Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor onze zonnepanelenpuzzel (en zonneboiler?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 14:19
Ik ben begonnen met het bekijken van de mogelijkheden van het leggen van zonnepanelen. We hebben helaas niet een prachtig groot beperking-vrij dak op het zuiden. Het is daarom een beetje een puzzel en wil daarom ook graag info inwinnen voor een second opinion.

Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals te zien op de foto gaat het om verschillende daken. 1 t/m 5 is het woonhuis met de meterkast, 6 en 7 de schuur en 8 onze garagebox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_csV7meQdQurQumB5EmqBZlIbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YafysfM57VMvA5EAHwJchsmW.jpg?f=fotoalbum_large

1 Dakkapel
  • Veel aanbieders sluiten de dakkapel al bij voorbaat uit, al dan niet terecht. Dit is echter wel de ideale locatie (uit zicht, geen schaduw)
  • Oppervlakte: 470 x 220 = 10,3 m2
  • zie foto bij "4 Achterkant dak huis"
2 Dakkapel
  • Oppervlakte: 300 x 220 = 6,6 m2
  • zie hieronder foto bij "3 Voorkant dak huis"
3 Voorkant dak huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0xF7pgXYOxWLzPn_5ez9uylSfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnmYazG7NVuAdNBWipe3r8Xr.jpg?f=fotoalbum_large
  • kleinere dakkapel
  • schoorsteen van cv en ventilatie
  • Helling 32,4
  • Oppervlakte recht onder dakkapel tot dakgoot: 210 x 300 = 6,3 m2
  • Oppervlakte naast dakkapel van nok tot goot: 520 x 300 = 15,6 m2
4 Achterkant dak huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcFBadmPsYqqpOWYgI7nFYmJsNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpIJJETHOBYVUcBGqr3LkKq7.jpg?f=fotoalbum_large
  • grote dakkapel over bijna hele breedte woning
  • Helling 32,4
  • Oppervlakte recht onder dakkapel tot dakgoot: 210 x 470 = 9,9 m2
  • Oppervlakte naast dakkapel van nok tot goot: 520 x 130 = 6,7 m2
5 Aanbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYN_-AVhO3QNwT23cnuPF9QBjFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CI6VNnumV50bh49TucUMBEoh.jpg?f=fotoalbum_large
  • last van schaduw van de woning (achterkant, oost)
  • uitlaat van afzuigkap
  • Oppervlakte: 350 * 590 = 20,6 m2
  • plat
  • Op dit dak wil eigenlijk ook nog sedum leggen tbv isolatie
6 Schuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VxpxRz9bXDec9Nof-_zCS5VVkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfA0wLi3lFIohUI8X8PSZaqC.jpg?f=fotoalbum_large
  • plat dak
  • Er ligt nog een aparte, niet aangesloten, XMVK kabel (3x2,5) van schuur naar meterkast. Deze hebben de vorige eigenaars al neergelegd. Scheelt weer werkzaamheden lijkt mij,
  • Hier wil wel gebruik van maken maar heeft als nadeel dat de panelen zichtbaar zullen zijn omdat ze boven de rand uitsteken. Dit belemmert enigszins het ‘vrije’ uitzicht naar achteren. Ik wil het wel meenemen in de afweging, want dit dak heeft het minst last van schaduw
  • Oppervlakte: 320 x 460 = 14,7 m2
7 Schuur
  • puntdak
  • Helling: 32
  • Oppervlak (zuidzijde): 4,6 x 1,3 = 5,9 m2
8 Garagebox
  • Dit dak is optioneel. Wij hebben als enige box een 3x2,5 XMVK kabel naar het huis. Deze gaat echter niet direct naar de meterkast, maar via de verbinding in de schuur, waar dus ook andere aansluitpunten zitten. Alles in schuur en garage zit derhalve op dezelfde groep. Dit zou ik nog wel apart willen hebben, in eerste instantie op termijn. Als de meerwaarde van plaatsen op de garagebox dermate hoog is, kan dat evt ook meegenomen worden met dit plan. 
PS: de PHEV laadt via de garagebox ’s nachts op (daltarief), hier zit een Shelly PM1 tussen die op een schema. Een volle accu is 18 kWu (lader trekt 1800 W)
  • Schaduw van hoge bomen achter de boxen (west)
  • Plat dak
  • Oppervlakte: 720 x 400 = 28,8 m2
Totale maximale oppervlakte ter beschikking (zonder rekening te houden met beperkingen en schaduw): 125 m2

Schaduw
De aanbouw heeft het meeste last van schaduw.

