Dubbel HR++ of triple HR+++ glas, kozijnen en subsidie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26
Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30 woning. Daarbij proberen we de woning zoveel mogelijk naar de toekomst te trekken qua isolerende maatregelen. Bij de keuze tussen dubbel HR++ of triple HR+++ glas loop ik echter tegen de volgende kwestie aan.

In principe ben ik ervoor om alle maatregelen binnen de financiële en technische beperkingen zo compleet mogelijk uit te voeren. Ik lees echter dat bij triple glas gekozen moet worden voor isolerende kozijnen, omdat anders de kans bestaat dat bij de kozijnen of vensterbanken aan de binnenkant condens ontstaat. Als ik dan ga zoeken wat isolerende kozijnen inhouden zie ik dat vuren/grenen kozijnen van zichzelf al goed isoleren vanwege de "luchtige" structuur van het hout, en in het huis zitten (qua onderhoudsstaat prima) behoorlijk dikke kozijnen van vuren of grenen. In technische zin lijkt er dus geen bezwaar.

Kijk ik echter naar de regels omtrent subsidies op https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen, dan zie ik het volgende:
Bij de toepassing van Triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een U-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K.
Van mijn oude kozijnen zijn natuurlijk geen technische gegevens beschikbaar. Dit zou dan dus betekenen dat ondanks dat volgens Mileucentraal de kozijnen geschikt zijn voor triple glas, ik bij plaatsing hiervan dus de subsidie zou mislopen, omdat ik nooit kan aantonen dat ze voldoende isoleren?

Natuurlijk kan ik er altijd alsnog voor kiezen om triple glas te plaatsen, maar gezien het glas dan bijna twee keer zo duur wordt, moet je dat dan toch wel heel graag willen. De kozijnen vervangen is nog veel duurder en zonde, ook vanuit het oogpunt van het milieu, want die zijn prima. Het lijkt me niet de bedoeling dat regels mensen motiveren om minder te isoleren, maar het zal niet de eerste keer zijn dat er door regels onbedoelde bijeffecten ontstaan. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Niet echt soortgelijk maar wel een soapserie als ervaring:
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn

Uiteindelijk heb ik de subsidie gekregen en mogen houden o.b.v. triple. Er werd toen aangegeven dat bij de nieuwe ISDE die de SEEH verving dit verduidelijkt zou worden.

Ik heb daarna nog eens gekeken maar nu is er simpelweg een lijst waar op staat wat goedgekeurd is. Als mijn ervaring met installateurs toen maatgevend is zou ik er ook niet vanuit gaan dat partijen in de markt weten hoe het zit.

Ik kan je wel aanraden contact op te nemen met RVO. Destijds kwam ik na wat moeite in contact met een ingenieur en toen ben ik echt wel goed/duidelijk te woord gestaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
assje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:46:
Niet echt soortgelijk maar wel een soapserie als ervaring:
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn

Uiteindelijk heb ik de subsidie gekregen en mogen houden o.b.v. triple. Er werd toen aangegeven dat bij de nieuwe ISDE die de SEEH verving dit verduidelijkt zou worden.

Ik heb daarna nog eens gekeken maar nu is er simpelweg een lijst waar op staat wat goedgekeurd is. Als mijn ervaring met installateurs toen maatgevend is zou ik er ook niet vanuit gaan dat partijen in de markt weten hoe het zit.

Ik kan je wel aanraden contact op te nemen met RVO. Destijds kwam ik na wat moeite in contact met een ingenieur en toen ben ik echt wel goed/duidelijk te woord gestaan.
Voor zover ik begrijp is de lijst met goedgekeurde producten niet uitputtend. Volgens mij werkt het een beetje zoals de QVL bij moederborden: als het erop staat zit je goed, maar als het er niet op staat mogelijk ook, of niet.

Bellen is inderdaad een goed idee, eens kijken wat ze daar te zeggen hebben. Sowieso moet ik zeggen dat ik wat twijfels heb over triple glas. Dat blijft toch een beetje schieten met een kanon op een mug. Enorm dikke panelen die vaak toch net niet lekker passen, ook bijvoorbeeld in draaiende delen. Iets als vacuumglas lijkt veel eleganter en effectiever, maar ik heb niet het idee dat het op dit moment helemaal klaar voor massale uitrol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
XOR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:05:
Sowieso moet ik zeggen dat ik wat twijfels heb over triple glas. Dat blijft toch een beetje schieten met een kanon op een mug. Enorm dikke panelen die vaak toch net niet lekker passen, ook bijvoorbeeld in draaiende delen. Iets als vacuumglas lijkt veel eleganter en effectiever, maar ik heb niet het idee dat het op dit moment helemaal klaar voor massale uitrol is.
In geval van plaatsing in bestaande kozijnen kan ik me daar iets bij voorstellen, bij nieuwe kozijnen misstaat het naar mijn mening zeker niet.

Verder is het wel een relatief grote verbetering, glas is nu eenmaal het zwakste punt thermisch gezien. Zelfs triple glas isoleert nog minder dan een matig geisoleerde spouwmuur.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Ik moet zeggen dat het daadwerkelijke percentage subsidie ook redelijk tegenvalt. Met de offertes die ik nu heb liggen kom ik uit op krap 1000 euro subsidie voor HR++, oftewel 9 procent, en 2500 euro subsidie voor HR+++, oftewel nog geen 19 procent. Dat is toch echt wel een heel eind van 30 procent vandaan.

Het effectieve verschil tussen HR++ en HR+++, de kozijnen negerende, is 2300 euro. Dat krijg je er in 20 jaar waarschijnlijk wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
assje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:46:
Ik heb net gebeld met de RVO en die mevrouw was heel stellig: zonder aantoonbaar isolerende kozijnen geen hogere subsidie. Ik zou dan alleen de subsidie voor HR++ krijgen.

Dan lijkt het verschil wel erg groot te worden. Ik neig er dan meer naar om voor HR++ te gaan en over 10 of 15 jaar nog eens te kijken of vacuümglas al een realistische optie is geworden. Voordeel is dat hybride vacuümglas ongeveer dezelfde dikte zou moeten hebben als HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:53:
Ik heb net gebeld met de RVO en die mevrouw was heel stellig: zonder aantoonbaar isolerende kozijnen geen hogere subsidie. Ik zou dan alleen de subsidie voor HR++ krijgen.
De vraag blijft toch wat "aantoonbaar" betekent. Het kan zomaar zijn dat enige dat je nodig hebt een getekend uitvoerdersformulier is (met eventueel verklaring berekening/bewijs isolatiewaarde).

Dat is dan natuurlijk er vanuit gaande dat je kozijnen zouden voldoen. Als je de houtsoort en (profiel)afmetingen hebt moet dat te berekenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
assje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:53:
De vraag blijft toch wat "aantoonbaar" betekent. Het kan zomaar zijn dat enige dat je nodig hebt een getekend uitvoerdersformulier is (met eventueel verklaring berekening/bewijs isolatiewaarde).

Dat is dan natuurlijk er vanuit gaande dat je kozijnen zouden voldoen. Als je de houtsoort en (profiel)afmetingen hebt moet dat te berekenen zijn.
Ik heb dit geopperd, maar daar werd toch wel behoorlijk afwijzend op gereageerd. Ik gooi er voor de zekerheid nog eens een mail achteraan, wellicht dat die bij iemand anders terecht komt die daar meer over kan zeggen.

Momenteel zie ik triple glas niet echt gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 08:36
XOR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Dan lijkt het verschil wel erg groot te worden. Ik neig er dan meer naar om voor HR++ te gaan en over 10 of 15 jaar nog eens te kijken of vacuümglas al een realistische optie is geworden. Voordeel is dat hybride vacuümglas ongeveer dezelfde dikte zou moeten hebben als HR++.
Als je HR++ glas bestelt voor je bestaande houten kozijnen, kan je wel eens tegen een nare verrassing aanlopen. Bij de vervanging van mijn houten kozijnen kwamen er onder ogenschijnlijk gave delen enorm rotte plekken tevoorschijn. Toen werd mij nog duidelijker dat ik er goed aan had gedaan om overal kunststof en triple glas met subsidie te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4X2eW-W0cJSlDueeuImrQd4x4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MByqvkfFLCfbHCyFMiWgvC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyySZQk8qmAS0WOtQj5v3MVE8kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uddARzJaqq17gDDMQYwsM9Lg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
Rocketman schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:40:
Als je HR++ glas bestelt voor je bestaande houten kozijnen, kan je wel eens tegen een nare verrassing aanlopen. Bij de vervanging van mijn houten kozijnen kwamen er onder ogenschijnlijk gave delen enorm rotte plekken tevoorschijn. Toen werd mij nog duidelijker dat ik er goed aan had gedaan om overal kunststof en triple glas met subsidie te plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nieuwe kozijnen zijn wat mij betreft onbespreekbaar. Zelfs als een deel rot zou zijn, is een groot deel dat niet. Daarnaast zouden het toch gewoon weer houten kozijnen worden, want kunststof is vaak prima, maar zou hier echt heel lelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me-Jane
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07-2022
Voor ruim 20.000 euro kunstof kozijnen en HR++ besteld. Nu blijkt dat er geen subsidie zit op de kozijnen terwijl een medewerker van RVO meedeelde dat dit wel het geval is. Dat was dan wel 1 maatregel......
Dat is dus balen! Subsidie geldt voor kozijnpanelen 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me-Jane
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07-2022
Voor ruim 20.000 euro kunstof kozijnen en HR++ glas besteld. Nu blijkt dat er geen subsidie zit op de kozijnen terwijl een medewerker van RVO meedeelde dat dit wel het geval is. Dat was dan wel 1 maatregel......
Dat is dus balen! Subsidie geldt voor kozijnpanelen 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Triple glas is de hybride warmtepomp onder het glas. Ik zou meteen voor vacuumglas gaan. Dit is gewoon de toekomst. Dubbelglas en triple glas is allemaal zwaar, dik en gaat vroeg of laat lek.

Over een paar jaar is vacuüm de norm. Ja het is duurder maar er zit meer subsidie op.

Je kunt met flink dunnere panelen isolatie halen wat met triple niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
XOR schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:42:
[...]

Nieuwe kozijnen zijn wat mij betreft onbespreekbaar. Zelfs als een deel rot zou zijn, is een groot deel dat niet. Daarnaast zouden het toch gewoon weer houten kozijnen worden, want kunststof is vaak prima, maar zou hier echt heel lelijk zijn.
Beste XOR,

Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik zit nu in een zelfde situatie, in onze bestaande kozijnen past eigenlijk alleen vacuüm glas en dit is zonder die subsidie wel erg duur. De huidige houten kozijnen voldoen nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 10:16
traders schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:19:

Over een paar jaar is vacuüm de norm. Ja het is duurder maar er zit meer subsidie op.
Ik lees nergens dat je meer subsidie krijgt, waar lees jij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
ericwhar schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:43:
Beste XOR,

Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik zit nu in een zelfde situatie, in onze bestaande kozijnen past eigenlijk alleen vacuüm glas en dit is zonder die subsidie wel erg duur. De huidige houten kozijnen voldoen nog prima.
Er zit nu HR++-glas in. HR+++ had mede dankzij de kozijnen een onrealistische terugverdientijd, en bovendien heb ik geen enorm glasoppervlak en is de winst dus beperkt. Dat alles overhoop gehaald moest worden zat me ook niet lekker. HR+++ is lompe brute force en dat stond me enorm tegen.

Vacuümglas is wat minder effectief als het in kleinere panelen wordt toegepast, wat bij ons het geval is, dus daar de hoofdprijs voor betalen was ook niet zinnig. Ik zie dat wel nog steeds als de volgende logische stap. Technisch en visueel blijft daarmee bestaande situatie het meeste behouden. Wellicht krijg ik de komende jaren nog eens spijt dat ik er niet voor gekozen heb, maar het schip is gevaren.

Voorlopig is dit prima, en ik hoop er een beetje op dat vacuümglas de komende 10-15 jaar beter betaalbaar wordt.

Edit: ik zie nu pas hoe oud je reactie is. Dus... wat is het uiteindelijk geworden? :+

[ Voor 3% gewijzigd door XOR op 17-02-2023 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
De kozijnen boer was uiteindelijk langs gekomen en heeft het bestaande glas gemeten. Dit was geen oud dubbel glas maar al HR+ glas. Dit stond dus fout in het rapport van de bouwtechnische keuring. Dus we hebben besloten om het voorlopig zo te laten. De terugverdientijd is veel te lang.
Pagina: 1