Full-feature gaming met Linux (surround, multi-display etc)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben al jaren geinteresseerd in gaming op Linux, en er lijkt nu eindelijk een fatsoenlijke doorbraak te zijn voor gaming met Linux nu dat de Steam Deck een groot succes lijkt te zijn. Wat vroeger een flink gehannes kon zijn met verschillende (meestal WINE gebaseerde) translation layers, is Proton erg volwassen aan het worden en doordat Steam/Valve hierachter zit en een hoop ontwikkeling doet, profiteert de gamer hiervan mee.

Het mooie is natuurlijk dat je als Linux gebruiker ook met een 'gewoon' systeem (dus zonder Deck) kunt meeprofiteren. Maar gaming is meer dan alleen de game zelf gaande krijgen. Even los van performance (en -discussies), wat te denken van correcte multi-display ondersteuning, GPU drivers en surround sound? Een google zoektocht leert me dat de informatie hieromtrent nog erg magertjes is en zich beperkt tot individuele experimenten hier en daar.

- Ja, je kunt multi-channel geluid gaande krijgen op je desktop, maar een universele manier om deze te 'exposen' aan de proton/wine/whatever layers is er volgens mij nog niet

- Je kunt met een beetje kennis/werk de meeste 'devices' (externe HID's) wel gaande krijgen onder diverse linux systemen, maar wederom, hoe zorg je voor een uniforme ervaring met games?

Over een jaar is mijn eigen PC echt wel op zijn einde (zo niet eerder) en alhoewel ik weinig tot geen klagen heb over de performance en het gebruik van Windows 10 (volgens mij een van de meest probleemvrije windows versie die ik ooit heb gebruikt) ben ik toch benieuwd wanneer de overstap echt gelijkwaardig zal zijn.

Verleden jaar heb ik nogmaals gekeken naar een Linux variant op mijn huidige Core i7 gebaseerde desktop en het liep vrij snel stuk nadat ik erachter kwam dat Creative zich weer eens van zijn vervelende kant liet zien toen mijn XFI kaart weinig tot geen functionaliteit vertoonde onder diverse distri's. Uiteraard kan ik in een volgend systeem dat merk mijden (veel moederborden hebben tegenwoordig prima onboard ondersteuning) maar het mooie zou zijn als ik bij het samenstellen niet meer hoef te 'nitpicken' en dagenlang spuren of mijn componenten wel gaan wérken. Uiteraard bedoel ik dan geen exoten, gewoon doodnormale 'game' merken (logitech, razer, soundblaster, high-fps/hz monitoren) en diens applicaties voor het ondersteunen van RGB, DPI, sync en andere instellingen.

M.a.w. waar staan we nu en wat is jullie ervaring hiermee in 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:42
Qua Creative geluidskaart zie ik wel zat mensen via Google die het werkend hebben. Maar mijn ervaring is minimaal met Linux.

Volgens mij zijn ze bezig met Steam OS 3.0 om die beschikbaar te maken. Wellicht is dat een optie uiteindelijk?

[ Voor 31% gewijzigd door Arunia op 20-05-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-04 20:11
Hoe je het ook went of keert, surround sound is een exotische toepassing. Dat werkt alleen goed omdat in dit geval Creative vele manuren aan ontwikkeling in de software en drivers heeft zitten. Zolang Windows nog het dominante OS is onder PC-gamers zullen fabrikanten hun software en drivers daarvoor schrijven.

Windows is niets zonder dit soort support. Een goed voorbeeld hiervan is als je Windows gaat installeren op een Linux device als de Steam Deck. Het werkt wel zo ongeveer, er zijn wel drivers, maar er zitten allerlei oneffenheden in die normaal door de hardware fabrikant gladgestreken worden in de software/drivers.

Dat gezegd hebbende:
  • De Linux audio stack is bijna klaar met de transitie naar PipeWire. Dat gaat de complete clusterfuck van ALSA, PulseAudio en JACK vervangen.
  • Linux zit nog altijd in de transitie van X11 naar Wayland.
    Toen Microsoft het hele display protocol omgooide van XP naar Vista zeiden ze simpelweg tegen fabrikanten, zo is hoe we het gaan doen en jullie hebben jullie software maar aan te passen. Als de Linux community diezelfde leverage had was X11 allang begraven.
Linux heeft bij gebrek aan vendor support toch vaak dat extra stapje nodig. En ik kan persoonlijk best genieten van de uitdaging daarin. Als je gewoon iets wilt hebben wat werkt, en haalt Windows vandaag de dag nog steeds niet het bloed onder je nagels vandaan, is Linux misschien niet het OS voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swifty_DK
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 02:55
HTT-Thalan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:59:
Ik ben al jaren geinteresseerd in gaming op Linux, en er lijkt nu eindelijk een fatsoenlijke doorbraak te zijn voor gaming met Linux nu dat de Steam Deck een groot succes lijkt te zijn. Wat vroeger een flink gehannes kon zijn met verschillende (meestal WINE gebaseerde) translation layers, is Proton erg volwassen aan het worden en doordat Steam/Valve hierachter zit en een hoop ontwikkeling doet, profiteert de gamer hiervan mee.

