Blokjes-artefacten op beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 10:05
Hoi,

Ik heb sinds kort rare blokjes op mijn beeldscherm (zie foto). Ze verschijnen vrij willekeurig, soms dagen niet en soms regelmatig. Ik heb niet het idee dat ze verschijnen met intensieve grafische weergaven. Soms ook gewoon met alleen firefox en outlook draaiend. Artefacten komen voor op beide monitoren, wat mij doet vermoeden dat kabels niet het probleem zijn en het eerder aan de videokaart ligt. Ook kan ik de artefacten screenshotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP0a4A9bbWRTsMqtBvA_boPJSVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6rRmCzNcxoglYMZcRkWZSno.png?f=fotoalbum_large

Hier is mijn (11 jaar oude) systeem: inventaris: mooiere kast
Ik heb een Radeon HD7950 met 2 identieke monitoren, 1 aangesloten via HDMI en 1 via displayport kabel. Gebruik is veelal licht thuiskantoor werk. Af en toe wat CAD (fusion360) is het zwaarste wat er op draait.

Is mijn videokaart aan het overlijden?

[ Voor 13% gewijzigd door figment op 23-05-2022 13:23 ]

Ik ben niet echt hier...

Beste antwoord (via figment op 02-11-2022 13:23)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

figment schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:21:
Kort gezegd: Hoogst waarschijnlijk wel.

Ik zie niet hoe drivers dit op zouden kunnen lossen (maar ik ben ook niet perfect :-p).

De meest voorkomende oorzaak van dit soort artefacten is een probleem met het geheugen of de geheugen controller van de videokaart. Soms veroorzaakt door oververhitting dus daar zou je nog eens naar kunnen kijken. Maar meestal gewoon door GPU-death.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 23-05-2022 14:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05:53
Ik zou misschien eerst updaten naar de meest recente driver, wellicht dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Misschien eens je drivers verwijderen en opnieuw downloaden en installeren?
Edit: Wat @Undeviginti zegt dus :)

[ Voor 18% gewijzigd door juiced01 op 23-05-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
ok,driver update zou misschien kunnen helpen,als dit niet helpt, dan heb je wel kans dat die niet ok meer is.

[ Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 23-05-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:56
Ik heb dit ook gehad, kaart is toen defect verklaard door de verkoper. In mijn geval was het waarschijnlijk een defecte geheugenchip zo gaf de diagnose aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 23-05-2022 14:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

figment schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:21:
Kort gezegd: Hoogst waarschijnlijk wel.

Ik zie niet hoe drivers dit op zouden kunnen lossen (maar ik ben ook niet perfect :-p).

De meest voorkomende oorzaak van dit soort artefacten is een probleem met het geheugen of de geheugen controller van de videokaart. Soms veroorzaakt door oververhitting dus daar zou je nog eens naar kunnen kijken. Maar meestal gewoon door GPU-death.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 23-05-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
Ik zou misschien eerst updaten naar de meest recente driver, wellicht dat dat helpt.
Volgens Radeon software heb ik de nieuwste driver.
En zie dit het op beide monitoren?
Ja, maar meestal niet tegelijk. Soms op de éne en soms op de andere.
Soms veroorzaakt door oververhitting dus daar zou je nog eens naar kunnen kijken.
GPU temperatuur is volgens speedfan rond de 50 graden. Dat lijkt me toch moeten kunnen (?)

Ik vrees dan toch voor overlijdende videokaart. Nog tips voor een vervanging in dit systeem?

Ik ben niet echt hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

figment schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:27:
Ik vrees dan toch voor overlijdende videokaart. Nog tips voor een vervanging in dit systeem?
De net aangekondigde 1630 zou een mooie zijn, wellicht een 1050 als je het snel nodig hebt. Die laatste is marginaal trager dan je 7950, ik verwacht geen bottleneck door de tragere PCIe verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

je zou ook je memory snelheid wat omlaag kunnen zetten, waardoor de artifacts mogelijk weer even uitblijven.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja dit lijkt op een defecte geheugenchip. Je kan de geheugenclockspeed flink omlaag gooien en kijken of het helpt. Maar dat is waarschijnlijk een tijdelijk lapmiddel en gaat die 7950 echt niet beter laten presteren.

Qua vervaging heeft je CPU een IGP dus beeld gaat wel lukken. Maar als je nu een nieuw systeem wil, dan moet je denk ik een apart BBG topic aanmaken of even aan een van mijn collega's vragen of ze het topic willen verplaatsen en de titel aanpassen. Ik heb hier namelijk geen modrechten. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
Bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken of VRAM snelheid verlagen een optie is. Anders toch maar op zoek naar een nieuwe, wellicht met complete systeem-upgrade.

Ik ben niet echt hier...

Pagina: 1