Inmiddels zitten we in ons eerste stookseizoen van de spaarpomp en ik kan niet zeggen dat ik tevreden ben. Ook omdat ik al
drie serieuze software bugs heb ontdekt!
Ten eerste heeft de aannemer enorm lopen beunen. Ik zal daar maar niet over uitweiden
Ten tweede viel het geluid me enorm tegen. Door ruimte besparing is de ventilator relatief klein en maakt dus veel geluid bij iets grotere flow. Maar nog erger, zoals hier al beschreven, de resonanties van de 50Hz reciproce compressor. Onze portable ontvochtiger van 250 euro heeft een stille roterende compressor van 300W. Onze koelkast heeft een compressor met frequentie regeling waardoor deze stil en altijd op optimaal zuinig vermogen draait. Waarom maakt een 2000 euro WP dan zo'n herrie? Je voelt de hele kast fors trillen ook al hangt deze aan een dikke zware betonmuur. Ik heb maar wat geknutseld:
- Bitumen mat aan de onderkant geplakt.
- De WP hangt zo hoog mogelijk, in de nok net onder de schoorsteen. Zodoende kon ik een isolerende vliering er onderdoor bouwen. Die is nu af en dat scheelt.
- Aan de zijkanten heb ik twee houten platen met een 3cm laag traagschuim tegen de warmtepomp aan bevestigd met een spanband, om de trillingen te dempen. Dat scheelt ook.
En nog steeds zijn er trillingen die op diverse plekken in huis te horen zijn, afhankelijk van waar de staande golven zitten. Maar toch valt het best mee nu. Op dit moment trilt de achterkant nog het meest lijkt het, maar als ik daar bitumen wil plakken moet alles weer van de muur.
En dan BUG # 1
Alles was volgens het boekje aangesloten, behalve dan de niet officieel compatibele Remeha Celcia 20 thermostaat. In het begin heb ik gewoon de CV functie van de combiketel uitgezet en hebben we volledig op de WP verwarmd. Dit ging goed omdat we eigenlijk alleen de huiskamer tot 18C stoken. Totdat het te koud werd.
Na het inschakelen van de CV merkte ik iets vreemds als er geen warmtevraag is. De driewegklep van de Remeha Quinta 28C ging maar liefst twee keer per minuut heen en weer van WW naar CV stand en weer terug. Verder gebeurt er helemaal niks want geen warmtevraag.
Soms, als de klep al in de CV positie staat (CV pomp draait na bv) dan begint de rookgas ventilator te draaien, de CV pomp gaat weer sneller en op het moment dat hij wil gaan ontsteken, gaat alles weer uit. Twee keer per minuut. Vooral de motor van de driewegklep is een slijtage gevoelig onderdeel, dit wil je niet.
Verschillende dingen geprobeerd en toen maar eens de skoop op de Opentherm signalen gezet:
Het bovenste spoor laat een OT data frame zien van thermostaat naar WP. Het onderste is hetzelfde frame van WP naar ketel. Steeds zie ik dat de WP een frame ontvangt en dit doorstuurt naar de ketel. Het werkt een beetje zoals een netwerk switch, store/forward dus.
En dan dit:
Bepaalde frames, die de WP niet leuk vind om de een of andere reden worden NIET geforward maar geblokkeerd. Ik noem het maar een firewall. Er zijn maar liefst 11 van deze frames achter elkaar die er niet door komen. Omdat OT elke seconde een frame stuurt, gebeurt er dus 11 seconden helemaal niks op de lijn naar de CV.
Dus als je zomaar frames er tussenuit knipt, dan is dit niet OpenTherm compliant! Als je niks te communiceren hebt dan stuur je in OT normaal gesproken een dummy frame. Betreffende 11 frames zijn allemaal hetzelfde en heb ik gedecodeerd als "Read Data ID 27: outside temperature." Ik heb geen buitensensor dus er komt geen antwoord, het zijn dummy frames.
En dan staat er ook dit:
3.5 Special Installation Short-Circuit Feature
The boiler unit must support an important installation feature which allows the terminals at the boiler to be short-circuited to simulate a heat demand such as can be done with existing on/off boilers. The boiler unit should interpret the short-circuit as a heat demand within 15 secs of the short-circuit being applied. This must be supported by both OT/+ and OT/- boilers. It is allowable that this can implemented by a software-detection method. The software short-circuit condition is defined as a low-voltage state (Vlow) with no valid communications frame for at least 5 seconds.
Dus inderdaad, geen signaal voor 11 seconden maar alleen een logisch laag niveau is voor de ketel een commando om te gaan branden! Dan komt er ineens toch weer een signaal en gaat ie weer uit.
Volgens Inventum zijn er maar twee thermostaten compatible. Ik neem aan dat die geen OT signalen sturen die geblokkeerd worden door de spaarpomp?
Verder naar BUG # 2
Tsja als dat opentherm dan zo rammelt dacht ik, zal ik dan maar gewoon de WP in het bedieningsmenu op AAN/UIT regeling forceren? De CV ketel op maximum aanvoer temperatuur van 45 graden ingesteld vanwege de efficiency en dat leek te werken... totdat weer hetzelfde probleem optrad?
Dit keer was het niet twee keer per minuut, maar een keer per 10 minuten dat spontaan de driewegklep daar CV bedrijf ging en weer terug. Een stuk minder erg, maar toch...
Weer de skoop aangeslingerd en gewacht tot het fenomeen zich weer voordeed:
Hier zien we bovenin weer de OT signalen van thermostaat naar WP, maar dit keer op een wat langzamere tijdbasis. En wat zien we onderin? Juist, een AAN/UIT commando, een 0V signaal (dus sluiting van de draden) voor exact 1.0 seconde lang. Dan staat de thermostaat in de nachtstand maar is de WP dus serieus van mening dat de CV ketel precies elke 10 minuten precies een hele seconde warmte moet gaan produceren

BUG!
BUG # 3
Ok laatse redmiddel. Als ik de boel goed wil aansturen zonder gedwongen de Inventum thermostaat te moeten kopen, kan ik dan geen AAN/UIT regeling toepassen op de WP? Stel dat ik een Tuya schakelaar koop en via de Smart Life app een paar regels maak om de warmtepomp afhangelijk van tijdschema, binnen/buiten temperatuur, vochtigheid, whatever zijn werk te laten doen? Mooi toch?
Ok, alle thermostaat draadjes van de WP los gekoppeld en open laten hangen (dus high-voltage state, not a short circuit). Tien minuten later, compressor gaat spontaan staan draaien terwijl in het status display staat "Warmtevraag: NEE". BUG, dat mag alleen bij low-voltage of short circuit state.
Vandaag heb ik een goedkoop
Chinees OpenTherm thermostaatje besteld. Ben benieuwd of het wat is en of de WP het pruimt. Misschien als dual-thermostaat oplossing.