Onenigheid met buren over boom

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 19:05
Geen idee of ik nu op het juiste forum zit, maar probeer hier toch maar.

Ik heb een achterbuurman die al enige tijd klaagt over onze boom. Hij heeft teveel last van bladeren in zijn tuin. Ik heb vorig jaar met een bevriende tuinman wat takken weggehaald, maar dat bleek niet genoeg. Vorige maand heb ik nogmaals met deze tuinman takken weggehaald, deze keer nog rigoureuzer, meer dan de tuinman zelf zou doen, maar ik wilde zeker weten dat het nu voldoende was om de buurman tevreden te stellen.

Echter komt hij gisteren nog steeds met de klacht dat hij nog steeds last heeft van bladeren in zijn tuin (vind je het gek met die storm gisteren). Nog even los van het feit dat hij aangeeft dat hij PTSD heeft en soms hoopt mij niet tegen te komen op bepaalde momenten (we hebben het over bladeren!), heb ik sowieso geen zin in burenruzies, maar weet even niet goed hoe het op te lossen. Hij is gisteravond voor anderhalve week op vakantie gegaan, dus ik heb nog ff tijd om een oplossing te bedenken.

De meest logische oplossing is nog verder terugsnoeien. Ik heb even geen foto bij de hand (zit op mijn werk), maar ik heb niet het idee dat de boom verder terug gesnoeid KAN worden, misschien dat de top lager kan worden, maar de zijkant is mijn inziens zover teruggesnoeid als kan. Maar sowieso gaat dit er natuurlijk ook niet voor zorgen dat er geen bladeren in zijn tuin gaan komen.

Ik zat er aan te denken om een andere hovenier te vragen om puur alleen te kijken naar de boom om aan te geven of verder terugsnoeien nog een oplossing voor het probleem van de buurman kan zijn. Maar weet ook niet of de mening van die hovenier dan de buurman tevreden zou kunnen stellen.

Een andere oplossing is de boom weghalen, wat ik liever niet doe, nog los van de kosten die dat ook nog met zich meebrengt. Ik heb ook niet het gevoel gekregen dat de buurman daar in zou willen delen.

Iemand nog ideeën voor een plan van aanpak?

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59

Roozzz

Plus ultra

Klinkt alsof je kan blijven snoeien totdat er geen boom meer staat, voordat hij tevreden is. Dus als je al vrij rigoureus aan de slag bent geweest, geef hem dat aan en laat hem lekker in zijn sop gaar koken.

Het is een boom. Daar valt af en toe blad vanaf. Gokje, die boom was er eerder dan de buurman? :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bladeren horen er normaliter bij, dus tenzij de buurman dagelijks een rolcontainer vol bladeren moet weghalen kun je er naast snoeien niet zo veel aan doen. Je zou eventueel kunnen aanbieden om eens mee te helpen vegen, met het risico dat 'ie verwacht dat je dat met grote regelmaat komt doen.

Zoals wel vaker, zijn de bladeren het probleem waarschijnlijk niet, maar is er andere problematiek waarvoor de bladeren en de ervaren overlast als uiting zijn gekozen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:43
Gewoon lekker laten gaan?

Hier lag gisteren het halve gemeente plantsoen in de tuin. Ja het stormt, dan kun je dat toch verwachten? Dan ga ik toch niet klagen bij de gemeente? Hij kan toch gewoon een keer vegen of harken.

Ik ben bang dat boom weghalen de enige oplossing is. Maar nog niet misschien dat ik dat zou doen. Blaadjes horen bij bomen en als je al netjes hebt gesnoeid dan zou het voor mij klaar zijn. Nog last van de blaadjes, jammer dan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-05 12:12
Hier zijn afleveringen van de Rijdende Rechte over geweest :+. Volgens mij is daar de stelling dat de takken niet over de schutting mogen hangen. Als dat wel het geval is mag de buurman deze na kennisgeving zelf snoeien tot aan de erfgrens.

Vallend blad kan je volgens mij nooit een punt over maken. We willen een beetje natuur in onze tuinen, daar horen bladeren bij. De boom moet wel in verhouding blijven t.o.v. het tuinopp. Dus geen enorme eik in een stadstuin van 10x10.

MAAR de vraag is of jij hiermee geholpen want het klinkt alsof de buurman gewoon panisch wordt van bladeren in zijn tuin en daar nu extra op aan het letten is. Dus het is maar de vraag wanneer hij "tevreden" is... Wellicht maar eens vragen wat volgens hem dan een acceptabele situatie is.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Gek eigenlijk, dat blad van die bomen.

Nog veel gekker: buren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zou aangifte van bedreiging doen en /care met die boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:24
Bied hem anders eens een knuffelsessie aan met die boom, wellicht gaat die er nog van houden! :+

OT: iets met leven en laten leven, je hebt geprobeerd het probleem op te lossen, meneer accepteerde het niet, zijn probleem! :)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-05 16:15
Staat de boom erg dicht op de erfgrens of volgens de regels?
Hangen er takken boven de buurman z'n grond?

Als je zelf de boom ook wel weg wil hebben, aanbieden aan de buurman en dat de buurman volledig betaald hiervoor.

Anders lekker laten staan als het natuurlijk wel volgens de regels ver genoeg uit de erfgrens staat en er geen takken bij de buurman hangen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:22
Twee vragen:
  • Hoe oud is de boom?
  • Hoever staat de boom bij de erfgrens vandaan?

