Inventum Spaarpomp alternatief/ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:33
Ik ben al een tijd bezig om een ventilatie warmtepomp te laten plaatsen.

In maart heb ik deze bij een bedrijf besteld, volgende week zou de technische opname plaats vinden en dan in juni geplaatst worden. Echter kreeg ik te horen dat het bedrijf volledig gestopt is met de Inventum Spaarpomp vanwege stroringen en bij 80% van de installaties tegenvallende resultaten.

Nu ben ik dus op zoek naar een alternatief.

Doel:
Huidige gasverbruik verlagen/minimaliseren ( 800 m3 per jaar op dit moment, 130 m2 tussenwoning ).

Huidige situatie:
CV: Intergas Xtreme 36
MV box
Vloerverwarmining op de BG
1e + 2e radiatoren
Thermostaat in woonkamer ( bg vloerverwarming ) en in badkamer ( 1e + 2e verdieping )
Genoeg zonnepanelen die het extra verbruik van de warmtepomp ruim te dekken

Gewenst:
MV vervangen voor een (ventilatie)warmtepomp
Weinig geluid
Geen storingen/gedoe, het moet gewoon werken

Hopelijk heeft iemand van jullie ideeen voor een (betaalbaar) alternatief. De warmtepomp zou +/- 2500-2750 euro kosten na aftrek subsidie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Koop zelf deze warmtepompboiler: Atag Energion Lydos Hybrid 100. Ze kosten minder dan 1000 euro en wie een beetje handig is doet het verder zelf. Tenzij je een grootgebruiker bent van warmwater want dan is een grotere WPB een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:27
Voor dat bedrag vind je niks L/W.
En het is een ventilatie warmtepomp, moet die de cv helpen of SWW.
Modul-AIR is de opvolger of de Vicent. Afhankelijk van m3 afzuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
Bedankt voor de suggestie maar ik zoek iets wat de CV ondersteunt, daar zit de meeste winst qua gasbesparing. Warm water vind ik minder belangrijk ( tuurlijk een mooie extra maar bijv. de Ecolution combi 50 was bij de installateur die ik had gekozen geen optie ).

Inventum heeft dan de Ecolution combi 50 ( ventilatiewarmtepomp + 50 liter boiler ), alleen als Inventum veel storingen+slechte ondersteuning heeft en de besparing bij 80% niet haalt schrikt me dat nogal af ( op basis van de e-mail van de installateur ).. Op Tweakers las ik juist positieve ervaringen op de Ecolution dus dat verbaasde mij een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 08:06
deagan1337 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:31:

In maart heb ik deze bij een bedrijf besteld, volgende week zou de technische opname plaats vinden en dan in juni geplaatst worden. Echter kreeg ik te horen dat het bedrijf volledig gestopt is met de Inventum Spaarpomp vanwege stroringen en bij 80% van de installaties tegenvallende resultaten.

Doel:
Huidige gasverbruik verlagen/minimaliseren ( 800 m3 per jaar op dit moment, 130 m2 tussenwoning ).

Huidige situatie:
MV box
1e + 2e radiatoren
Thermostaat in woonkamer ( bg vloerverwarming ) en in badkamer ( 1e + 2e verdieping )

Gewenst:
Weinig geluid

Hopelijk heeft iemand van jullie ideeen voor een (betaalbaar) alternatief. De warmtepomp zou +/- 2500-2750 euro kosten na aftrek subsidie.

***members only***
Waarom niet bijvoorbeeld een Elga Ace, Panasonic J serie monoblock of andere lucht/water warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:20
Hmm, je hebt al vloerverwarming en geen hoog gasverbruik.
Ik zou bekijken of je het huis op 40 graden warm kan houden en als je cv nog recent is voor de tussentijd een hybride warmtepomp zoals een elga ace of Quatt (afwachten of het wat wordt) en over een paar jaar kijken voor volledige warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:42
Ik heb een Savent ventilatie warmtepomp en ben daarmee ongeveer gehalveerd in gas verbruik van 1200 naar minder dan 600m2 gas. Het ding heeft ongeveer 2000 euro gekost en ik heb het zelf geïnstalleerd. Geen vloer verwarming gewoon standaard radiatoren. Vrijstaand huis uit 96.
Word gestuurd door een 2 e thermostaat bij mij en draait nagenoeg continu van november tot eind maart. Die zet je op 21 graden. Die van de cv draai je snachts terug van 20 naar 15 Het is ook nagenoeg altijd dag en nacht 20 graden in huis.Hij draait nu 3 jaar en buiten 2 keer per jaar het luchtfilter hoef je er niets aan te doen. Hij maakt wat geluid maar geplaatst in het cv hok is dat nagenoeg niet hoorbaar in welke ruimte dan ook in huis.

[ Voor 24% gewijzigd door snameroc op 20-05-2022 21:34 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik schat het verbruik van de Savent op 400W, da's toch 9,6kWh/dag als hij continu zou verwarmen.
Daarbij zal de lucht die hij aanzuigt aangevuld worden met koude lucht van buiten.
Het probleem met de spaarpomp e.d. was over-ventilatie, waarom zou dat bij de Savent anders zijn?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hij gebruikt 325 watt gemiddeld.
Als cv bij stookt en het retour water warmer is stijgt het gebruik tot 375. Of je moet over ventileren hangt natuurlijk van je huis af. Maar gemeten met de oude ventilatie box is er geen verschil als die op 1 staat. En je hoeft het niet te geloven je mag komen kijken ik heb van 25 jaar meterstanden.
Ik ben er blij mee. Verder moet een ander zelf maar beslissen wat hij doet.
Hij gaat wel eens in ondooistand maar dat is maar 5 minuten. Het is een manier om zonnestroom in te zetten ipv gas. En door de warme binnen temp die hij aanzuigt heeft hij een betere kopfacter dan een normale warmte pomp.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Nibe zijn wel de betere kwaliteit warmtepompen. Itho komt volgend jaar met de Vincent. Is meer een monobloc warmtepomp voor binnen waar je de bestaande mv op aansluit. Daarmee ga je het wel mee warm houden.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:57
Alles waar Inventum op staat mijd ik als de pest tegenwoordig. Op dit moment namelijk aan oven 4(!) toe in 2 jaar tijd. Geen gezeik over garantie, dat dan wel weer. Ook laatst een weekendje weg in een huisje gezeten met een half jaar oude inductie kookplaat van Inventum. Daar was de knop die het vermogen instelde van 1 van de pitten ook al stuk.

Ik kan het verhaal van de installateur dan ook wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Laat ik het anders zeggen, in een woning waar een spaarpomp niet voldoet verwacht ik dat een Nibe het ook lastig krijgt maar dat ligt meer aan de situatie in die woning.
Ik schatte het verbruik van de Savent omdat het nergens in de specs staat, 325-375W lijkt me netjes.

Verder heb ik geen moeite met het gebruiken van de MV afvoer als bron, zie mijn wpb topics met de kanttekening dat dan veel minder lucht wordt gebruikt en lucht van buiten een pluspunt is :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Wanneer voldoet hij niet?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bijvoorbeeld als hij meer verbruikt dan het bespaarde gas zou kosten, dan rendeert hij niet.
Met zonnepanelen kan je dat deels goedmaken maar energetisch kan je het beter niet doen.
Of het comfort in huis daalt vanwege overmatige ventilatie (tocht), dat zou ik niet waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:20
Belangrijkste is dat je niet gaat overventileren . Dus of een hele lage capaciteit of ook lucht van buiten aanzuigen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Speedy-Andre schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:29:
[...]

