Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-09 22:44
Tweakers, ik ben benieuwd hoe jullie dit inrichten, ik ben op zoek naar andere inzichten om financiën goed te hebben staan.

onze situatie:

Beiden een eigen bankrekening waar salaris op gestort wordt.
Van daaruit gaat van beiden een gedeelte naar gezamenlijke rekening A, en daar gaan al onze vaste lasten vanaf. Gaat automatisch en daar komen we verder ook niet aan.

Tevens gaat er van beiden een gedeelte naar gezamenlijke rekening B, daarvan betalen we boodschappen en het nodige brandstof tankwerk.

Beiden houden we dan een gedeelte over op onze eigen rekeningen. Daarvan betalen we overige aankopen(kinderkleding of dergelijke) en hetgeen je zelf wil kopen.

Ik wil van gezamenlijke rekening B eigenlijk af, om enerzijds kosten te besparen en anderzijds omdat we tanken en boodschappen tegenwoordig van twee Visa Cashback kaarten doen.
Door die Visa cashback kaarten raken we nogal het overzicht kwijt want daarmee worden bedragen verdeeld over 2 kaarten die we van elkaar niet in kunnen zien. We zien van elkaar dan niet wie wat nog heeft als de ander op is, en dan ben je altijd bezig met "kun jij dit even betalen" etc.

Het lijkt er ook op dat onze bank simpelweg niet helemaal voldoet aan onze wensen en ik wil zaken juist simpeler houden.

Hoe hebben jullie dit georganiseerd? Wellicht doe ik er goede ideeën in op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gewoon een gedeelde rekening waar alles op komt en waarvan alles wordt betaald.. waarom hebben jullie twee gedeelde rekeningen? Één is toch al prima?

Wat is het voordeel van de visa cashback kaart?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Samen één rekening waar alles op en af gaat. De boel houden we bij in een sheet (in ons geval Google). Lekker overzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
President schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:15:
Gewoon een gedeelde rekening waar alles op komt en waarvan alles wordt betaald.. waarom hebben jullie twee gedeelde rekeningen? Één is toch al prima?

Wat is het voordeel van de visa cashback kaart?
het voordeel van de "vaste lasten rekening" is dat je zeker weet dat je niet teveel uitgeeft. Daar wordt altijd het benodigde bedrag op gestort.

De zorg die ik heb als we inderdaad alles op 1 rekening doen(vaste en variabele lasten) is dat je eigenlijk nooit goed ziet wat onze "nullijn" is en wat het punt is waarop we geld aanraken wat voor vaste lasten bestemd is..

De VISA cashback kaart is eigenlijk in gebruik omdat we het wel aardig vinden om te bezien of die cashback wat voor ons is. Lijkt ons makkelijk zo'n 40 euro per maand op te leveren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
pixels66 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:17:
[...]

het voordeel van de "vaste lasten rekening" is dat je zeker weet dat je niet teveel uitgeeft. Daar wordt altijd het benodigde bedrag op gestort.

De zorg die ik heb als we inderdaad alles op 1 rekening doen(vaste en variabele lasten) is dat je eigenlijk nooit goed ziet wat onze "nullijn" is en wat het punt is waarop we geld aanraken wat voor vaste lasten bestemd is..

De VISA cashback kaart is eigenlijk in gebruik omdat we het wel aardig vinden om te bezien of die cashback wat voor ons is. Lijkt ons makkelijk zo'n 40 euro per maand op te leveren..
Gratis geld bestaat niet, linksom of rechtsom zal je toch voor die visa card betalen? Ik las op een website dat je een kaart hebt waarbij je 0,25% krijgt, voor 40 euro zou je dan dus 16.000 op maandbasis moeten uitgeven? Met 1% cashback 4.000 euro?

Maar: je wilt dus geld 'labelen' omdat jullie niet goed met je geld om kunnen gaan en jullie met potjes moeten werken om ervoor te zorgen dat je niet teveel uitgeeft?

Wij romen eind van de maand automatisch alles boven 3.500 euro af naar de spaarrekening, omdat we weten dat we het daarmee redden tot de salarissen. Mocht het nodig zijn dan boeken we in de tussentijd over van de spaarrekening (bijvoorbeeld bij een dure auto reparatie). Maar goed, wij hebben gewoon de vaste dingen waar we geld aan uitgeven en gaan niet uit eten 'omdat er nog wat geld in het potje zit'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
President schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Gratis geld bestaat niet, linksom of rechtsom zal je toch voor die visa card betalen? Ik las op een website dat je een kaart hebt waarbij je 0,25% krijgt, voor 40 euro zou je dan dus 16.000 op maandbasis moeten uitgeven? Met 1% cashback 4.000 euro?