[ Voor 8% gewijzigd door DVX73 op 20-05-2022 10:57 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:14
Geef die man een bladblazer cadeau op z'n verjaardag. Vervelende buren kunnen daar heel blij van worden, en zo kan hij jou ook irriteren waarmee het elkaar opheft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 11:44

Koppensneller

winterrrrrr

Ypuh schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:56:
Geef die man een bladblazer cadeau op z'n verjaardag. Vervelende buren kunnen daar heel blij van worden, en zo kan hij jou ook irriteren waarmee het elkaar opheft.
Wel een elektrische dan, die zitten het uitslapen op zondag niet zo in de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
Volgens de wet moet een boom 2 meter uit de erfgrens staan, als dit niet het geval is zal je hem moeten verwijderen, tenzij deze er al langer dan 20 jaar staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Staat de boom op minder dan 2 meter van erfgrens? Zo ja, dan vind ik dat hij wel enig recht van spreken heeft.
Heb je in een normaal gesprek kunnen horen wat zijn wens is? Wil hij de hele boom weg of vindt hij extra terugsnoeien ook prima? Sommige mensen willen gewoon wat te zeggen hebben, en als je dan een paar keer ja knikt zijn ze weer tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:37

Marc H

- - Is wakker - -

Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
Nog even los van het feit dat hij aangeeft dat hij PTSD heeft en soms hoopt mij niet tegen te komen op bepaalde momenten (we hebben het over bladeren!),

Heeft hij begeleiding voor die PTSD (Post traumatic Stress Disorder) ? Zo ja, dan zou je daar eens mee contact op moeten nemen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DVX73
Dit artikel beschrijft goed hoe het wettelijk geregeld is in Nederland qua bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Yucon

*broem*

Marc H schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Heeft hij begeleiding voor die PTSD (Post traumatic Stress Disorder) ? Zo ja, dan zou je daar eens mee contact op moeten nemen.
Ik zou het ook meer in die richting zoeken. Die boom lijkt vooral een stok :+ om mee te slaan.

ondanks de woordgrap meen ik het serieus. Mensen die hinten dat ze je wat aandoen als ze je alleen tegenkomen zijn niet cool, en al helemaal niet als ze zo te zien niet helemaal toerekeningsvatbaar zijn

[ Voor 23% gewijzigd door Yucon op 20-05-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Een hogere schutting?

Wat een huil nek ;w Leuk voor hem met zijn PTSD maar lijkt mij ook geen excuus om over een paar blaadjes te gaan miepen. Welkom in Nederland waar we dicht op elkaar wonen.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:15
Meest simpele oplossing als je geen buren ruzie wil is door zelf de bladeren bij hem op te ruimen want het blijft jouw boom.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cheesy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:59:
Staat de boom op minder dan 2 meter van erfgrens? Zo ja, dan vind ik dat hij wel enig recht van spreken heeft.
Heb je in een normaal gesprek kunnen horen wat zijn wens is? Wil hij de hele boom weg of vindt hij extra terugsnoeien ook prima? Sommige mensen willen gewoon wat te zeggen hebben, en als je dan een paar keer ja knikt zijn ze weer tevreden.
Ik neem aan dat je meer bedoelt ipv minder? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:31:
[...]
Ik neem aan dat je meer bedoelt ipv minder? ;)
Nee hoor, misschien lees jij "wel enig" als "weinig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Douweegbertje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:52:
Ik zou aangifte van bedreiging doen en /care met die boom.
Doet de politie niets of nauwelijks iets mee tenzij de dreiging groot en op korte termijn is.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cheesy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:33:
Nee hoor, misschien lees jij "wel enig" als "weinig"?
Och, ik zie het nu pas. :$ Mea culpa. Ik las in eerste instantie inderdaad weinig. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-05 22:02
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:31:
Meest simpele oplossing als je geen buren ruzie wil is door zelf de bladeren bij hem op te ruimen want het blijft jouw boom.
Het moet niet gekker worden, Ik zal vanavond een brief naar de gemeente sturen of die HUN bladeren uit mijn tuin komen opruimen want het zijn overigens gemeente bomen rond mijn erf.... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-05 21:46

Rmg

CH4OS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:34:
[...]
Doet de politie niets of nauwelijks iets mee tenzij de dreiging groot en op korte termijn is.
Zou t alleen al doen voor dossieropbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 20:06
Tuurlijk je kan altijd kijken naar wet- en regelgeving. Echter vind ik woongenot altijd een stuk belangrijker dan het principe dat 'ik' in mijn recht sta om een boom te hebben.

Het feit is dat je buurman last heeft van je boom. Je intentie om de boom te snoeien is goed. Hopelijk weet je buurman ook dat jij de boom extra snoeit voor hem. Als hij er alsnog last van heeft is het gewoon vervelend voor beide partijen. Jij zit met een geïrriteerde buurman en de buurman irriteert zich aan de boom.

De beste oplossing is dan om de boom te laten verwijderen, hoe vervelend ook. Wat nog vervelender is dat de relatie tussen jullie alleen maar zal verslechteren wat resulteert in minder woongenot.

Ik snap ook jouw argument voor de kosten, eigenlijk is het jouw tuin met jouw probleem 'officeel gezien'. Je zou bij de buurman kunnen aangeven dat jij de boom voor hem wilt weghalen, maar dat je eventueel elkaar kunt helpen met de kosten. Wilt hij niet meebetalen zal ik de boom alsnog weghalen. Liever de buurman als vriend dan vijand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rmg schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:37:
Zou t alleen al doen voor dossieropbouw
Dan doe je dus aangifte van een burenruzie, niet van bedreiging, wat @Douweegbertje aangaf. ;)
Is dus wel een flink verschil in context en (mogelijke) acties en/of eventuele straf uiteindelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2022 11:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:17
Geval, je geeft ze 1 vinger. En dan is de drempel om te nogmaals te klagen daarna 10x lager. Daarbij gebruikt hij zijn ptsd om jou in beweging te brengen.

[ Voor 78% gewijzigd door pennywiser op 20-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aasas
Helemaal eens, er moet ook wel een gezonde grens aan zitten. Maar als je buurman zo gefixeerd is op de boom. Kun je niet anders. Je zult toch met elkaar moeten leven. Stel je haalt de boom weg en de buurman begint over iets anders. Tja dan zal ik anders naar de situatie kijken. Maar als dit het eerste 'probleem' is. Zal ik niet moeilijk doen.

Stel je haalt de boom niet weg, en de buurman blijft door zeuren, kan het van kwaad tot erger worden. *Zie de rijdende rechter en Frank Visser. Je mag op je principes staan, echter kent dat helaas alleen maar verliezers. Helaas kiezen wij onze buren niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan het er ook nog mee te maken hoe lang deze boom er al staat en hoe lang de buurman er woont? Ik bedoel, stel er staat een boom van 100 jaar oud en buurman woont er net een jaar dan had ie dit van te voren kunnen weten.