Bijvoorbeeld als hij meer verbruikt dan het bespaarde gas zou kosten, dan rendeert hij niet.
Met zonnepanelen kan je dat deels goedmaken maar energetisch kan je het beter niet doen.
Of het comfort in huis daalt vanwege overmatige ventilatie (tocht), dat zou ik niet waarderen :)
Het is maar hoe je het ziet het is 24 7 20 graden in huis.
Ik zie het als een manier om gas te besparen.
De meeste warmte pompen kosten qua geld meer aan energie dan gas cv al was het maar omdat je niet aan nachtverlaging kunt doen.
Maar als je alleen naar geld kijkt en geen zonnepanelen hebt is gas altijd goedkoper zeker als je de investering in een warmtepomp mee telt.

[ Voor 10% gewijzigd door snameroc op 22-05-2022 20:48 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:43:
Ik schat het verbruik van de Savent op 400W, da's toch 9,6kWh/dag als hij continu zou verwarmen.
Daarbij zal de lucht die hij aanzuigt aangevuld worden met koude lucht van buiten.
Het probleem met de spaarpomp e.d. was over-ventilatie, waarom zou dat bij de Savent anders zijn?
Dat klopt redelijk bij een aanvoer van 34 graden waarvan de ventilator al snel 45-50W gebruikt.
Dat vindt ik wel een minpunt met gelijkspanningsmotor kan dat lager

[ Voor 6% gewijzigd door space-one op 24-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
snameroc schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:59:
Hij gebruikt 325 watt gemiddeld.
Als cv bij stookt en het retour water warmer is stijgt het gebruik tot 375. Of je moet over ventileren hangt natuurlijk van je huis af. Maar gemeten met de oude ventilatie box is er geen verschil als die op 1 staat. En je hoeft het niet te geloven je mag komen kijken ik heb van 25 jaar meterstanden.
Ik ben er blij mee. Verder moet een ander zelf maar beslissen wat hij doet.
Hij gaat wel eens in ondooistand maar dat is maar 5 minuten. Het is een manier om zonnestroom in te zetten ipv gas. En door de warme binnen temp die hij aanzuigt heeft hij een betere kopfacter dan een normale warmte pomp.
Op welke stand stand staat jouw ventilator? Mijn tussen 75-80. vanaf feb tot april 107 m3 verbruikt.
Ik gebruik wel lucht vanuit de kruipruimte en deze komt in winter niet onder de 10 graden en uitgang niet onder 4 meeste 5-6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
bij mij staat hij op 58. het is een standaard afzuig systeem keuken toilet badkamer en washok.
We hebben geen toegankelijke kruipruimte en het is een vrijstaand huis waarbij de garage ook nog enigszins verwarmd is.

Ik zoek het punt waarbij de uitgaande temperatuur net boven 0 zit

[ Voor 27% gewijzigd door snameroc op 24-05-2022 21:00 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sixfeet-under
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 04:21
Klopt dat service van Inventum k.t.is, ik heb een Inventum spaarpomp en deze hangt van nov 2018 afgelopen jaar 2021 was ventilator kapot en ter revisie opgestuurd. Inventum doet niks, maar terzijde ik heb wel degelijk besparing mijn ketel staat ingesteld op 47 graden, en je kunt overventilatie tegen gaan gewoon door het debiet aan te passen. Pomp maakt wel wat geluid, huis is uit 2001 gewone radiotoren en deel vloerverwarming en speedcomfort 3 stuks.
Vebruik is tot nu toe onder de 700 kub, constante temperatuur 21 graden.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:16

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Hier (Leersum) ook een spaarpomp, deze komt uit 2019. Wij zijn van +- 900m3 naar 310m3 gegaan bij een constante temperatuur van 21 graden.
Huis is een 2/1 kap 185m2 uit 2018. Geluid is bij ons op begane grond en op de 1e verdieping niet of nauwelijks te horen.
Per gewogen graad dag is ons verbruik van 0,211 m3 naar 0,082m3 gegaan. Extra verbruik stroom is +- 1200kWh.
Ventilatie is in te stellen dus hoeft geen probleem te zijn ,bij ons verwarmen is dit 100M3/h en in de zomer 50M3/h.
Nog geen storing gehad, zelf uiteraard het filter jaarlijks vervangen.
Over een x aantal jaren stappen wij wel over op een volledige wp en vloerverwarming.
P.S. wij hebben panelen 5100kkWh en ons totaal electra verbruik is +- 3000kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Jagerr63 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:57:
Hier (Leersum) ook een spaarpomp, deze komt uit 2019.
Zou je kunnen delen welk merk/type spaarpomp je gebruikt?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Laatst online: 12:16

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

De Eneco spaarpomp, volgens mij komt deze van Inventum en is hij gelijk aan de :gewone "Inventum spaarpomp ( ziet er ook hetzelfde uit)
Sorry voor de wat vertaste reactie , maar ik ben net terug van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geruto
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-12-2022
Een late reactie door tevreden gebruiker van een Ecolution 50 geïnstalleerd in 2010. De eerste 2 jaar kwam Inventum op eigen initiatief langs voor het installeren van updates. In principe is de warmtepomp 20 jaar onderhoudsvrij (= economische levensduur) mits het filter jaarlijks wordt vervangen. Bij een storing vorig jaar door lekkend condenswater bestond er via Inventum geen service meer. Geen van de (door Inventum aangeven) installateurs kon mij helpen, omdat ik geen bestaande klant ben. Het was een puur mechanisch mankement dat ik zelf kon herstellen.
Tussenwoning uit 1986. Hybride opstelling. 109m2, BG vloerverwarming en (CV) thermostaat , 1e en 2e verdieping radiatoren, maar die worden amper verwarmd. Alleen kleine studeerkamer en badkamer met lage temperatuur radiatoren. VWP houdt binnentemperatuur op 19 - 20 graden tot een buitentemperatuur van 5. Daaronder moet CV bijspringen, Overgens ook voor het naverwarmen van tapwater 50 naar 60.
Koken op gas. 3 personen. Jaarverbruik gas gemiddeld 135 m3, en 3200 Khw, grotendeels gesaldeerd via zonnepanelen.

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-03 22:19
Hier een ontevreden ervaring;

Vorig jaar november zonder spaarpomp;

105 m3 gas
165 kWh

Gemiddelde temperatuur was vorig jaar 1 graad lager in november (buitentemperatuur)
We werkten meer thuis dan dit jaar.

Dit jaar november;

101 m3 gas
230 kWh

Besparing is dus op gas nihil…..

Verwarming is via radiatoren, 23 graden met een klokprogramma (dit jaar zelfs naar beneden gebracht naar 21 en bij niet voldoende pas verhoogd naar 23)

Huis is zo’n 90 m2 met redelijk wat hoogte in de kamers (bouwjaar 2014).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
Inmiddels is de spaarpomp eind september geplaatst. Het heeft wel wat moeite/bemoeienis gekost met de installateurs i.v.m. het niet juist was aangesloten maar inmiddels draait het helemaal prima.

