Advies zonnepanelenpuzzel; beoordelen offertes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05 15:49
Allen,

Zoals in Advies gevraagd: stappenplan verduurzamen woning aangegeven zijn wij voornemens zonnepanelen te laten installeren. Inmiddels hebben we 4 verschillende offertes, ik ben erg benieuwd wat jullie van deze offertes vinden :)
Foto's
Google Maps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTDK0VdtUvwbSFK03d6F07zZiyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jn1pZWxR23xXo2VW2phKKJkW.png?f=fotoalbum_large

SunCalc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ycH6reuwbvc0AO1lhnIyFv2PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aOnVUkZ2bq5o2VDhRACbZFon.png?f=fotoalbum_large

3D BAG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsUD6q7YUQGWaBHWqSsPYwlWsj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d6XtAaSCqyLVjWUu7bBU3ZPe.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Geen schaduw van andere woningen of bomen. Het schuine dak gericht op het ZO heeft wel een groot dakkapel wat schaduw kan geven op het achterliggende deel van het dak.
Jaarverbruik
3400kWH, mochten we een (all-electric) warmtepomp nemen dan zal dit richting de 8000kWh gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 40A
Budget en doel
Doel is sowieso ons jaarverbruik te dekken. Maar aangezien een warmtepomp vroeg of laat gaat komen, mag een deel van het toekomstige verbruik ook worden gedekt.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet.
Bijhouden van data
Ik zie graag de opbrengst per paneel.
Reeds verkregen offertes
Allereerst de legplannen voor de offertes in SketchUp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF6ezxGHe5QI6UJnuQLVUVoQIRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5fi2Ym53HgkPRJiojS6RydY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXBqGIkATRYRQE7exvArYF0ZYJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cufuzABIXAmG5hHRxpeuWlfe.png?f=fotoalbum_large
Offerte 1
Het legplan betreft 12 panelen op ZO, 9 op NW.

21x DMEGC full black 370Wp (7770Wp totaal)
21x Enphase IQ7PLUS
€ 1,43 per Wp

Er heeft geen schouw aan de woning plaatsgevonden. Legplan en offerte zijn remote opgesteld. Het legplan op ZO is erg voorzichtig. Volgens mij passen op ZO veel meer panelen. Maar mogelijk kan je dit inzicht remote niet krijgen. De 2de rij van 6 panelen op ZO past denk ik ook niet, vanwege het dakkapel daar. Iets met remote.
Offerte 2
Het legplan betreft 20 panelen op ZO.

20x REC Alpha Pure 410Wp (8200Wp totaal)
20x Enphase micro omvormer
Prijs per Wp nog onbekend, deze offerte moet ik helaas nog ontvangen.

Legplan op basis van schouw aan de woning.
Offerte 3
Het legplan betreft 24 panelen op ZO.

24x Solar Cell 350wp full black (8400Wp totaal)
24x SolarEdge power optimizer
SolarEdge omvormer SE8K
€ 1,43 per Wp

Legplan op basis van schouw aan de woning.
Offerte 4
Het legplan betreft 15 panelen op ZO.

15x AEG 390 Shingled full black (5850Wp totaal)
15x APS DS3-L micro omvormer
Van der Valk montagesysteem
€ 1,85 per Wp

Legplan op basis van schouw aan de woning. Enige aanbieder die het aandurfde de panelen in 1 rij bovenlangs ZO te leggen.
Vragen
1. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met micro omvormers, omdat ik de flexibiliteit wil hebben later panelen (bijvoorbeeld op NW) toe te voegen, zonder hiervoor een andere of extra omvormer te moeten plaatsen. Is dit een correcte afweging?
2. In offerte 4 worden APS micro omvormers aangeboden ipv Enphase. Is dit iets om zwaar te laten wegen?
3. In offerte 4 wordt gebruik gemaakt van een Van der Valk montagesysteem. Volgens de aanbieder hoeven ze hiermee minder afstand te houden tot de dakrand, en kunnen ze daarom een rij panelen bovenlangs ZO leggen. Andere aanbieders durven dit niet aan. Is dit Van der Valk montagesysteem zo speciaal?
4. Onze aansluiting is momenteel 40A. Moeten wij deze laten wijzigen naar 3x 25A?