Achter de garageboxen staan hoge bomen (west).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz_OFeqlxHq3e9QtNmgtjZb-vu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DI69wqXElTLwQizJo16jtJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Jaarverbruik
5000 kWu (hoog!)
Sinds kort PHEV die een kleine 18 kWu voor een volle accu nodig heeft dus gaat nog wat verder omhoog

Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase

Budget en doel
6000-8000, afhankelijk van Wp en terugverdientijd mag het ook meer zijn

Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen

Bijhouden van data
Zou heel mooi zijn als ik het bij kan houden in Home Assistant

Reeds verkregen offertes
Vooralsnog twee stuks, één zonder en één na schouw

Offerte 1 (obv Google Maps)
  • 13 x Trina Vertex Solar 390Wp
  • SolarEdge SE 4000H HD-Wave omvormer
  • 13 x SolarEdge S440 optimizers
  • jaaropbrengst 4.093 kWu
  • Ex btw € 6.848,18
  • prijs per watt piek: € 1,67
legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBCuZvoJTR4UEE42sFUk00-T6fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSKDyQHjarxwDW0M2amqo0id.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2 (na schouwing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5iT5BCOIW1bxL_wAvOZaUQ41DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBzVgA7tbG6jTvHQDlEgu6G7.png?f=fotoalbum_large

Regio
Utrecht, Gemeente Ronde Venen, Abcoude

Suncalc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRhYs5unskxnTsFpzIiXgKegQUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WbPlS3Y4RuyUrAgqbA28pA5m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hendriku op 22-05-2022 10:13 . Reden: fout in gebouw sunnydesign ]

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-11 18:54
Ontwerp 3.
Plaats zoveel mogelijk panelen binnen jou budget.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Offerte 2 optie 1 is niet conform ontwerp eisen SolarEdge, een gaat denk ik niet eens starten.

Hier door weet ik zeker dat ze SolarEdge designer niet gebruiken, wat absoluut noodzakelijk is voor een complexe situatie als deze. Zie case studie over tuinhuisje in SolarEdge topic voor uitleg waarom je niet met alles weg komt bij SolarEdge.

Daarmee vind ik het lastig positief te adviseren over welke optie dan ook van deze installateur.

Offerte 1 is strict gezien wel conform ontwerp eisen, maar niet gewenst zoals blijkt uit diverse praktijk ervaringen en toetsing door Solaredge support.

Advies dus om geen van deze opties te laten uitvoeren.

Patrick van zonnekompas wordt nog wel eens voor jouw regio genoemd, maar ik heb geen ervaring met hem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hendriku
Ronald schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:43:

Advies dus om geen van deze opties te laten uitvoeren.

Patrick van zonnekompas wordt nog wel eens voor jouw regio genoemd, maar ik heb geen ervaring met hem.
Thanks, daarom wilde ik het hier ook even toetsen. Ik ga Patrick eens contacteren

Overigens geniet een partij die zowel zonnepanelen als -boilers (of warmtepompboilers) de voorkeur, gezien de installatie oa

[ Voor 15% gewijzigd door hendriku op 21-05-2022 17:34 ]

• Ronald
Zonneboiler zou ik alleen doen als je er dakruimte voor kan gebruiken waar je geen zonnepanelen kan plaatsen.

Zonneboiler = mega-efficiënt...
Zonnepaneel+warmtepomp boiler even efficiënt.
Maar zonneboiler heeft backup nodig, bijvoorbeeld een warmtepomp boiler.
Zonneboiler gaat in de zomer verzadigen, waar een zonnepaneel kan terugleveren.

Dus overal wint een electrisch paneel.

Zonnepanelen en warmtepompen zijn zodanig verschillend dat ik het niet per se bij dezelfde zou willen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 21-05-2022 19:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hendriku
Ronald schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:43:
Offerte 1 is strict gezien wel conform ontwerp eisen, maar niet gewenst zoals blijkt uit diverse praktijk ervaringen en toetsing door Solaredge support.
Waaraan zie je dit zo snel, of: wat is hier niet gewenst aan?

• Ronald
Ik had je voor de uitleg al in de richting van Het grote SolarEdge topic gestuurd.

