Advies gevraagd: Upgrade of vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-05 00:52

Safritjuh

Don't fix what's not broken.

Topicstarter
Mijn vraag
Binnenkort ga ik verhuizen naar grotere woning. De huidige setup voldoet prima in een appartement, maar in een grotere ruimte gaat dit te kort komen. Nu ben ik wat aan het rondneuzen voor wat andere front speakers of een volledige vervanging van de audio setup.Ik vind het wat lastig om de combi van versterker en speakers te maken.
Ik ben mij er bewust van dat audio een persoonlijke smaak is, maar advies en persoonlijke ervaring is altijd welkom.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment is er aanwezig:
AV Receiver Pioneer VSX-831
Fronts: Magnat Monitor Supreme 1000
Subwoofer: Yamaha NS-SW200
Center en Rears zijn afkomstig van een JBL CS-460 set

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb twee speaker ranges op het oog.
De Focal Chora range de Dali Oberon

Vandaag heb ik de Focal Chora 826 beluisterd in een winkel ruimte, en deze klonken best prima. Ik ben er wel van overtuigd dat ik eventueel de Atmos variant aan mij voorbij laat gaan. Persoonlijk zal ik dit niet of nauwelijks gaan gebruiken.
Mocht ik besluiten om deze aan te schaffen, wil ik deze aanvullen met de Chora Center en de Chora Surrounds.

Echter werd er overgeschakeld naar de Dali Oberon 7, en deze vond ik toch wat warmer klinken.
Deze speakers zou ik willen aanvullen met een Oberon Vokal. Als Rears weet ik het bij deze setup nog niet. Ik heb de On-Walls gehoord, en daar was ik gewoon weg niet over te spreken.

Als overtreffende trap werd er voor mij ook even een setje Bowers & Wilkins 704 afgestoken. Maar de prijs kan ik nog niet helemaal aan mijzelf verantwoorden vergeleken met de Oberon 7... (om maar niet te spreken over de heerlijke Focal Sopra 3 die ik in een afgesloten ruimte mocht uitproberen).

De B&W praken mij ook wel erg aan, maar zou een serie lager (603) een teleurstelling leveren als ik de 704 gehoord heb?

En nu is dan ook de vraag, is de huidige receiver een goede basis voor de bovenstaande speakers, of ben ik toch wel toe aan iets nieuws.. En zo ja, wat?

Zelf heb ik al een kleine voorkeur gekweekt voor een Denon AVR-X3700H. Doordat ik deze voorkeur heb gekweekt, merk ik dat mijzelf ook beperk om naar andere receivers te kunnen beoordelen, en heb daarom ook even input van andere nodig (die mij niets aan willen smeren ;-))

Ik heb ook de Marantz NR1711 gezien, maar ik ben een beetje bang dat bij het opendraaien, warmte een probleem kan worden.

De versterker gaat gebruikt worden voor het volgende:
Met HDMI CEC/eARC audio van de TV weergeven.
Ik gebruik nu vaak Spotify Connect voor de achtergrond muziek, want kwaliteit is het niet echt.
Een variabele HDMI of lichtbron (toslink).
Netwerk Media Player.

Een toekomstige wens is om ook nog een extra set speakers aan te sturen welke in de buitenruimte komen te hangen. Maar ik ben er nog niet over uit of ik deze versterker daar voor wil gebruiken. Wellicht met een Zone2 aansturing, of (in geval van Denonl HEOS koppeling?)

Dolby Atmos en 8K is nog geen must. Ik heb nog een prima Philips Oled scherm welke maar tot 4K gaat, dus die noodzaak is er totaal nog niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 13:03
Die receiver is niet zo spannend, een 3700h kan je niet echt mis mee gaan. In die prijsklasse gewoon erg goed.

Je hebt wel aardig verschillende speakers geluisterd, ik zou verwachten dat daar wel iets uitkomt wat echt je voorkeur heeft.

Ik zou als ik jou was nog eens gaan kijken welke speaker echt je voorkeur heeft.

De 603 S2 AE is al een stukje duurder dan de Oberon 7.

Voor dat geld kan je bij Dali ook een setje Opticon 6 hebben, zeker als je het oude model nog ergens kan vinden.

Mijn tip, stel een maximum budget voor de speakers, maak een shortlist op basis van reviews en ga die luisteren.

En als je niet over dat budget heen wilt gaan, laat je dan niet verleiden om (veel) duurdere speakers te luisteren.

De Focal Chora 826 zit qua prijs dichter bij de Oberon 7's.