Overige feedback welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Ik vraag me af of het rendabel is om te focussen op NW voor ZO vol is. Dat zou ik willen simuleren met de woningen van buren en de eerste bomen rij rondom ingetekend.

Dit deels vanwege de bomen, deels omdat het dak goed steil is.

Je bent zo te zien handig met Sketchup. Dan gaat het je ook lukken met SolarEdge designer. Registreer als zelf instalateur. Dan kun je de effecten van paneel plaatsing tegen elkaar afwegen.

In de basis zou SolarEdge voordeliger moeten zijn dan Enphase. Maar offerte 1 en 3 zijn beide niet heel scherp.

APSystems kost minder dan Enphase, dus een offerte die behoorlijk duurder is lijkt me geen positief verhaal.

Over naar 3 fase is met de SolarEdge oplossing absoluut nodig, anders gaat het niet werken. Maar ook met Enphase verstandig, anders ga je wel erg veel vermogen over 1 fase gooien... En dat is zeker met een Enphase systeem sneller niet handig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Ronald schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:45:
Ik vraag me af of het rendabel is om te focussen op NW voor ZO vol is. Dat zou ik willen simuleren met de woningen van buren en de eerste bomen rij rondom ingetekend.

Dit deels vanwege de bomen, deels omdat het dak goed steil is.

Je bent zo te zien handig met Sketchup. Dan gaat het je ook lukken met SolarEdge designer. Registreer als zelf instalateur. Dan kun je de effecten van paneel plaatsing tegen elkaar afwegen.
Ronald,

Bedankt. Het idee is inderdaad te focussen op het dak op ZO. Offerte 1 heeft daarom niet onze voorkeur.
In de basis zou SolarEdge voordeliger moeten zijn dan Enphase. Maar offerte 1 en 3 zijn beide niet heel scherp.
Ik ben me ervan bewust dat een SolarEdge omvormer goedkoper is dan X micro omvormer. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met micro omvormers, omdat ik de flexibiliteit wil hebben later panelen toe te voegen, zonder hiervoor een andere of extra omvormer te moeten plaatsen. Is dit een correcte afweging?
APSystems kost minder dan Enphase, dus een offerte die behoorlijk duurder is lijkt me geen positief verhaal.
Dus APSystems zou goedkoper moeten zijn. Zijn er redenen om toch voor Enphase te kiezen?
Over naar 3 fase is met de SolarEdge oplossing absoluut nodig, anders gaat het niet werken. Maar ook met Enphase verstandig, anders ga je wel erg veel vermogen over 1 fase gooien... En dat is zeker met een Enphase systeem sneller niet handig.
Dank, ik zal een aanvraag bij Liander doen voor 3x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met het heel steile dak heb je een zeer sterke piek scheiding, dus zou je beter af moeten zijn met SolarEdge. Met micro omvormers kun je geen enkel deel van de installatie hergebruiken door de dag.

Dus je kunt of de string verlengen, of een 2e string op de SE8k hangen. Ik denk dat de ene omvormer zwaar genoeg zal zijn voor beide daken samen. Maar designer zal dat kunnen bevestigen. Wel voldoende panelen, per dakvlak, daar is SolarEdge gevoelig voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 21:18
Ik zou zeggen legplan 4, nog wat extra panelen erbij en het gewoon aan een string inverter hangen. De kosten die je bespaard met je string omvormer kan je in een paar extra panelen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
ptie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:41:
[...]
Ik ben me ervan bewust dat een SolarEdge omvormer goedkoper is dan X micro omvormer. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met micro omvormers, omdat ik de flexibiliteit wil hebben later panelen toe te voegen, zonder hiervoor een andere of extra omvormer te moeten plaatsen. Is dit een correcte afweging?
Dat maakt toch niet uit. Als je nu Solaredge neemt ben je in de toekomst toch ook flexibel als je dan micro omvormers bijplaatst?