Maar: je wilt dus geld 'labelen' omdat jullie niet goed met je geld om kunnen gaan en jullie met potjes moeten werken om ervoor te zorgen dat je niet teveel uitgeeft?

Wij romen eind van de maand automatisch alles boven 3.500 euro af naar de spaarrekening, omdat we weten dat we het daarmee redden tot de salarissen. Mocht het nodig zijn dan boeken we in de tussentijd over van de spaarrekening (bijvoorbeeld bij een dure auto reparatie). Maar goed, wij hebben gewoon de vaste dingen waar we geld aan uitgeven en gaan niet uit eten 'omdat er nog wat geld in het potje zit'...
Nee. Het gaat om 2 VISA kaarten van CDC met 2% cashback, daar houden we ons hobbymatig dan weer bezig met een stukje crypto.
Het gaat me er niet zozeer om dat we niet met geld om kunnen gaan, maar wij hebben beiden een variabel salaris ivm onregelmatig werken. Dat heeft een voordeel want je hebt wel eens wat extra.

Waar het mij om gaat, is dat de vaste lasten altijd betaald moeten kunnen worden. Wil je dan toch aan het einde van de maand eens die duurdere broek kopen of dergelijke, je altijd moet bekijken en uitrekenen of dat je vaste lasten niet raakt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Volgens mij is dit het meest eerlijke:

Gezamenlijke rekening 1
- hier alle inkomsten bij en vaste laste lasten af

Optioneel: gezamenlijke rekening 2
- alle gezamenlijke variabele lasten (zoals boodschappen, glazenwasser, gezamenlijke leuke dingen, brandstof etc) met ieder een pinpas en wordt iedere maand gevoed door gezamenlijke rekening 1.

Privérekening van jou:
Komt iedere maand bedrag X op van gezamenlijke rekening 1. Kun je mee doen wat je wilt.

Privérekening van je partner:
Komt iedere maand bedrag X of Y op van gezamenlijke rekening 1. Kan je partner mee doen wat diegene wil.

Hoi!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:18
40 euro = 2 % besparing. Uitgaven met de Visa cashback kaarten is dan omgerekend 2000 euro per maand. Een extra bankrekening kost 3 euro per maand en dat is te duur daar wil je vanaf.

Penny wise, pound foolish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Hier loopt (of nou ja, liep) een uitgebreid topic over: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
aljooge schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:40:
40 euro = 2 % besparing. Uitgaven met de Visa cashback kaarten is dan omgerekend 2000 euro per maand. Een extra bankrekening kost 3 euro per maand en dat is te duur daar wil je vanaf.

Penny wise, pound foolish.
Goed punt heb je daar. Maar afgezien van de besparing wel of niet, dan blijf ik bij het vraagstuk hoe de rekeningen het best te verdelen. Hoe houdt de gemiddelde tweaker nu overzichtelijk dat je op een punt op je rekening komt waar je die ene uitgave beter even niet kunt doen omdat er nog allerlei lasten af gaan de komende dagen. Ik mis denk ik even de visie daarop, vandaar de vraag hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De tweede rekening voor de 'variabele kosten' zoals jullie hem gebruiken, als je dat geld gewoon op rekening A zet, dan gaat alles toch gewoon goed? als je nooit gedoe hebt op rekening B, dan heb je dat ook niet op rekening A.
Anders bij het opzeggen van rekening B eenmalig op rekening A wat extra spek erop, en dan houd je het de eerste maanden even in de gaten?

Gewoon kopen wat je nodig hebt, en niet 'achterstevoren' spenderen (ik heb nog geld, wat zou ik eens kopen).

specifiek op je vraag hoe ik overzicht houd: begonnen met allebei wat spek op de gedeelde rekening te zetten, en maandelijks beiden X overmaken naar de gedeelde. Daarna gewoon kijken of X genoeg was, of dat het X+Y moet worden. Na jaren samen kunnen we op een 100-200 euro de maand nauwkeurig inschatten wat we uit gaan geven, gewoon op basis van gemiddelde voorgaande jaren.

advies: zorg gewoon dat er genoeg spek op rekening A staat, dan hoef je er niet vaak naar te kijken, scheelt je tijd, stress en micromanagen van potjes (terwijl het uiteindelijk toch dezelfde euro's zijn die je uitgeeft).

[ Voor 38% gewijzigd door dyrc op 20-05-2022 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
De rabobankieren app heeft een stukje inzicht wat mij altijd goed helpt. Kun je de uitgaven categoriseren, je vaste lasten vastleggen, en ze door de maanden heen met elkaar vergelijken. Tevens heeft die app een stukje verwachte en geplande afschrijvingen. Ik zou niet weten wat ik nog meer zou willen aan inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z99tv2XcvwlGGeSgEYsxKnw0y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzYTRMso4A4MKZBu6cvWvDmI.jpg?f=fotoalbum_large

Voorwaarde is wel dat je de meeste vaste lasten van 1 rekening af laat schrijven, anders moet je steeds switchen van rekeningen. Voor wat betreft onze ‘rekening structuur’:

Allebei 1 persoonlijke lopende en een spaarrekening en 1 gezamenlijke lopende en spaarrekening (aan deze zit ook nog een beleggingsrekening gekoppeld). En nog 1 spaarrekening per kind.