Ervaringen tot nu toe:
MaandGas m3 2021Gas m3 2022VerschilVerschil %
Oktober55 m321 m3-34 m3-62%
November97 m329 m3-68 m3-70%

Dit is inclusief +/- 10-12 m3 per maand wat standaard aan gas voor warm water wordt verbruikt. Dus het gas verbruik is enorm naar beneden gegaan voor verwarming. kWh verbruik kan ik niet goed vergelijken 2021/2022.

Tussenwoning, 130m2, bj 2019

@madtraxx lijkt me dat er bij jou iets niet goed zit, slaat je cv niet veel te snel aan? De spaarpomp vindt grote verschillen niet tof ( bijv 20c > 23c ), dan wordt de CV direct aangestuurd.

[ Voor 15% gewijzigd door deagan1337 op 15-12-2022 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deagan1337
We zijn een paar maanden verder en wilde voor eventuele geïnteresseerden toch even een update geven over mijn verbruik/ervaring:

2022
MaandGas m3 2021Gas m3 2022VerschilVerschil %
Oktober55 m321 m3-34 m3-62%
November97 m329 m3-68 m3-70%
December138 m354 m3-84 m3-61%

2023
MaandGas m3 2022Gas m3 2023VerschilVerschil %
Januari124 m336 m3-88 m3-71%
Februari107 m335 m3-72 m3-67%

Als het echt koud is ( 0C of lager ) dan springt de CV wel vaker bij. In december was dit wat meer het geval, de besparing is nog steeds behoorlijk.

Het huis is comfortabel warm op 21C. Tot nu toe zeer tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door deagan1337 op 05-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:53
Ik reageer even omdat ik naar precies hetzelfde aan het kijken ben.
Zou je willen delen wat je stroomverbruik nu verhoogt is t.o.v. de 'oude situatie'? Dus extra stroom vs mindere gas.

En wat (typenummers e.d.) heb je uiteindelijk laten installeren en door wie? Wat was je hiervoor kwijt?

EDIT: slecht gelezen, je geeft aan dat het moeilijk te vergelijken is. Is er iéts over te zeggen of echt niets? Ik ben benieuwd vanwege tegelijk aanschaf zonnepanelen en dus inventarisatie extra kWh.

[ Voor 25% gewijzigd door jevin20 op 08-03-2023 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deagan1337
@jevin20 Als ik de 1e vijf weken van 2022 pak ( puur verbruik, zonder teruglevering ) vs 2023:

2022: 293 kwh verbruik ( zonder warmtepomp )
2023: 555 kwh verbruik ( met warmtepomp )

Week 6 t/m 9:
2022: 168 kwh verbruik ( geen warmtepomp )
2023: 294 kwh verbruik ( met warmtepomp )

Je verbruikt natuurlijk enkel in de wintermaanden extra stroom, niet het hele jaar.

Uiteindelijk heb ik de Eneco Warmtewinner gekozen, dit is een Inventum Spaarpomp ( staat ook op de sticker als je de Eneco behuizing eraf haalt ). Vooral i.v.m. zij snel konden leveren en de prijs prima was.

De kosten waren +/- 3800 euro incl. aansluiten/extra materiaal waar 2250 euro subsidie af ging.

Netto dus +/- 1550 euro investering. Subsidie zelf aangevraagd, scheelde weer kosten en was goed zelf te doen.

Nogsteeds tevreden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:53
Bedankt! Dat is uitstekende info en helpt een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsferket
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-03 09:42
Offerte aangevraagd bij Eneco de de prijs van de warmte winner is nu €4276,14 en bij een ander bedrijf €3060, het verschil is de sticker op de warmte winner.
Bij Eneco is de winst marge wel erg groot .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
fonsferket schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:05:
Offerte aangevraagd bij Eneco de de prijs van de warmte winner is nu €4276,14 en bij een ander bedrijf €3060, het verschil is de sticker op de warmte winner.
Bij Eneco is de winst marge wel erg groot .
Incl. plaatsen/installatie? Dat klinkt heel scherp geprijsd ( inkoop via een groothandel is hij al vaak rond de 3000 euro, zonder installatie, zover ik heb gezien ), gelijk doen zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Interested
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2023
@deagan1337 Hoi, mag ik vragen welke installateur dit toevallig was die hiermee gestopt is. Was het een grote of een kleine installateur?

Mvg,
deagan1337 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:31:

Doel:

Huidige situatie:
MV box
1e + 2e radiatoren

Gewenst:
Weinig geluid

***members only***

• koessien
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-02 22:46
MarkS90 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:48:
Koop zelf deze warmtepompboiler: Atag Energion Lydos Hybrid 100. Ze kosten minder dan 1000 euro en wie een beetje handig is doet het verder zelf. Tenzij je een grootgebruiker bent van warmwater want dan is een grotere WPB een beter idee.
Krijg je hier ook subsidie op?
Ik zie dat hij op deze site aardig goedkoop is:
https://www.tradeinn.com/...0c1AznEAQYCyABEgL4-_D_BwE

Ik heb daar al eens eerder wat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Interested
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2023
Oke....sinds 20 november 2023 is de inventum spaarpomp (zonder boiler) bij ons geplaatst via de woningbouwvereniging.

Er is een RH (vocht sensor) in de badkamer geplaatst

Er is ook een CO2 sensor in de woonkamer geplaatst

Huidige ketel is van 2022 AWB

Afzuiging:
in toilet BG
keuken BG
Wasmachine hok 1e verdp
Zolder (opstelplaats spaarpomp en ketel)

Samen met de renovatie zijn ook de spouwmuren nageisoleerd (30 jaar geleden was het ook al een keer gedaan). Alle kozijnen vervangen waarvan eerste verdieping enkel glas was en de BG van hele oude dubbelglas. Het dak is van buiten geisoleerd met grijze EPS dakplaten. Dikte moet ik nog even terug zoeken.

Bij het vervangen van de kozijnen zijn ook dauerluftung / raamroosters geplaatst. Deze dienen altijd open te zijn tbv goede lucht circulatie. Er is mij verteld dat ook de spaarpomp efficienter zou werken dan....

Ik ga het energieverbruik bijhouden met een energysocket van HomeWizard. Helaas mis ik net een goede gadget / tool om de geproduceerde warmte energie te meten. Deze warmte energie wil ik dan afwegen aan de gebruikte elektrische energie.

Eerste bevindingen:

De CO2 sensor in de woonkamer brandt nog al snel oranje als even de roosters dicht zijn (koude klachten).

Veel geluid, wij hebben een vaste trap naar zolder en we horen het apparaat over duidelijk als de warmtepomp functie actief is. Maar....nu staan de roosters ook wel vaker dicht. Ik moet nog even experimenteren.

Wordt vervolgd......

Iemand suggesties voor een warmtemeter tbv de cv leiding van de spaarpomp ? Het zou mooi zijn als ik deze ook via de app kan uitlezen.

#Spaarpomp
#Ventilatie warmtepomp
#inventum
#wtw

• Jan16
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Wij hebben de Inventum Spaarpomp nu 2 maanden in gebruik samen met een Intergas Xtreme in een appartement van 120 vierkante meter. Werkt prima en doet wat het moet doen. MAAR: De monteurs hebben het frame met draadeinden aan een Ytong blokkenmuur bevestigd met veel resonantie als gevolg. Daarnaast komt het geluid van de compressor hard binnen via de ventilatiekanalen. Dat was anders met de Daalderop CombinAir die we de afgelopen 13 jaar hebben gebruikt.

