• Prime_nl_
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:01
Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik een pc heb gebouwd. Alles lijkt goed te werken, maar mijn Ethernet-poort pakt niets op. Er brandt geen LED of iets wat de kabel niet oppakt als mijn pc aanstaat.
Wat ik wel heb opgemerkt is als mijn pc uitstaat pakt die wel mijn Ethernetport op, het lampje gaat dan aan.
Ik heb de kabel met mijn oude pc gecontroleerd en de kabel lijkt in orde te zijn.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • De nieuwste Intel i225-V-driver vanaf een USB geïnstalleerd (ook de verouderde drivers geprobeerd)
  • Windows 10 opnieuw geïnstalleerd (3x)
  • LAN-stuurprogramma vanaf de B550-A Asus-site geïnstalleerd
Ik heb een Ethernet-naar-USB-kabel gekocht en ik hoop dat deze werkt. Het is erg vervelend dat ik niets kan doen op mijn nieuwe pc.

Volgens mijn instellingen is mijn B550-A V3, dat hoort een goede Ethernet chipset te zijn.

Ik ben erg dankbaar als iemand hier een oplossing voor weet. Ik heb al zoveel dingen geprobeerd. :'(

PC specs:
  • Moederbord: Asus B550-A Gaming
  • CPU: AMD 5900x
  • GPU: Asus rog strix rtx 3080 white edition
  • RAM: Corsair CMW16GX4M2C3600C18W (2x)
  • PSU: Corsair RM850x

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-03 09:23
Vervelend! Ik zag je ook al voorbij komen in de discord server geloof ik.
Heel vreemd dat de driver het probleem niet oplost.
Het beste wat ik me nu kan bedenken is Clear CMOS of een BIOS update. Heb je dat al geprobeerd toevallig?

edit: ik zie overigens iemand op reddit die hetzelfde probleem had. Dat had hij opgelost door een nieuwere versie van de windows installer te gebruiken. 8)7

[Voor 25% gewijzigd door MachIV op 01-02-2021 19:59]

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Via apparaatbeheer (device manager) de driver verwijderd en de driver van de Asus moederbord site geïnstalleerd , misschien ook via apparaatbeheer?

• Prime_nl_
MachIV schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:57:
Vervelend! Ik zag je ook al voorbij komen in de discord server geloof ik.
Heel vreemd dat de driver het probleem niet oplost.
Het beste wat ik me nu kan bedenken is Clear CMOS of een BIOS update. Heb je dat al geprobeerd toevallig?

edit: ik zie overigens iemand op reddit die hetzelfde probleem had. Dat had hij opgelost door een nieuwere versie van de windows installer te gebruiken. 8)7
Haha ja, ik vroeg ook op discord om hulp :D. Ik zit nu op de laatste versie op de BIOS. Dus ik kan die niet verder updaten en heb ook mijn bios gereset naar factory settings. Ik heb niet mijn CMOS gecleared, kan ik proberen maar ik denk echt dat het een driver issue is. Alleen alle drivers die ik installeer werken ook niet :?

Maar heel erg bedankt nog voor je reply en je research :D

• Prime_nl_
bierschuit schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:56:
Via apparaatbeheer (device manager) de driver verwijderd en de driver van de Asus moederbord site geïnstalleerd , misschien ook via apparaatbeheer?
Yup meerdere keren zowel Asus drivers als Intel drivers geïnstalleerd en verwijderd via apparaatbeheer. Alleen geeft mijn Ethernetpoort geen gehoor.

• MachIV
Prime_nl_ schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Haha ja, ik vroeg ook op discord om hulp :D. Ik zit nu op de laatste versie op de BIOS. Dus ik kan die niet verder updaten en heb ook mijn bios gereset naar factory settings. Ik heb niet mijn CMOS gecleared, kan ik proberen maar ik denk echt dat het een driver issue is. Alleen alle drivers die ik installeer werken ook niet :?

Maar heel erg bedankt nog voor je reply en je research :D
Waarom ik denk dat het alsnog een BIOS probleem kan zijn (kleine kans, dat wel), is omdat de leds in je netwerk poort juist wel oplichten als de computer uitstaat.
Misschien is een andere BIOS proberen ook nog de moeite waard. Ik zie ook een aantal Beta versies op de website van ASUS staan.

Welke versie en build van Windows staat er nu op overigens?

• Prime_nl_
MachIV schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:25:
[...]

Waarom ik denk dat het alsnog een BIOS probleem kan zijn (kleine kans, dat wel), is omdat de leds in je netwerk poort juist wel oplichten als de computer uitstaat.
Misschien is een andere BIOS proberen ook nog de moeite waard. Ik zie ook een aantal Beta versies op de website van ASUS staan.

Welke versie en build van Windows staat er nu op overigens?
Ik zit nu op de laatste beta BIOS voor mijn moederbord ik kan zo proberen een iets ouders BIOS te flashen.

Mijn windows versie is: 20H2
OS build: 19042.531

:D

• Prime_nl_
Prime_nl_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Ik zit nu op de laatste beta BIOS voor mijn moederbord ik kan zo proberen een iets ouders BIOS te flashen.

Mijn windows versie is: 20H2
OS build: 19042.531

:D
Update: BIOS downgrade heeft niet gewerkt :’(

• MachIV
Prime_nl_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:54:
[...]

