TL;DR: het spel is waarschijnlijk verboden omdat de gear progressie systemen aardig leunen op het swipen van de credit card. Zie de quick en dirty napkin math hier onder.
Als het onzin is hoor ik het graag, dit is hoe ik het begrepen heb van mijn korte zoektocht naar informatie.
De discussie in deze topic gaat vooral over het niet kunnen spelen van Diablo Immortal en of dat wel of niet goed is enzovoorts. Echter ben ik benieuwd naar jullie mening over het Pay2Win aspect van de game en dus de directe reden dat het spel niet beschikbaar is in NL en BE.
Vandaag was ik dus nieuwschierig en ben ik opzoek gegaan naar wat informatie over wat de gameplay precies inhoud. Zodoende kwam ik op Reddit in de comments van een of andere thread een video tegen (met 2 opvolgers op dat kanaal) die gaat over hoe Pay2Win het spel is gebaseerd op de beta, ik zal ze hieronder embedden:
Na het kijken van deze videos is allereerst mijn interesse redelijk wat afgenomen maar begrijp ik ook volledig waarom het spel verboden is in NL/BE. Voor degene die net als ik geen benul hebben hoe de progressie in dit spel is en tevens geen zin/tijd/moeite willen steken om deze videos te kijken zal ik proberen om het kort op te sommen. Let op: ik ben geen expert en heb niet 100000 uur gespendeerd om dit allemaal te fact checken en alles is sowieso al gebaseerd op de beta, iets met korreltje zout enzo.
Qua content heeft de game PVE (dungeons, raids, open world events) en PVP. Vooral voor PVP heeft Pay2Win natuurlijk een grote impact, je wilt immers via skill en niet credit card verslagen worden. De gameplay loop is redelijk vergelijkbaar met de standaard Diablo type game; versla een hoop monsters, level je character, unlock skills, krijg betere items enzovoorts.
De grind begint bij je items al, voorzover ik gezien heb kunnen items ranks hebben dus op max level kan je je legendary equipment telkens (een klein beetje) upgraden. Ongetwijfeld heb je hier een bepaalde currency nodig, wellicht is die te koop, ik heb geen idee. Wel las ik dat het aangeraden is om alle items altijd te looten en dan te salvagen net zoals in D3 voor materials. Dit klinkt al vrij grindy.
De reden dat het spel waarschijnlijk (enkel mijn ingeving, ik heb er geen bewijs voor) verboden is is het systeem omtrent legendary gems. In je main items (6 slots) kan je een legendary gem in equippen die geeft heel veel stat increases. Main stats = meer life/damage natuurlijk en dat helpt een hoop voor PVP. Legendary gems kunnen maximaal 5 sterren hebben en elke ster maakt de gem beter.
Een gem kan je upgraden (geloof ik) maar alleen als je de 5 sterren unlocked hebt op je gem. Een legendary gem kan namelijk droppen met 1/1 of 2/2 sterren (die kan je dus niet verder upgraden) maar ook met 2/5, 3/5, 4/5 en 5/5 sterren.
Voorzover ik het begrijp droppen de legendary gems in een soort empowered rifts, empoweren gaat via een rare of legendary crest. Rare crests kun je er ongeveer 3-5 van verwachten per dag en kunnen alleen 1/1 (10% kans) of 2/2 (2.5% kans) legendary gems droppen. Legendary crests kun je zelden vinden/unlocken via Free2Play en geven de volgende kansen voor legendary gems: 1/1 - 75%, 2/2 - 20%, 2/5 3.75%, 4/5 0.20% en 5/5 0.05%. Kortom als je erg veel geluk hebt kun je theoretisch gezien een 5/5 krijgen. Maar je kan natuurlijk ook de loterij winnen.
Er is ook een pity systeem, voor elke 50 legendary crests die je gebruikt krijg je gegarandeerd een gem met 5 sterren (kan dus alsnog 2/5 zijn). In de video zegt deze youtuber dat voor $100 je ongeveer 45 legendary crests kan kopen. Dat komt dus neer op ~$111 voor een gegarandeerde x/5 ster legendary gem. Je krijgt dan een random gem, want er zijn er natuurlijk een hele hoop, en een miniem kansje op een hoog aantal sterren. Dit dus keer 6 slots en dan ben je aardig wat tijd kwijt.
Dan is er nog een systeem waar je legendary gems in legendary gems kan steken, ik snap het niet zo heel erg goed maar in de 2e video bespreekt hij dit. Je moet dan een specifieke legendary gem hebben en het liefst op 5/5 want dan is de bonus het hoogste. 1 legendary gem per item a 6 items en dan weer 6 gems in elke gem geeft 36 5/5 gems. Als we ervanuit gaan dat de 0.05% kans correct is dan heb je ongeveer 2000 legendary crests nodig voor 1x een 5/5 legendary gem (ik weet dat dit niet correct is want je moet ook het pity systeem er bij halen en dat veranderd het uiteindelijke kans percentage van 0.05% naar waarschijnlijk een fractie hoger maar ik heb geen zin om het helemaal uit te rekenen dus ik hou het simpel). 45 legendary crests a $100 is ongeveer $2.222 per crest, maal 2000 tries is $4,444.444 voor 1x een 5/5 gem. Dit maal 36, en dan gaan we er even vanuit dat je precies de gems krijgt die je nodig hebt, dan zitten we dus op $160,000.
Mijn berekening hierboven zal ongetwijfeld niet 100% accuraat zijn, maar even zo snel bedacht.. Ik vind het nogal wat. Op Reddit las ik soortgelijke verhalen over hoe lang het zou duren om dit allemaal als Free2Play speler te bereiken (spoiler: we spreken dan niet van maanden maar decennia, ergens las ik zelfs 165 jaar maar ik kan (en wil) het zelf allemaal niet verifieeren.)
Deze post is een beetje te lang geworden maar het lijkt me dat dit een behoorlijk bedrag is voor een normaal persoon en het klinkt als iets dat vrijwel onmogelijk is om zonder geld uit te geven te evenaren. Ik denk dat ik het hou bij het spelen van de PVE content en zodra het te grindy word (en als ik zo kijk naar de gameplay systemen zal dat wel vrij snel gebeuren) hou ik het voor gezien.
[
Voor 3% gewijzigd door
stickfiguur op 30-05-2022 23:11
]