Nu heb ik het frame met stalen hoeken en trillingsdempers aan het plafond bevestigd. Daardoor is de resonantie weg.

De overlast door het geluid van de compressor is een lastiger probleem. De compressor heeft maar één toerental en is niet aan te passen zoals bij de CombinAir. Hier moeten we delen van de harde metalen buizen van het ventilatiesysteem vervangen door flexibele buis met dempingsmateriaal.

Het debiet van de afgezogen lucht kan niet lager dan 50 m2/uur. De co2 meter staat voortdurend tussen 450 en 650 ppm, prima waarden dus. Maar daarbij wordt ons goed geïsoleerde appartement bijna vacuüm gezogen. De ventilatiekleppen open zetten leidt regelmatig tot gierend geluid en/of koude luchtstromen.

Kortom: het werkt maar met het nodige gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap1234
  • Laatst online: 22-12-2023
@deagan1337: Jouw ervaringen met concrete informatie zijn erg waardevol. Bedankt voor het delen hier.
Wat ik me afvraag: volstaat het om de Inventum spaarpomp op een rustige ventilatiestand te laten draaien of moet je hem juist hard laten aanzuigen?
Maakt natuurlijk uit voor het geluid bij de pomp en bij de luchtafvoeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap1234 op 22-12-2023 08:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
@Jaap1234 het standaard debiet heb ik ingesteld op 140 m3, dit is een acceptabel geluidsniveau voor mij (zelfde niveau als oude MV unit). Bij douchen/koken e.d. zetten we hem wel op de hoogste stand, verder niet.

Nogsteeds erg tevreden, gas verbruik is zeer laag. Boven de 5 graden buiten kan de spaarpomp het prima zelf aan, daaronder soms wat gasverbruik maar het blijft een stuk lager als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
Jan16 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:04:
Wij hebben de Inventum Spaarpomp nu 2 maanden in gebruik samen met een Intergas Xtreme in een appartement van 120 vierkante meter. Werkt prima en doet wat het moet doen. MAAR: De monteurs hebben het frame met draadeinden aan een Ytong blokkenmuur bevestigd met veel resonantie als gevolg. Daarnaast komt het geluid van de compressor hard binnen via de ventilatiekanalen. Dat was anders met de Daalderop CombinAir die we de afgelopen 13 jaar hebben gebruikt.

Nu heb ik het frame met stalen hoeken en trillingsdempers aan het plafond bevestigd. Daardoor is de resonantie weg.

De overlast door het geluid van de compressor is een lastiger probleem. De compressor heeft maar één toerental en is niet aan te passen zoals bij de CombinAir. Hier moeten we delen van de harde metalen buizen van het ventilatiesysteem vervangen door flexibele buis met dempingsmateriaal.

Het debiet van de afgezogen lucht kan niet lager dan 50 m2/uur. De co2 meter staat voortdurend tussen 450 en 650 ppm, prima waarden dus. Maar daarbij wordt ons goed geïsoleerde appartement bijna vacuüm gezogen. De ventilatiekleppen open zetten leidt regelmatig tot gierend geluid en/of koude luchtstromen.

Kortom: het werkt maar met het nodige gedoe.
Je kunt dempers in je ventilate kanalen plaatsen, dit helpt om het geluid te verminderen als je daar last van hebt. In de originele handleiding van Inventum staat dit ook als optie in het schema, alleen de monteurs doen dit standaard niet(kost waarschijnlijk meer).

Is de afzuigkant aangesloten aan de zijkant of bovenkant? Bij mij zat dit aan de zijkant, boven aansluiten scheelt ook geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Bij mij zit er een stuk geïsoleerde flexibele buis van de lucht aanvoer van de Inventum naar de buis van de centrale afzuiging. Ik vind dit al apart maar ik denk dat ze dit om de zelfde reden hebben gedaan. Om het geluid te dempen. Misschien ook een idee mocht dit een goedkopere oplossing zijn.

Over rendement met de Inventum. Ik zal zeggen schaf eens een co2 meter aan. Heel veel mensen ventileren veelste weinig in huis.
Vervolgens laten ze Inventum ecolution installeren en klagen ze over tegenvallende resultaten terwijl er volgens wel veel beter in huis wordt geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan16
  • Laatst online: 29-02-2024
deagan1337 en Jken,
Inmiddels ook een stukje flexibele geïsoleerde buis toegepast en dat scheelt inderdaad. Nu heb ik nog inno-dempers besteld want op het toilet is nog steeds een stevige bron te horen. Overigens is de aanzuig buis aangesloten op de bovenkant van de spaarpomp.
Zoals gezegd staat de co2 meter (hama) steeds tussen de 400 en 700 bij 50m3 afgezogen lucht. Met 2 personen voldoende lijkt mij. Dan zijn alle ventilatiekleppen gesloten. Ik zet er 2 open gedurende 2 a 3 uur per dag. Helaas weet ik niet het debiet van de oude ventilatiebox maar die was waarschijnlijk lager want bij het koken hebben we die vaak op 2 of 3 gezet. Overigens blaast onze afzuigkap direct naar buiten.
Het verbruik lijkt mee te vallen, net als de winter. Overigens hebben we geen ervaring in dit appartement met alleen gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-04 09:29
Hallo allen!

Op dit moment heb ik zelf de Nest Thermostat E (deze hadden we nog) aan de Inventum Spaarpomp (deze is nieuw) hangen.

Wat er nu gebeurd is dat de Inventum 24/7/365 aan staat waardoor ons huis (met vloerverwarming) continue tussen de 20 en 21 graden is. Ook als ik de thermostaat lager zet (zeg 15 graden) blijft de Spaarpomp actief "verwarmen". De CV springt ook meteen aan op het moment dat er ook maar een halve graag warmtevraag is.

Mijn vraag is of dat met een Honeywell Lyric L6R mogelijk anders gaat zijn. Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
Is deze wel compatible met de spaarpomp? Voor zover mij is doorgegeven zijn er maar enkele thermostaten compatible. Ik zoek eigenlijk zelf nog een alternatief waar je programma's kunt instellen ipv de simpele Honeywell die nu is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

de remeha isense is compatible en heeft programma mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
Hi Snoei,

Mag ik vragen wat je kan instellen aan de spaarpomp met jouw thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

MortuusNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:36:
Hi Snoei,

Mag ik vragen wat je kan instellen aan de spaarpomp met jouw thermostaat?
ik gebruik hem alleen als "aan-uit" device voor mijn warmtepomp.
(heb een relais van huis-automatisering tussen thermostaat en warmtepomp zitten).

thermostaat staat permanent op "30" graden.
de thermostaat heeft wel mogelijkheden voor dag/week programma; voorheen voor mijn CV gebruikt; maar nu allemaal niet meer nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door snoei op 06-02-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
HalloHallo!

Even een Honeywell Lyric T6R geprobeerd op mijn systeem.... Doet hetzelfde als de Nest. Warmtepomp brand 24/7 ook als je de thermostaat op bijvoorbeeld 15 graden of "uit" zet.

Conclusie in mijn ogen is dus dat de Spaarpomp niet reageert op wat deze thermostaten zeggen...