Met name de stukjes valkuilen en de case study tuinhuisje.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-05-2022 19:25 ]

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ronald schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:02:
Zonneboiler zou ik alleen doen als je er dakruimte voor kan gebruiken waar je geen zonnepanelen kan plaatsen.

Zonneboiler = mega-efficiënt...
Zonnepaneel+warmtepomp boiler even efficiënt.
Maar zonneboiler heeft backup nodig, bijvoorbeeld een warmtepomp boiler.
Zonneboiler gaat in de zomer verzadigen, waar een zonnepaneel kan terugleveren.

Dus overal wint een electrisch paneel.

Zonnepanelen en warmtepompen zijn zodanig verschillend dat ik het niet per se bij dezelfde zou willen doen.
+1, want ik had in mijn hoofd zitten dat een zonneboiler slechts een factor 1.5x a 2x efficienter was dan een paneel+COP1 boiler. Maar na het nagekeken te hebben in mijn oude excel is dat inderdaad een factor 3 a 3.5
Mijn oude excel sheet zegt dan een zonnepaneel zo'n 540 MJ/m2/jaar doet (~15% efficientie). Een vlakkeplaat zonneboiler 1920 MJ/m2/jaar (~53%), en vacuumbuis zonneboiler 2040 MJ/m2/jaar (~56% efficientie).

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik zou gaan spelen met de solarede designer. En probeer toch ook die garage box mee te pakken. Dat is een relatief makkelijk dak om een redelijk aantal panelen te leggen. Danwel richting oost of in noord-zuid opstelling.

Begin dus met scenario’s maken.

• hendriku
Ronald schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:25:
Ik had je voor de uitleg al in de richting van Het grote SolarEdge topic gestuurd.

Met name de stukjes valkuilen en de case study tuinhuisje.
Nog maar even in verdiept, dank voor advies. Het blijft nog complex. De situatie zoals offerte 1 die schetst heb ik in SolarEdge Designer gezet met onderstaande resultaat. Lijkt wel sterk op de genoemde "Red Flag situatie" met optimizer blocking aangezien het om 3 verschillende dakvlakken gaat met verschillende oriëntaties.

Begrijp het goed dat het beter zou zijn als er 80V optimizers gebruikt zouden worden om blocking te voorkomen? Of schort er meer aan het voorstel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muKWwvQR_l7OyLIlvOFAAfSGPmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DticedDzdhIblBF8eFgvzdSG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpMcqQlSTXTaJq3hA2ok8fZysfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMzLphaQMFRswn6znLC0ano6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Qzi5KhsJ1qPO7R8H_Dh5iBUeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Wv1jEPzQkdhd1pQnb2ZcPtN.png?f=fotoalbum_large

voor de volledigheid nog even het legplan van offerte 1 bijgevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBCuZvoJTR4UEE42sFUk00-T6fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSKDyQHjarxwDW0M2amqo0id.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door hendriku op 22-05-2022 14:38 ]

• mathijshooi
hendriku schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Nog maar even in verdiept, dank voor advies. Het blijft nog complex. De situatie zoals offerte 1 die schetst heb ik in SolarEdge Designer gezet met onderstaande resultaat. Lijkt wel sterk op de genoemde "Red Flag situatie" met optimizer blocking aangezien het om 3 verschillende dakvlakken gaat met verschillende oriëntaties.

Begrijp het goed dat het beter zou zijn als er 80V optimizers gebruikt zouden worden om blocking te voorkomen? Of schort er meer aan het voorstel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

voor de volledigheid nog even het legplan van offerte 1 bijgevoegd:

[Afbeelding]
Kopieer het design en gebruik 80v optimisers en vergelijk…

• hendriku
mathijshooi schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:56:
[...]

Kopieer het design en gebruik 80v optimisers en vergelijk…
Goed idee inderdaad, maar grote verschillen zijn - voor mij als leek - niet direct zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhvKEJDe_On05OGd44wHWi0RtZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GX8y82JU3FJ858IvbBVNlmdj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I82iQ74oGV1E3yLaU59u2AiRXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmnrkou8TPmLdPCpBx0a5Znp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_07Q-aG206yfw6AO8t48deYf3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99mCl42HBL8l6rMe9XVwb9in.png?f=fotoalbum_large

• mathijshooi
Kijk naar de post opbrengst factor verlies. Daar wordt effect van 60v vs 80v berekend. Je ziet dus das de 3% verliespost nagenoeg verdwenen is. En de designer onderschat vaak ook nog.