Alle inkomsten, ook de toelages ed komen maandelijks centraal binnen op de gezamenlijke lopende. Vanuit hier wordt maandelijks automatisch naar alle rekeningen een bedrag geboekt voor sparen. In dit bedrag is rekening gehouden met wat de maandelijkse lasten om en nabij worden inclusief stelpost voor boodschappen.

De gezamenlijke lopende rekening gaan alle maandelijkse lasten af, inclusief boodschappen. Komen daar onvoorziene kosten bij, dan gaat dat van de spaarrekening.

Maandelijks krijgt de persoonlijke spaarrekening er een bedrag bij dat je zelf kunt spenderen of kunt sparen voor een grotere uitgave. Daar hebben we dus ook geen discussie: wil je dat stukslaan in de kroeg? Een dure broek kopen? Of 10x lunchen met vriendinnen? Lekker doen. Maar je weet wel precies wat je hebt.

De gezamenlijke spaarrekening krijgt het grootste bedrag (en hiervan wordt een deel weer automatisch maandelijks belegd). Deze is voor uitgaven aan: huis, auto, vakanties, kleren voor de kinderen, etc.

De kinderrekeningen worden ieder kwartaal gespekt door de svb. Daar zitten we verder niet aan.

De gedachte is dat je naast partners ook individuen bent met bepaalde individuele wensen waar je financieel geen discussie over wilt hebben.

[ Voor 85% gewijzigd door MagniArtistique op 20-05-2022 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

pixels66 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Goed punt heb je daar. Maar afgezien van de besparing wel of niet, dan blijf ik bij het vraagstuk hoe de rekeningen het best te verdelen. Hoe houdt de gemiddelde tweaker nu overzichtelijk dat je op een punt op je rekening komt waar je die ene uitgave beter even niet kunt doen omdat er nog allerlei lasten af gaan de komende dagen. Ik mis denk ik even de visie daarop, vandaar de vraag hier.
Als je op het punt komt om wel of niet een uitgave te doen zodat je met vaste lasten in de problemen komt, dan zou het voor mij heel duidelijk zijn dat die uitgave dus NIET kan. Daar zou ik dan niet over twijfelen.

Spaarrente is ook heel laag momenteel, dus dan zou ik gewoon bv 1 of 2 extra maand UITgaven extra op de lopende rekening houden.
Is dat geld er niet? Dan is het ook simpel, dan kun je helemaal geen extra uitgaven doen want dan moet je eerst een fatsoenlijke buffer opbouwen.

Ook met wisselend salaris zouden wij dan onze uitgaven baseren op het minimale inkomen (dus zonder beide onregelmatigheidstoeslagen). Daar dan als eerste een fatsoenlijke portie van opzij zetten (20% minimaal als buffer/potje voor later etc, maar zelf zitten we >50%)
En pas wat daarna over blijft kijken of dat de maandelijkse lasten etc wel dekt en zo niet die gaan inperken.
Dan leef je voor ons dus boven je stand.
En daar houden we niet van.

Dus als antwoord op je vraag: onze visie is om nooit dichtbij die situatie te komen.
Want die levert alleen maar stress op.

[ Voor 4% gewijzigd door JBplap op 20-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 17:37
pixels66 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:11:
Tweakers, ik ben benieuwd hoe jullie dit inrichten, ik ben op zoek naar andere inzichten om financiën goed te hebben staan.

onze situatie:

Beiden een eigen bankrekening waar salaris op gestort wordt.
Van daaruit gaat van beiden een gedeelte naar gezamenlijke rekening A, en daar gaan al onze vaste lasten vanaf. Gaat automatisch en daar komen we verder ook niet aan.

Tevens gaat er van beiden een gedeelte naar gezamenlijke rekening B, daarvan betalen we boodschappen en het nodige brandstof tankwerk.

Beiden houden we dan een gedeelte over op onze eigen rekeningen. Daarvan betalen we overige aankopen(kinderkleding of dergelijke) en hetgeen je zelf wil kopen.

Ik wil van gezamenlijke rekening B eigenlijk af, om enerzijds kosten te besparen en anderzijds omdat we tanken en boodschappen tegenwoordig van twee Visa Cashback kaarten doen.
Door die Visa cashback kaarten raken we nogal het overzicht kwijt want daarmee worden bedragen verdeeld over 2 kaarten die we van elkaar niet in kunnen zien. We zien van elkaar dan niet wie wat nog heeft als de ander op is, en dan ben je altijd bezig met "kun jij dit even betalen" etc.