Aan de andere kant zou ik denk ik wel voorstellen om de boom te laten verwijderen, waarbij je de kosten split (en de afspraak dat ie direct uitspreekt of er nog andere punten zijn waar die zich aan stoort, zodat ie later niet met iets nieuws komt en je bezig blijft...). Sowieso moet er dan meestal wel een vergunning worden aangevraagd, dus als de kap wordt afgewezen dan ben je ook meteen klaar ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 20-05-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Aasas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Helemaal eens, er moet ook wel een gezonde grens aan zitten. Maar als je buurman zo gefixeerd is op de boom. Kun je niet anders. Je zult toch met elkaar moeten leven. Stel je haalt de boom weg en de buurman begint over iets anders. Tja dan zal ik anders naar de situatie kijken. Maar als dit het eerste 'probleem' is. Zal ik niet moeilijk doen.

Stel je haalt de boom niet weg, en de buurman blijft door zeuren, kan het van kwaad tot erger worden. *Zie de rijdende rechter en Frank Visser. Je mag op je principes staan, echter kent dat helaas alleen maar verliezers. Helaas kiezen wij onze buren niet uit.
Precies. Het ligt wel een beetje aan de plek van de boom @Michiel1978 kan je geen streetview screenshot delen, zonder locatie informatie? Maar ook verjaring kan een rol spelen.

Ook als de boom echt weg zou moeten vraag ik me wel af of de buurman moet delen in de kosten daarvan. Vervelend uiteraard, maar het is jouw boom.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:41
Aasas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:37:

De beste oplossing is dan om de boom te laten verwijderen, hoe vervelend ook. Wat nog vervelender is dat de relatie tussen jullie alleen maar zal verslechteren wat resulteert in minder woongenot.
Maar als ik mijn boom weg zou moeten doen voor de buurman verslechterd mijn relatie direct met hem.
Daarnaast verwacht ik niet dat als iemand al zeurt over blaadjes dat hij daarna klaar is met zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Pendora schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Daarnaast verwacht ik niet dat als iemand al zeurt over blaadjes dat hij daarna klaar is met zeuren.
Zeker. Want de drempel is weg en je geeft altijd gehoor toch?

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 20-05-2022 11:49 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aasas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:37:
Tuurlijk je kan altijd kijken naar wet- en regelgeving. Echter vind ik woongenot altijd een stuk belangrijker dan het principe dat 'ik' in mijn recht sta om een boom te hebben.
[...]
Die boom geeft voor TS ook woongenot hè, dat negeer je nu compleet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aasas
Pendora schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Maar als ik mijn boom weg zou moeten doen voor de buurman verslechterd mijn relatie direct met hem.
Klopt, zelf zou ik ook denken wat een zeikerd. Maar als je hetzelfde gaat gedragen als je buurman lost dat niks op, naar mijn inziens.

De bladeren geven voor de buurman een probleem. Of dat nou rechtvaardig is of niet laat ik even in het midden. Stel je hebt buren die jou geluidsoverlast bezorgen, jij vraagt of het wat zachter kan. Die buren zullen jou een zeikerd vinden. Hoe het ook mogen zijn. Het is een vervelende situatie wat nog niet is geëscaleerd. Je zult als buren moeten samenleven en naar elkaar moeten luisteren wil je een beetje prettig wonen. En om een ruzie te krijgen over een boom is het laatste waar ik zin in zou hebben.

Stel hij zou doorzeuren, tja wat ik net ook aangaf. Er moet een gezonde grens aanzitten. Op een gegeven moment kun je ook niet alles gaan veranderen maar om de poot gelijk stijf te houden is geen oplossing. Probeer gewoon met elkaar mee te denken is mijn advies. Ook al vind je de buurman een zeikerd, ik heb liever dat hij mij goedendag zegt dan dat ik elke dag bedreigingen krijg. Daarnaast mocht jij ooit last hebben van hem kun je dat ook met hem overleggen. Dus you loose some, you win some.
Orion84 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Die boom geeft voor TS ook woongenot hè, dat negeer je nu compleet.
Klopt maar ik neem aan dat het woongenot met de buren belangrijker zal zijn dan een boom in je tuin. Ik bedoel dit niet bot of als een zachtgekookt ei. Maar het is wel belangrijk dat je elkaar serieus neemt in dit soort problemen. Tuurlijk het zal de drempel verlagen maar als je gelijk de deur dicht gooit 'omdat anders de drempel weg is' is nooit een oplossing en zul je ook geen prettige buren hebben als jij iets zou hebben met de buren.

[ Voor 17% gewijzigd door Aasas op 20-05-2022 11:58 . Reden: Zin klopte niet ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 22:27
Ik zie dat je voornamelijk de kosten opnoemt mbt het weghalen van de boom, echter zijn er zijn er zat mensen die de boom gratis weghalen in ruil voor het hout welke ze mogen houden.
Desondanks blijft het een vervelende situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bladeren horen er een beetje bij als je een tuin hebt. Klinkt alsof je al voldoende hebt gedaan en dat de buurman niet redelijk is. Dat kun je hem laten zien (wat regels opzoeken, of geef hem een linkje van een oude aflevering van de rijdende rechter)

Misschien kun je aanbieden na een storm een keer te vegen in zijn tuin, maar dat hoef je niet te doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:57

M2M

medicijnman

Ik zou de boom laten staan. Takken mogen tot aan de erfgrens weggehaald worden. Als je geen overlast wenst van een boom, moet je een appartement kopen op 12 hoog.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Let er wel op dat als je uiteindelijk besluit de boom te willen kappen dat je niet zomaar een boom mag kappen en hier bij sommige gemeentes zelfs een vergunning voor nodig hebt. Daarbij kan het zijn dat je de boom mag kappen maar dat je ergens anders een boom moet planten.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:15
epicfailguy23 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Het moet niet gekker worden, Ik zal vanavond een brief naar de gemeente sturen of die HUN bladeren uit mijn tuin komen opruimen want het zijn overigens gemeente bomen rond mijn erf.... :+
Die bomen van de gemeente zijn ook jouw bomen, gemeente staat voor gemeenschappelijk.