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Bedankt! Dus jullie zouden voor een string omvormer gaan.

Zelfs zonder optimizers?
Laurens__ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:46:
[...]

Dat maakt toch niet uit. Als je nu Solaredge neemt ben je in de toekomst toch ook flexibel als je dan micro omvormers bijplaatst?
Ik begreep dat een string omvormer idealiter gedimensioneerd wordt op het aantal panelen. Vandaar mijn aanname: als je later panelen toevoegt, dan heb je een andere (of extra?) string omvormer nodig.

Maar dit is dus niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
De solaredge is een veredelde string omvormer.
Het is dus een mix tussen micro en string, omdat eigenlijk alle electronica in de power optimizers zitten.
Waar dit op neer komt is dat nog een paneel bijdoen niet zo moeilijk is, maar dat moet je in de solaredge designer even tekenen, 5 minuten werk. Het kan zo zijn dat je string al de maximale lengte is.

Vaak is een solaredge string minimaal 9 lang en maximaal ~15 dus er is veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
runeazn schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:56:
De solaredge is een veredelde string omvormer.
Het is dus een mix tussen micro en string, omdat eigenlijk alle electronica in de power optimizers zitten.
Waar dit op neer komt is dat nog een paneel bijdoen niet zo moeilijk is, maar dat moet je in de solaredge designer even tekenen, 5 minuten werk. Het kan zo zijn dat je string al de maximale lengte is.

Vaak is een solaredge string minimaal 9 lang en maximaal ~15 dus er is veel ruimte.
Dat is natuurlijk ook weer waar: de stringlengte is behoorlijk variabel. Ik heb 3 strings (van 18, 24 en 40 panelen)

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je lange rij landscape zo hoog mogelijk al eens overwogen ? Aangezien je info pér paneel wilt zou je voor extra lange (hoog vermogen) panelen kunnen gaan (2 meter), i.c.m. micro converters kan dat qua kosten nog best interessant zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
DukeBox schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:05:
Heb je lange rij landscape zo hoog mogelijk al eens overwogen ? Aangezien je info pér paneel wilt zou je voor extra lange (hoog vermogen) panelen kunnen gaan (2 meter), i.c.m. micro converters kan dat qua kosten nog best interessant zijn.
Goed punt. Wel overwogen, maar esthetisch niet zo 'n mooie optie. Ons dak is stijl, de dakpannen zijn vrij lang. Panelen in portret passen dan beter denk ik.

Verder, hoe zit het met de afstand tot de dakrand? Ik begreep dat hier minimaal 20cm aangehouden moet worden.
In offerte 4 wordt gebruik gemaakt van een Van der Valk montagesysteem. Volgens de aanbieder hoeven ze hiermee minder afstand te houden tot de dakrand, en kunnen ze daarom een rij panelen bovenlangs ZO leggen. Andere aanbieders durven dit niet aan. Is dit Van der Valk montagesysteem zo speciaal? Of neemt de aanbieder hier een risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ptie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:18:
Vandaar mijn aanname: als je later panelen toevoegt, dan heb je een andere (of extra?) string omvormer nodig.

Maar dit is dus niet het geval?
Bij een heel steil dak als dat van jouw, zoals ik al aangaf, is de scheiding van de pieken afkomstig van de 2 daken enorm. Het is te controleren met ontwerp software als Sunny design of SolarEdge designer, maar ik vermoed dat de omvormer voor één dak amper tot niet zwaarder moet zijn om beide daken ook goed aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Ronald schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:15:
[...]

Bij een heel steil dak als dat van jouw, zoals ik al aangaf, is de scheiding van de pieken afkomstig van de 2 daken enorm. Het is te controleren met ontwerp software als Sunny design of SolarEdge designer, maar ik vermoed dat de omvormer voor één dak amper tot niet zwaarder moet zijn om beide daken ook goed aan te kunnen.
Ronald, bedankt. Duidelijk.

Ik zal eens gaan stoeien met de SolarEdge designer.
Pagina: 1