal de luchtvochtigheid stijgen, en dit wordt door de ventilatiebox dan automatisch opgemerkt waardoor deze op z'n maxstand zal gaan draaien. Handmatig een ventilator aan (of harder) zetten is dan dus niet meer nodig.
Helder, verwijderen dus? Want hij blaast inderdaad naar de centrale ventilatie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FrankoNL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:28:
[...]

Helder, verwijderen dus? Want hij blaast inderdaad naar de centrale ventilatie toe.
Correct; verwijderen en vervangen voor een gewoon ventiel. (en de stroomdraden uiteraard afdoppen/verwijderen/weghalen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Theo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:31:
[...]

Correct; verwijderen en vervangen voor een gewoon ventiel. (en de stroomdraden uiteraard afdoppen/verwijderen/weghalen)
Ja die zullen waarschijnlijk door het verlaagde plafond lopen, als aftakking van de led spots aldaar. Verwijderen zal dan ook niet zo makkelijk gaan. Afdoppen misschien wel.

Wat een gedoe zeg. Waarom blijven mensen er niet gewoon met hun fikken vanaf? Om het weer “legaal” te krijgen zou ik de halve keuken open moeten slopen..

[ Voor 15% gewijzigd door FrankoNL op 30-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
[...]

Nog een laatste vraag. Is het ook mogelijk om de box met eurostekker te nemen, en kan deze dan op een stekkerdoos worden aangesloten? Nu is er namelijk maar 1 normaal stopcontact en die is voor de wasmachine.

Of anders de Periflex stekker behouden en L1 en L3 omwisselen, Als ik de aansluitingsschemas van stork en ihto zo bekijk. Correct?

[ Voor 14% gewijzigd door FrankoNL op 31-05-2022 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:41
FrankoNL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:42:
[...]

Nog een laatste vraag. Is het ook mogelijk om de box met eurostekker te nemen, en kan deze dan op een stekkerdoos worden aangesloten? Nu is er namelijk maar 1 normaal stopcontact en die is voor de wasmachine.

Of anders de Periflex stekker behouden en L1 en L3 omwisselen, Als ik de aansluitingsschemas van stork en ihto zo bekijk. Correct?
Ga voor de perilex want die is daarvoor bedoeld. De driestandenschakelaar zit daar namelijk op aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Ik heb mijn Stork met Perilex 1 op 1 vervangen door de Itho met Perilex. Ik heb ook geen driestandenschakelaar meer en hoefde niets aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik lees dit even met aandacht mee aangezien onze unit erg veel lawaai maakt en na 30jaar denk ik ook wel eens vervangen mag worden :)

Ik lees echter in de montage beschrijvingen van een aantal modellen dat ze waterpas gemonteerd moeten worden. Die van ons hangt nu tegen het schuine dak aan.

Kan dat kwaad voor de nieuwe of zijn er units die hiervoor bedoeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
teacher schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:04:
Ok, beetje knutselen:

Haal je oude box los.
Knip de stekker eraf

Zet aan het snoer een gewoon stopcontact (shuko)
Prik daar je nieuwe box (met gewone stekker) in.
Bij die box kan je afstandsbedieningen of sensoren gebruiken, of je neemt er een met ingebouwde sensoren.
Je kan gewoon een nieuwe met Perilex aansluiten. Zolang je maar eentje met RF afstandsbediening koopt override je namelijk gewoon de 3-standenschakelaar. Hier is die namelijk ook foetsie (zit vermoedelijk achter een tegel of de inbouwkoelkast) en met de RF-schakelaar kan ik hem gewoon op elk gewenste stand zetten.
S4All schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:06:
Ik lees dit even met aandacht mee aangezien onze unit erg veel lawaai maakt en na 30jaar denk ik ook wel eens vervangen mag worden :)

Ik lees echter in de montage beschrijvingen van een aantal modellen dat ze waterpas gemonteerd moeten worden. Die van ons hangt nu tegen het schuine dak aan.

Kan dat kwaad voor de nieuwe of zijn er units die hiervoor bedoeld zijn?
Vaak vinden (goedkope) lagers het niet zo fijn om onder een hoek te draaien.