Als ik een boom had en er lagen ontzettend veel bladeren zou ik het zonder moeite opruimen na een storm bijvoorbeeld of in de herfst maar ze moeten niet wekelijks komen zeuren inderdaad omdat er toevallig 2 blaadjes liggen.

Soms is het beter om het gewoon maar op te ruimen om daarmee een hoop gezeur te voorkomen, ja je kan er tegenin gaan met juridische regels maar soms is het beter om niet dat traject in te gaan.

Juridische zaken lopen bijna nooit goed af en draait daarna uit op jaren treiteren wat ook je eigen woongenot benadeelt, het stopt pas als 1 van beide gaat verhuizen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2022 12:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Ypuh schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:56:
Ik heb nog een bladblazer in de aanbieding, mag voor een appel en een ei weg. Ik zeg regelen. :+ >:)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 12:30

Barrycade

Through the...

Mooi zo'n vrijdagmiddag topic generator. Lekker vage start, met zelfs een smeuige twist in de vorm van een geestelijke ziekte in combinatie met een bedreiging. En dan waarschijnlijk met een bakje koffie kijken hoe de Tweakers over elkaar vallen struikelend over hun toetsenbord.

Zolang de vragen: hoelang staat de boom er en op welke afstand tot de erfgrens onbeantwoord blijven zullen er zelfs hier op Tweakers ruzies over de boom van TS ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
Foto's vanuit streetview.
Op deze eerste foto is de problematische boom nog niet te zien, die staat achter de boom die vol op de foto staat. Mijn huis staat helemaal rechts op de foto, zijn huis staat helemaal links op de foto. Tussen onze schuttingen is een looppad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlWpkKR0I4RmhP6pWMD3tr49YsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dM7BYV8GfDHfbDwnzuJg8egz.png?f=fotoalbum_large

Het betreft de rode kers midden op de volgende foto. Rechts naast de rode kers staat een boom die ik iedere 2 jaar tot de stam terug snoei (daar is die nog niet teruggesnoeid, maar nu is dat dus een volledig kale boom). Ook de kers en andere boom zijn dus gesnoeid, wat niet op deze (oudere) foto te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1z65L8GpBgteTYEWmFSQbJs6qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lEvage9tFxiSv83JkuLaZZay.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment gaan de takken van de kers nog wel over het looppad, maar niet over zijn schutting. Ik weet niet of de kers op 2 meter van zijn schutting staat, dat zal er om hangen. Ik woon nu 8 jaar in het huis en het was al een flinke boom toen ik er kwam wonen, ik durf niet te zeggen of deze al 20 jaar oud is.

Ik heb geen behoefte om mijn buurman aan te klagen, ik wil juist de relatie goed houden, maar ook niet ten koste van alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aasas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Klopt maar ik neem aan dat het woongenot met de buren belangrijker zal zijn dan een boom in je tuin.
Dat is nogal een aanname, nog bovenop de aanname dat het weghalen van de boom daadwerkelijk ook lange termijn verbetering brengt in de relatie. Als je dankzij die boom in de zomer lekker buiten kan zitten, terwijl je zonder die boom vol in de zon zit (en dus nog meer geld uit moet gaan geven aan parasol of andere schaduwoplossingen) dan kan het weghalen van die boom een knappe domper op je woongenot zijn. En dat is maar één voorbeeld van hoe een boom bij kan dragen aan je eigen woongenot.
Ik bedoel dit niet bot of als een zachtgekookt ei. Maar het is wel belangrijk dat je elkaar serieus neemt in dit soort problemen.
Uit alle moeite die TS er al ingestoken heeft blijkt wel dat ie z'n buurman serieus neemt :)

Kijk, als TS zelf niet heel gehecht is aan die boom en wel aan het mogelijk verbeteren van de relatie met zijn buurman, dan kan het inderdaad prima een afweging zijn om die boom dan maar te laten kappen. Maar laten we die afweging a.u.b. niet voor TS gaan invullen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2022 12:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:12:
Op deze eerste foto is de problematische boom nog niet te zien, die staat achter de boom die vol op de foto staat. Mijn huis staat helemaal rechts op de foto, zijn huis staat helemaal links op de foto. Tussen onze schuttingen is een looppad.

[Afbeelding]

Het betreft de rode kers midden op de volgende foto. Rechts naast de rode kers staat een boom die ik iedere 2 jaar tot de stam terug snoei (daar is die nog niet teruggesnoeid, maar nu is dat dus een volledig kale boom). Ook de kers en andere boom zijn dus gesnoeid, wat niet op deze (oudere) foto te zien is.

[Afbeelding]

Op dit moment gaan de takken van de kers nog wel over het looppad, maar niet over zijn schutting. Ik weet niet of de kers op 2 meter van zijn schutting staat, dat zal er om hangen. Ik woon nu 8 jaar in het huis en het was al een flinke boom toen ik er kwam wonen, ik durf niet te zeggen of deze al 20 jaar oud is.

Ik heb geen behoefte om mijn buurman aan te klagen, ik wil juist de relatie goed houden, maar ook niet ten koste van alles.
Het is wat mij betreft heel simpel, jij hebt 3 keer meegewerkt aan zijn verzoek. Hij vindt het niet voldoende, das dan eerlijk gezegd gewoon jammer voor hem en mag hij het via een juridisch traject gaan doen. Zeg vooral dat je het met vertrouwen tegemoet ziet.

Daarna je omdraaien en verder met je leven gaan. Mocht hij er nogmaals over beginnen dan herhaal je dit.

Eigenlijk best relaxed als je er zo over na denkt 8)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aasas
Orion84 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:13:
[...]
Dat is nogal een aanname, nog bovenop de aanname dat het weghalen van de boom daadwerkelijk ook lange termijn verbetering brengt in de relatie. Als je dankzij die boom in de zomer lekker buiten kan zitten, terwijl je zonder die boom vol in de zon zit (en dus nog meer geld uit moet gaan geven aan parasol of andere schaduwoplossingen) dan kan het weghalen van die boom een knappe domper op je woongenot zijn. En dat is maar één voorbeeld van hoe een boom bij kan dragen aan je eigen woongenot.

