Zelfconsumptie over fases gewenst maar meter meet per fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:59
Goed... Best een complex vraagstuk (of thans zo voelt het, in die mate dat ik er pseudo query nog niet eens in slaag om de waarde te "bedenken").

De energietransitie en het afschaffen van salderen/terugdraaiende teller (ik ben Belg) is jullie waarschijnlijk bekend. Zodoende gaan we op termijn over naar een digitale meter die injectie en consumptie apart zal registreren.

Omdat ik op voorhand al data wou verzamelen en de impact wou bepalen heb ik zelf al een digitale meter gekocht, zijnde de Eastron SDM630 en deze lees ik uit via Modbus waar ik volgende registers uit kan krijgen (zie hieronder). Deze waardes worden opgeslagen in InfluxDBv2. Nu hebben ze daar een tijdje geleden de hele query taal overhoop gehaald naar een meer functiegebaseerde taal. Ik ben geen goeie SQL/InfluxQL schrijver maar volgens mij schudt een doorgewinterde data analist dat zo uit zijn mouw.

Nu is het zo (gelukkig maar) dat wij in de lage landen (zowel BE als NL) zullen mogen meten over alle fases heen, net zoals we mochten salderen over alle fases heen. Voor diegene die hier niet bekend mee zijn (maar wel de query willen mee uitwerken), dat wil zeggen dat je 3 dikke stroomdraden binnenkrijgt van de straat dat je op 1 stroomdraad 1kW mag verbruiken en op een andere 1kW mag opwekken en dat je netto verbruik dan 0 is.

Zelfconsumptie bereken je als volgt:

(Totale productie van de dag) - (Totale injectie van de dag) / (Totale Productie van de dag)

Dan kom je op een 0,XX getal uit wat je percentage zelfconsumptie is.

Helaas meet mijn meter "natuurkundig correct", hij meet namelijk het volgende:
1kW vermogen voor 1h lang afnemen op L1 = 1kWh afname
1kW vermogen voor 1h lang opwekken met PV op L2 = 1kWh injectie

Als ik dezelfde berekening toepas kom ik op een zelfconsumptie van 0% uit. Je kan ook niet zomaar over de hele dag je waardes gaan nemen want een kWh op de middag opwek is niet een kWh die gebruikt is 's avonds.

Mijn vraag is nu, hoe krijg ik een zelfconsumptiegetal wat wel rekening houdt met de waardes over de fases heen.

Volgende waardes zitten in InfluxDB:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
Average_A
Average_L2L_THD_V
Average_L2L_V
Average_THD_V
Average_V
Frequency
L1_A
L1_Demand_A
L1_Demand_MaxA
L1_L2_THD_V
L1_PhaseAngle
L1_PowerFactor
L1_THD_A
L1_THD_V
L1_Total_Export_kVArh
L1_Total_Export_kWh
L1_Total_Import_kVArh
L1_Total_Import_kWh
L1_Total_kVArh
L1_Total_kWh
L1_V
L1_VA
L1_VAr
L1_W
L2_A
L2_Demand_A
L2_Demand_MaxA
L2_L3_THD_V
L2_PhaseAngle
L2_PowerFactor
L2_THD_A
L2_THD_V
L2_Total_Export_kVArh
L2_Total_Export_kWh
L2_Total_Import_kVArh
L2_Total_Import_kWh
L2_Total_kVArh
L2_Total_kWh
L2_V
L2_VA
L2_VAr
L2_W
L3_A
L3_Demand_A
L3_Demand_MaxA
L3_L1_THD_V
L3_PhaseAngle
L3_PowerFactor
L3_THD_A
L3_THD_V
L3_Total_Export_kVArh
L3_Total_Export_kWh
L3_Total_Import_kVArh
L3_Total_Import_kWh
L3_Total_kVArh
L3_Total_kWh
L3_V
L3_VA
L3_VAr
L3_W
Neutral_A
Neutral_Demand_A
Neutral_Demand_MaxA
Total_A
Total_Ah
Total_Demand_MaxVA
Total_Demand_MaxW
Total_Demand_VA
Total_Demand_W
Total_Export_kVArh
Total_Export_kWh
Total_Import-KVArh
Total_Import_kWh
Total_PhaseAngle
Total_PowerFactor
Total_VA
Total_VAr
Total_W
Total_kVAh
Total_kVArh
Total_kWh

