Thermostaten compatibel met Itho Daalderop WPU 5G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
Sinds een maand ben ik eigenaar van een nieuwbouwwoning met een WPU 5G Itho Daalderop water/water warmtepomp met een boiler. Er zit een touchscreen thermostaat bij (waar je weinig mee kan instellen). Een warmtepomp wil je natuurlijk ook minimaal instellen.

Mijn warmtepomp heeft een topkoeling functie en kan in theorie tot 3-5 graden van de temperatuur afhalen. De warmtepomp schakelt automatisch over op koelstand o.b.v. data van de sensor aan de buitenkant van de woning.

Sinds vorig jaar is Itho Daalderop gestopt met het aanbieden van een gateway waarmee je de thermostaat kan aansluiten op het internet. Dit vind ik zelf erg jammer, vooral als ik een langere tijd uit huis ben zou ik graag de thermostaat willen instellen vanaf afstand indien ik het zelf vergeet.

Weten jullie of er smart thermostaten zijn die te verbinden zijn met een water/water warmtepomp met een topkoeling functie die ook de boiler kan aansturen? Het hoeft geen hele fancy thermostaat te zijn (zoals het maken van een schema dat de warmtepomp 's nachts uitgaat, dit kost meer stroom dan de warmtepomp op een constant temperatuur te houden. heb ik begrepen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 19:19
Bump. Is er wellicht iemand die meer informatie over dit onderwerp heeft? Het is mij in ieder geval zelf gelukt om hem uit te kunnen lezen in HA via https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi / Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

Maar het zou mij erg prettig lijken om de warmtepomp ook op afstand te kunnen besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1294
Mathijs14 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:55:
Bump. Is er wellicht iemand die meer informatie over dit onderwerp heeft? Het is mij in ieder geval zelf gelukt om hem uit te kunnen lezen in HA via https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi / Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module

Maar het zou mij erg prettig lijken om de warmtepomp ook op afstand te kunnen besturen.
Interessant! Ik zat te denken om binnenkort zo'n module aan te schaffen, al ben ik wel een beginner met warmtepompen. Dit is mijn eerste en ik heb geen idee hoe en of ik de module kan aansluiten (er zit een boiler bovenop de warmtepomp).

Maar goed, ik begrijp dus dat je 'm nog niet kan aansturen of heb je jouw HA installatie niet toegankelijk gemaakt voor externe toegang? Ik neem aan dat je in HA de MQTT Broker gebruikt?

Ik heb verder de vraag neergelegd bij de support van Honeywell, zij hebben een T6 Slimme Thermostaat die blijkt te werken bij veel warmtepompen (al vind ik de features wat overdreven voor een warmtepomp, zoals instellen dat je huis 21c is wanneer je om 19:00 thuiskomt. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een warmtepomp :P)

----
Update Honeywell
De Honeywell T6/T6R werkt samen met de Itho Daalderop WPU 5G. Deze thermostaat kan verwarmen en koelen. Enige nadeel is, is dat het niet het warmwater van de boiler regelt. Deze gaat ook via de standaard Itho Daalderop Thermostaat (je kan max. warm water temperatuur instellen, hoe vaak de warmtepomp het water moet verwarmen, enz.). @Mathijs14

[ Voor 13% gewijzigd door stefan1294 op 29-06-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Interessant Topic en mooie bevinding dat de Honeywell samenwerkt met de Itho.
Ik kan de Itho nu uitlezen maar ik heb nu niet direct de behoefte om de Temperatuur in te stellen. Bij een warmtepomp gaat dit namelijk niet zo snel.
Wat is voor jou de meerwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wes013
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik zit ook in de zelfde situatie, de opties vanuit Itho vindt ik erg matig zeker nu we zowat alles digitaal kunnen/willen regelen.

Wat ik graag wil is dat ik de warmtepomp met mijn zonnepanelen laat praten, leveren de panelen veel op dan het water opwarmen. heeft hier iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetje2721
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-05 09:57
Zet hem in de ecomodus. En laat hem bv om 13:00 opwarmen als het verbruik van je zonnepanelen het hoogst is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

siemenz

Koetje

Peetje2721 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:47:
Zet hem in de ecomodus. En laat hem bv om 13:00 opwarmen als het verbruik van je zonnepanelen het hoogst is
En hoe stel je die opwarm tijd in? Ik kan het niet lezen in de gebruiksaanwijzing

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:04
stefan1294 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:58:
[...]