[...]
Uit alle moeite die TS er al ingestoken heeft blijkt wel dat ie z'n buurman serieus neemt :)

Kijk, als TS zelf niet heel gehecht is aan die boom en wel aan het mogelijk verbeteren van de relatie met zijn buurman, dan kan het inderdaad prima een afweging zijn om die boom dan maar te laten kappen. Maar laten we die afweging a.u.b. niet voor TS gaan invullen :)
Het klopt ook dat het allemaal aannames zijn. Ik beweer ook niks. Ik praat in zijn algemeenheid over de situatie. De enige feiten die ik gebruik zijn:

- De buurman irriteert zich aan de boom
- TS heeft de boom al een aantal keer gesnoeid

Ik heb niet beweert, of althans dat was niet mijn bedoeling, dat TS de buurman niet serieus neemt. Ik bedoelde dat meer in zijn algemeenheid en de reactie op mijn posts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
Misschien is het nog een optie om zelf even de wijkagent in te lichten, met feiten: mijn buurman heeft last van de boom ie er al vele jaren staat, ook na snoeien blijft het hem storen. Kan je even langskomen en zien of deze correct volgens de regels staat? En misschien ook even de buurman aanspreken en vragen hoe die het ziet?
Dan ben je de eerste die de instanties inlicht, zonder te trappen (je noemt buurman geen gefrustreerde egoïst; maar geeft aan dat hij zich stoort en je wil weten of jou niets te verwijten valt). Ondertussen weet je dat je in regel bent en jou dus helemaal niets te verwijten valt.

De boom weghalen vind ik volstrekt van de pot gerukt; dan ga ik vanavond aan mijn buren zeggen dat het me stoort dat hun huis er staat, of ze even ergens anders willen gaan wonen zodat ik hun tuin en huis kan overnemen 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 20-05-2022 12:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
M2M schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:56:
Ik zou de boom laten staan. Takken mogen tot aan de erfgrens weggehaald worden. Als je geen overlast wenst van een boom, moet je een appartement kopen op 12 hoog.
Bij mijn appartement stond ook een boompje van buurman aan rand van onze terrasafscheiding. Kwamen hele zooi bladeren van dat ding af, ik vond het niet zo'n probleem, buurman wel. Buren kunnen mijn terras op lopen, en die heeft uit zichzelf gewoon bladeren bij mij verwijderd, omdat hij niet vond dat zijn bladeren mijn probleem moesten zijn. (En daarna hem vervangen door eentje die minder bladeren laat vallen).
Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet dat het niet over die eerste gaat, maar ik vind dat ook wel heel makkelijk: Een boom neerzetten die maar voor de helft op eigen grond is en de helft op gemeenschaps/andermans grond. Oké niet de helft, maar het komt redelijk in de buurt. Die is iig niet twee meter van de erfgrens.

Degene waar het wel over gaat lijkt een stuk redelijker, maar lastig te zeggen van die foto. Maar hij staat er dus al wel behoorlijk lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
Sissors schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:23:
Ik weet dat het niet over die eerste gaat, maar ik vind dat ook wel heel makkelijk: Een boom neerzetten die maar voor de helft op eigen grond is en de helft op gemeenschaps/andermans grond. Oké niet de helft, maar het komt redelijk in de buurt. Die is iig niet twee meter van de erfgrens.

Degene waar het wel over gaat lijkt een stuk redelijker, maar lastig te zeggen van die foto. Maar hij staat er dus al wel behoorlijk lang.
Ik heb die keuze niet gemaakt en zou die ook nooit zo gemaakt hebben, de bomen stonden er toen ik het huis kocht.

Vrouwlief heeft nog even een foto van de boom gemaakt van in het gangpad. Er waren dus takken die verder naar rechts gingen, maar die zijn allemaal weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN0NBYBnsU77WzuucQ0lurdHwzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DcuoywJO0p636fihHCCNCWP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Michiel1978 op 20-05-2022 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is dat pad achter de schutting van jou? Nee, dan kunnen die takken er boven toch weg? Is niet van jou.

Die boven jouw tuin laat je zitten wel van jou en onhandige plek te dicht op de erfgrens kan wegens verjaring.

[ Voor 43% gewijzigd door bombadil op 20-05-2022 12:37 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Ik heb die keuze niet gemaakt en zou die ook nooit zo gemaakt hebben, de bomen stonden er toen ik het huis kocht.

Vrouwlief heeft nog even een foto van de boom gemaakt van in het gangpad. Er waren dus takken die verder naar rechts gingen, maar die zijn allemaal weg.

[Afbeelding]
Tja, dit ziet er niet heel gesnoeid uit (Groene boom). De halve boom hangt over het gangpad, en groeit alle kanten op. Daar moet toch de helft van af kunnen zonder dat dit voor jou problemen (Extra zon) oplevert.

Edit; Niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

bombadil schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:35:
is dat pad achter de schutting van jou? Nee, dan kunnen die takken er boven toch weg? Is niet van jou.

Die boven jouw tuin laat je zitten wel van jou en onhandige plek te dicht op de erfgrens kan wegens verjaring.
Volgens mij is er wel genoeg gesnoeid hoor (Rode Kers)...

Geven die bomen ook vruchten? Dat kan namelijk wel flinke troep veroorzaken. Rode vlekken etc.

[ Voor 59% gewijzigd door souljah1h op 20-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

mcsluis schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Tja, dit ziet er niet heel gesnoeid uit (Groene boom). De halve boom hangt over het gangpad, en groeit alle kanten op. Daar moet toch de helft van af kunnen zonder dat dit voor jou problemen (Extra zon) oplevert.
Maar de groene boom is kennelijk het probleem niet, dus die pak je dan niet aan..