Rest mij eigenlijk nog een vraag... Gaat de Spaarpomp zelf uit/minder hard werken bij warmere dagen, of moet ik dit bijvoorbeeld handmatig aanpassen?

Ik hoor graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:01
Wij zijn ook van plan een spaarpomp aan te schaffen. De installateur komt binnenkort op bezoek voor een offerte.
We hebben alvast een 3m lange Jaga Tempo convector geinstalleerd in de woonkamer. Ik merk nu met de cv ketel dat de toevoerleiding slechts handwarm wordt dus we zijn klaar voor een warmtepomp. Nu nog kijken of de lokatie geschikt is. We willen hem hoog op zolder hangen en er een vliering onder bouwen voor de geluidsisolatie.

@MortuusNL Het lijkt alsof je thermostaat direct de cv ketel aanstuurt. Misschien is er iets niet goed aangesloten bij de spaarpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortuusNL
@Ploink als we het anders aansluiten doen beide helemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 16:51
Ik heb de Inventum EVA als thermostaat. Je kunt de temperatuur wijzigen en de ventilatie stand wijzigen. Daarnaast kun je via de bijbehorende app een schema instellen en de 'luchtkwaliteit' inzien.

Ik begreep van Inventum dat ze op termijn hier ook zoneregeling aan wilde toevoegen met draadloze thermometers etc. Maar dit was nog in ontwikkeling.

Dit de thermostaat vanuit Inventum zelf, dus ga er vanuit dat deze altijd functioneren.

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
In de installatiehandleiding(pdf) staat op blz 36 hoe de thermostaat aangesloten dient te worden en op blz 37:
Door de gehanteerde regelstrategie is een tweetal thermostaten toe te passen op de
Spaarpomp. Dit zijn de Inventum EVA thermostaat (met App bediening) of de
Honeywell Round Modulation.

Iedere vorm van zoneregeling is niet mogelijk!
Ik ga dan maar voor de Inventum EVA, aangezien die meer mogelijkheden heeft wat betreft programmeren via een app en aanpassen van de ventilatiestand.
snoei schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:38:
de remeha isense is compatible en heeft programma mogelijkheden.
Ik kan daar geen bevestiging van vinden bij Inventum, alleen LecramR in "Opentherm warmtepomp aansturen met aan/uit". Ik vraag me dan af hoe dat precies zit met compatibiliteit. Wij hebben een Remeha Celsia 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:35
Savent of Spaarpomp?

Ik heb 1000kWh aan PV vermogen over en een mechanische afzuiging. Een ventialtiewarmtepomp lijkt een logische keuze (mono-buiten kan in deze woning niet).

Als ik niet teveel geld wil uitgeven lijken de keuzen de Inventum Spaarpomp of een Nibe Savent.

De Nibe:
+ Demo-unit kan ik voor weinig meenemen en zelf installeren
+ Past met vloeropstelling beter, geen risico op trillende muren
+ Komt in serie met de ketel (NIBE doet 35oC, ketel kan naverwarmen op 55oC)
+ En lijkt daardoor jaar-rond een beter rendement te hebben
- Wel externe pomp en nieuwe thermostaat benodigd
- En geen subsidie, geen garantie
- Werkt niet met perilex, een 0-10V RF is nodig

De Spaarpomp:
+ Heeft subsidie (mits geïnstalleerd door gecertificeerde installateur)
+ Garantie
+ Heeft geen lose pomp nodig
+ Werkt met modulerende thermostaat (ik vermoed ook met mijn HW Chronotherm Touch Mod)
+ Is compacter
+ Kan op de bestaande perilex tandenschakelaar
- Gesuggereerde aansluiting is parallel, dus WP moet hogere temperaturen leveren

Prijs van de spaarpomp -/- subsidie is ongeveer de aanschaf van de Nibe.

Gevoelsmatig lijkt de Nibe een betere keuze, ondanks extra kosten voor een pomp, aan-uit thermostaat (en een 0-10V regelaar). Dit omwille van (1) plaatsing, (2) betere samenwerking met de ketel in serie, (3) Nibe is premium merk (?)

Ik verwelkom feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon1964
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04 22:58
Ik lees een paar reacties dat een WP financieel niet haalbaar zou zijn. Hier wel. Heb al jaren een Techneco Elga. Met een SCOP van 4,2. Boven een SCOP van 2,5 is stoken met de WP altijd goedkoper. Zonnepanelen of niet. Bij -7 heeft hij nog een COP van 2,7 dus onder deze waarde zou de ketel erbij aan moeten slaan. Gebeurd dus niet in de praktijk. Gebruik alleen nog gas voor koken en warm water. Nog geen 100m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Inmiddels zitten we in ons eerste stookseizoen van de spaarpomp en ik kan niet zeggen dat ik tevreden ben. Ook omdat ik al drie serieuze software bugs heb ontdekt!

Ten eerste heeft de aannemer enorm lopen beunen. Ik zal daar maar niet over uitweiden ;(

Ten tweede viel het geluid me enorm tegen. Door ruimte besparing is de ventilator relatief klein en maakt dus veel geluid bij iets grotere flow. Maar nog erger, zoals hier al beschreven, de resonanties van de 50Hz reciproce compressor. Onze portable ontvochtiger van 250 euro heeft een stille roterende compressor van 300W. Onze koelkast heeft een compressor met frequentie regeling waardoor deze stil en altijd op optimaal zuinig vermogen draait. Waarom maakt een 2000 euro WP dan zo'n herrie? Je voelt de hele kast fors trillen ook al hangt deze aan een dikke zware betonmuur. Ik heb maar wat geknutseld:
  • Bitumen mat aan de onderkant geplakt.
  • De WP hangt zo hoog mogelijk, in de nok net onder de schoorsteen. Zodoende kon ik een isolerende vliering er onderdoor bouwen. Die is nu af en dat scheelt.
  • Aan de zijkanten heb ik twee houten platen met een 3cm laag traagschuim tegen de warmtepomp aan bevestigd met een spanband, om de trillingen te dempen. Dat scheelt ook.
En nog steeds zijn er trillingen die op diverse plekken in huis te horen zijn, afhankelijk van waar de staande golven zitten. Maar toch valt het best mee nu. Op dit moment trilt de achterkant nog het meest lijkt het, maar als ik daar bitumen wil plakken moet alles weer van de muur.

En dan BUG # 1
Alles was volgens het boekje aangesloten, behalve dan de niet officieel compatibele Remeha Celcia 20 thermostaat. In het begin heb ik gewoon de CV functie van de combiketel uitgezet en hebben we volledig op de WP verwarmd. Dit ging goed omdat we eigenlijk alleen de huiskamer tot 18C stoken. Totdat het te koud werd.
Na het inschakelen van de CV merkte ik iets vreemds als er geen warmtevraag is. De driewegklep van de Remeha Quinta 28C ging maar liefst twee keer per minuut heen en weer van WW naar CV stand en weer terug. Verder gebeurt er helemaal niks want geen warmtevraag.

Soms, als de klep al in de CV positie staat (CV pomp draait na bv) dan begint de rookgas ventilator te draaien, de CV pomp gaat weer sneller en op het moment dat hij wil gaan ontsteken, gaat alles weer uit. Twee keer per minuut. Vooral de motor van de driewegklep is een slijtage gevoelig onderdeel, dit wil je niet.