----
Update Honeywell
De Honeywell T6/T6R werkt samen met de Itho Daalderop WPU 5G. Deze thermostaat kan verwarmen en koelen. Enige nadeel is, is dat het niet het warmwater van de boiler regelt. Deze gaat ook via de standaard Itho Daalderop Thermostaat (je kan max. warm water temperatuur instellen, hoe vaak de warmtepomp het water moet verwarmen, enz.). @Mathijs14
Het is een beetje laat maar ik wil hier toch graag even op terugkomen. De honeywell T6 thermostaat werkt inderdaad in theorie samen met de warmtepomp, maar in de praktijk blijkt deze voor onrustig gedrag te zorgen. Honeywell thermostaten zijn hier berucht op tweakers, aangezien ze 3 keer per uur willen schakelen. Een goed alternatief zou een netatmo aan/uit thermostaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1294
kokpol schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Het is een beetje laat maar ik wil hier toch graag even op terugkomen. De honeywell T6 thermostaat werkt inderdaad in theorie samen met de warmtepomp, maar in de praktijk blijkt deze voor onrustig gedrag te zorgen. Honeywell thermostaten zijn hier berucht op tweakers, aangezien ze 3 keer per uur willen schakelen. Een goed alternatief zou een netatmo aan/uit thermostaat zijn.
Nooit te laat, ik ben nog steeds aan het kijken of er een alternatief is. Voor een warmtepomp is het niet per se nodig om een smart thermostaat te hebben. Ook kom je amper aan je thermostaat, dus er is ook geen haast bij. De meest handige feature (warmwater instellen en opwarm momenten per dag) vind ik het belangrijkst.

Is het aantal schakelingen per uur niet aan te passen?
siemenz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:29:
[...]

En hoe stel je die opwarm tijd in? Ik kan het niet lezen in de gebruiksaanwijzing
Dat zal je dan moeten doen voordat je de Spyder thermostaat vervangt met de Honeywell thermostaat. Aanpassen is dan niet meer mogelijk tenzij je de Spyder thermostaat weer gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holypancake
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 19:27
[...]

De warmtapwater functie op de Eco modus zal elke 24 uur op 23.00 beginnen met het opwarmen van de boiler tot 55 graden. Daarna mag hij dus 24 uur lang niet de boiler opqarmen tot klokslag 23.00 uur de volgende dag. Als je de thermostaat instelt dat hij denkt dat het om 13.00 smiddags 23.00 uur is, zal hij op dat moment de boiler gaan opwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:52
[...]

Blz 22 staat er luid en duidelijk in.

https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf

Ook kun je de tapwater temperatuur instellen, deze heb ik stapsgewijs verlaagd tot het ging knellen qua gebruik.

• Willaert
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
ik woon nu sinds 2,5 jaar in een appartementen complex met BENG normering; wpu 45 kw 5G Ithodaalderop warmtepomp met wtw ventilatie systeem en kleine collectiviteit aangesloten op collector met ±10 U-lussen.
omdat ons verteld is dat het 2 jaar duurt voordat een en ander in balans is, merken wij dat het vnl lucratief duurzaam is maar dat het wooncomfort te wensen overlaat; mijn vrouw klaagt over koude en klamme vloeren (gewend om op blote voeten te lopen), kleding 'damp' in de kasten ; in de zomer is er automatische koeling maar wij hebben het koud! en in de winter ook slechte verwrming. Als voorlopige oplossing zetten wij de thermostaat op 22,5 en de ventilatie niet op CO2 sensor maar op stand 1;sommigen zeggen dat dit een kwestie van inregelen, maar ik zou niet weten hoe. Zijn er tips te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costis
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-04 20:59
stefan1294 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:14:
Sinds een maand ben ik eigenaar van een nieuwbouwwoning met een WPU 5G Itho Daalderop water/water warmtepomp met een boiler. Er zit een touchscreen thermostaat bij (waar je weinig mee kan instellen). Een warmtepomp wil je natuurlijk ook minimaal instellen.
Ik heb dezelfde warmtepomp.

Maakt de jouwe geluid (zoals dit: YouTube: Itho Daalderop WPU 35KC-5G Noise Monster!!! ) wanneer hij werkt?

Ik merk ook elke ~3 seconden een klein beetje trilling op de vloer!
Ik denk erover om het met dekens te bedekken, omdat het geluid te hinderlijk is.
Pagina: 1