Tevens
Rechts naast de rode kers staat een boom die ik iedere 2 jaar tot de stam terug snoei (daar is die nog niet teruggesnoeid, maar nu is dat dus een volledig kale boom). Ook de kers en andere boom zijn dus gesnoeid, wat niet op deze (oudere) foto te zien is.
Lijkt me dus geen probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door souljah1h op 20-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Die boom staat daar prima. Als je die weghaalt ben je echt niet goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Reinier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:40:
Die boom staat daar prima. Als je die weghaalt ben je echt niet goed bezig!
Gebaseerd op?

En ik heb echt geen idee van juridische eisen, wanneer iets een boom is, hoe het met verjaring zit, maar als anders zeggen dat de regel is twee meter, dan kan ik gebaseerd op bovenstaande foto toch niet anders dan concluderen dat daar niet aan voldaan wordt.

Blijft wel dat persoonlijk als dat ding er iig al 10+ jaar zit, de buurman wel heel laat is met zijn klachten. Oké aan het begin was hij vast een stuk kleiner, maar dan nog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 14:04
De 2 meter die hier in het topic genoemd wordt, is niet overal zo. In sommige gemeenten is die afstand kleiner, en mogen bomen dichter op de erfgrens staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 14:03
souljah1h schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Maar de groene boom is kennelijk het probleem niet, dus die pak je dan niet aan..
Hmm. Je hebt gelijk, niet goed gelezen.

De andere ziet er nu toch goed gesnoeid uit. En als die aan de regels voldoet kan TS toch ook niet meer doen. Hier schijt de kat van een van de buren in de tuin, mijn kat bij een andere buur. Links hoor ik geschreeuw van de kinderen van de ene buurman, en rechts waait je BBQ rook de huiskamer in als de wind verkeerd staat. En verderop het geplons van het zwembad. Hoort er allemaal bij als je op een postzegel woont, op een postzegelvel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Bomen en bladeren zorgen regelmatig tot gedoe tussen buren. Dit soort zaken komen ook regelmatig terug in programma's als de rijdende rechter en Frank Visser.

De rode draad die ik daaruit opmaak is:

De vraag is of er sprake is van Onrechtmatige hinder.
Normaal gezien vallen bladeren van een boom daar niet onder. Dat heb je als buren te gedogen van elkaar.

Echter: Het is wel belangrijk om na te gaan of de boom niet te dicht tegen de erfgrens aan staat. Vaak is dat 2 meter vanaf het hart van de stam tot de erfgrens. (daarbij zal het ook nog uitmaken wie de eigenaar van het pad is tussen beide woningen) Lokaal kunnen er uitzonderingen gelden, dat is handig om na te gaan. Ook de tijd dat de boom er staat is van invloed ivm verjaring.

Takken die over de erfgrens hangen mogen gesnoeid worden door de buurman, je kan ook afspreken dat je dat voor hem doet, maar daar moet je dan wel toegang toe krijgen.

Persoonlijk ben ik erg blij met bomen in mijn directe omgeving: Deze zorgen voor vogels, verkoeling, een groene uitstraling en een kers heeft in het voorjaar ook nog eens prachtige bloesem. Weghalen zou ik zelf zonde vinden. Ik hoop dat jullie eruit komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik baseer dat op het feit dat het er prima uitziet: ja, misschien wat dicht bij de erfgrens (die mogelijk tot halverwege de brandgang loopt). Maar in heel NL staan duizenden bomen op die manier in kleine tuinen in krappe woonwijken. Een gemeente, rechter of wie dan ook die bepaalt dat die boom gekapt moet worden is niet goed wijs.

Want in een tijd waarin we eindelijk optreden tegen volbetegelde luchtplaatsen, waar vogels, egels en insecten het moeilijk hebben, de temperaturen in de steden oplopen en droogte én wateroverlast een steeds grote rol spelen kan het niet zo zijn dat een zeurderige buurman (met PTSD - lekker belangrijk! Volslagen irrelevant toch?) zijn gelijk gaat krijgen omdat hij baalt van wat blaadjes aan zijn kant van de schutting.

Volgens de letter van de wet kan de buurman misschien gelijk hebben, maar volgens elke andere argumentatie natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 15:28

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

DVX73 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:59:
Volgens de wet moet een boom 2 meter uit de erfgrens staan, als dit niet het geval is zal je hem moeten verwijderen, tenzij deze er al langer dan 20 jaar staat.
Volgens welke wet? Want dit is per gemeente verschillend. Hier in de gemeente is het nl. 15cm ;-)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 14:58
DGTL_Magician schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Volgens welke wet? Want dit is per gemeente verschillend. Hier in de gemeente is het nl. 15cm ;-)
Hier is het ook gewoon opgenomen in de APV:
De afstand grenzend aan iemand anders zijn erf als bedoeld in artikel 5:42, tweede lid, Burgerlijk Wetboek wordt vastgesteld op 0,5 meter voor bomen en op nihil voor heggen en heesters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Amersfoort ook 0,5 meter. Dikke kans dat de erfgrens halverwege de brandgang is. Dat zou mooi zijn voor TS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:59

Roozzz

Plus ultra

Reinier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:56:
Amersfoort ook 0,5 meter. Dikke kans dat de erfgrens halverwege de brandgang is. Dat zou mooi zijn voor TS.
Of dit, of die brandgang is naar alle waarschijnlijkheid van de gemeente. Dus er zit al een buffer tussen beiden buren. Hoe dat 'juridisch' uitpakt durf ik niet te zeggen, -de boom staat namelijk niet tegen zijn erfgrens-, maar er is hoe dan ook best wel een afstand aanwezig.

Boom ziet er in mijn beleving keurig uit. Ik zou hem vooral niet weghalen als TS zijnde. In dit soort wijken verzorgt deze boom een heleboel privacy en 'afstand' tot de achterburen. Hem weghalen doet nogal wat qua beleving en betekent dat mijnheer de bladerenman vrij direct zicht krijgt. En vervolgens weer wat anders vind om over te klagen...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:42
Van juridisch loket:
Volgens de wet moet een boom minimaal 2 meter van de erfgrens staan. Een heg of struik moet minimaal 0,5 meter van de erfgrens staan. Soms geldt een uitzondering en mogen bomen en planten toch dichterbij staan. Ga bij problemen eerst in gesprek met uw buren.
Geziene dit een boom is en hij zeker niet 2 meter van de erfgrens staat ben jij, tenzij er speciale omstandigheden gelden, fout. Heb je de buurman al eens gevraagd wat hij ziet als een goede oplossing?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
Reinier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:56:
In mijn (TS) gemeente ook 0,5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
DGTL_Magician schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:42:
[...]