Ook de bruto opbrengstwaardes van mijn SMA omvormers zitten in influx:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
0   AC_Amps_L1
0   AC_Volt_L1
0   AC_Watt
0   AC_net_Frequency
0   DC_Amps_A
0   DC_Amps_B
0   DC_Volt_A
0   DC_Volt_B
0   DC_Watt_A
0   DC_Watt_B
0   day_yield
0   total_yield

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 22-05-2022 09:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Address Register 30359, Parameter 180, L1 total kwh(*3)
*3. Total kWh / kVarh equals to Import + export.
Ziet er naar uit dat jij die in jouw lijstje hebt staan: "L1_Total_kWh".

Anders twee meters gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jeroen3 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Ziet er naar uit dat jij die in jouw lijstje hebt staan: "L1_Total_kWh".

Anders twee meters gebruiken.
Dat is idd eentje die ik heb maar per fase. Op L1 in dit geval. Dus bij opwek op L1 en verbruik op L2 gaat dat nog niet op.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 21-05-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Dan kan deze meter dat niet zien ben ik bang. Hij sommeert zelft niet.

Maar als je de omvormer ook in de database zit kun je die gegevens gebruiken om het verschil tussen productie en export te berekenen. Dat is je eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:38
Eastron SDM630
Waar hangt deze meter? Net voor je terugdraaiteller neem ik aan?
Zelfconsumptie bereken je als volgt:

(Totale productie van de dag) - (Totale injectie van de dag) / (Totale Productie van de dag)
Aangezien je slimme meter hangt voor je terugdraai meter gaat er denk ik wat mis in je berekening:

1kW vermogen voor 1h lang afnemen op L1 = 1kWh afname is afname van het net
1kW vermogen voor 1h lang opwekken met PV op L2 = 1kWh injectie is teruggave op het net
(Kort gezegd, bovenstaande waardes geven je: Totale injectie van de dag)

Je mist dus het bruto opgewekte door de zonnepanelen (Totale productie van de dag). Tegen die tijd het nu bij je meter aankomt, is het deel zelfconsumptie er al af. Daarom zal je met je formule altijd op 0% terecht komen.

Dat heeft dus niet zozeer met je fases te maken, maar met hetgene wat je aan het meten bent. Je moet weten wat er direct door de panelen wordt geleverd (via je omvormer?).

[ Voor 6% gewijzigd door Henri2500 op 21-05-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Henri2500

Maar die heb ik he, de opbrengsten van mijn SMA’s zitten ook in influx.

Had ik er bij moeten vermelden, maar die waardes heb ik.

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 21-05-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Staat die ook in je lijst met waardes die je geeft in InfluxDB? Daar haal ik geen omvormer-waardes uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Ok dan kan je om de zelfconsumptie te berekenen volgens mij het volgende doen:
Export / Productie = Export_percentage
1 - Export_percentage = Zelfconsumptie_percentage

Dus: 1 - (Export / Productie) = Zelfconsumptie_percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jeroen3 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:32:
Dan kan deze meter dat niet zien ben ik bang. Hij sommeert zelft niet.
Inderdaad dus ik ben op zoek naar hoe ik het zelf over de fases kan berekenen.
Maar als je de omvormer ook in de database zit kun je die gegevens gebruiken om het verschil tussen productie en export te berekenen. Dat is je eigen gebruik.
Ja, maar het is alleen per fase en ik zoek een query waarbij hij over alle fases het neemt
Henri2500 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Waar hangt deze meter? Net voor je terugdraaiteller neem ik aan?
Ja, inderdaad, net daarvoor, net zoals een DSMR meter eigenlijk zou komen te hangen.
[...]