Het is aan jouw om een keuze te maken… volgens designer scheelt het 120kwh per jaar…

Paar extra panelen op dakkapel of andere daken zet meer zoden aan de dijk.

[ Voor 12% gewijzigd door mathijshooi op 22-05-2022 22:03 ]

• Ronald
@hendriku Het kosten verschil tussen s440 en s500b is minimaal. Dus zeker nuttig.

Het zou ook helpen om de schuur/garage in 1 systeem mee te nemen, maar dan is er een verbinding nodig via solar kabel, wat niet altijd makkelijk is.

Persoonlijk denk ik dat dit een huis is voor APSystems DS3-L dual-micro omvormers. Kosten in de buurt van SolarEdge, volledig flexibel met hoe je wil leggen.

• hendriku
mathijshooi schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:01:
Kijk naar de post opbrengst factor verlies. Daar wordt effect van 60v vs 80v berekend. Je ziet dus das de 3% verliespost nagenoeg verdwenen is. En de designer onderschat vaak ook nog.

Het is aan jouw om een keuze te maken… volgens designer scheelt het 120kwh per jaar…

Paar extra panelen op dakkapel of andere daken zet meer zoden aan de dijk.
Ja inderdaad. Die 120 kWh is ruim 6x PHEV opladen en dat zijn dan zo’n 420 km-ers om te rijden.

• hendriku
Ronald schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:18:
@hendriku Het kosten verschil tussen s440 en s500b is minimaal. Dus zeker nuttig.

Het zou ook helpen om de schuur/garage in 1 systeem mee te nemen, maar dan is er een verbinding nodig via solar kabel, wat niet altijd makkelijk is.
Bedoel je de schuur en/of garage (2 aparte gebouwen) bij elkaar of bedoel je schuur en/of garage bij het systeem zoals in de offerte? En dan op zelfde omvormer ook? Met als doel clipping e.d. te voorkomen?
Ronald schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:18:
@hendriku
Persoonlijk denk ik dat dit een huis is voor APSystems DS3-L dual-micro omvormers. Kosten in de buurt van SolarEdge, volledig flexibel met hoe je wil leggen.
Dit klinkt inderdaad wel als een interessant alternatief. Als je verschillende daken en gebouwen gebruikt zoals in mijn geval, moeten dan alle sets panelen met APS met elkaar in verbinding zijn/bij elkaar komen?

Dan nog een installateur vinden die hier mee werkt...

• Ronald
Ik neem aan dat je al overal al stroom hebt? Zolang er directe bekabeling ligt zonder aftakkingen kun je onderverdelers gebruiken om geschikte groepen te maken voor de micro-omvormers.

Maar met jouw verbruik loont het om ambitieuzer te gaan en dat is gunstig om wellicht toch met SolarEdge te kunnen werken. Laat je niet afschrikken door de offertes die je nu hebt... die zijn ook op prijs niet extreem goed.

• hendriku
Ronald schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:36:
Ik neem aan dat je al overal al stroom hebt? Zolang er directe bekabeling ligt zonder aftakkingen kun je onderverdelers gebruiken om geschikte groepen te maken voor de micro-omvormers.

Maar met jouw verbruik loont het om ambitieuzer te gaan en dat is gunstig om wellicht toch met SolarEdge te kunnen werken. Laat je niet afschrikken door de offertes die je nu hebt... die zijn ook op prijs niet extreem goed.
Ja overal is stroom, maar wat betreft de aftakkingen gaat dit maar gedeeltelijk goed. Mogelijk is daar wat extra werk voor nodig, maar dat is dan maar zo.

En ik verwacht nog 1 of 2 offertes, hopelijk wordt het wat.

• hendriku
Ik heb een alternatief op offerte 1 binnen: dit keer 17 Trina 390 Wp panelen, waarbij dit keer ook de schuur meegenomen is. In plaats van Solaredge worden er dit keer 17 Enphase IQ7PLUS-72-2-INT micro-omvormers gebruikt.

De cijfers:

6630 Wp
Opbrengst: 5430 kWu
€ 9479,- ex btw
€ 1,43 per Wp

Flink grotere investering, maar ook een mooie opbrengst. Wat denken jullie van dit voorstel?