BW 5:42 in lid 2 staat dat er in de APV van kan worden afgeweken.

[ Voor 8% gewijzigd door DVX73 op 20-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
souljah1h schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:38:
Geven die bomen ook vruchten? Dat kan namelijk wel flinke troep veroorzaken. Rode vlekken etc.
De kers geeft wel vruchten, maar niet aanzienlijk, en die vallen volgens mij wel vooral recht naar beneden, en dus niet in zijn tuin. Ik heb ook geen klacht van heb gehad over de vruchten an sich, maar gewoon bladeren in het algemeen.

Hij heeft het zelf ook niet over kappen van de boom gehad, maar dat ie meer gesnoeid moet worden. Ik kom nu zelf met het kappen, omdat ik niet inzie hoe ik de boom verder terug kan snoeien.
Ook hij kan de boom wel waarderen dat het een prettig gezicht is, beter dan dat het vrij zicht op mijn huis zou zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Michiel1978 op 20-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 09:29

Managelorian

“This is the workflow.”

TL;DR.

Mensen die herhaaldelijk onredelijke verzoeken bij je neerleggen zullen niet tevreden hun mond houden wanneer je doet wat ze vragen.

Jij snoeit de boom => "de boom is niet ver genoeg gesnoeid. Kun je 'm verder snoeien?"
Jij snoeit de boom verder => "ik krijg nog steeds blaadjes in mijn tuin. Kun je de boom weghalen?"
Jij haalt de boom weg => "je schutting is te hoog en de nauwe doorgang triggert mijn PTSS. Kun je 'm lager maken?"

Echt, doe wat hoort (haal overhangende takken weg), maar probeer dit soort mensen niet tevreden te houden door elke keer te doen wat ze vragen. Het stop niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 02-05 15:18
Geen idee of ik nu op het juiste forum zit, maar probeer hier toch maar.

Ik heb een achterbuurman die al enige tijd klaagt over onze boom. Hij heeft teveel last van bladeren in zijn tuin. Ik heb vorig jaar met een bevriende tuinman wat takken weggehaald, maar dat bleek niet genoeg. Vorige maand heb ik nogmaals met deze tuinman takken weggehaald, deze keer nog rigoureuzer, meer dan de tuinman zelf zou doen, maar ik wilde zeker weten dat het nu voldoende was om de buurman tevreden te stellen.

Echter komt hij gisteren nog steeds met de klacht dat hij nog steeds last heeft van bladeren in zijn tuin (vind je het gek met die storm gisteren). Nog even los van het feit dat hij aangeeft dat hij PTSD heeft en soms hoopt mij niet tegen te komen op bepaalde momenten (we hebben het over bladeren!), heb ik sowieso geen zin in burenruzies, maar weet even niet goed hoe het op te lossen. Hij is gisteravond voor anderhalve week op vakantie gegaan, dus ik heb nog ff tijd om een oplossing te bedenken.

De meest logische oplossing is nog verder terugsnoeien. Ik heb even geen foto bij de hand (zit op mijn werk), maar ik heb niet het idee dat de boom verder terug gesnoeid KAN worden, misschien dat de top lager kan worden, maar de zijkant is mijn inziens zover teruggesnoeid als kan. Maar sowieso gaat dit er natuurlijk ook niet voor zorgen dat er geen bladeren in zijn tuin gaan komen.

Ik zat er aan te denken om een andere hovenier te vragen om puur alleen te kijken naar de boom om aan te geven of verder terugsnoeien nog een oplossing voor het probleem van de buurman kan zijn. Maar weet ook niet of de mening van die hovenier dan de buurman tevreden zou kunnen stellen.

Een andere oplossing is de boom weghalen, wat ik liever niet doe, nog los van de kosten die dat ook nog met zich meebrengt. Ik heb ook niet het gevoel gekregen dat de buurman daar in zou willen delen.

Niks meer aan doen. Zo te lezen is die buurman een jankbal die mogelijk weer over wat anders gaat klagen als de boom weg is gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wel makkelijk oordelen allemaal hier vanaf het toetsenbord. Mijn boom heb ik weggehaald toen de buren daarom vroegen in verband met dat ze meer zon in de tuin wouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

Dre schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:03:
Wel makkelijk oordelen allemaal hier vanaf het toetsenbord. Mijn boom heb ik weggehaald toen de buren daarom vroegen in verband met dat ze meer zon in de tuin wouden hebben.
Onze buurman had ook last van de blaadjes van de boom. Op kosten van de buren is de boom weggehaald. Boom bleek ook nog eens rot te zijn.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:32

Punkrocker

Mostly harmless

Ik ga er nu even van uit dat je boom volgens alle regels daar legaal stond...

En dan ga jij je eigen woonplezier beknotten om dat van de buren te vergroten?
Dat is heel erg sociaal van je. Of vond je stiekem de boom niet meer mooi staan daar?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:12
Ik zie daar nog bomen vlakbij, waarschijnlijk in andere tuinen. Moeten die dan ook weg van je achterbuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Om de juridische status van de boom te kunnen bepalen is het volgende belangrijk:
  • Van wie is de brandgang?
  • wat staat er in de APV over bomen
  • Hoe ver staat de boom bij de erfgrens vandaan (gemeten vanaf de kern van de boom)
  • Hoe lang staat de boom er?
Om erachter te komen van wie de brandgang is kan je best het kadaster raadplegen.
Daarna kan je meten hoe ver de boom van de erfgrens staat.
Je kan inschatten hoe oud de boom in kwestie is. artikel of je vraag het aan je andere buren.

Je kan natuurlijk ook besluiten om de boom te kappen om zo een goede relatie met je buurman te houden, controleer wel even de APV of je geen kapvergunning nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Punkrocker schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Ik ga er nu even van uit dat je boom volgens alle regels daar legaal stond...