Voor bedragen vergelijkbaar met wat je voor de Oberon 7's of Focal Chora 826 betaald kan je ook kijken naar:

Wharfedale Diamond 12.3
Q Acoustics 3050i
Elac Debut 2.0 F5.2

Enzovoorts, zijn hier vast mensen die je nog andere dingen willen adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Audio is niet zo persoonlijk als je denkt, de smaak van de meeste personen komt redelijk goed overeen. Als je echter een afwijkende voorkeur (als in je hebt geen voorkeur voor een neutrale luidspreker zoals vrijwel iedereen heeft) hebt, zoals met de B&W 704, zou ik je zeker aanraden om naar metingen te kijken om te zien welke luidsprekers dezelfde afwijkingen vertonen en die op je shortlist zetten om te luisteren. Zou je aanraden dit topic eens te lezen als het op luidsprekers aankomt: [Speakers] Metingen, voorkeuren en de ideale luidspreker.

Qua receiver functionaliteit heb ik niet zinnigs te zeggen, zou alleen zorgen dat je voldoende vermogen hebt om pieken van ongeveer 100dB aan te kunnen met je luidsprekers op de luisterpositie. Dat komt overeen met een gemiddeld luisterniveau van 80dB, wat niet bijzonder hard is. Hier kan je dat uitrekenen: https://mehlau.net/audio/spl/ (Doel is hier 97dB, want deze calculator is voor 1 luidspreker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik denk dat je dan alleen voor het gemak vergeet dat luidsprekers binnen een bepaald budget allemaal wat beperkingen hebben.

Er is geen perfecte luidspreker, en al helemaal niet als je budget beperkt is.

Als gevolg daarvan zijn er wel degelijk verschillen te horen.
En dat is waar er wat te kiezen valt.

Welk compromis past het beste bij je smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
Anoniem: 159816 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:23:
Audio is niet zo persoonlijk als je denkt, de smaak van de meeste personen komt redelijk goed overeen. Als je echter een afwijkende voorkeur (als in je hebt geen voorkeur voor een neutrale luidspreker zoals vrijwel iedereen heeft) hebt, zoals met de B&W 704, zou ik je zeker aanraden om naar metingen te kijken om te zien welke luidsprekers dezelfde afwijkingen vertonen en die op je shortlist zetten om te luisteren. Zou je aanraden dit topic eens te lezen als het op luidsprekers aankomt: [Speakers] Metingen, voorkeuren en de ideale luidspreker.

Qua receiver functionaliteit heb ik niet zinnigs te zeggen, zou alleen zorgen dat je voldoende vermogen hebt om pieken van ongeveer 100dB aan te kunnen met je luidsprekers op de luisterpositie. Dat komt overeen met een gemiddeld luisterniveau van 80dB, wat niet bijzonder hard is. Hier kan je dat uitrekenen: https://mehlau.net/audio/spl/ (Doel is hier 97dB, want deze calculator is voor 1 luidspreker).
Thanks! Mooie post, die ga ik eens op het gemakje doorlezen.

Met voorkeur gebruik ik mijn eigen omgeving als referentie natuurlijk.
Ik heb afgelopen weekend bewust een rondje langs alle melkpakjes en boomstam speakers gemaakt om te laten horen dat er wel degelijk een verschil in luisteren zit in een set met alleen mids/high + sub. of een "full-blown" vloerstaande speaker.
De een vind een soundbar met sub prima klinken, en de ander kan daar niet naar luisteren.
RobbieT schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:12:
Ik denk dat je dan alleen voor het gemak vergeet dat luidsprekers binnen een bepaald budget allemaal wat beperkingen hebben.

True.. ik heb hele mooie en goed klinkende speakers gezien/gehoord.. maar bij het prijskaartje van €109.000,- p/s kon ik maar 1 compromis vinden, en dat is omdraaien en weglopen. 8)7

Als budget denk ik dat tussen de €600 en €900 voor mijn wensen/doelen wel een schappelijk bedrag is.. per speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Denk ik een prima budget, daar kan je best nette speakers voor hebben.

Sommige zaken hebben nog de Dali Opticon 6 in het assortiment, dus niet de MK2.
Zoiets kan interessant zijn omdat je die vaak goedkoop hebt.

Een aantal andere merken hebben ook net nieuwe versies uitgebracht van speakers, waardoor het oude model goedkoop te krijgen is.

Een manier om net een klasse hoger te kunnen kopen binnen je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RobbieT schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:12:

Je vergeet echter dat je juist met een budget je extra veel waarde zal moeten hechten aan alle tools die je helpen extra waarde voor je geld te krijgen. Ik kan je zo twee luidsprekers aanwijzen van 2K per stuk en slechtere luidsprekers die het dubbele kosten. Zelfde voor 200 en 400 euro. Voor tussen de 600 en 900 euro kan je echt hele goede luidsprekers kopen, maar ook hele slechte.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 29-05-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
Anoniem: 159816 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:22:
[...]