(Dit kan ik niet toetsen in Solaredge Designer oid toch? )

• hendriku
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEGmK-wJI38xEV6n0WUCvwWHYDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYpZDeScSGZmuzKea74abdZT.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het legplan. De schuur is erbij gekomen icm Enphase.

@Ronald is dit een beter en wenselijk voorstel/plan wat jou betreft?

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11 15:32
Ik denk zelf dat je meer kwijt zou kunnen met kiezen voor oost-west, op de uitbouw kunnen dan misschien wel 6 panelen. Ook op de garagebox kan dan best wel wat als je je oost (zuidoost) - west (noordwest) legt. bij 4x7,2 m kan je zo 12 panelen kwijt op de garage. Voordeel van oost-west is dat de opbrengstpiek veel minder hoog maar wel breder is. Ik weet niet of 12 panelen op de garage dan genoeg is voor een solaredge omvormer maar dat is wel een heel eenvoudige installatie zonder al te veel poespas.

Ter info een offerte die ik voor een familielid heb opgevraagd. 16 (grote) panelen a 415 Wattpiek met solaredge. bijkomend voordeel voor oost-west vind ik de beperkte hoeveelheid ballast.

Hieronder de offerte samengevat (inclusief werk meterkast)
ex btw WattPiekkWh / jaar verwacht
€ 7.397,006.6405.291

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yESs7wE9cMcVrYZR0iuonwzQKEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w2kCWkWAJgZUWOtoNevpCI7x.png?f=user_large
In mijn ervaring is het nuttig om liever meer Wattpiek neer te leggen dan opbrengst te optimaliseren per paneel.
edit: en dan de garage dus misschien als apart (of enige) systeem met een eigen omvormer voor alleen die panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Laurens__ op 27-05-2022 15:56 ]

25.010 Wattpiek Oost / West

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat ik tot nu toe vooral gek vind in je offertes:
Waarom wordt de schuur nauwelijks benut? Uit je eigen afbeeldingen blijkt dat je daar het minste last hebt van schaduw. En vervolgens zie ik 2 offertes waarin er slechts 4 of 6 panelen worden gelegd op de schuur, en vervolgens meerdere offertes waarin juist de aanbouw wordt volgeplakt, terwijl die het meeste schaduw gaat pakken.

Ik zou denken dat ze dan de voorkant van het huis + de schuur gaan benutten, in plaats van de aanbouw die juist veel schaduw gaat pakken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Ronald
@hendriku met Enphase kun je doen en laten wat je wil, het ene paneel is dan altijd onafhankelijk van het andere. Ja wel wat duurder, maar veel makkelijker te krijgen dan APSystems.

Ik vraag me af of zuid gericht op uitbouw optimaal is, ze zien immers geen zon uit oosten.

Verder zou je kunnen overwegen oost west op de garage te doen... Wellicht passen er dan 6.

• Laurens__
Ronald schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:02:

Verder zou je kunnen overwegen oost west op de garage te doen... Wellicht passen er dan 6.
Op de garage kunnen er al wel 12, even gemeten met google maps om mijn dak hier waar ze ook oost-west liggen. Zo'n blokje van 12 kun je dus makkelijk kwijt in de opgegeven maten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GDDsS9XxWLjyRTYGA4Un0I6t7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mwRyH8kNvrdann2gRib9x9J1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mWqYytaToEHAH3XOqHgM7c9EWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vNBBB0CYvuwA8wn71PBR3Mm1.png?f=user_large

• hendriku
Ondertussen weer twee offertes - beide van de dezelfde installateur - verder. De offerte gebruiken hetzelfde legplan, maar verschillende panelen: E.on vs REC. Verder zijn de offertes incl aanleggen e.d.

Geven de kwaliteit en de hogere opbrengst van de REC panelen hier de doorslag wat jullie betreft? Rest nog dat beide duurder uitvallen dan voorgaande offertes en de prijs per Wp sowieso wat hoog is? Wat is jullie mening

panelenOmvormersWpOpbrengstEx btwPrijs/Wp
14x E.ON Aura 370 Black EONAJM370B14x Enphase IQ7+51804558 kWu€ 7.924,48€ 1,53
14x REC Alpha Pure Black 405 REC405AAPureBlack14x Enphase IQ7+56705015 kWu€ 9.440,14€ 1,66

Dit op basis van onderstaand legplan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVBbGWz_g1uxsFQ2Sc90Z5sOi90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRO1c7E08V7rEN0PWBXcMCMJ.png?f=fotoalbum_large

• hendriku
@Ronald @mathijshooi @Laurens__ Jullie hadden eerder al goede op- en aanmerkingen, kunnen jullie aub eens kijken naar deze laatste offerte(s)?