Het lijkt er ook op dat onze bank simpelweg niet helemaal voldoet aan onze wensen en ik wil zaken juist simpeler houden.

Hoe hebben jullie dit georganiseerd? Wellicht doe ik er goede ideeën in op.
Wij hadden beide 1 privé rekening voor salaris en 1 gezamenlijke rekening voor vaste lasten en boodschappen. Vaste lasten en boodschappen liep idd door elkaar heen, wat ik vervelend vond. Sinds kort heb ik mijn prive rekening en de gezamelijke overgezet naar gezamenlijk account bij Knab. Daar kan je volgens mij tot 7 betaalrekeningen en oneindig spaarrekeningen maken voor 5 euro totaal per maand.

Daar heb ik nu rekening 1 (vaste lasten) rekening 2 (boodschappen) rekening 3 (mijn prive uitgaven). En aantal spaarrekeningen voor specifieke doelen maar daar gaat je vraag niet over :-)

Mijn vriendin kan dus wel mijn "prive" rekening inzien maar ik heb nog een creditcard en een gratis Open Bank rekening voor als ik bijv. Cadeaus wil kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Mijn vriendin en ik hebben naast de prive-rekening(en) een aantal gezamelijke rekeningen bij bunq:
- Vaste lasten
- Huishouden
- Woning & Hypotheek
- Inventaris & Buffer
- Uitjes en vakantie

Voor de rekeningen Vaste lasten & Huishouden vullen we die iedere eerste van de maand aan tot een vast bedrag. Op Woning & Hypotheek en Inventaris & Buffer storten we iedere maand een vast bedrag, totdat we een drempel (zoals geadviseerd door het nibud) bereiken. De rekening uitjes en vakantie storten we iedere maand een vast bedrag en zonder doelbedrag, maar dat maken we dan wel weer op door een extra keer op vakantie te gaan - als het moet... ;)

Het voordeel van deze setup is voor ons dat je per categorie inzicht hebt in hoeveel geld er nog op staat, en/of waar het naar toe gegaan is. Daarnaast vullen we de saldi ook eens per maand in in een Google Sheet, en die rekent dan meteen uit wie hoeveel moet overmaken (naar rato van inkomen bijvoorbeeld), en kunnen we op die manier ook nog terugkijken hoe veel geld we in 't verleden hebben uitgegeven of opgebouwd.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
[...]

Die visie mis je omdat inkomsten en uitgaven (te) dicht bij elkaar liggen en er waarschijnlijk ook niet of nauwelijks een buffer is. Hoe groter het verschil is tussen vaste lasten en inkomsten hoe simpeler het wordt om een buffer op te bouwen en om die visie te krijgen (tenzij je een enorm gat in je hand hebt)
De Rabobank app doet het inderdaad vrij goed inclusief voorspellingen voor de komende periode en ik neem aan dat andere banken iets dergelijks ook wel hebben.
Zelf heb ik het grofweg in m'n hoofd zitten wat er nog aan zit te komen tot de volgende salaris ronde maar dat is makkelijk praten omdat wij ondertussen de luxe hebben dat we allebei die dure broek kunnen kopen en nog wat meer en dan ook nog over kunnen maken naar de spaarrekening.
Is het een keer een flink duurdere maand dan kan die broek ook nog van de spaarrekening betaald worden zeg maar zonder dat daar meteen de bodem in zicht is.

Dat is ons overigens ook niet komen aanwaaien, dat is iets waar we bewust naartoe hebben gewerkt in een redelijk aantal jaren. Nu plukken we daar de vruchten van.

Hier gaat alles ook op/van de grote hoop. Dat werkt voor ons het beste maar is daarmee uiteraard niet de oplossing voor iedereen. Kies vooral iets waar je je allebei goed bij voelt, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pixels66 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:28:
[...]

Nee. Het gaat om 2 VISA kaarten van CDC met 2% cashback, daar houden we ons hobbymatig dan weer bezig met een stukje crypto.
Het gaat me er niet zozeer om dat we niet met geld om kunnen gaan, maar wij hebben beiden een variabel salaris ivm onregelmatig werken. Dat heeft een voordeel want je hebt wel eens wat extra.