---

Overigens moet je vaak nog wel even rekenen met de ventilatiebalans en kan je met dipswitches stand 1, 2 en 3 instellen qua debiet, aka hoeveel m3/uur hij af moet zuigen.

Aangezien het om installaties gaat, tikje BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:40:
Vaak vinden (goedkope) lagers het niet zo fijn om onder een hoek te draaien.
Tja wat zijn goedkope lagers?
Die Daalderop boxen zijn +/- €270, je zou zeggen genoeg geld voor goed lagers :+

Bij de huidige box is het lawaai denk ik een combinatie van lagers en onbalans door stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@FrankoNL
Ik zou een box nemen met co2 sensor aansturing
Hang deze in de leefruimte ( moet op 220volt) en via de wordt de box aangestuurd.
Daarnaast een vocht sensor in de box zodat na badkamer gebruik de box naar hoge stand gaat tot lucht weer droog is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
BarryH schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:56:
@FrankoNL
Ik zou een box nemen met co2 sensor aansturing
Hang deze in de leefruimte ( moet op 220volt) en via de wordt de box aangestuurd.
Daarnaast een vocht sensor in de box zodat na badkamer gebruik de box naar hoge stand gaat tot lucht weer droog is
Ik heb nu een box besteld, die @Theo had voorgesteld. Daar zit als het goed is intern al een CO2 sensor ingebouwd, alsmede een vochtsensor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
[...]

Hij is binnen en geïnstalleerd. Moet wel even wat extra gaatjes boren want de maten zijn wat andere. Met de perilex doet hij overigens niets. Ik denk toch dat de kabels in de perilex iets anders in elkaar zetten. Heb nu de bijgeleverde eurostekker erin gedaan. Daarmee werkt hij wel. Even getest met de douchecabine: hij slaat na 2 a 3 minuten aan en gaat dan maximaal draaien. Hij blijft overigens wel lang draaien nadat de douche uit is.

Zoals ik zei heb ik hem nu via bijgeleverde eurostekker aangesloten in een stekkerdoos. Zoveel wattage trekt de box niet, dus mij lijkt dat op het eerste gezicht niet zo’n probleem, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door FrankoNL op 01-06-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
FrankoNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Hij is binnen en geïnstalleerd. Moet wel even wat extra gaatjes boren want de maten zijn wat andere. Met de perilex doet hij overigens niets. Ik denk toch dat de kabels in de perilex iets anders in elkaar zetten. Heb nu de bijgeleverde eurostekker erin gedaan. Daarmee werkt hij wel. Even getest met de douchecabine: hij slaat na 2 a 3 minuten aan en gaat dan maximaal draaien. Hij blijft overigens wel lang draaien nadat de douche uit is.

Zoals ik zei heb ik hem nu via bijgeleverde eurostekker aangesloten in een stekkerdoos. Zoveel wattage trekt de box niet, dus mij lijkt dat op het eerste gezicht niet zo’n probleem, of zie ik iets over het hoofd?
Nu nog even de perilex aanpassen

Stroom afzetten, alles loshalen.
Dan kabeldoos monteren en de buis invoeren.
Alle draden netjes afdoppen met lasdopjes.
Vervolgens deksel monteren draden kleur op kleur doorlassen. Er blijven twee zwarte draden afgedopt in de lasdoos zitten.
Stroom weer inschakelen.

En je hebt een wcd waar je hem wil hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 01-06-2022 19:05 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
DeHollander schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Nu nog even de perilex aanpassen

Stroom afzetten, alles loshalen.
Dan kabeldoos monteren en de buis invoeren.
Alle draden netjes afdoppen met lasdopjes.
Vervolgens deksel monteren draden kleur op kleur doorlassen. Er blijven twee zwarte draden afgedopt in de lasdoos zitten.
Stroom weer inschakelen.

