Gigabyte Z690 Elite onboard netwerk adapter werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik start vanmorgen mijn computer op en heb opeens geen internet meer, al snel kom ik erachter dat de netwerkadapter het probleem is. Ik heb niks veranderd en gisteren werkte alles nog perfect. Het systeem is nog geen maand oud, dus ouderdom lijkt me niet van toepassing.

Ik ben al 3 uur bezig ermee, maar niks lijkt te helpen, graag vraag ik jullie voor tips!

Het betreft:
Gigabyte Z690 Adrius Elite DDR4 V1 moederbord, met een onboard realtek network controller.

Wat ik al geprobeerd heb:
In de BIOS staat "Onboard LAN controller" op "Enabled". Bij LAN MAC Address staat "N/A".

LAN drivers van de Gigabyte website gedownload en opnieuw geïnstalleerd, beide versies die erop staan, maar ik krijg steeds deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stKgVEHYpIp3pcrj6T-Fm3II50U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwBYI6Jtx7QNMMQl8Ful5hH3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de netwerk apparaten al verwijderd in Apparaatbeheer, maar opnieuw installeren geeft wederom bovenstaande melding en ik krijg ze dus niet meer terug in de lijst.
Voordat ik ze verwijderde gaf het systeem aan bij deze apparaten:
"Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten, of er is geen verbinding met dit apparaat. (Code 45)."

Ook heb ik de Gigabyte chipset drivers opnieuw geïnstalleerd, veranderd niks...
-edit
Nog even verder gegoogeld en toen kwam ik op SFC/DISM, dat proces heb ik doorlopen en ondanks dat ie aangaf dat er fouten geconstateerd waren, lijkt dit geen effect te hebben gehad...
/edit

Ik ben ten einde raad, want zolang hij de adapter niet ziet, kun je ook weinig eraan instellen/wijzigen.
Naar mijn idee staat ie wel enabled in de BIOS.

Zou het moederbord al kapot kunnen zijn? 8)7
Alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door metallicattim op 27-05-2022 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:46
Probeer eens om volledig af te sluiten (shift/shutdown) en daarna even (of wat langer) de spanning van de voeding te halen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Helaas heeft dat geen effect :(

Ik krijg met geen mogelijkheid meer de drivers geïnstalleerd omdat ie de controller simpelweg niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vermits je netwerk chip geen MAC adres geeft vermoed ik dat de chip af blijft staan. Kijk eens tussen de laatste bios versies om te kijken of er toevallig een probleem met de netwerk controller is opgelost.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Damic schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:58:
Vermits je netwerk chip geen MAC adres geeft vermoed ik dat de chip af blijft staan. Kijk eens tussen de laatste bios versies om te kijken of er toevallig een probleem met de netwerk controller is opgelost.
Ik had F3A, nu staat de F7b BIOS versie erop van 28/3/2022.
Weer alle drivers geïnstalleerd: chipset, I/O, LAN, maar nog steeds exact hetzelfde probleem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zien maar 2 bios versies op de site van Gigabyte en dat is F2 en F3a

28/03/2022 is F3a

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ik heb die even doorgelezen en er zijn wel overeenkomsten, maar ook veel niet.
Ik had nooit last van wegvallen van de verbinding en ook werd de kabel gewoon gedecteerd.

Mijn probleem zit hem erin dat ie hem totaal niet meer ziet, 0,0 verbinding met de LAN controller, alsof ie er helemaal niet meer is... Alsof je de PCi kaart eruit getrokken hebt ;)

@Damic https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Weet je zeker dat je het juist bord hebt, want in je ts staat v2 https://www.gigabyte.com/...ORUS-ELITE-DDR4-V2-rev-10 en niet het oude bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Damic schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:38:
Weet je zeker dat je het juist bord hebt, want in je ts staat v2 https://www.gigabyte.com/...ORUS-ELITE-DDR4-V2-rev-10 en niet het oude bord.
Ja klopt, had me vergist! Toen ik de V2 versie BIOS wilde installeren, kreeg ik de foutmelding "BIOS ID check error".
Toen nog eens goed in mijn inventaris gekeken en ik heb blijkbaar de V1 gekocht > pricewatch: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha ok :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ik heb het moederbord inmiddels aangemeld voor retour. Helaas hebben ze geen vervanger op voorraad, dus moet even een goed alternatief bedenken, maar ze hebben geen reuze keuze, alleen eentje die nog eens een kleine €100 duurder is.

In het ergste geval stuur ik hem helemaal terug en koop ik elders een nieuwe als ze geen goed alternatief bieden.
Pagina: 1