Aangezien je slimme meter hangt voor je terugdraai meter gaat er denk ik wat mis in je berekening:

1kW vermogen voor 1h lang afnemen op L1 = 1kWh afname is afname van het net
1kW vermogen voor 1h lang opwekken met PV op L2 = 1kWh injectie is teruggave op het net
(Kort gezegd, bovenstaande waardes geven je: Totale injectie van de dag)

Je mist dus het bruto opgewekte door de zonnepanelen (Totale productie van de dag). Tegen die tijd het nu bij je meter aankomt, is het deel zelfconsumptie er al af. Daarom zal je met je formule altijd op 0% terecht komen.

Dat heeft dus niet zozeer met je fases te maken, maar met hetgene wat je aan het meten bent. Je moet weten wat er direct door de panelen wordt geleverd (via je omvormer?).
Die waardes heb ik er ff bijgezet in de startpost, maar het complexe is niet die waardes maar het feit dat ze verspreid zitten over 3 fases.

Ik heb al een zelfconsumptiegetal maar dat ligt telkens bizar laag (10% ofzo, soms een 20%) omdat hij alleen rekening houdt met wat er op die fase verbruikt is.
Henri2500 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:48:
Staat die ook in je lijst met waardes die je geeft in InfluxDB? Daar haal ik geen omvormer-waardes uit?
Heb ze er net bijgezet. Goed punt
Roeland54 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:13:
Ok dan kan je om de zelfconsumptie te berekenen volgens mij het volgende doen:
Export / Productie = Export_percentage
1 - Export_percentage = Zelfconsumptie_percentage

Dus: 1 - (Export / Productie) = Zelfconsumptie_percentage
Dat is inderdaad de algemene formule, maar ook hier: het zit over 3 fases. Hoe ziet volgens jullie de formule er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Volgensmij hoef je ook niks met je fases en kun je die gewoon negeren en het totaal pakken (over de 3 fases):

Zelfconsumptie (aandeel zelfgebruikte van het totaal opgewekte energie van je panelen)

(day_yield - Total_Export_kWh) / day_yield = %zelfconsumptie

Voorbeeld:

day_yield = 20 kWh (uit panelen gekomen)
Total export kWh = 5 kWh (op net afgezet)
20 - 5 / 20 = 75% zelf gebruikt

Als dit niet is wat je bedoeld; vermoed ik dat jij iets anders definieert met 'zelfconsumptie'

[ Voor 31% gewijzigd door Henri2500 op 22-05-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus Total_Export_kWh en Total_Import_kWh lopen beide op?
Je kunt het in ieder geval benaderen door zelf voor elk timestamp het totale instantane vermogen uit te rekenen (hetzij opwek, hetzij verbruik) en te vermenigvuldigen met de tijd tussen timestamps.

Dit is complexer dan een projectie en moet dus in code in een backend gebeuren (denk ik, ik ken InfluxDB niet).

Wat is het meet-interval?

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2022 09:40 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Proton_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:35:
Dus Total_Export_kWh en Total_Import_kWh lopen beide op?
Jij hebt 'm beet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG4iA3Xc5AZVpdeyFdV6ukl0L3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWJY4nwufIQHcRsNtLKjmR7A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WviqLwBeQq_bZSHynDnZNn7Dcww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7HOiu18tgGHxY5z6M0kF6ZEf.png?f=fotoalbum_large
Je kunt het in ieder geval benaderen door zelf voor elk timestamp het totale instantane vermogen uit te rekenen (hetzij opwek, hetzij verbruik) en te vermenigvuldigen met de tijd tussen timestamps.
Inderdaad, omdat je de dimensie tijd moet meenemen en dit dan over 3 meetseries.
Dit is complexer dan een projectie en moet dus in code in een backend gebeuren (denk ik, ik ken InfluxDB niet).
Exact en daar ben ik dus naar op zoek of een "slimme inzichter" die ziet "aha maar je kan met die waardes het ook eenvoudiger".
Wat is het meet-interval?
As soon as possible, de collect daemon vuurt af en na respons onmiddellijk opnieuw en dat resulteert in minimaal 1s values.