En je hebt een wcd waar je hem wil hebben ;)
Kan ik niet gewoon de perilex aansluiting verwijderen en daar een “normale” wandcontactdoos op monteren, of past dat niet? :)

Er lopen leidingen voorlangs en ik vraag me af of er dan nog voldoende ruimte is, als ik zo’n lasdoos erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
FrankoNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Kan ik niet gewoon de perilex aansluiting verwijderen en daar een “normale” wandcontactdoos op monteren, of past dat niet? :)

Er lopen leidingen voorlangs en ik vraag me af of er dan nog voldoende ruimte is, als ik zo’n lasdoos erop zet.
Dat kan maar dan zit je met die twee zwarte draden in je wcd.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Heb ondertussen een tijdje deze hangen https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html

Overigens op de normale 230 v aansluiting met een eurostekker. Hij doet het over het algemeen goed, schakelt netjes in als hij vocht meet en gaat dan na een half uurtje weer uit. Soms blijft hij echter maximaal draaien na het douchen en gaat hij niet meer langzamer. De luchtvochtigheid in huis is nu 55 procent, dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft maar het is wel vervelend.

Is hij kwa gevoeligheid in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
FrankoNL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:06:
Heb ondertussen een tijdje deze hangen https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html

Overigens op de normale 230 v aansluiting met een eurostekker. Hij doet het over het algemeen goed, schakelt netjes in als hij vocht meet en gaat dan na een half uurtje weer uit. Soms blijft hij echter maximaal draaien na het douchen en gaat hij niet meer langzamer. De luchtvochtigheid in huis is nu 55 procent, dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft maar het is wel vervelend.

Is hij kwa gevoeligheid in te stellen?
Iemand een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL

[...]

Ondertussen zijn we wat verder. Er is een ventilariebdrijf langsgeweest. Zij hebben alle kanalen gereinigd. De rare afzuiger in de badkamer is vervangen door een ventiel. Daarnaast zijn de punten in de badkamer en wc ingeregeld.

Met betrekking tot het weggewerkte punt in de keuken, achter het verlaagd plafond, was het zijn advies deze toch vrij te maken. Hoe kijk jij daar tegenaan? De ellende is namelijk dat deze Wss ook deels boven een ingebouwde kast zit.

Kortom: dat is niet zomaar te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FrankoNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Ondertussen zijn we wat verder. Er is een ventilariebdrijf langsgeweest. Zij hebben alle kanalen gereinigd. De rare afzuiger in de badkamer is vervangen door een ventiel. Daarnaast zijn de punten in de badkamer en wc ingeregeld.

Met betrekking tot het weggewerkte punt in de keuken, achter het verlaagd plafond, was het zijn advies deze toch vrij te maken. Hoe kijk jij daar tegenaan? De ellende is namelijk dat deze Wss ook deels boven een ingebouwde kast zit.

Kortom: dat is niet zomaar te regelen.
Het afzuigpunt in de keuken zou ik niet openen en lekker dicht laten, je hebt immers een Bora voor de kookluchtafzuiging.
Maar ik ken je woning niet, en kan niet inschatten hoe de luchtstroom door je huis gaat. Als je in de huiskamer en slaapkamers de roosters open hebt staan dan moet de ventilatiebox de lucht kunnen aanzuigen uit alle ruimtes in huis. Stel dat je een gang hebt met daarin een open trap naar boven, en toilet, en de deur tussen deze gang en de huiskamer (met open keuken?) is redelijk lucht/tochdicht dan kan er dus bijna geen lucht stromen vanuit de huiskamer naar het afzuigventiel op het toilet en heb je dus bijna geen verversing in de huiskamer en keuken.

Maar heb je een open huiskamer/keuken, en is er een goede luchtverbinding naar het toilet toe dan is er niks aan de hand.

Kijk dus kritisch naar hoe de lucht vanuit de huiskamer naar een afzuigventiel kan komen 24/7. Zit er minimaal een centimeter aan vrije ruimte onder de deuren tussen de huiskamer/keuken en het afzuigpunt? Of zitten er ventielen/gaten/roosters? Of zit er niks?

