Advies gevraagd: stappenplan verduurzamen woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-10 14:05
Allen,

Zoals zovelen zijn wij onze woning aan het verduurzamen. Dit waren we sowieso van plan, maar inmiddels worden we ingehaald door de werkelijkheid.

Gegevens woning

Type: vrijstaand
Bouwjaar: 2007
Woonoppervlakte: 200m2, verdeeld over 3 lagen (begane grond, 1ste verdieping, zolder)
Beneden: vloerverwarming
1ste verdieping: badkamer vloerverwarming, verder radiatoren waarvan maar 1 in gebruik
Isolatie: HR++ glas, vloer-, spouw- en dakisolatie
Ventilatie: mechanische ventilatie box
CV: Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 uit 2007
Temp. CV water: 45gr
Temp. tap water: 60gr
Verbruik elektriciteit: 3400kWh
Verbruik gas: 1800m3 waarvan SWW ~10% (180m3)
Koken op inductie, gas enkel voor warmte
Gezinssamenstelling: 2p

Begin dit jaar hebben we een energieadviseur op bezoek gehad, en hij kwam de niet onverwachte aanbeveling om zonnepanelen te plaatsen, en een (al dan niet hybride) warmtepomp te laten plaatsen.

Opvallend was dat wij volgens de statistieken (https://advies-op-maat.mi...elijk_mijn_energiegebruik) bovengemiddeld gas verbruiken: wij ~1800m3, gemiddeld voor ons woningtype + bouwjaar + woonoppervlak + huishouden ~1560m3.

Een aantal jaar geleden hebben we ook een installateur aan huis gehad die onze CV heeft ingeregeld. Hij gaf toen aan dat de delta tussen de aan- en afvoertemperatuur van onze vloerverwarming te groot is, en dat daarom de vloerverwarming niet optimaal functioneert. Mogelijke oorzaken: vuil in de vloerverwarmingsleidingen of waarschijnlijker: het feit dat we onze vloerverwarming een hydraulisch neutrale verdeler heeft, terwijl een hydraulisch actieve verdeler (met pomp) effectiever zou zijn in verband met de afstand tussen CV (op zolder) en de vloerverwarming op de begane grond.

Met dit in het achterhoofd zijn we de volgende stappen aan het zetten:

---
1. Inzicht in verbruik, met name vs graaddagen

Dit is over het afgelopen jaar 0,56m3 gas / gewogen graaddag

---
2. Verbruik verminderen

Onder het motto: wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken. Het gaat hier met name om ons gasverbruik.

A. Hydraulisch neutrale verdeler vloerverwarming laten vervangen door een hydraulisch actieve verdeler

Als ik het goed begreep dan heb je met een warmtepomp geen extra pomp nodig op de vloerverwarming. Dus is dit erg afhankelijk van de kosten en wanneer je een warmtepomp neemt. Niettemin zou ik willen dat een warmtepomp gedimensioneerd wordt op geoptimaliseerd verbruik en niet op ons huidige verbruik.

B. Nieuwe CV (huren)

Onze CV is 15 jaar, ik ben eigenlijk benieuwd of een nieuwe CV wat oplevert.
Wederom geldt: ik zou willen dat een warmtepomp gedimensioneerd wordt op geoptimaliseerd verbruik en niet op ons huidige verbruik. Huren lijkt me nu vanzelfsprekend slimmer dan kopen.

---
3. Zonnepanelen

Dit traject is inmiddels gestart, mogelijk dat ik hier een apart topic voor open.

---
4. (Hybride) warmtepomp

Hybride voelt een beetje net-niet. Dus waarschijnlijk wordt het all-electric. Niettemin niet dit jaar, op zijn vroegst volgend jaar.

Vragen die ik met name heb:

o Hoe realistisch is het om het verbruik te verminderen door een pomp bij de vloerverwarming te plaatsen?
o Gaat een 15 jaar oude CV vervangen door een nieuwe CV (huren) iets opleveren?

Verdere feedback natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-10 17:19
het verschil in gebruik tov gemiddeld komt misschien door meer gebruik sww. weet je gezinssamenstelling niet , maar pubers douchen en badderen over het algemeen langer en vaker . Althans hier in huis :P

een pomp in je vloerverwarmingssyteem is altijd goed, omdat dan het water geforceerd door de leidingen gaat , afhankelijk van snelheid pomp kun je dan de delta T wat beter regelen . en gaan spelen met temp van de aanvoer .

Zou ook eens kijken naar je isolatie. jullie huis is van 2007 het onze van 1927..... We hebben de spouw geisoleerd met hetgeen er aan ruimte was . denk aan 3 cm en thats it.... Dus ergens verlies je veel warmte als je isolatie niet overeenkomt met hetgeen zou moeten zijn bij een huis van 2007 gebouwd. misschien eens een infrarood meting laten doen ?

cv van 2007 vervangen tov nu leverd je iets op (zal een paar procent zijn ivm verbeterd rendement op condensatie etc ) maar denk echt dat je door moet pakken en aan de warmtepomp moet gaan .Zelf hebben we nu al een jaar of 8 een hybride (ja een van de eerste daikin/intergas serienummer onder de 50 in nederland) en die heeft o.a het gasverbruik van 2800 m2 naar 700 m2 gebracht . Dit is in combi met isolatie en zonneboiler. de preciese cijfers van de verschillende maatregelen kan ik je zo niet 123 vertellen.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pomp bij de vvw is onzin als je op een wp over wilt, lekker zo laten, als je veel vuil hebt kan je spoelen in de zomer met een tuinslang bijv, en een filter in de retour plaatsen.

Besparing op een nieuwe ketel die identiek is gaat 0 zijn maar je kan ook de keuze maken door een 28kW cW4 te kopen, dat scheelt wel wat als je die efficient laat verwarmen en de douche iets aan past op het cW4 vermogen.
Je kan nu in de zomer mooi meten en uitrekenen wat je sww verbruik is van die 1800m3, begin daar mee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met zoveel vloerverwarming is all-electric inderdaad prima mogelijk en heeft liefst dikke leidingen en niet-mengende verdelers.
Dan is de ingewikkeldste vraag hoe je douchewater gaat maken.

Intussen goed meten waar het gas heen gaat - mocht dat het douchen zijn, dan weet je dat je een bovengemiddeld grote boiler wil :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-10 14:05
Allen,

Bedankt!

Onze gezin bestaat uit 2 personen.

Ik meet ons verbruik al enkele jaren. SWW is ongeveer 10% van ons totale verbruik, dus laten we zeggen dat we ~1600m3 verbruiken aan warmte, en ~200m3 verbruiken aan SWW.

Ik ben me ervan bewust dat een pomp bij de vloerverwarming geen zin heeft als je overstapt op een warmtepomp.
Niettemin is dat natuurlijk ook afhankelijk van de kosten van een pomp, en wanneer we overstappen op een warmtepomp.

De suggestie van een kleinere CV vind ik interessant! Ik zal dit meenemen.