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 22-05-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Henri2500 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:17:
Volgensmij hoef je ook niks met je fases en kun je die gewoon negeren en het totaal pakken (over de 3 fases):

Zelfconsumptie (aandeel zelfgebruikte van het totaal opgewekte energie van je panelen)

(day_yield - Total_Export_kWh) / day_yield = %zelfconsumptie

Voorbeeld:

day_yield = 20 kWh (uit panelen gekomen)
Total export kWh = 5 kWh (op net afgezet)
20 - 5 / 20 = 75% zelf gebruikt

Als dit niet is wat je bedoeld; vermoed ik dat jij iets anders definieert met 'zelfconsumptie'
Je formules zijn correct, de waardes/betekenis van de waardes die je gebruikt en die de meter verzamelt verschilt. Zoals @Proton_ aangeeft gaan beide waardes op. Export is een sommatie over alle fases heen maar houdt geen rekening met de gelijktijdigheid van verbruik, het is echt een exclusieve som van de export per fase en dit gewoon bij elkaar geteld.

Je moet rekening houden met het tijdsaspect daar in, als ik 1kWh teruglever tussen 13 en 14h00 op L1 en op L2 1kWh verbruik ik er een dan is het:

TotalExport = exportL1 + exportL2 + exportL3 = 1kwh + 0kWh + 0kWh
TotalImport = importL1 + importL2 + importL3 = 0kWh + 1kWh + 0kWh

https://www.energiesparen.be/zelfverbruik/faq/berekenen
U kan uw zelfverbruik niet rechtstreeks aflezen of meten. Om het percentage zelfverbruik te berekenen, heeft u twee waarden nodig:
1) de totale stroomproductie van uw zonnepanelen in een bepaalde periode (we noemen dit ‘P’ van productie)
2) de totale hoeveelheid stroom die in dezelfde periode van uw zonnepanelen naar het elektriciteitsnet vloeide (we noemen dit 'I' van injectie).

Uw zelfverbruik = [ (P-I) / P ] x 100

De waarde P kan u aflezen op uw omvormer of uw productiemeter.
De waarde I kan u aflezen op uw digitale meter of op het portaal van Fluvius.

Gezinnen met zonnepanelen die op jaarbasis ongeveer evenveel produceren als hun totale elektriciteitsgebruik en hun dagelijkse gewoonten niet afstemmen op hun stroomproductie hebben op jaarbasis een zelfverbruik van gemiddeld 28%.
Kleinere installaties leiden tot een hoger zelfverbruik, grotere installaties tot een lager zelfverbruik. Zonnepanelen met een oost-westopstellingen hebben doorgaans ook een hoger zelfverbruik.

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 22-05-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@HyperBart geen vast interval, jammer, dat maakt het iets complexer.
Anders gold bijvoorbeeld bij elke seconde:
(Pseudoquery )
code:
1
2
3
4
Total_consumption_kWh = sum(Total_W/3600)
where Total_W>0
Total_injection_kWh = sum(Total_W/3600)
where Total_W<0

Het blijft een benadering, maar bij zo'n kort interval wel een bruikbare denk ik.
Met variabel interval moet je het verschil met de vorige timestamp uitrekenen en dit uitdrukken in fractionele uren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Proton_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:10:
@HyperBart geen vast interval, jammer, dat maakt het iets complexer.
Anders gold bijvoorbeeld bij elke seconde:
(Pseudoquery )
code:
1
2
3
4
Total_consumption_kWh = sum(Total_W/3600)
where Total_W>0
Total_injection_kWh = sum(Total_W/3600)
where Total_W<0

Het blijft een benadering, maar bij zo'n kort interval wel een bruikbare denk ik.
Met variabel interval moet je het verschil met de vorige timestamp uitrekenen en dit uitdrukken in fractionele uren.
Een keer per seconde heb ik altijd een waarde, guaranteed, dus kan een group by 1s doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zit er trouwens een factor 1000 naast geloof ik.
Nouja, daar kom je wel uit ;)

Pagina: 1