Allen,
Zoals in Advies gevraagd: stappenplan verduurzamen woning aangegeven zijn wij voornemens zonnepanelen te laten installeren. Inmiddels hebben we 4 verschillende offertes, ik ben erg benieuwd wat jullie van deze offertes vinden
/f/image/jn1pZWxR23xXo2VW2phKKJkW.png?f=fotoalbum_large)
SunCalc
/f/image/aOnVUkZ2bq5o2VDhRACbZFon.png?f=fotoalbum_large)
3D BAG
/f/image/d6XtAaSCqyLVjWUu7bBU3ZPe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/v5fi2Ym53HgkPRJiojS6RydY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cufuzABIXAmG5hHRxpeuWlfe.png?f=fotoalbum_large)
21x DMEGC full black 370Wp (7770Wp totaal)
21x Enphase IQ7PLUS
€ 1,43 per Wp
Er heeft geen schouw aan de woning plaatsgevonden. Legplan en offerte zijn remote opgesteld. Het legplan op ZO is erg voorzichtig. Volgens mij passen op ZO veel meer panelen. Maar mogelijk kan je dit inzicht remote niet krijgen. De 2de rij van 6 panelen op ZO past denk ik ook niet, vanwege het dakkapel daar. Iets met remote.
20x REC Alpha Pure 410Wp (8200Wp totaal)
20x Enphase micro omvormer
Prijs per Wp nog onbekend, deze offerte moet ik helaas nog ontvangen.
Legplan op basis van schouw aan de woning.
24x Solar Cell 350wp full black (8400Wp totaal)
24x SolarEdge power optimizer
SolarEdge omvormer SE8K
€ 1,43 per Wp
15x AEG 390 Shingled full black (5850Wp totaal)
15x APS DS3-L micro omvormer
Van der Valk montagesysteem
€ 1,85 per Wp
Legplan op basis van schouw aan de woning. Enige aanbieder die het aandurfde de panelen in 1 rij bovenlangs ZO te leggen.
2. In offerte 4 worden APS micro omvormers aangeboden ipv Enphase. Is dit iets om zwaar te laten wegen?
3. In offerte 4 wordt gebruik gemaakt van een Van der Valk montagesysteem. Volgens de aanbieder hoeven ze hiermee minder afstand te houden tot de dakrand, en kunnen ze daarom een rij panelen bovenlangs ZO leggen. Andere aanbieders durven dit niet aan. Is dit Van der Valk montagesysteem zo speciaal?
4. Onze aansluiting is momenteel 40A. Moeten wij deze laten wijzigen naar 3x 25A?
Overige feedback welkom!
Zoals in Advies gevraagd: stappenplan verduurzamen woning aangegeven zijn wij voornemens zonnepanelen te laten installeren. Inmiddels hebben we 4 verschillende offertes, ik ben erg benieuwd wat jullie van deze offertes vinden
Foto's
Google Maps/f/image/jn1pZWxR23xXo2VW2phKKJkW.png?f=fotoalbum_large)
SunCalc
/f/image/aOnVUkZ2bq5o2VDhRACbZFon.png?f=fotoalbum_large)
3D BAG
/f/image/d6XtAaSCqyLVjWUu7bBU3ZPe.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Geen schaduw van andere woningen of bomen. Het schuine dak gericht op het ZO heeft wel een groot dakkapel wat schaduw kan geven op het achterliggende deel van het dak.Jaarverbruik
3400kWH, mochten we een (all-electric) warmtepomp nemen dan zal dit richting de 8000kWh gaan.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 40ABudget en doel
Doel is sowieso ons jaarverbruik te dekken. Maar aangezien een warmtepomp vroeg of laat gaat komen, mag een deel van het toekomstige verbruik ook worden gedekt.Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet.Bijhouden van data
Ik zie graag de opbrengst per paneel.Reeds verkregen offertes
Allereerst de legplannen voor de offertes in SketchUp:/f/image/v5fi2Ym53HgkPRJiojS6RydY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cufuzABIXAmG5hHRxpeuWlfe.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 1
Het legplan betreft 12 panelen op ZO, 9 op NW.21x DMEGC full black 370Wp (7770Wp totaal)
21x Enphase IQ7PLUS
€ 1,43 per Wp
Er heeft geen schouw aan de woning plaatsgevonden. Legplan en offerte zijn remote opgesteld. Het legplan op ZO is erg voorzichtig. Volgens mij passen op ZO veel meer panelen. Maar mogelijk kan je dit inzicht remote niet krijgen. De 2de rij van 6 panelen op ZO past denk ik ook niet, vanwege het dakkapel daar. Iets met remote.
Offerte 2
Het legplan betreft 20 panelen op ZO.20x REC Alpha Pure 410Wp (8200Wp totaal)
20x Enphase micro omvormer
Prijs per Wp nog onbekend, deze offerte moet ik helaas nog ontvangen.
Offerte 3
Het legplan betreft 24 panelen op ZO.24x Solar Cell 350wp full black (8400Wp totaal)
24x SolarEdge power optimizer
SolarEdge omvormer SE8K
€ 1,43 per Wp
Offerte 4
Het legplan betreft 15 panelen op ZO.15x AEG 390 Shingled full black (5850Wp totaal)
15x APS DS3-L micro omvormer
Van der Valk montagesysteem
€ 1,85 per Wp
Legplan op basis van schouw aan de woning. Enige aanbieder die het aandurfde de panelen in 1 rij bovenlangs ZO te leggen.
Vragen
1. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met micro omvormers, omdat ik de flexibiliteit wil hebben later panelen (bijvoorbeeld op NW) toe te voegen, zonder hiervoor een andere of extra omvormer te moeten plaatsen. Is dit een correcte afweging?2. In offerte 4 worden APS micro omvormers aangeboden ipv Enphase. Is dit iets om zwaar te laten wegen?
3. In offerte 4 wordt gebruik gemaakt van een Van der Valk montagesysteem. Volgens de aanbieder hoeven ze hiermee minder afstand te houden tot de dakrand, en kunnen ze daarom een rij panelen bovenlangs ZO leggen. Andere aanbieders durven dit niet aan. Is dit Van der Valk montagesysteem zo speciaal?
4. Onze aansluiting is momenteel 40A. Moeten wij deze laten wijzigen naar 3x 25A?
Overige feedback welkom!