Waar het mij om gaat, is dat de vaste lasten altijd betaald moeten kunnen worden. Wil je dan toch aan het einde van de maand eens die duurdere broek kopen of dergelijke, je altijd moet bekijken en uitrekenen of dat je vaste lasten niet raakt..
Gewoon één gedeelde rekening en één cashback-ding voor de gezamelijke kosten (ene gebruikt cdc-kaart, andere een curve-kaart of zoiets).
Waarom twee aparte cdc-kaarten voor gezamelijke dingen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:30
Wij hebben ook gewoon 1 rekening voor het hele gezin, alles komt hier binnen, alles gaat hier vanaf.
Heb een paar spaarpotjes aangemaakt voor de dure (jaarlijkse) dingen zodat er geen verassingen zijn:
zorgverzekering (jaarlijks ivm 2% korting)
de jaarlijkse gemeente/water belasting
afschrijving auto / spaarpotje nieuwe
onderhoud huis (verf etc)
maar ook bv voor het vakantiegeld.

Rond de 21ste komt het salaris binnen, dan gaan alle maandelijkse vaste lasten eraf (hypotheek, verzekering, etc), en op de 2e worden de spaarpotjes automatisch gevuld en heb je een "nulmeting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
[...]

Sns bank heeft gewoon een budget functie die leert wat de vaste lasten zijn en je op ieder gewenst moment een nog vrij te besteden bedrag kan laten zien.

Verder over de rekening doen wij het zo; een gezamenlijke rekening waar de salarissen op binnenkomen en alle vaste lasten van worden betaald en iedere maand 2x 300 euro naar onze persoonlijke rekeningen gaat voor eventuele dure spijkerbroeken. Dan loop je als het goed is geen risico dat je vaste lastenrekening ineens leeg is...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:08

FreakNL

Well do ya punk?

Freeaqingme schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:04:
Mijn vriendin en ik hebben naast de prive-rekening(en) een aantal gezamelijke rekeningen bij bunq:
- Vaste lasten
- Huishouden
- Woning & Hypotheek
- Inventaris & Buffer
- Uitjes en vakantie

Voor de rekeningen Vaste lasten & Huishouden vullen we die iedere eerste van de maand aan tot een vast bedrag. Op Woning & Hypotheek en Inventaris & Buffer storten we iedere maand een vast bedrag, totdat we een drempel (zoals geadviseerd door het nibud) bereiken. De rekening uitjes en vakantie storten we iedere maand een vast bedrag en zonder doelbedrag, maar dat maken we dan wel weer op door een extra keer op vakantie te gaan - als het moet... ;)

Het voordeel van deze setup is voor ons dat je per categorie inzicht hebt in hoeveel geld er nog op staat, en/of waar het naar toe gegaan is. Daarnaast vullen we de saldi ook eens per maand in in een Google Sheet, en die rekent dan meteen uit wie hoeveel moet overmaken (naar rato van inkomen bijvoorbeeld), en kunnen we op die manier ook nog terugkijken hoe veel geld we in 't verleden hebben uitgegeven of opgebouwd.
Zoiets doen wij ook maar dan bij Knab.

We hebben bijvoorbeeld ook een auto-afschrijven rekening, daar gaat maandelijks X heen en dan nog jaarlijks Y. Nu is dat natuurlijk niet in beton gegoten maar we weten wel wat het “potje” is al we nu de auto inruilen. We hebben ook potjes voor vakantie, opvang, vaste jaarlijkse lasten.

Aan de andere kant; het zijn allemaal euro’s en je kan ze maar 1 keer uitgeven. Dus heel veel zin hebben die potjes ook weer niet.

Maar wat ik wel fijn vind;
Mijn salaris komt op rekening A binnen. Daarna gaan er diverse bedragen naar BCDEF en als laatste gaat er een bedrag naar G, wat mijn handgeld is. De pinpas in mijn portemonnee is dus van G. BCDEF zou je natuurlijk ook op 1 hoop kunnen gooien. Maar ik “betaal” mezelf uit en daardoor “limiteer” ik mezelf. Sparen bij binnenkomst salaris is ongeveer hetzelfde btw. Ik ken ook mensen die sparen wat er over is einde van de maand maar ik heb toch het idee dat je dan (onbewust) minder spaart.

Verder hebben we ook een aparte boodschappenrekening waar we maandelijks geld op storten en proberen dan ook binnen dat budget te blijven. Soms moet er geld bij maar dan is het in ieder geval niet ongemerkt. En soms is het krap aan en dan wordt er dus even niet die dure kaas gekocht…

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 21-05-2022 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Goed dat je meer inzicht probeert te krijgen in je financiën en het wil versimpelen. Dat is een eerste stap in een duidelijke budgettering en meer inzicht in waar het geld blijft.

Wij doen het het zelfde als @ninjazx9r98 , we hebben een lopende rekening waar de inkomsten op komen en alle uitgaven uit betaald worden. Daarnaast hebben we een spaarrekening waar de extra dingen(extra salaris, vakantiegeld, belasting(1x per jaar) KB) meteen naar toegaan als ze binnenkomen.
Die spaarrekening wordt gebruikt voor grote dingen die wil willen kopen, als het potje te groot is(in mijn ogen is dat al snel) dan wordt er extra afgelost aan het huis.