De keuze lijkt m.i. te gaan tussen 17x Trina vs 14x REC, beide icm Enphase. Beide zitten aan de bovengrens van ons huidige verbruik met vergelijkbare investering

• Ronald
Inderdaad nogal aan de prijs. Je eigen simulatie gaf aan dat de uitbouw het minst gunstige dak is... Dus dit lijkt me suboptimaal.

Prijzen lijken echt onder druk te staan... Dus referentie kader is ook minder eenvoudig.

REC Alpha zijn zo goed als de beste panelen die je kan krijgen... Beste garantie van alles als de installateur REC gecertificeerd is. Wel jammer dat ze met iq7+ aangeboden worden op dit prijs niveau. De iq7A is meer gepast, kost €40-50 per stuk meer... En levert maar 1 à 2% per jaar meer... Vandaar... Je gaat met iq7+ dus wat aftop in de grafieken zien... Eng om te zien, effect dus klein.

• mathijshooi
Gezien de huidge gekte op de markt waarin je toch de hoofdprijs moet betalen zou ik denk ik kiezen voor kwantiteit, en dus voor die 17 panelen gaan.

• hendriku
Ronald schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:52:
Inderdaad nogal aan de prijs. Je eigen simulatie gaf aan dat de uitbouw het minst gunstige dak is... Dus dit lijkt me suboptimaal.

Prijzen lijken echt onder druk te staan... Dus referentie kader is ook minder eenvoudig.

REC Alpha zijn zo goed als de beste panelen die je kan krijgen... Beste garantie van alles als de installateur REC gecertificeerd is. Wel jammer dat ze met iq7+ aangeboden worden op dit prijs niveau. De iq7A is meer gepast, kost €40-50 per stuk meer... En levert maar 1 à 2% per jaar meer... Vandaar... Je gaat met iq7+ dus wat aftop in de grafieken zien... Eng om te zien, effect dus klein.
Ik zie dat ik overtikfout heb gemaakt: de REC panelen worden icm IQ7A aangeboden. De E.on dus wel met IQ7+, evenals de setup met Trina panelen.

• Laurens__
@hendriku Ik heb echt geen zicht op huidige prijzen. Ik blijf er bij om altijd zoveel als er op past neer te leggen. Waarom zou je het niet op de garage leggen (of daar beginnen): veel eenvoudigere installatie. En ja, je bent een beetje beperkt omdat er maar 1 fase naar toe loopt maar dat valt als ik het zo begrijp reuze mee. Het wordt denk ik ook duur door al die verschillende dakvlakken die nu worden gebruikt, allemaal kabels trekken voor resp 2, 3, 4 en 5 panelen, dat moet allemaal bij elkaar komen.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Persoonlijk zou ik voor IQ7+ gaan, IQ7A heeft hooguit meerwaarde bij een gunstige dakhoek (ca 35 graden) en pal zuid. Dat geldt bij jou maar voor 2 panelen. Die kan je ook alleen uitrusten met IQ7A. De rest heeft (qua financieel rendement) geen baat bij IQ7A. Tenzij je koste wat koste iedere kWh uit je dak wilt persen, ongeacht de prijs.

En ik zou kijken of je nog een offerte van APSystems ergens vandaan kunt halen.
Nu heb je eigen maar 1 leverancier die steeds verschillende combinaties aanbiedt, maar daarmee kun je zijn prijsniveau niet goed benchmarken.
Tenzij het je niet om de prijs gaat. Vooral de oplossing met de Trina panelen is natuurlijk prima: meeste panelen, laagste prijs per wattpiek. Als er nog panelen van 410/415/420 Wp te krijgen zijn, zit je helemaal goed.

Ik zie het voordeel van REC of EON panelen niet. Van vermogensgaranties moet je maar afwachten wat ze in de toekomst waard zijn, maar je betaalt er nu een flinke premium voor. Een 400 Wp paneel blijft een 400 Wp paneel, ongeacht het merk. En de EON panelen zijn kleiner, dus er komt minder stroom van je dak.
Pagina: 1