Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Mijn vraag gaat eigenlijk over een voorbereiding op de toekomst. Ik ga op korte termijn extra zonnepanelen plaatsen en rijd al een elektrische auto (de MyFirstSony-variant, Nissan Leaf).

Situatie nu: 3000wp zonnepanelen op een 2.5kw omvormer en los daarvan 1500wp zonnepanelen op een 1.5kw omvormer. 1x35A stroomaansluiting in huis.

Hier komt dit jaar nog bij: 7000wp zonnepanelen, ik denk op 2x 3,6kw omvormers. Zonnepanelen zijn al in huis, omvormers nog niet.

Twee vragen:
1. Ik moet naar een 3-fase-aansluiting in huis. Is het slim om die extra zonnepanelen met 2x een enkel-fase-omvormer van 3.6kw aan te sluiten, op 2 van de 3 fases, en kan ik dan de huidige 4500wp op een andere fase kwijt? Of moet ik afscheid nemen van de 1500wp zonnepanelen?

2. Ter voorbereiding op een zwaardere laadpaal en eventueel de Leaf als huisaccu te gebruiken, wat voor kabels kan ik hiervoor alvast plaatsen? Ik moet namelijk nu een en ander ingraven en kan dan maar beter wat voorbereidend te werk gaan. Dus welke dikte/soort/etc. Ik leg voor de zekerheid ook een 80mm buis zodat ik altijd nog wat kabels kan bijleggen.

Thanks!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 19:01
Wil je naar 3x25 of naar 3x35?
Die laatste is namelijk 3,5 keer duurder in netbeheerkosten.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• TonyPartyPlace
Ik dacht dat 3x25 geen meerprijs had. 3x35 wel dus? Of 3x25 ook?

[ Voor 28% gewijzigd door TonyPartyPlace op 25-05-2022 19:35 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 19:01
TonyPartyPlace schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:34:
3x5 keer duurder?

Ik dacht dat 3x25 geen meerprijs had. 3x35 wel?
typo, net gefixt :P

3x25 heeft geen meerprijs, 3x35 heeft dat wel

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• TonyPartyPlace
Helder.

Ik vind een prijsidee bij Liander:
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A € 275,68
3-fase: 3x25A € 275,68
3-fase: 3x35A € 1.048,87

per jaar incl. btw.

Liever blijf ik bij 3x25 dus :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De bestaande omvormers kunnen blijven hangen, dat is maar 4 kW bij elkaar.

Voor de laadpaal is 5x4mm²+cat5 het meest futureproof. Daar kan 1fase 32A op geladen worden en 3fase 16A. De ombouw naar 3x25A kan immers nog wel een jaartje duren als je nog in de rij moet gaan staan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TonyPartyPlace
Je bedoelt in de rij staan voor een omvormer? Dat komt wel goed, heb een goed adres met voorraad.

Is meer dan 4mm2 overkill voor een huisinstallatie?

En bij 3x25A, kun je dan op 1 fase 4kw, andere fase 3,6 en derde fase ook 3,6 invoeren?

edit: die 2500wp en 1500wp blijft niet helemaal, zal uiteindelijk naar 2500 en 1000/1250 moeten ivm plaatsgebrek.

[ Voor 42% gewijzigd door TonyPartyPlace op 25-05-2022 22:32 ]

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:38
TonyPartyPlace schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:31:
Je bedoelt in de rij staan voor een omvormer? Dat komt wel goed, heb een goed adres met voorraad.
Meer in de rij voor een 3-fasen meter. Liander komt er daar nogal wat van tekort.
Is meer dan 4mm2 overkill voor een huisinstallatie?
Je kunt daarmee zonder problemen tot 32A gaan, dat moet genoeg zijn denk ik toch.
En bij 3x25A, kun je dan op 1 fase 4kw, andere fase 3,6 en derde fase ook 3,6 invoeren?
Ja, dan verdeel je het mooi over de fasen.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je Nissan Leaf, welke generatie is dat? En hoe snel kan die laden? Mogelijk heeft die auto een 7.2kW omvormer op 1 fase.
Als je dan snel wil laden moet je dus een laadpaal hebben die 32A op 1 fase kan leveren.

Persoonlijk hangt ik met mijn e-Niro (1 fase 7.2kW lader) nu een 22kW lader op met loadbalancing en solar mode. Een Zappi (Ratio verkoopt ook zoiets op basis van SmartEVSE).

Deze kan zonder zon 17kW laden (3x 230v x 25A) en met zonne invoer op 22kW (als je genoeg overschot hebt). Dan kun je dus 3-fase 22kW of 1-fase 7.2kW, whatever je auto aan kan, future proof, EN voordelig ivm solar mode (alleen laden als er Pv overschot is).

Laadpaal kostte me €1200, kWh meter €150, groep €175 (B32 30mA alamat), en vanwege de 3x32A trek ik er 4x 6mm^2 heen.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 26-05-2022 08:23 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• TonyPartyPlace
4x6mm2, ok.

Ik laad de Nissan Leaf (20/21 bouwjaar) met 10A, voor ons al voldoende, we rijden niet veel. Voor deze auto vind ik dit prima zo, de toekomst zal een Tesla-achtig voertuig worden die sneller kan laden maar vooral waar het huis ook snel en veel uit kan putten voor de avonden. Dus daar wil ik de kabels op voorbereiden. Voor deze auto en de huidige situatie heb ik vooralsnog geen andere laadvoorziening nodig.

Ok, dus om mijn 1-fase om te bouwen moet er ook een andere stroommeter komen. Ik denk dat ik dit dan bij Enexis moet aanvragen, volgens mij organiseren zij dat hier. Klopt dat? Dit aanvragen en dan een elektricien laten installeren of komen zij dat doen? Komen zij dan voor of na de aanpassing meterkast door een elektricien?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:21
Hoever staat je laadpaal bij de meterkast vandaan?

Tot 10 meter kabellengte is een aderdikte van 4mm² in een huis installatie echt voldoende. Maar staat je laadpaal 25 meter verderop, dan zou ik wel naar 6mm² gaan als je met maximaal vermogen wilt laden.

Voor het vervangen van de meter en daadwerkelijk aansluiting van 3-fase moet je inderdaad bij Enexis zijn.
Maar let op: voordat Enexis komt, moet je groepenkast alvast voorbereid zijn op 3-fase!

[ Voor 28% gewijzigd door Ivow85 op 26-05-2022 09:51 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:42
TonyPartyPlace schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:44:
Ok, dus om mijn 1-fase om te bouwen moet er ook een andere stroommeter komen. Ik denk dat ik dit dan bij Enexis moet aanvragen, volgens mij organiseren zij dat hier. Klopt dat? Dit aanvragen en dan een elektricien laten installeren of komen zij dat doen? Komen zij dan voor of na de aanpassing meterkast door een elektricien?
Als je inderdaad in Enexis gebied zit. Reken dan op zo'n 2-3 maanden wachttijd. Eerst meterkast om laten bouwen door elektricien naar 3-fase met bypass. Dan Enexis om laten zetten naar 3-fase (halen bypass weg). Dan 3-fase omvormer aansluiten. Elektricien inplannen en dan Enexis inplannen.

[ Voor 5% gewijzigd door FireAge op 26-05-2022 09:56 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-11 21:00
TonyPartyPlace schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:44:
4x6mm2, ok.

Ik laad de Nissan Leaf (20/21 bouwjaar) met 10A, voor ons al voldoende, we rijden niet veel. Voor deze auto vind ik dit prima zo, de toekomst zal een Tesla-achtig voertuig worden die sneller kan laden maar vooral waar het huis ook snel en veel uit kan putten voor de avonden. Dus daar wil ik de kabels op voorbereiden. Voor deze auto en de huidige situatie heb ik vooralsnog geen andere laadvoorziening nodig.

Je netbeheerder komt pas nádat je meterkast 3 fase voorbereid is! Anders draaien ze direct om. Je zal dus een elektricien moeten vragen dit werk voor te bereiden. Netbeheerder is 15 minuten binnen. Ze hangen een nieuwe meter op (indien nodig) ze plaatsen een 3 fase hoofdschakelaar en sluiten de 3 fasen aan.

Aanvraag zou ik zsm in gang zetten. Kan maanden duren met de huidige drukte.

• TonyPartyPlace
Top, helder. Dan maar eens een en ander in gang zetten :)

"Laadpaal" zou hemelsbreed 5 meter van de meterkast zijn, met totale kabellengte toch wel 10m of net daaronder. 4mm2 zou dus kunnen.

Ik vermoed wel gekkere laadstromen in de toekomst, hoewel de huidige meterkasten en stroomvoorzieningen daar nog niet zomaar aan kunnen voldoen. Met oog op die toekomst is 6mm2 misschien niet onverstandig. Stel ik leg overal 6mm2, gaat dit dan nog moeite opleveren om op 1-fase omvormers aan te sluiten? Passen de kabels dan wel?

De laadpaal komt wel 1m van de 2x 3,6kw omvormers vandaan. Misschien daar nog een schakeling tussen maken dat de laadpaal direct gevoed kan worden?

[ Voor 19% gewijzigd door TonyPartyPlace op 26-05-2022 11:30 ]

• TonyPartyPlace
Kan iemand me helpen met 6mm2 aansluiten op een 1-fase omvormer? Is dat uberhaupt mogelijk? Zonee, dan houd ik alles op 4mm2.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarschijnlijk ten overvloede: 4x6mm²+as. 3xfase+nul+aardscherm.
Als je geen grondkabel gebruikt dus 5x6mm².

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TonyPartyPlace
Niet ten overvloede: dat is me altijd onduidelijk en even zoeken naar het hoe en wat.

Het gaat deels door de grond. Grondkabel nodig dus. 4x6mm2+as dan? Die laatste gebruik je dan als aarde, correct?

Mits aan te sluiten op enkel-fase omvormers. Ik heb nu in mijn hoofd de kleine 1500 en 2500w omvormers die ik al heb, ik geloof dat in die stekkeraansluiting niet zomaar een hele dikke kabel/koper past?
Pagina: 1