De lucht die je ventilatiebox afzuigt moet ook ergens je woning binnenkomen. Probeer dus een plattegrond te maken van je woning, teken hierin de afzuigventielen en ventilatieroosters boven je ramen en bepaal dan hoe de lucht door je woning stroomt. Dan kun je ook bepalen of je het punt in de keuken nodig gaat hebben als afzuigpunt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Theo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Het afzuigpunt in de keuken zou ik niet openen en lekker dicht laten, je hebt immers een Bora voor de kookluchtafzuiging.
Maar ik ken je woning niet, en kan niet inschatten hoe de luchtstroom door je huis gaat. Als je in de huiskamer en slaapkamers de roosters open hebt staan dan moet de ventilatiebox de lucht kunnen aanzuigen uit alle ruimtes in huis. Stel dat je een gang hebt met daarin een open trap naar boven, en toilet, en de deur tussen deze gang en de huiskamer (met open keuken?) is redelijk lucht/tochdicht dan kan er dus bijna geen lucht stromen vanuit de huiskamer naar het afzuigventiel op het toilet en heb je dus bijna geen verversing in de huiskamer en keuken.

Maar heb je een open huiskamer/keuken, en is er een goede luchtverbinding naar het toilet toe dan is er niks aan de hand.

Kijk dus kritisch naar hoe de lucht vanuit de huiskamer naar een afzuigventiel kan komen 24/7. Zit er minimaal een centimeter aan vrije ruimte onder de deuren tussen de huiskamer/keuken en het afzuigpunt? Of zitten er ventielen/gaten/roosters? Of zit er niks?

De lucht die je ventilatiebox afzuigt moet ook ergens je woning binnenkomen. Probeer dus een plattegrond te maken van je woning, teken hierin de afzuigventielen en ventilatieroosters boven je ramen en bepaal dan hoe de lucht door je woning stroomt. Dan kun je ook bepalen of je het punt in de keuken nodig gaat hebben als afzuigpunt.
ja het ding is dus, het afzuigpunt is wel open maar zit achter het verlaagde plafond. Hij probeert dus wel iets aan te zuigen maar of dat lukt is een tweede 8)7.

De luchtroosters in de woonkamer zitten in de achterpui en voor bij het keukenraam. Verder zit er 2 cm ruimte onder de deuren, de ventilatieman vond dat ook al een positief punt. Tussen keuken en woonkamer zit geen deur, die is dus open. De trap is open en ook boven zit er ongeveer 1 tot 2 cm onder de deuren waarbij in elke kamer een ventilatierooster in het raam zit.

Afzuiging toilet en badkamer zijn nu dus goed afgesteld, conform de normen. Die in de keuken is daar dus niet bij meegenomen, dat kon immers niet.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 16-06-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou hem openmaken: stukje pijp erin kitten, daar stukje flexibel op, vanuit daar naar nieuw ventiel in verlaagd plafond.

Je zuigt daarmee toch wat vervuilde lucht af van je benedenverdieping.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FrankoNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:15:
[...]

ja het ding is dus, het afzuigpunt is wel open maar zit achter het verlaagde plafond. Hij probeert dus wel iets aan te zuigen maar of dat lukt is een tweede 8)7.

De luchtroosters in de woonkamer zitten in de achterpui en voor bij het keukenraam. Verder zit er 2 cm ruimte onder de deuren, de ventilatieman vond dat ook al een positief punt. Tussen keuken en woonkamer zit geen deur, die is dus open. De trap is open en ook boven zit er ongeveer 1 tot 2 cm onder de deuren waarbij in elke kamer een ventilatierooster in het raam zit.

Afzuiging toilet en badkamer zijn nu dus goed afgesteld, conform de normen. Die in de keuken is daar dus niet bij meegenomen, dat kon immers niet.
Dan heeft het geen enkel zin om in de keuken een afzuigpunt te maken. Als je kijkt naar doel, nut en noodzaak dan lijken alledrie te ontbreken. Je ventilatie lijkt dus al op orde te zijn doordat de lucht vrijelijk vanuit de huiskamer naar het toilet gaat en daar wordt afgezogen.
Het afzuigpunt in de keuken is ook aanwezig voor het afzuigen van kookdampen. Maar daar heb je al een Bora voor waardoor het afzuigpunt in de keuken boventallig geworden is.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1