Update: BIOS downgrade heeft niet gewerkt :’(
Jeetje wordt hier ook niet vrolijk van...
Het is nu voor mij een beetje gooien totdat er iets blijft plakken...
Welke Intel driver had je geprobeerd? Die van de ASUS website of van de Intel website?
Misschien is de chipset driver ook nog nodig?

Anders zit er hopelijk nog iemand bij ASUS webchat die er meer vanaf weet... Rechts onderin op hun website kan je hun chat bereiken.

Als dat allemaal niet werkt... dan zou het mij niks verbazen dat het moederbord gewoon kapot is.

Mocht ik nog iets verzinnen/tegen komen dan post ik het hier. Succes! Hoop dat het uiteindelijk goed komt.

• Prime_nl_
MachIV schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Jeetje wordt hier ook niet vrolijk van...
Het is nu voor mij een beetje gooien totdat er iets blijft plakken...
Welke Intel driver had je geprobeerd? Die van de ASUS website of van de Intel website?
Misschien is de chipset driver ook nog nodig?

Anders zit er hopelijk nog iemand bij ASUS webchat die er meer vanaf weet... Rechts onderin op hun website kan je hun chat bereiken.

Als dat allemaal niet werkt... dan zou het mij niks verbazen dat het moederbord gewoon kapot is.

Mocht ik nog iets verzinnen/tegen komen dan post ik het hier. Succes! Hoop dat het uiteindelijk goed komt.
Bedankt voor alle moeite!

Ik heb asus geprobeerd te bereiken via telefoon maar die zei weer dat ik moest mailen ik ga nu even naar de live chat checken.

Ik heb Intel drivers geprobeerd. Asus drivers geprobeerd en de chipset drivers ook geïnstalleerd. Niks werkt :(

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-03 09:20
https://www.reddit.com/r/...an_issue_impacted_models/

"Intel Ethernet adapter doesn't see a plugged-in cable. Whenever I change anything in UEFI BIOS and exit with Save, it works fine until the next reboot."

Work-around maar proberen waard? Wat een rot probleem trouwens. Lijkt gewoon een hardware issue te zijn.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 16:32

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Lijkt mij dat met die workaround het juist geen hardware issue is.
Wat je kunt proberen is stap voor stap naar een oudere bios te gaan in de hoop dat er één werkt. Wel in de gaten houden dat je cpu nog ondersteund wordt.

• Prime_nl_
Firestorm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:53:
Lijkt mij dat met die workaround het juist geen hardware issue is.
Wat je kunt proberen is stap voor stap naar een oudere bios te gaan in de hoop dat er één werkt. Wel in de gaten houden dat je cpu nog ondersteund wordt.
Ik had net met de live chat van Asus gesproken. Volgens hun is het een hardware issue. Geen idee ik ga kijken of ik hem kan terugsturen, maar dat wil ik zelf liever niet want dan moet ik weer alles uit elkaar halen :/
Ik zit nu even alle oude bios versies te flashen.

• Prime_nl_
vdtweak schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:53:
https://www.reddit.com/r/...an_issue_impacted_models/

"Intel Ethernet adapter doesn't see a plugged-in cable. Whenever I change anything in UEFI BIOS and exit with Save, it works fine until the next reboot."

Work-around maar proberen waard? Wat een rot probleem trouwens. Lijkt gewoon een hardware issue te zijn.
Werkte niet voor mij. Toch bedankt!

Ik ga proberen mijn moederbord retour te sturen. :(

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-03 23:52
Ik heb het zelfde probleem met een Gigabyte Z490 Aorus Ultra MB.

Intel I225V versies 1 en 2 geven dus problemen, met chip set 3 zou dit probleem verholpen moeten zijn.

Overweeg nu tijdelijk een TP Link tg3468 pic-e lankaart te kopen :(

Is jouw probleem inmiddels opgelost?

[Voor 7% gewijzigd door nec1560 op 23-03-2021 10:20]

• Prime_nl_
nec1560 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:19:
Ik heb het zelfde probleem met een Gigabyte Z490 Aorus Ultra MB.

Intel I225V versies 1 en 2 geven dus problemen, met chip set 3 zou dit probleem verholpen moeten zijn.

Overweeg nu tijdelijk een TP Link tg3468 pic-e lankaart te kopen :(

Is jouw probleem inmiddels opgelost?
Blijkbaar werkt de ethernet port wel met een Ethernet switch. Ik snap niet hoe dat het heeft gefixt. Het slaat nergens op maar het werkt wel.

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-03 23:52
Oke tks. mijn Desktop hangt al aan een TP Link switch, maar ik kreeg vanmiddag ook de
indruk dan mijn recente clean w10pro install wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Heb net een image van enige weken geleden terug gezet en tot nu toe blijft de Intel lan
stabiel.

• Prime_nl_
nec1560 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:29:
Oke tks. mijn Desktop hangt al aan een TP Link switch, maar ik kreeg vanmiddag ook de
indruk dan mijn recente clean w10pro install wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Heb net een image van enige weken geleden terug gezet en tot nu toe blijft de Intel lan
stabiel.
Top dat het gefixt is. Ik heb ook heel veel reddit posts gezien dat het downloaden van de intel driver door de intel site grotendeels van de problemen fixt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee