Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Hoi,
Ik heb een aantal offertes ontvangen van verschillende bedrijven. Elk citaat is echter een ander materiaal. Ik weet niet zeker welke goed is. Ik kan niet veel informatie vinden over bepaalde materialen op het forum. Ik wil minimaal Rc = 6 halen voor de dakisolatie.

1. Groene Stroom Isolatie:
- Pir: 80 mm Rd 3,68 m2 K/W.

2. DSN-isolatie
- PIF folie
- PIF iso snel

3. GAFFERT Isolatie
- Reflectie isoleert folie

Heeft iemand ervaring met die materialen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
Op het forum is een speciaal topic hiervoor:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

PIR is erg populair en goed te plaatsen.
PIF ben ik hier bij nieuwbouw een paar keer tegen gekomen, maar ik vraag mij af hoe lang het gas in de folie blijft zitten. Reflectiefolie geloof ik persoonlijk weinig in.

PIR met Rd 3.68 ga je natuurlijk nooit Rc 6 halen. 14cm PIR heeft een Rd van 6.35 maar dat is nog geen Rc van 6. Afhankelijk van je constructie zit je dan ergens op 5.5.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2022 09:47 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
LED-Maniak schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:47:
Op het forum is een speciaal topic hiervoor:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

PIR is erg populair en goed te plaatsen.
PIF ben ik hier bij nieuwbouw een paar keer tegen gekomen, maar ik vraag mij af hoe lang het gas in de folie blijft zitten. Reflectiefolie geloof ik persoonlijk weinig in.

PIR met Rd 3.68 ga je natuurlijk nooit Rc 6 halen. 14cm PIR heeft een Rd van 6.35 maar dat is nog geen Rc van 6. Afhankelijk van je constructie zit je dan ergens op 5.5.
Bedankt. Ik heb het topic al bekeken. Maar het heeft niet veel informatie over PIF folie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Omdat dat topic heel erg geconcludeerd heeft dat de isolatie waarde van PIF folie niet erg hoog is... Voldoet bij lange na niet aan je wens.

Zeker als jij aangegeven hebt Rc 6 te willen halen dan zijn deze bedrijven rijp voor de kliko... Geen van hen heeft aangeboden wat je wil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:23
Weeg ook geluidsisolatie mee.
PIR, goede thermische isolatie, slechte geluidsisolatie
Steenwol, OK thermische isolatie, goede geluidsisolatie

Kan me voorstellen dat die folies kwa geluidsisolatie nog slechter zijn dan PIR.
Ook staat me bij dat die reflecterende folies redelijk onzinnig zijn, tenzij je een spouw van een paar cm tussen de folie en het dakbeshot/binnenafwerking gerealiseerd kan worden. Ook met deze folies heb je een redelijk dik pakket aan isolatie nodig (~150mm) om die Rc 6 te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 15:29
Basis bouwfysica:
Rm = dikte materiaal in meter / lambda-waarde van het materiaal.
dus bij 80 mm PIR met aluminium cachering is de berekening 0,08 / 0,22 = 3,64.

Bij 140 mm is dit dus 0,14 / 0,022 = 6,36

Om de Rc (warmteweerstand constructie) te berekenen dien je alle Rm's van alle onderdelen op te tellen met daarbij de overgangsweerstanden.

Dat je met een PIR 140 mm geen Rc 6 zou halen is dus niet waar.

De enige factor die een negatieve invloed heeft op de isolatiewaarde is een eventuele mechanische bevestiging. Dit levert een koudebrug op en grofweg gaat de lambda dan van 0,022 naar 0,023.

voor PIR 140 mm zou dan gelden: 0,14 / 0,023 = 6,09 nog steeds boven 6 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-05 15:24
Kijk ook eens naar Resol (van Kingspan), doet het thermisch nog ietsje beter dan PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Terpen Tijn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:18:
Kijk ook eens naar Resol (van Kingspan), doet het thermisch nog ietsje beter dan PIR.
Bedankt. Maar ik kan geen bedrijf vinden die dat kan leveren.
De totale materiaalkosten uit de offerte bedragen circa 900 (voor circa 60 m2). Is Resol duurder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

Wuursj

want worst is al bezet

Roofingburner schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:36:
Basis bouwfysica:
Rm = dikte materiaal in meter / lambda-waarde van het materiaal.
dus bij 80 mm PIR met aluminium cachering is de berekening 0,08 / 0,22 = 3,64.

Bij 140 mm is dit dus 0,14 / 0,022 = 6,36

Om de Rc (warmteweerstand constructie) te berekenen dien je alle Rm's van alle onderdelen op te tellen met daarbij de overgangsweerstanden.

