Opentherm warmtepomp aansturen met aan/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Ik heb een warmtepomp die alleen met Opentherm kan worden aangestuurd. Ik wil echter met een aan/uit schakelaar de wp aan of uitzetten om een boilervat op te warmen.

Hoe kan ik een aan/uit signaal omzetten in Opentherm, zodat de WP weet wanneer die aan of uit moet schakelen?

Ter info: het gaat om de Inventum Spaarpomp

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
Wat voor thermostaat heb je er aan hangen? Ik heb vroeger met de Remeha iSense thermostaat (OpenTherm) wel eens geknutseld i.c.m. home automation. Die thermostaat heeft namelijk een externe ingang (potentiaalvrij contact), in de settings kon ik dan zeggen als het contact werd gemaakt, hij bijv. het dagprogramma moest activeren.

[Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Een iSense is voordelig te verkrijgen via Marktplaats.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:31

DukeBox

loves wheat smoothies

De honeywell touch modulation heeft dat ook maar ik denk niet dat TS daar wat aan heeft.

Als je niet vies bent van wat knutselen kan je middels een otg (opentherm gateway) op bijv. een Pi met diverse invoer (zoals een schakelaar) een setpoint via opentherm naar je pomp sturen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 15:08
In principe is de opentherm standaard voorzien op aan/uit, bij kortsluiting van de draden gaat de ketel op max draaien.
Wellicht moet je bij je warmtepomp dan wel even goed de andere instellingen checken om niet teveel verbruik te hebben (zoals bij gasCV vermogen en max temp beperken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
naftebakje schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:16:
In principe is de opentherm standaard voorzien op aan/uit, bij kortsluiting van de draden gaat de ketel op max draaien.
Wellicht moet je bij je warmtepomp dan wel even goed de andere instellingen checken om niet teveel verbruik te hebben (zoals bij gasCV vermogen en max temp beperken).
Helaas reageert de wp daar niet op, zojuist geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
ThinkPad schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:26:
Wat voor thermostaat heb je er aan hangen? Ik heb vroeger met de Remeha iSense thermostaat (OpenTherm) wel eens geknutseld i.c.m. home automation. Die thermostaat heeft namelijk een externe ingang (potentiaalvrij contact), in de settings kon ik dan zeggen als het contact werd gemaakt, hij bijv. het dagprogramma moest activeren.

Dat klinkt als een goede tip, ik zal er eens naar kijken. De iSense staat op de lijst van Inventum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LecramR

Ik heb er net eentje gekocht van vier jaar oud op MP, op een paar minuten bij mij vandaan, voor 20 euro. Ik ben even 'droog' aan de slag gegaan, en de DIGI ingang lijkt inderdaad de oplossing. Het voordeel is dat deze oplossing niet afhankelijk is van domotica (Homey in mijn geval) wat soms wat instabiel is. Je wilt niet zonder verwarming/warm tapwater zitten door een storing in Homey. Nu kan ik hem 'hardwired' maken met een temperatuurschakelaar op het buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR

Inmiddels draait de iSense live met de WP, en het gaat perfect!

Gisteren wel een momentje toen de WP niet inschakelde. Ik had in de WP een nachtklok ingesteld zodat die pas om 10 uur s ochtends aan gaat. Maar hij ging niet aan. Bleek de tijd in de WP verkeerd te staan. Na een half uur schakelde hij weer uit. Stond de tijd weer verkeerd. Blijkt dat de WP de tijd van de iSense overneemt! Ik had die tijd niet ingesteld, want die had ik toch niet nodig. Dus wel.

Nogmaals dank voor de juiste tip!
Pagina: 1