Je vergeet echter dat je juist met een budget je extra veel waarde zal moeten hechten aan alle tools die je helpen extra waarde voor je geld te krijgen. Ik kan je zo twee luidsprekers aanwijzen van 2K per stuk en slechtere luidsprekers die het dubbele kosten. Zelfde voor 200 en 400 euro. Voor tussen de 600 en 900 euro kan je echt hele goede luidsprekers kopen, maar ook hele slechte.
Maar wat is de definitie van een goede of slechte speaker? iets wat ik persoonlijk "slecht" vind.. kan een ander goed vinden.. en visa versa.. dat is dan toch de persoonlijke smaak? Of zie ik dat dan verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Safritjuh schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Maar wat is de definitie van een goede of slechte speaker? iets wat ik persoonlijk "slecht" vind.. kan een ander goed vinden.. en visa versa.. dat is dan toch de persoonlijke smaak? Of zie ik dat dan verkeerd?
Daar is decennia lang peer-reviewed onderzoek naar gedaan:
[Speakers] Metingen, voorkeuren en de ideale luidspreker

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar er is wel degelijk een significante correlatie tussen al onze voorkeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 29-05-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Safritjuh schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Wat Koeitje uitlegt in zijn post is dat volgens onderzoek eigenlijk veruit de meeste mensen een neutrale speaker mooi vinden klinken.

Een slechte speaker heeft meestal ergens een dip of een uitschieter, oftewel, een deel van het frequentiebereik wordt te hard of te zacht weergegeven.

Dan is een speaker dus niet neutraal.
Dat kan je dus zien als een mankement in het ontwerp van een speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
Een update van mijn zijde.

Inmiddels zijn we een aantal maandjes verder.
Verhuisd en wel.

Twee weken geleden heb ik (met de hulp van de wederhelft) de knoop doorgehakt.

We zijn naar de winkel gegaan, ik voor het geluid, en de wederhelft voor de "looks" ;) .
Samen zijn we toch uitgekomen op de B&W 704 S2. Deze sprongen voor ons beide gewoon uit boven de andere speakers.
Daarbij is er een Marantz SR6015 gekomen om in iedergeval de twee units te voorzien van wat pulsjes :)

Speakers zijn nu bi-amped aangesloten, en ik moet zeggen. Nog geen momentje spijt gehad.

Het is wel iets boven mijn budget wat ik in gedachten had. Maar omdat mijn voorkeur toch al naar de B&W's gingen, was ik gevreesd om spijt te krijgen om het niet te doen.
In dit segment is het niet zo dat je elke 2 jaar een nieuwe set gaat halen dus voorlopig kunnen we even genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Safritjuh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:21:
Een update van mijn zijde.

Inmiddels zijn we een aantal maandjes verder.
Verhuisd en wel.

Twee weken geleden heb ik (met de hulp van de wederhelft) de knoop doorgehakt.

We zijn naar de winkel gegaan, ik voor het geluid, en de wederhelft voor de "looks" ;) .
Samen zijn we toch uitgekomen op de B&W 704 S2. Deze sprongen voor ons beide gewoon uit boven de andere speakers.
Daarbij is er een Marantz SR6015 gekomen om in iedergeval de twee units te voorzien van wat pulsjes :)

Speakers zijn nu bi-amped aangesloten, en ik moet zeggen. Nog geen momentje spijt gehad.

Het is wel iets boven mijn budget wat ik in gedachten had. Maar omdat mijn voorkeur toch al naar de B&W's gingen, was ik gevreesd om spijt te krijgen om het niet te doen.
In dit segment is het niet zo dat je elke 2 jaar een nieuwe set gaat halen dus voorlopig kunnen we even genieten. :)
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Een domme vraag: welke 2e versterker gebruik je voor je bi-amping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
PageFault schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Een domme vraag: welke 2e versterker gebruik je voor je bi-amping?
De zelfde versterker, maar dan twee extra kanalen per speaker.
1 kanaal voor. Mid/hoog en 1 kanaal voor laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 19:24
Dan spreken we niet over bi-amping, maar over bi-wire. Bij Bi-amping gebruik je verschillende versterkers voor hoog en laag weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:31

