Goed... Best een complex vraagstuk (of thans zo voelt het, in die mate dat ik er pseudo query nog niet eens in slaag om de waarde te "bedenken").
De energietransitie en het afschaffen van salderen/terugdraaiende teller (ik ben Belg) is jullie waarschijnlijk bekend. Zodoende gaan we op termijn over naar een digitale meter die injectie en consumptie apart zal registreren.
Omdat ik op voorhand al data wou verzamelen en de impact wou bepalen heb ik zelf al een digitale meter gekocht, zijnde de Eastron SDM630 en deze lees ik uit via Modbus waar ik volgende registers uit kan krijgen (zie hieronder). Deze waardes worden opgeslagen in InfluxDBv2. Nu hebben ze daar een tijdje geleden de hele query taal overhoop gehaald naar een meer functiegebaseerde taal. Ik ben geen goeie SQL/InfluxQL schrijver maar volgens mij schudt een doorgewinterde data analist dat zo uit zijn mouw.
Nu is het zo (gelukkig maar) dat wij in de lage landen (zowel BE als NL) zullen mogen meten over alle fases heen, net zoals we mochten salderen over alle fases heen. Voor diegene die hier niet bekend mee zijn (maar wel de query willen mee uitwerken), dat wil zeggen dat je 3 dikke stroomdraden binnenkrijgt van de straat dat je op 1 stroomdraad 1kW mag verbruiken en op een andere 1kW mag opwekken en dat je netto verbruik dan 0 is.
Zelfconsumptie bereken je als volgt:
(Totale productie van de dag) - (Totale injectie van de dag) / (Totale Productie van de dag)
Dan kom je op een 0,XX getal uit wat je percentage zelfconsumptie is.
Helaas meet mijn meter "natuurkundig correct", hij meet namelijk het volgende:
1kW vermogen voor 1h lang afnemen op L1 = 1kWh afname
1kW vermogen voor 1h lang opwekken met PV op L2 = 1kWh injectie
Als ik dezelfde berekening toepas kom ik op een zelfconsumptie van 0% uit. Je kan ook niet zomaar over de hele dag je waardes gaan nemen want een kWh op de middag opwek is niet een kWh die gebruikt is 's avonds.
Mijn vraag is nu, hoe krijg ik een zelfconsumptiegetal wat wel rekening houdt met de waardes over de fases heen.
Volgende waardes zitten in InfluxDB:
Ook de bruto opbrengstwaardes van mijn SMA omvormers zitten in influx:
De energietransitie en het afschaffen van salderen/terugdraaiende teller (ik ben Belg) is jullie waarschijnlijk bekend. Zodoende gaan we op termijn over naar een digitale meter die injectie en consumptie apart zal registreren.
Omdat ik op voorhand al data wou verzamelen en de impact wou bepalen heb ik zelf al een digitale meter gekocht, zijnde de Eastron SDM630 en deze lees ik uit via Modbus waar ik volgende registers uit kan krijgen (zie hieronder). Deze waardes worden opgeslagen in InfluxDBv2. Nu hebben ze daar een tijdje geleden de hele query taal overhoop gehaald naar een meer functiegebaseerde taal. Ik ben geen goeie SQL/InfluxQL schrijver maar volgens mij schudt een doorgewinterde data analist dat zo uit zijn mouw.
Nu is het zo (gelukkig maar) dat wij in de lage landen (zowel BE als NL) zullen mogen meten over alle fases heen, net zoals we mochten salderen over alle fases heen. Voor diegene die hier niet bekend mee zijn (maar wel de query willen mee uitwerken), dat wil zeggen dat je 3 dikke stroomdraden binnenkrijgt van de straat dat je op 1 stroomdraad 1kW mag verbruiken en op een andere 1kW mag opwekken en dat je netto verbruik dan 0 is.
Zelfconsumptie bereken je als volgt:
(Totale productie van de dag) - (Totale injectie van de dag) / (Totale Productie van de dag)
Dan kom je op een 0,XX getal uit wat je percentage zelfconsumptie is.
Helaas meet mijn meter "natuurkundig correct", hij meet namelijk het volgende:
1kW vermogen voor 1h lang afnemen op L1 = 1kWh afname
1kW vermogen voor 1h lang opwekken met PV op L2 = 1kWh injectie
Als ik dezelfde berekening toepas kom ik op een zelfconsumptie van 0% uit. Je kan ook niet zomaar over de hele dag je waardes gaan nemen want een kWh op de middag opwek is niet een kWh die gebruikt is 's avonds.
Mijn vraag is nu, hoe krijg ik een zelfconsumptiegetal wat wel rekening houdt met de waardes over de fases heen.
Volgende waardes zitten in InfluxDB:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
| Average_A Average_L2L_THD_V Average_L2L_V Average_THD_V Average_V Frequency L1_A L1_Demand_A L1_Demand_MaxA L1_L2_THD_V L1_PhaseAngle L1_PowerFactor L1_THD_A L1_THD_V L1_Total_Export_kVArh L1_Total_Export_kWh L1_Total_Import_kVArh L1_Total_Import_kWh L1_Total_kVArh L1_Total_kWh L1_V L1_VA L1_VAr L1_W L2_A L2_Demand_A L2_Demand_MaxA L2_L3_THD_V L2_PhaseAngle L2_PowerFactor L2_THD_A L2_THD_V L2_Total_Export_kVArh L2_Total_Export_kWh L2_Total_Import_kVArh L2_Total_Import_kWh L2_Total_kVArh L2_Total_kWh L2_V L2_VA L2_VAr L2_W L3_A L3_Demand_A L3_Demand_MaxA L3_L1_THD_V L3_PhaseAngle L3_PowerFactor L3_THD_A L3_THD_V L3_Total_Export_kVArh L3_Total_Export_kWh L3_Total_Import_kVArh L3_Total_Import_kWh L3_Total_kVArh L3_Total_kWh L3_V L3_VA L3_VAr L3_W Neutral_A Neutral_Demand_A Neutral_Demand_MaxA Total_A Total_Ah Total_Demand_MaxVA Total_Demand_MaxW Total_Demand_VA Total_Demand_W Total_Export_kVArh Total_Export_kWh Total_Import-KVArh Total_Import_kWh Total_PhaseAngle Total_PowerFactor Total_VA Total_VAr Total_W Total_kVAh Total_kVArh Total_kWh |
Ook de bruto opbrengstwaardes van mijn SMA omvormers zitten in influx:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 0 AC_Amps_L1 0 AC_Volt_L1 0 AC_Watt 0 AC_net_Frequency 0 DC_Amps_A 0 DC_Amps_B 0 DC_Volt_A 0 DC_Volt_B 0 DC_Watt_A 0 DC_Watt_B 0 day_yield 0 total_yield |
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 22-05-2022 09:05 ]