Verschillende dingen geprobeerd en toen maar eens de skoop op de Opentherm signalen gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWt94l-azgSbrEgGX0Jvb14_kZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB8e7UWuOHiAVcTUCc6QUUVh.jpg?f=fotoalbum_large

Het bovenste spoor laat een OT data frame zien van thermostaat naar WP. Het onderste is hetzelfde frame van WP naar ketel. Steeds zie ik dat de WP een frame ontvangt en dit doorstuurt naar de ketel. Het werkt een beetje zoals een netwerk switch, store/forward dus.

En dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OMECLdrAhn2iDV4Tz_NlT1BXHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoiLfSF1dUtNie5KzCCOllZx.jpg?f=fotoalbum_large

Bepaalde frames, die de WP niet leuk vind om de een of andere reden worden NIET geforward maar geblokkeerd. Ik noem het maar een firewall. Er zijn maar liefst 11 van deze frames achter elkaar die er niet door komen. Omdat OT elke seconde een frame stuurt, gebeurt er dus 11 seconden helemaal niks op de lijn naar de CV.
Uit OpenTherm Protocol Specification v2.2 (pdf)

4.3.1 Overview
...
The master must communicate at least every 1 sec (+15% tolerance).
Dus als je zomaar frames er tussenuit knipt, dan is dit niet OpenTherm compliant! Als je niks te communiceren hebt dan stuur je in OT normaal gesproken een dummy frame. Betreffende 11 frames zijn allemaal hetzelfde en heb ik gedecodeerd als "Read Data ID 27: outside temperature." Ik heb geen buitensensor dus er komt geen antwoord, het zijn dummy frames.

En dan staat er ook dit:
3.5 Special Installation Short-Circuit Feature
The boiler unit must support an important installation feature which allows the terminals at the boiler to be short-circuited to simulate a heat demand such as can be done with existing on/off boilers. The boiler unit should interpret the short-circuit as a heat demand within 15 secs of the short-circuit being applied. This must be supported by both OT/+ and OT/- boilers. It is allowable that this can implemented by a software-detection method. The software short-circuit condition is defined as a low-voltage state (Vlow) with no valid communications frame for at least 5 seconds.
Dus inderdaad, geen signaal voor 11 seconden maar alleen een logisch laag niveau is voor de ketel een commando om te gaan branden! Dan komt er ineens toch weer een signaal en gaat ie weer uit.

Volgens Inventum zijn er maar twee thermostaten compatible. Ik neem aan dat die geen OT signalen sturen die geblokkeerd worden door de spaarpomp?

Verder naar BUG # 2
Tsja als dat opentherm dan zo rammelt dacht ik, zal ik dan maar gewoon de WP in het bedieningsmenu op AAN/UIT regeling forceren? De CV ketel op maximum aanvoer temperatuur van 45 graden ingesteld vanwege de efficiency en dat leek te werken... totdat weer hetzelfde probleem optrad? :?

Dit keer was het niet twee keer per minuut, maar een keer per 10 minuten dat spontaan de driewegklep daar CV bedrijf ging en weer terug. Een stuk minder erg, maar toch...

Weer de skoop aangeslingerd en gewacht tot het fenomeen zich weer voordeed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU7YtJ3bBf0dqdf5_zTgfIePGBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IBYuv8s4TKvCCTKwNSVxDpb.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zien we bovenin weer de OT signalen van thermostaat naar WP, maar dit keer op een wat langzamere tijdbasis. En wat zien we onderin? Juist, een AAN/UIT commando, een 0V signaal (dus sluiting van de draden) voor exact 1.0 seconde lang. Dan staat de thermostaat in de nachtstand maar is de WP dus serieus van mening dat de CV ketel precies elke 10 minuten precies een hele seconde warmte moet gaan produceren :? BUG!

BUG # 3
Ok laatse redmiddel. Als ik de boel goed wil aansturen zonder gedwongen de Inventum thermostaat te moeten kopen, kan ik dan geen AAN/UIT regeling toepassen op de WP? Stel dat ik een Tuya schakelaar koop en via de Smart Life app een paar regels maak om de warmtepomp afhangelijk van tijdschema, binnen/buiten temperatuur, vochtigheid, whatever zijn werk te laten doen? Mooi toch?

Ok, alle thermostaat draadjes van de WP los gekoppeld en open laten hangen (dus high-voltage state, not a short circuit). Tien minuten later, compressor gaat spontaan staan draaien terwijl in het status display staat "Warmtevraag: NEE". BUG, dat mag alleen bij low-voltage of short circuit state.

Vandaag heb ik een goedkoop Chinees OpenTherm thermostaatje besteld. Ben benieuwd of het wat is en of de WP het pruimt. Misschien als dual-thermostaat oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
tonwes99 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:08:
Savent of Spaarpomp?

Ik heb 1000kWh aan PV vermogen over en een mechanische afzuiging. Een ventialtiewarmtepomp lijkt een logische keuze (mono-buiten kan in deze woning niet).

Als ik niet teveel geld wil uitgeven lijken de keuzen de Inventum Spaarpomp of een Nibe Savent.

De Nibe:
+ Demo-unit kan ik voor weinig meenemen en zelf installeren
+ Past met vloeropstelling beter, geen risico op trillende muren
+ Komt in serie met de ketel (NIBE doet 35oC, ketel kan naverwarmen op 55oC)
+ En lijkt daardoor jaar-rond een beter rendement te hebben
- Wel externe pomp en nieuwe thermostaat benodigd
- En geen subsidie, geen garantie
- Werkt niet met perilex, een 0-10V RF is nodig

De Spaarpomp:
+ Heeft subsidie (mits geïnstalleerd door gecertificeerde installateur)
+ Garantie
+ Heeft geen lose pomp nodig
+ Werkt met modulerende thermostaat (ik vermoed ook met mijn HW Chronotherm Touch Mod)
+ Is compacter
+ Kan op de bestaande perilex tandenschakelaar
- Gesuggereerde aansluiting is parallel, dus WP moet hogere temperaturen leveren

Prijs van de spaarpomp -/- subsidie is ongeveer de aanschaf van de Nibe.

Gevoelsmatig lijkt de Nibe een betere keuze, ondanks extra kosten voor een pomp, aan-uit thermostaat (en een 0-10V regelaar). Dit omwille van (1) plaatsing, (2) betere samenwerking met de ketel in serie, (3) Nibe is premium merk (?)

Ik verwelkom feedback!
Bij mijn nibe savant zat een relais kastje wat je met een perilex stekker op de bestaande wcd kon steken. Daar zitten wat weerstanden in om zo 3 stappen van 0 tot 10 volt te maken.
Ik heb de de savant 3 winters gebruikt en was voor mij de opstap naar fullelektrik dmv een mono blok.
De savant staat er nog steeds als ventilatie box.
En heel af en toe laat ik hem nog wel eens lopen. Het is nu meer een reserve mocht er problemen zijn met de wp.

Ik vind het een geweldig ding en alles zelf geïnstalleerd en daarmee weinig kosten.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Ploink schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:38:
Vandaag heb ik een goedkoop Chinees OpenTherm thermostaatje besteld. Ben benieuwd of het wat is en of de WP het pruimt. Misschien als dual-thermostaat oplossing.
Er is al meer over een tweede thermostaat gesproken. Kan in de huiskamer op een hogere temperatuur, of aan de ketel op een aan/uit zomer/winter bedrijf.

Oude Toon of iSense oppikken van MP. De iSense kun je met een extern contact op dag/nacht schakelen, dus eigenlijk een simpele manier op de WP swinters continue aan te zetten, en de thermostaat alleen de ketel te laten sturen.

Heb ik bij mijn spaarpomp (gebruik deze alleen voor sww), en een twee thermostaat oplossing wil ik ook bij mijn ouders toepassen. Het wordt soms moeilijk warm, ik heb het idee dat de Inventum best lang wacht voordat hij de ketel bijschakelt.

[ Voor 8% gewijzigd door tonwes99 op 10-12-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 17:50
@Ploink ik zie een hoop goed onderbouwt geklaag over de modulerende regeling. (scoope meting) vraag biedt de hard wire aan/uit gang van de inventum warmtepomp en de bertreffede cv ketel biedt dat nog een oplossing of zijn deze niet meer beschikbaar.. verder zou je dit bij inventum moeten neerleggen... ik denk niet dat ze dit heel grappig vinden... weet je zeker dat je firmware up to date is en alle parameters van de warmtepomp goed staan ingesteld ??

verdere vraag wil je dan ook de thermostaat aansluiting uitlezen met je scoop met een mudulerende honnywel round eraan ? ik ben wel nieuwschierig naar wat er daar gebeurt.. misschien verklaart dat wel het verhaal.. hij moet namelijk af en toe de thermostaat uitlezen en mogelijk dat hij dat per ongeluk doorstuurt. zou wel verveld zijn dat het uitlezen en cv funtie/driewegklep op dezelfde frequentie zitten.. maar dan moeten ze maar een betere scheiding maken tussen het primaire en secondaire cirquit.. toch. ?? voor zover ik het ooit heb gevolgd en je software kan ontwerpen en programmeren zijn de kamerthermostaat en de cv ketel verschillende uitgangen..zolas jij zegt wel een bug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@MortuusNL https://tweakers.net/i/Ml...3Abojo9Y.png?f=user_large
hierbij een lijstje van goedgekeurde thermostaten en installatie voorbeeld doe er je voordeel mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
waarom hebben we nu twee topics over de inventum .. had dit niet gewoon in het andere topic gekund ?? https://gathering.tweaker...list_messages/1570309/147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 20:05
Beste Tweakers

Na vlot doorspitten van dit en ene paar andere forums toch mijn vraag hier: zijn er tips en ervaringen om de (Inventum) Spaarpomp toch te combineren met zoneregeling (vloerverwarming) MET/EN een ketel die op basis van buitentemperatuur gestookt wordt (op dit moment nog een oude Daalderop Combinair waarvan warmtepomp afgeschakeld is (door vorige bewoner vanwege te slecht rendement, lawaai etc., ketel is inmiddels 17 jaar dus gaan we niet meer aan klussen).

Alvast dank voor de reacties,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Leuk, die Combinair, ketel en WP ineen, die was ik nog niet tegengekomen. Het lijkt er zelfs op dat hij twee temperatuurzones aankan, LT met WP, en HT met CV-ketel. Ik ken hier ook geen vervanger van.

De door Inventum beoogde opzet is de Spaarpomp met een Opentherm thermostaat aan te sturen, die vervolgens de ketel aanstuurt. Er bestaan compatibele thermostaten die een buitensensor-ingang hebben (iSense).

Mijn persoonlijke ervaringen zijn minder goed, de ketel wordt in mijn geval te laat bijgeschakeld, waardoor je een halve dag in de kou kunt zitten. Ik heb nu de Spaarpomp op een aparte thermostaat staan, en de ketel op de normale kamerthermostaat. In de praktijk staat de Spaarpomp 24/7 aan tussen oktober en maart, levert dan 2kW aan warmte.

Vanuit installatiegemak lijkt de Combinair onovertroffen, één set aan- en afvoer, één thermostaat, één condensafvoer. Aansluiten van een spaarpomp naast een gewone ketel is ook best eenvoudig. Een terugslagklep is vaak niet nodig, dus een T-stuk in aan- en afvoer voldoet.

Overstap naar een zwaardere WP is natuurlijk ook een optie, ook als je buiten geen plek hebt. Er zijn tegenwoordig binnen-ventilatiewarmtepompen die binnenlucht met buitenlucht mengen waardoor je meer vermogen kunt vrijmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
miciel schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:32:
@Ploink ik zie een hoop goed onderbouwt geklaag over de modulerende regeling. (scoope meting) vraag biedt de hard wire aan/uit gang van de inventum warmtepomp en de bertreffede cv ketel biedt dat nog een oplossing of zijn deze niet meer beschikbaar.. verder zou je dit bij inventum moeten neerleggen... ik denk niet dat ze dit heel grappig vinden... weet je zeker dat je firmware up to date is en alle parameters van de warmtepomp goed staan ingesteld ??

verdere vraag wil je dan ook de thermostaat aansluiting uitlezen met je scoop met een mudulerende honnywel round eraan ? ik ben wel nieuwschierig naar wat er daar gebeurt.. misschien verklaart dat wel het verhaal.. hij moet namelijk af en toe de thermostaat uitlezen en mogelijk dat hij dat per ongeluk doorstuurt. zou wel verveld zijn dat het uitlezen en cv funtie/driewegklep op dezelfde frequentie zitten.. maar dan moeten ze maar een betere scheiding maken tussen het primaire en secondaire cirquit.. toch. ?? voor zover ik het ooit heb gevolgd en je software kan ontwerpen en programmeren zijn de kamerthermostaat en de cv ketel verschillende uitgangen..zolas jij zegt wel een bug..
Excuus voor de late reply. Ik kom niet meer zo vaak op tweakers. Ik was ook niet op de hoogte van het andere ervaringen topic en als een modje hier wat orde in schept vindt ik dat een prima idee.

Ik had al contact opgenomen met Inventum over het probleem met de driewegklep. Men had er echter geen belangstelling voor en bleef mij tot drie keer toe verwijzen naar de installateur die hier flink heeft lopen beunen. Hierop ben ik het maar zelf gaan debuggen en heb een plek gezocht om de conclusies te delen. Netjes is het niet maar misschien dat Inventum het zo alsnog oppikt.

Ik begrijp je vragen niet helemaal, misschien was ik niet duidelijk genoeg. De driewegklep kan in stand CV of in stand WW (warmwater). Default gaat deze altijd terug naar WW om zo snel mogelijk WW te kunnen leveren wanneer iemand een kraan open draait. De klep gaat alleen naar CV stand als er warmtevraag is en de ketel moet gaan branden voor CV. Wat hier dus mis ging is dat de spaarpomp signalen stuurde die de ketel correct interpreteerde als commando om te gaan branden voor CV. Na dit heel korte signaal stopte dit proces en ging de klep weer automatisch terug naar WW stand.

Mijn order voor de Chinese opentherm thermostaat werd geannuleerd, maar inmiddels heb ik via marktplaats een zgan Remeha iSense gekocht. Ook met deze heb ik de skoop even tussen de CV en spaarpomp gehangen en vastgesteld dat hier ook enkele data frames door de spaarpomp eruit gefilterd worden, maar niet zoveel achterelkaar dat de ketel dit (terecht volgens de specs) als een AAN signaal ziet. Deze thermostaat is dus wel compatibel.

De iSense is een mooie thermostaat omdat je veel kan instellen wat betreft de CV regeling en WW boiler. Als je in de instellingen/systeem/CV de opwarmsnelheid langzamer zet, dan begint de thermostaat een lagere aanvoer temperatuur te vragen en voert dat slechts langzaam op naarmate dat nodig is. Zo maak je optimaal gebruik van de warmtepomp want de CV ketel hoeft dan niet zoveel bij te springen om een hoge aanvoer temperatuur te realiseren.

De regeling van de CV en WP gaat voor zover ik weet als volgt:
- De thermostaat stuurt een bepaalde warmtevraag naar de WP in de vorm van een gewenste aanvoer temperatuur. Vanaf een bepaalde minimale waarde gaat de WP compressor voluit draaien (deze kan niet moduleren).
- De WP stuurt vrijwel alle opentherm commando's onveranderd door naar de CV en de antwoorden van CV weer terug naar de thermostaat. Ook de warmtevraag vermoed ik. De CV zal indien nodig het water bijverwarmen tot de gewenste aanvoertemperatuur en stopt dan met branden terwijl de circulatiepomp blijft draaien. Mijn ketel geeft dit aan met bedrijfscode 6: "Aanvoertemperatuur > gewenste temperatuur +5C (=normale regelstop tijdens CV bedrijf)". Zolang de WP zelfstandig de aanvoertemperatuur hoog genoeg kan houden blijft de CV ketel dus in deze stand staan.

Een nadeel is hier dat de CV circulatie pomp vaak onnodig blijft draaien en als gevolg daarvan gaat de WP circulatiepomp ook wat harder om genoeg water door de leidingen te persen.
Indien het warm genoeg is buiten dan kan ik op de ketel een knop indrukken waarmee ik de CV functie uitschakel en de ketel alleen nog voor WW in actie komt. Graag zou ik dit automatiseren met een extern Tuya relays oid, maar daar heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden. Als ik bv de communicatie tussen WP en CV ketel onderbreek dan schiet de thermostaat in paniekstand omdat deze geen data meer terug krijgt.

Maar de communicatie kan ook heel anders. Als ik de WP zo instel dat deze met aan/uit regeling de CV aanstuurt, dan communiceert de thermostaat alleen met de WP, dus niet indirect met de CV. Je ziet dan de meetwaarden (aanvoer temperatuur, waterdruk, etc) van de WP op de thermostaat verschijnen, niet die van de CV ketel. De WP stuurt de CV dan zelfstandig aan via een PWM signaal met een periode van 10 minuten. Advies van Inventum is dan om de CV ketel zelf op een relatief lage aanvoertemperatuur in te stellen, aangezien dat hier niet door de thermostaat wordt bepaald.

Het opstarten van de ketel elke 10min met de nodige slijtage aan oa driewegklep (en vooral de slijtage gevoelige Honeywell motor op deze klep) vind ik ook niet ideaal. Maar in dit geval is het wel mogelijk om een extern relais in de verbinding tussen WP en CV te zetten om via Tuya de CV uit te schakelen. Voor ketels zonder driewegklep zou dit misschien een goede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
tonwes99 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:49:
Mijn persoonlijke ervaringen zijn minder goed, de ketel wordt in mijn geval te laat bijgeschakeld, waardoor je een halve dag in de kou kunt zitten.
Vreemd, mijn ervaring is heel anders. Misschien heb je oudere firmware op de WP? De CV hier wordt gewoon direct aangestuurd alsof die parallel staat met de WP aan de thermostaat. De opwarmsnelheid kun je op de iSense instellen. Ik heb hem zojuist om te testen even op "snelst" gezet, de ketel komt direct in actie en het wordt echt wel vlot warm hier.
NB: Ik heb geen buitensensor, de iSense regelstrategie staat op standaard "RTC (T-Ruimte)" ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5MMykshvCKRzeKmyl40ZYi033E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eHjfCgbIKVtXaQQQzvDV0J2g.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 24-01-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Ploink schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Vreemd, mijn ervaring is heel anders. Misschien heb je oudere firmware op de WP? De CV hier wordt gewoon direct aangestuurd alsof die parallel staat met de WP aan de thermostaat. De opwarmsnelheid kun je op de iSense instellen. Ik heb hem zojuist om te testen even op "snelst" gezet, de ketel komt direct in actie en het wordt echt wel vlot warm hier.
NB: Ik heb geen buitensensor, de iSense regelstrategie staat op standaard "RTC (T-Ruimte)" ingesteld.
[Afbeelding]
Kun je als gebruiker toegang krijgen tot nieuwe firmware?

Ik heb twee spaarpompen, beiden hebben een andere menu-structuur. Bij één kan ik de aanvoertemperatuur niet instellen, maar is bij status wel direct te zien of er warmtevraag is. Bij de ander kun je alleen met installateurscode zien of er warmtevraag is en kun je ook alleen met die code ontluchten.

Er zat een Honeywell Chrono aangesloten. Nu gaat deze direct naar de ketel en schakel ik de WP op continu-bedrijf met een extra iSense. Dit werkt goed. Staat bij mijn ouders, dus ik laat het nu even stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
tonwes99 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:04:
[...]
Kun je als gebruiker toegang krijgen tot nieuwe firmware?
Officieel niet want je hebt de installateurscode nodig die je online wel kan vinden. "Software Release Spaarpomp" met instructies kan je gewoon downloaden bij inventum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hph304
  • Laatst online: 10-05 17:57
tonwes99 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:49:
Ik heb nu de Spaarpomp op een aparte thermostaat staan, en de ketel op de normale kamerthermostaat. In de praktijk staat de Spaarpomp 24/7 aan tussen oktober en maart, levert dan 2kW aan warmte.
Heb je dan nog een verbinding nodig tussen de spaarpomp en de cv? Ik ben bezig met het installeren van de spaarpomp en wil ook graag met 2 thermostaten werken. In de handleiding onder im bedrijf stellen (hoofdstuk 9) staat dat de spaarpomp een testprogramma doorloop ism de cv. Dit kan toch alleen als deze verbonden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
hph304 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:57:
[...]
Heb je dan nog een verbinding nodig tussen de spaarpomp en de cv? Ik ben bezig met het installeren van de spaarpomp en wil ook graag met 2 thermostaten werken. In de handleiding onder im bedrijf stellen (hoofdstuk 9) staat dat de spaarpomp een testprogramma doorloop ism de cv. Dit kan toch alleen als deze verbonden zijn?
Hij werkt ook zonder cv. Bij mijn vader staat hij (elektrisch) volledig los (de cv-leiding natuurlijk wel gekoppeld;). Ik gebruik er één naast mijn Itho Amber warmtepomp, hij zorgt hier alleen voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hph304
  • Laatst online: 10-05 17:57
Sinds kort maakt mijn spaarpomp een fluittoon als de CV mee verwarmt. Heeft iemand hierervaring mee, waardoor dit komt?

De spaarpomp werkt samen met een Vaillant Ecotec Plus. De spaarpomp wordt door een eigen thermostaat aangestuurd zodat deze 24/7 draait.
Pagina: 1