Blokjes-artefacten op beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• figment
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-04 12:48
Hoi,

Ik heb sinds kort rare blokjes op mijn beeldscherm (zie foto). Ze verschijnen vrij willekeurig, soms dagen niet en soms regelmatig. Ik heb niet het idee dat ze verschijnen met intensieve grafische weergaven. Soms ook gewoon met alleen firefox en outlook draaiend. Artefacten komen voor op beide monitoren, wat mij doet vermoeden dat kabels niet het probleem zijn en het eerder aan de videokaart ligt. Ook kan ik de artefacten screenshotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP0a4A9bbWRTsMqtBvA_boPJSVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6rRmCzNcxoglYMZcRkWZSno.png?f=fotoalbum_large

Hier is mijn (11 jaar oude) systeem: inventaris: mooiere kast
Ik heb een Radeon HD7950 met 2 identieke monitoren, 1 aangesloten via HDMI en 1 via displayport kabel. Gebruik is veelal licht thuiskantoor werk. Af en toe wat CAD (fusion360) is het zwaarste wat er op draait.

Is mijn videokaart aan het overlijden?

[ Voor 13% gewijzigd door figment op 23-05-2022 13:23 ]

Ik ben niet echt hier...

Beste antwoord (via figment op 02-11-2022 13:23)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25

Croga

The Unreasonable Man

figment schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:21:
Is mijn videokaart aan het overlijden?
Kort gezegd: Hoogst waarschijnlijk wel.

Ik zie niet hoe drivers dit op zouden kunnen lossen (maar ik ben ook niet perfect :-p).

De meest voorkomende oorzaak van dit soort artefacten is een probleem met het geheugen of de geheugen controller van de videokaart. Soms veroorzaakt door oververhitting dus daar zou je nog eens naar kunnen kijken. Maar meestal gewoon door GPU-death.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 23-05-2022 14:22 ]

Alle reacties

Pagina: 1