Deze manier doen we al vanaf het begin en werkt goed voor ons maar heeft natuurlijk tijd gekost om ons dat aan te leren, er zitten ook nadelen in. Ik vind twee aparte rekeningen ook iets hebben. Al geeft dat de noodzaak om 'grote' uitgaven te bespreken wat minder groot. Wij bespreken iedere uitgave vanaf 50 euro, en dan geen discussie maar meer van de whisky is in de aanbieding bij de makro ik ga wat flessen kopen of als mijn vrouw zin heeft om te winkelen dan geeft ze dat ook aan.

Verder wat kleine tips ter inspiratie:

1. Ik heb een maandkalender gemaakt in excel waar per dag staat wat er binnenkomt of uitgaat. Dus de 1e v/d maand de rente van de hypotheek, de 2e de zorgverzekering van mijn vrouw, etc etc .
Dan zie ik meteen als ik die kalender gebruik wat er nog betaald moet worden of wanneer er geld binnenkomt en of we op schema liggen.
2. Budgetteer ook zoveel mogelijk vaste lasten die niet maandelijks komen per maand(autobelasting, verzekeringen per jaar, eigen risico ZV) door deze periodiek over te boeken naar de spaarrekening.
3. Zoveel mogelijk vaste lasten komen in de week na de salarissen, ik geloof dat ik voor het thuisinternet en wat mobiele abonnementen de datum niet kon aanpassen maar het meeste is gewoon gelukt. Desnoods met een overboeking die je periodiek in de bankieren app zet.
3. Als ik iets online koop via de VISA kaart dan stort ik het meteen terug, sinds kort kan je bijboeken op je visa kaart en ik maak er graag gebruik van zodat je niet ineens een verassing krijgt bij de afrekening.

Maar het gaat erom wat voor jullie werkt, ik ken mensen die van salaris naar salaris leven en iedere dag een paar dagen pannenkoeken eten maar kan ook mensen die precies op de cent weten wat er uitgaat. Het gaat erom wat voor jullie werkt, ik heb nogal de neiging tot FOMO dus zoals hierboven als er aan het einde van de maand geen geld is voor die dure kaas maar ik heb er wel trek in dan 'leen' ik wat geld van de spaarrekening om die toch te kopen, aan de andere kant als er een goedkope maand is met weinig bijzondere uitgaven dan gaat bijna heel mijn salaris naar de spaarrekening.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
[...]

Bij prudente financiën staat inzicht altijd voorop.

Een voordeeltje uitruilen tegen inzicht kan alleen als dat inzicht er op andere wijze is (bijvoorbeeld constante uitgaven en gedrag).

In dit geval kan dat ook door bijvoorbeeld een kasboek bij te houden. Desnoods een gedeelde online spreadsheet.

Als dat werk ongewenst is dan is het beter om niet van de creditcards gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Allereerst wil ik iedereen tot zover bedanken voor het reageren en het inzicht geven in jullie situatie en oplossing. Ik vind dat erg mooi om te zien en ben dankbaar dat men welwillend te hulp staat! Meerdere wegen die naar Rome leiden..
MagniArtistique schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:38:
Allebei 1 persoonlijke lopende en een spaarrekening en 1 gezamenlijke lopende en spaarrekening (aan deze zit ook nog een beleggingsrekening gekoppeld). En nog 1 spaarrekening per kind.

Alle inkomsten, ook de toelages ed komen maandelijks centraal binnen op de gezamenlijke lopende. Vanuit hier wordt maandelijks automatisch naar alle rekeningen een bedrag geboekt voor sparen. In dit bedrag is rekening gehouden met wat de maandelijkse lasten om en nabij worden inclusief stelpost voor boodschappen.