Dat je met een PIR 140 mm geen Rc 6 zou halen is dus niet waar.

De enige factor die een negatieve invloed heeft op de isolatiewaarde is een eventuele mechanische bevestiging. Dit levert een koudebrug op en grofweg gaat de lambda dan van 0,022 naar 0,023.

voor PIR 140 mm zou dan gelden: 0,14 / 0,023 = 6,09 nog steeds boven 6 dus.
Ik denk dat LED-maniak in deze renovatie-klus er vanuit is gegaan dat er in een bestaand dak tussen gordingen in geisoleerd moet gaan worden. Dan wordt Rc6 met 140mm PIR platen wel lastig, afhankelijk van hoeveel % balken er zijn.
Of die aanname klopt weten we niet, er kan immers ook een laag op het dak worden gelegd. Maar gezien de PIF optie, lijkt die aanname waarschijnlijk wel te kloppen en zal je met een dikkere laag dan 140 moeten gaan werken om Rc6 te halen.

Met 140mm pavaflex tussen de balken en 50mm pir over de balken heen, kwam ik op 5,7. Vond ik voldoende dicht bij 6 liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 25-05-2022 13:11 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 15:29
Wuursj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Ik denk dat LED-maniak in deze renovatie-klus er vanuit is gegaan dat er in een bestaand dak tussen gordingen in geisoleerd moet gaan worden. Dan wordt Rc6 met 140mm PIR platen wel lastig, afhankelijk van hoeveel % balken er zijn.
Of die aanname klopt weten we niet, er kan immers ook een laag op het dak worden gelegd. Maar gezien de PIF optie, lijkt die aanname waarschijnlijk wel te kloppen en zal je met een dikkere laag dan 140 moeten gaan werken om Rc6 te halen.

Met 140mm pavaflex tussen de balken en 50mm pir over de balken heen, kwam ik op 5,7. Vond ik voldoende dicht bij 6 liggen.
Dit verhaal klopt helemaal, ik had ook nog willen vragen waar hij het dak wil isoleren en of het een plat dak of een pannendak is. Ook gezien men hier Resolschuim adviseert, Resol is erg gevoelig voor vocht dus kijk daar mee uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hainv201 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Bedankt. Maar ik kan geen bedrijf vinden die dat kan leveren.
De totale materiaalkosten uit de offerte bedragen circa 900 (voor circa 60 m2). Is Resol duurder?
Ja het is duurder en je kan het bij bv bouwcentre bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Kijk ook even hoeveel plek je hebt. Als je plek zat hebt, is dikker PIR doorgaans goedkoper dan dunner Resol bij dezelfde Rd waarde. Resol wordt meestal gebruikt als de ruimte beperkt is en er zo dun mogelijk geisoleerd moet worden.
Sowieso hebben we geen weet van de opbouw / beschikbare ruimte etc. Hadden de offerte uitbrengers dat wel?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Roofingburner schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Dit verhaal klopt helemaal, ik had ook nog willen vragen waar hij het dak wil isoleren en of het een plat dak of een pannendak is. Ook gezien men hier Resolschuim adviseert, Resol is erg gevoelig voor vocht dus kijk daar mee uit.
Ik heb een schuin dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Wuursj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:46:
Kijk ook even hoeveel plek je hebt. Als je plek zat hebt, is dikker PIR doorgaans goedkoper dan dunner Resol bij dezelfde Rd waarde. Resol wordt meestal gebruikt als de ruimte beperkt is en er zo dun mogelijk geisoleerd moet worden.
Sowieso hebben we geen weet van de opbouw / beschikbare ruimte etc. Hadden de offerte uitbrengers dat wel?
ik weet het ook niet zeker. De vorige eigenaar heeft het dak bedekt met mijn plastic planken. Nu moet ik het verwijderen omdat ze allemaal willen vallen :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dus als ik het goed begrijp, zijn je gordingen bedekt met plastic schroten oid en weet niemand hoe veel ruimte daar achter zit om op te vullen met isolatie? Jij niet en de isolatie bedrijven ook niet? Ik zou daar eerst even een onderzoekje aan wagen. Dan weten we of en hoe RC6 haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Blijkbaar zitten die planken ook al niet goed vast (je zegt: ze willen allemaal vallen). Rop dan even een of twee van die planken er uit zodat je kan zien wat je er aan ruimte achter hebt zitten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Wuursj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:58:
Dus als ik het goed begrijp, zijn je gordingen bedekt met plastic schroten oid en weet niemand hoe veel ruimte daar achter zit om op te vullen met isolatie? Jij niet en de isolatie bedrijven ook niet? Ik zou daar eerst even een onderzoekje aan wagen. Dan weten we of en hoe RC6 haalbaar is.
Dat klopt. Mijn dak is verdeeld in 2 gebieden. Het eerste gedeelte is een kamer met 2 dakkapellen die van binnenuit zijn afgedekt met kunststof. En de rest van het dak is bedekt met wat gipsplaat. Het plastic valt echter en sommige isolatiematerialen in het gipsplaatgebied zijn ook gevallen. Het isolatiebedrijf meet eenvoudig vanaf het oppervlak en meet opnieuw wanneer het plastic is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Glenfiddich schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:10:
Blijkbaar zitten die planken ook al niet goed vast (je zegt: ze willen allemaal vallen). Rop dan even een of twee van die planken er uit zodat je kan zien wat je er aan ruimte achter hebt zitten.
Mijn dakconstructie bestaat uit de pannenlaag, wat zwarte plastic hoes (ik weet niet zeker of het overal is), een houtlaag en wat oude isolatiematerialen (XPS misschien, oude glaswol). De balkdikte is ongeveer 18 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:42