FeaR

In GoT we trust

Duclaasie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:47:
Dan spreken we niet over bi-amping, maar over bi-wire. Bij Bi-amping gebruik je verschillende versterkers voor hoog en laag weergave.
Omdat je verschillende eindtrappen gebruikt wordt dit toch bi-amping genoemd. Dat alles uit dezelfde voeding komt maakt het geheel wel een beetje dubieus. Geen idee of dit altijd al zo was of dat de term "Bi-amp" wat losser is geworden in gebruik omdat elke receiver met zeven kanalen of meer noemt dat je een 5.x setup Bi-amp aan kan sluiten. Bi-wire is letterlijk vier kabels in één terminalpaar aan de zijde van de versterker proppen om dan naar twee paar aan de kant van de speaker te gaan. Ook te zien bij bijvoorbeeld speaker kabels, die kan je ook in "Bi-wire" kringen wat dan niet meer is dan hierboven beschreven: aan de ene kant vier aders (speaker), aan de andere kant twee (receiver). Idee is en blijft discutabel. Zeker omdat men veelal denkt meer vermogen te krijgen op deze manier van Bi-amp. Dan zou je eerder kanalen moeten bruggen, een optie die je tegenwoordig eigenlijk haast niet meer ziet.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 27-04-2023 10:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 19:24
En al die eindtrappen hebben hun eigen voeding? Dit lijkt mij gewoon een kwestie slimme marketing om iemand een duurdere kabel te verkopen. Daarnaast is er ook nog een gerede kans dat in de luidspreker achter de aansluit terminals HF en LF weer gewoon worden samengebracht richting het filter. Het enig voordeel wat je dan nog overhoudt is voldoende mm2 richting je luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:04:
[...]

Omdat je verschillende eindtrappen gebruikt wordt dit toch bi-amping genoemd. Dat alles uit dezelfde voeding komt maakt het geheel wel een beetje dubieus. Geen idee of dit altijd al zo was of dat de term "Bi-amp" wat losser is geworden in gebruik omdat elke receiver met zeven kanalen of meer noemt dat je een 5.x setup Bi-amp aan kan sluiten. Bi-wire is letterlijk vier kabels in één terminalpaar aan de zijde van de versterker proppen om dan naar twee paar aan de kant van de speaker te gaan. Ook te zien bij bijvoorbeeld speaker kabels, die kan je ook in "Bi-wire" kringen wat dan niet meer is dan hierboven beschreven: aan de ene kant vier aders (speaker), aan de andere kant twee (receiver). Idee is en blijft discutabel. Zeker omdat men veelal denkt meer vermogen te krijgen op deze manier van Bi-amp. Dan zou je eerder kanalen moeten bruggen, een optie die je tegenwoordig eigenlijk haast niet meer ziet.
Zoals het mij verteld is, en hoe ik zelf de vele internet pagina's interpreteer..
Bi-amping zorgt niet voor meer vermogen, om die reden heb ik het ook zeker niet gedaan. maar dat er per kanaal (en dus frequency bereik) minder belasting nodig is om het signaal te produceren. Dit zou in theorie een zuiverder signaal moeten kunnen weergeven.

Ik heb de speakers alleen maar bi-amped aangesloten gehad en kan er uiteraard niet subjectief over oordelen.

Ik heb voor alles neem ik de stelling, hoe specifieker iets ergens voor gebruikt wordt, des te beter de taak uitgevoerd kan worden.
In dit geval een kanaal voor laag en een kanaal voor mid hoog.

Of al mijn zelf aangeleerde theorieën waar zijn, geen idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:31

FeaR

In GoT we trust

Safritjuh schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:54:
[...]
Of al mijn zelf aangeleerde theorieën waar zijn, geen idee :+
Je bent al één van de weinigen die weet dat Bi-amp niet zorgt voor dubbel vermogen. Vandaar dat ik zei "veelal". Althans, dat idee krijg ik veelal als ik de argumenten hoor. Iets in de trant van "twee kanalen dus twee keer zo veel vermogen". Mijns inziens krijg je pas merkbaar effect als je van passief- naar actief gaat voor Bi-ampen. Echter zit je dan naar een geheel andere (en niet vergelijkbare) opzet te krijgen. Maar goed, dat is een heel andere discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 27-04-2023 11:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
Duclaasie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:47:
En al die eindtrappen hebben hun eigen voeding? Dit lijkt mij gewoon een kwestie slimme marketing om iemand een duurdere kabel te verkopen. Daarnaast is er ook nog een gerede kans dat in de luidspreker achter de aansluit terminals HF en LF weer gewoon worden samengebracht richting het filter. Het enig voordeel wat je dan nog overhoudt is voldoende mm2 richting je luidsprekers.
Ik denk dat in het home theater segment in de lage klasse (zoals mijn setup) een separate voeding overkill zal zijn. De speakers zijn rond de 82dB response vermogen. Met 110w piek vermogen per kanaal (wat je nooit tegelijkertijd haalt op alle speakers tegelijk tijdens een film bijv.) trek je dat nooit dicht om hier last van te hebben.

De speakers hebben wel degelijk gescheiden filters aan de binnenkant. Je zult dan ook de terminal brug van je speaker aansluiting moeten verwijderen.
Pagina: 1