De gezamenlijke lopende rekening gaan alle maandelijkse lasten af, inclusief boodschappen. Komen daar onvoorziene kosten bij, dan gaat dat van de spaarrekening.
Deze manier sluit voor nu het beste aan bij onze wensen. De geldverspreiding minimaliseren, alle inkomsten op 1 plek binnenkomend, van daar de vaste lasten er af, en van daaruit ook de persoonlijke rekeningen, kinderrekeningen en andere potjes vullen. Aan het einde van de maand datgene wat over is richting spaarrekening en weer opnieuw beginnen met de volgende salarissen. Het is even enkele maanden proberen maar ik verwacht dat dit voor ons gemakkelijker wordt.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:56:
[...]
Die visie mis je omdat inkomsten en uitgaven (te) dicht bij elkaar liggen en er waarschijnlijk ook niet of nauwelijks een buffer is. Hoe groter het verschil is tussen vaste lasten en inkomsten hoe simpeler het wordt om een buffer op te bouwen en om die visie te krijgen (tenzij je een enorm gat in je hand hebt)[..]
Ik denk dat je hier inderdaad een goed punt aansnijdt en dat gat in de hand hebben we dan niet gelukkig.
Dat is ons overigens ook niet komen aanwaaien, dat is iets waar we bewust naartoe hebben gewerkt in een redelijk aantal jaren. Nu plukken we daar de vruchten van.
Dit is ook waar we naartoe willen werken. Door allerlei persoonlijke omstandigheden zijn we allebei eigenlijk "terug naar start en je ontvangt geen 200 gulden" gegaan toen we elkaar leerden kennen en van daaruit bouwen we eigenlijk nu alles stukje bij beetje weer op. En dat doen we samen, op een manier waar we ons allebei het beste bij voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
pixels66 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:03:
Aan het einde van de maand datgene wat over is richting spaarrekening en weer opnieuw beginnen
Ik zou 't voor de gein eens omdraaien. Aan 't _begin_ van de maand (als je dan net je salaris gehad hebt) alles naar de spaarrekening overmaken. En vervolgens zorgen dat je op je betaalrekening precies dat hebt staan wat je die maand wilt uitgeven.

Hoe ik me voorstel dat de huidgie situatie is:
- Je begint de maand met 2500 euro, wilt daarvan maximaal 2k uitgeven.
- Aan het einde van de maand heb je nog 100 euro over, die zet je op je spaarrekening
- Er komt weer 2500 euro binnen.

Terwijl als je 't omdraait, dan krijg je:
- Er staat nog 100 euro op de rekening, je wilt komende maand max 2k uitgeven.
- Je krijgt 2500 euro binnen (saldo = 2600).
- Je maakt 600 euro over naar je spaarrekening.
- Je hebt die maand exact 2k om uit te geven.

Op die manier 'verleid' je je zelf om wel naar je budget te kijken, ipv dat je denkt 'oh maar we hebben nog 500 euro over die we kunnen benutten als 't moet'.

Uiteindelijk heb je die 500 euro alsnog wel als buffer, die staat immers op je spaarrekening. Maar psychologisch is het een hogere drempel om geld van je spaarrekening over te maken naar je betaalrekening, dan dat je gewoon wat minder overmaakt naar je spaarrekening.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maar dan heb je wel van die situaties dat je in de winkel staat en dat er "onvoldoende saldo" op het scherm komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
mitsumark schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:21:
Maar dan heb je wel van die situaties dat je in de winkel staat en dat er "onvoldoende saldo" op het scherm komt te staan.
Yup. Dat klopt. Maar dat leer je voorkomen. Je wordt alerter op je financiële situatie en dat is natuurlijk wat je wilt.

Door het om te draaien ‘voel’ je het ook telkens als je iets van je spaarrekening opsnoept. Dat doet een beetje pijn. En daar leer je van 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:33

PB-powell

Mr. Laziness

(jarig!)
Wij hebben twee gezamenlijke rekeningen, 1 voor de vaste lasten en de inkomsten en 1 voor de variabele kosten.
We hebben geen privé rekeningen meer en overleggen met elkaar als we iets willen kopen.
Wat voor relatie heb je eigenlijk @pixels66? Vriend(in) of getrouwd? Dat kan ook uitmaken voor je beslissing. Wij zijn getrouwd dus alles wat er binnenkomt is toch al van ons beide

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij werken met 1 rekening, en bij op de spaarrekening zit alles in 'potjes'*. Daarnaast heb ik een sheet waarin alle vaste maandelijkse en jaarlijkse kosten staan.

Voorbeelden van potjes zijn "boodschappen", "jaarlijkse uitgaven", "ziektekosten", "Onvoorziene uitgaven" en ook 2 potjes voor onze prive uitgaven.

elke maand krijgen die potjes elk een bepaald bedrag, en als er een uitgave is dan haal ik het uit dat potje en gaat het terug naar de betaalrekening.

Sinds we het op deze manier doen houden we ook veel meer geld over trouwens. Boodschappen doen we maar 1 keer per week online. (goedkope en dure weken houden elkaar in evenwicht, en soms besluit je even een week iets zuiniger te zijn, of juist eens wat luxer omdat dat potje dat vraagt/toelaat.)

*dat is een functie die ASN bank heeft.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
PB-powell schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:36:
Wij hebben twee gezamenlijke rekeningen, 1 voor de vaste lasten en de inkomsten en 1 voor de variabele kosten.
We hebben geen privé rekeningen meer en overleggen met elkaar als we iets willen kopen.
Wat voor relatie heb je eigenlijk @pixels66? Vriend(in) of getrouwd? Dat kan ook uitmaken voor je beslissing. Wij zijn getrouwd dus alles wat er binnenkomt is toch al van ons beide
Getrouwd, en bij elkaar 3 kinderen. Bij ons is alles ook echt van ons samen dus dat maakt het dan weer gemakkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Tip van een kenner!