_Arthur

blub

Begin eens met foto's te plaatsen, samen met maten. Want als je zelf het verschil tussen XPS en glaswol niet kent, is het handiger dat wij adhv foto's je helpen identificeren wat het wel is.

Ook het bouwjaar van je huis helpt hierbij.

[ Voor 64% gewijzigd door _Arthur op 25-05-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Een kamer met 2 dakkapellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4WXiaKH-Pwc3ndUcrsUe4JRSH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kPK2ORin9JKi9poXDUrsb3w.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57cYnv15sadiJ6iF1kiXzMItOLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwDPet8jWgbkSiUT1XxZABQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTC24Vhss5Y3QQ-axCaum9h0OOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4Xr483Z18LX8Tq3JIy1rT7u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCqa1M0Qm-V8XXSh9MTpjqMQ1Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq73iLINxUBIxeoApxjEkfsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8Cas9PQTT1Z17El2Kjng0EZG-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zylJw0la1jQo6zaDfi3OhewD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mxUpA8puRKmOdcQ78CMKhbB4sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGKzZ03qBLhOv6oWvgtNgVk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hTV8GYS9OD6KFGT6SI6phU9xxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJSfs5d1HgtWTB3JhdbUtcXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAzpv8np1mrq3wSZM0o9hEneq3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqlSP29WPIeFbztNU11hv8RF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dA3177RHju2Oa06hyL144Se0Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvBOcOOJ5pV00WsDmaoxiXl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxSSYRhGKRdXCgGk2YKsdu1gJAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j01yfSbZnN2TIShFw89GiPpA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:19

H-W

Ik zou alles eruit halen, dus de gipsplaten, de plastic schroten en al het isolatiemateriaal. Tegelijkertijd even uitzoeken wat die zwarte folie aan de buitenkant is. Dan opnieuw opbouwen met PIR ALU 140 mm en een goede dampremmende laag, als dit tenminste mogelijk is. Dit kan namelijk alleen als die zwarte folie dampopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:15
Ik zou alles weghalen, die hele 18cm voldrukken met steenwol/houtvezel/vlas oid, zonder aluminiumlaagje. Dan alles afdekken met een klimaatfolie en dan een afwerking naar keuze.
Dat kun je vast zelf wel.
Die PIF rommel moet je niet aan beginnen en als onbekend is of dat plastic aan de buitenzijde dampopen of dampdicht is dan kun je geen PIR plaatsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hainv201
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGP4QPbcGbvDoh53kcYyQGQiUf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4VSKEZvHD8XW4SrZ5CKnhEF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik controleer gewoon nog een keer. Ik denk dat het zwarte plastic over de houtlaag alleen bij het Velux-raam zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44
No Hands schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:10:
Ik zou alles weghalen, die hele 18cm voldrukken met steenwol/houtvezel/vlas oid, zonder aluminiumlaagje. Dan alles afdekken met een klimaatfolie en dan een afwerking naar keuze.
Dat kun je vast zelf wel.
Die PIF rommel moet je niet aan beginnen en als onbekend is of dat plastic aan de buitenzijde dampopen of dampdicht is dan kun je geen PIR plaatsen.
Hoe is steenwol met klimaatfolie beter dan PIR als onbekend is wat de zwarte folie is?
Als de zwarte folie dampremmend is dan kan je toch in beide gevallen problemen krijgen met vochtophoping gezien de klimaatfolie ook dampremmend is? :?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 23:19

H-W

Bijna goed, maar klimaatfolie werkt twee kanten op. Het is dampremmend maat kan ook dampopen zijn.
Pagina: 1