Het mooie is natuurlijk dat je als Linux gebruiker ook met een 'gewoon' systeem (dus zonder Deck) kunt meeprofiteren. Maar gaming is meer dan alleen de game zelf gaande krijgen. Even los van performance (en -discussies), wat te denken van correcte multi-display ondersteuning, GPU drivers en surround sound? Een google zoektocht leert me dat de informatie hieromtrent nog erg magertjes is en zich beperkt tot individuele experimenten hier en daar.

- Ja, je kunt multi-channel geluid gaande krijgen op je desktop, maar een universele manier om deze te 'exposen' aan de proton/wine/whatever layers is er volgens mij nog niet

- Je kunt met een beetje kennis/werk de meeste 'devices' (externe HID's) wel gaande krijgen onder diverse linux systemen, maar wederom, hoe zorg je voor een uniforme ervaring met games?

Over een jaar is mijn eigen PC echt wel op zijn einde (zo niet eerder) en alhoewel ik weinig tot geen klagen heb over de performance en het gebruik van Windows 10 (volgens mij een van de meest probleemvrije windows versie die ik ooit heb gebruikt) ben ik toch benieuwd wanneer de overstap echt gelijkwaardig zal zijn.

Verleden jaar heb ik nogmaals gekeken naar een Linux variant op mijn huidige Core i7 gebaseerde desktop en het liep vrij snel stuk nadat ik erachter kwam dat Creative zich weer eens van zijn vervelende kant liet zien toen mijn XFI kaart weinig tot geen functionaliteit vertoonde onder diverse distri's. Uiteraard kan ik in een volgend systeem dat merk mijden (veel moederborden hebben tegenwoordig prima onboard ondersteuning) maar het mooie zou zijn als ik bij het samenstellen niet meer hoef te 'nitpicken' en dagenlang spuren of mijn componenten wel gaan wérken. Uiteraard bedoel ik dan geen exoten, gewoon doodnormale 'game' merken (logitech, razer, soundblaster, high-fps/hz monitoren) en diens applicaties voor het ondersteunen van RGB, DPI, sync en andere instellingen.

M.a.w. waar staan we nu en wat is jullie ervaring hiermee in 2022?
ik heb de stap gemaakt ik ben al 6 weken op kubuntu! Ik was nog op windows 7(ja ik weet, is al 2 jaar eol) maar win8+ komt er absoluut niet binnen hier. dus de stap moest uiteindelijk gemaakt worden, kon het niet doen tijdens de plandemic omdat ik me pc toen vaker nodig had. ik heb 3 weken heen en weer dual boot gedaan. en toen me windows 7 partition een image van gemaakt. in de kast gedaan, en de windows 7 ssd is nu voor mijn steam library! ik ga niet meer terug. ik kan terug want heb altijd de image van al mijn systemen

mijn ervaring hier en daar wat problemen. 1 is pas vandaag opgelost er waren meerdere firefoxes geinstaleerd en kon er maar niet van af. of allemaal gingen eraf. of er zijn meerdere

qua gaming ik heb een steam library van 72 games! meeste heb ik geïnstalleerd op 8 games na. dus 64 games geïnstalleerd. allemaal getest. alles speelt probleemloos af op 1 game na. GRID de resolutie komt tot nu toe niet hoger dan 1280 bij 960. alle proton versies geprobeerd. dus maar opegegen

niet alles in steam werkte out of the box. soms was het even een andere proton versie proberen. ik jheb wat AAA games. de laatste 3 mortal kombats. injustice 1 en 2, Dirt Rally, qua call of duty heb ik aalleen wow MW1 2 en 3! alles werkt voor mij

ik heb verder een epic account met 165 games meeste daar zijn van de free small indie games! heb niet alles geinstaleerd. maarre meeste werkt wel. 2 heb ik (nog) niet aan de praat gekregen GTA V(vanwege kut rockstar launcher drm)! en redout enhanced edition. de rest werkt alles perfect. ook de tripple A Games. NBA 2k bv, saints row remastered!

Ik zou zeggen doe de stap maar. je moet wel wat tweaken om sommige games aan de praat krijgen. en voor de rest mis ik windows 7 niet. want de window manager is beter met meer opties. en ziet er dus moderner uit voor mij. na 13 jaar een nieuwe OS voor mij. ik hou nl niet veel van verandering. ja een snellere cpu mag. een nieuwere videocard. maar me os environment moet hetzelfde zijn! me icons op me desktop moet altijd op zelfde plek zijn etc.
eindelijk virtual desktop! heb er 3 desktops. de NORMAL 1, The GAME one and the NSFW one :P

wat ik mis! AIDA64(er zijn alternatieven maarre niets zo geweldig als Aida64)

ik had nog een oude wireless logitech rumblepad. hij werkte nog normaal. maar er was drift in the thumbs. dus vervangen met ps4 en ps5 controller voor wanneer er iemand op bezoek is en een potje mortal kombat gespeeld moet worden. werkt gewoon!

Proton is beter dan wine in my book

ik heb 3 monitors en 1 tv op mijn pc!

alles heb ik aan de praat gekregen

sorry mijn nederlands is niet zo goed. is nl niet echt mijn moedertaal