Gooi alles op één hoop en begin met YNAB (You Need A Budget). Maak in YNAB virtuele potjes aan, sync deze automagisch met je bank zodat je niet handmatig alles hoeft in te laden en presto!
Je ziet in een keer al je vaste lasten, je kunt iedere maand opsparen per potje naar je doel. I love it !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:36:
Tip van een kenner!

Gooi alles op één hoop en begin met YNAB (You Need A Budget). Maak in YNAB virtuele potjes aan, sync deze automagisch met je bank zodat je niet handmatig alles hoeft in te laden en presto!
Je ziet in een keer al je vaste lasten, je kunt iedere maand opsparen per potje naar je doel. I love it !
Ik zal er eens naar kijken, is dit veilig te integreren met je bank account of app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pixels66 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Ik zal er eens naar kijken, is dit veilig te integreren met je bank account of app?
Yep want je geeft een read only permissie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

mitsumark schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:21:
Die kans is nihil omdat je tegenwoordig met de apps iedere seconde kan zien hoeveel saldo je hebt. Het helpt wel als beide partners dan natuurlijk zich hiervan bewust zijn en niet apart proberen de lopende rekening op te souperen

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Honesty schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Die kans is nihil omdat je tegenwoordig met de apps iedere seconde kan zien hoeveel saldo je hebt. Het helpt wel als beide partners dan natuurlijk zich hiervan bewust zijn en niet apart proberen de lopende rekening op te souperen
Maar je gaat toch niet elke keer (voor je boodschappen) van tevoren kijken of er genoeg op staat?
De kans is niet nihil, want het overkomt ons en anderen regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

mitsumark schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Maar je gaat toch niet elke keer (voor je boodschappen) van tevoren kijken of er genoeg op staat?
De kans is niet nihil, want het overkomt ons en anderen regelmatig.
mag toch wel hopen dat je een idee hebt hoeveel geld er nog op de rekening staat(hoeft niet op de cent natuurlijk) maar wel dat je geen boodschappen hoeft terug te geven of bij de kassa moet besluiten om toch een tientje extra over te maken van de spaarrekening.
Dat controleren doe je alleen de laatste week voordat het loon komt omdat er dan misschien wel/niet een tekort is.

moet wel eerlijk toegeven zoals afgelopen week(we hadden meivakantie dus veel extra uitgaves) dat ik dan wel geld overboek van de spaarrekening naar de lopende rekening en een week later als er een salaris wordt gestort dan dat bedrag weer terug boek (ongebruikt dit keer onverwachts dus) naar de spaarrekening. Met 0,2% is dat makkelijk gedaan, rood staan(wat we niet kunnen kost het 20 keer zoveel)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
Kijk eens naar de Grip app van ABN (werkt ook met andere banken). Inkomsten/uitgaven op gekoppelde rekeningen worden automatisch gecategoriseerd en je krijgt inzicht in je vaste lasten, dit is je ondergrens die je maandelijks op je rekening wilt hebben staan. Zet dit eens in een Excel, aangevuld met periodieke uitgaven en je weet wat je per maand uitgeeft, en houdt dit als bovengrens aan.
Verder kun je wekelijkse/maandelijkse budgetten instellen, die ook automatisch worden bijgehouden.

Wat bij ABN ook handig werkt zijn slimme betaalregels op je betaalrekening: bij een bedrag onder de bovengenoemde ondergrens wordt er een bedrag van de spaarrekening aangevuld. Dan weet je dat er die maand teveel is uitgegeven maar kom je niet in de problemen met afschrijving van vaste lasten.
Slim sparen is een andere betaalregel: komt er meer binnen dan je bovengrens wordt er automatische een bedrag naar je spaarrekening overgeboekt.

Daarnaast werkt meteen bij binnenkomst een vast bedrag als periodieke overboeking instellen om te sparen goed om je spaarpotje/buffer altijd aan te vullen.

Verder kun je eens kijken of je in de Excel het 50/30/20-principe kunt aanhouden, eventueel met verschillende rekeningen of potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Honesty schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:46:
[...]

mag toch wel hopen dat je een idee hebt hoeveel geld er nog op de rekening staat(hoeft niet op de cent natuurlijk) maar wel dat je geen boodschappen hoeft terug te geven of bij de kassa moet besluiten om toch een tientje extra over te maken van de spaarrekening.
Dat controleren doe je alleen de laatste week voordat het loon komt omdat er dan misschien wel/niet een tekort is.
Wekelijks is overdreven maar moet zeggen dat ik toch met enige regelmaat mensen bij de kassa geld zie overmaken van de ene naar de andere rekening omdat het saldo niet toereikend is of moeten wisselen naar een andere pas.
Pagina: 1