En dan ga jij je eigen woonplezier beknotten om dat van de buren te vergroten?
Dat is heel erg sociaal van je. Of vond je stiekem de boom niet meer mooi staan daar?
Ik had geen probleem met de boom, maar ook geen groot probleem om deze op eigen kosten weg te halen.

Het vermeende 'woonplezier' vond ik minder belangrijk dan het sociale om mijn buren te helpen. Niet elke boom hoeft langs de rijdende rechter met het kadaster erbij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-05 19:05
Als je al klaag over bladeren in je tuin.. wat een goed leven heb je dan.

@Michiel1978 Kom op, niet zoveel van aantrekken. Je hebt gedaan wat je kon doen en voor de rest zijn er altijd wel mensen die zich ergens aan ergeren, that's life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 12:04

Je zou ook nog voor kunnen stellen om regelmatig bij heb de bladeren te (laten) verwijderen. Een andere optie: boom vervangen door een (kleiner) exemplaar waar minder bladeren vanaf komen.

Er zijn ook bladverzamelaars van bekende tuinmerken zodat je dit snel en efficiënt kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door fastedje op 20-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
Ik hou wel van natuur, en de boom hoeft van mij niet weg. Een week per jaar staat er prachtige rose bloesem in, en daar kan ik wel echt van genieten. In mijn tuin heb ik door alle bomen een mooi uitzicht, namelijk op bomen en niet op de huizen daarachter. Door het weghalen van de kers zou daar ook weer niet heel veel aan veranderen, want ik heb dichter bij mijn huis aan de kant van de kers nog twee bomen staan.

Echter vind ik ook de relatie met mijn (achter)buren belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 18:24
Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:57:
Ik hou wel van natuur, en de boom hoeft van mij niet weg. Een week per jaar staat er prachtige rose bloesem in, en daar kan ik wel echt van genieten. In mijn tuin heb ik door alle bomen een mooi uitzicht, namelijk op bomen en niet op de huizen daarachter. Door het weghalen van de kers zou daar ook weer niet heel veel aan veranderen, want ik heb dichter bij mijn huis aan de kant van de kers nog twee bomen staan.

Als de het je niet echt uitmaakt dan is dit vrij eenvoudig op te lossen.

Je kunt het namelijk omdraaien. Vraag een paar offertes ter verwijdering van de boom. Als beetje mee zit kom je op bedragen van meer dan 1200 euro. Vervolgens geef je aan dat als hij die boom graag weg wil hij die 1200 euro dan moet betalen. Niet ingaan om dat hij partijen gaat zoeken want de boom staat in jouw tuin op jouw terrein dus je wil wel vertrouwen in de partij hebben. Eventueel pak je alsnog de goedkopere offerte :+ . Kans is groot dat de principes geen 1200 euro waard zijn. Dan ben jij de boeman niet meer. Ergste geval ben je gratis van de boom af en zet je er een leuke leiboom oid.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 20-05-2022 17:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05 11:20
Echt ongelooflijk. Ik moet er niet aan denken in mijn omgeving alleen tegen stenen, dakpannen en 2 meter hoge schuttingen aan te kijken...

Overigens, het zou ook nog kunnen zijn dat je een vergunning nodig hebt om die boom te verwijderen. Hangt van de gemeente af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nog even los van het feit dat hij aangeeft dat hij PTSD heeft en soms hoopt mij niet tegen te komen op bepaalde momenten
Dit is dus gewoon een bedreiging. Of het wel of geen grond heeft, doet er niet toe: meldt dit bij de politie. Of minstens de wijkagent. Mocht er iets gebeuren ligt daar in ieder geval een rapport. Mocht er niks gebeuren kan het toch zijn dat er een gesprekje met meneer gaat volgen vanuit de politie over omgangsvormen en communicatie.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 12:36
Bomen zijn hartstikke kostbaar, al wordt dat nog niet altijd goed in geld uitgedrukt. Dus wat anderen al zeiden: doe wat nodig en redelijk is, volgens mij heb je dat al gedaan, en laat het daarbij. Anders worden er straks nog eisen gesteld aan het schoeisel dat je in de tuin draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Boom inruilen voor een naaldboom :). Dan ben je van de bladeren af.

Bij voorkeur een Lariks ! Zoek maar op internet wat deze boom doet.

Maar als de boom niet te dichtbij de erf grens staat en niet 30 meter hoog is, gewoon laten staan.
En als de buurman hem weg wil hebben, mag hij het zelf regelen en betalen, plus de vergoeding voor een boom die geen bladeren verliest. Een mammoet-boom bijvoorbeeld, die blijft groen in de winter.

Wat een gezeur van die man…sorry. Ik wens je sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:15
Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:31:
[...]

[Afbeelding]
Als ik goed inzoom zie ik dat de wortels de straat omhoog drukken. Die boom zou er wat betreft veiligheid eigenlijk uit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:03
Ik denk dat het vooral de bloesemblaadjes zijn waar hij last van heeft?
Misschien kun je aangeven dat verder snoeien geen optie is, maar dat je hem wel wilt helpen alle bloesem op te ruimen. Dat is dan 2-3x in het voorjaar.
In het najaar vallen de rode blaadjes uit, misschien dan een vergelijkbare afspraak? Al lijken die grote blaadjes me makkelijker om op te ruimen. En aangezien hij nu klaagt, zal het gaan om waar hij recent last van had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
aljooge schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Als ik goed inzoom zie ik dat de wortels de straat omhoog drukken. Die boom zou er wat betreft veiligheid eigenlijk uit moeten.
Welke onveilige situatie doel jij nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:15
Michiel1978 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Welke onveilige situatie doel jij nu op?
Die stoeptegels die hoger staan dan de andere. Komt dit door slecht leggen of door de wortels?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:49
aljooge schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:16:
[...]

Die stoeptegels die hoger staan dan de andere. Komt dit door slecht leggen of door de wortels?
Dat hele gangpad ligt schots en scheef, dat komt echt niet alleen door die ene boom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 02-05 15:18
mja ik ga er vanuit dat het 'ook' jouw boom is en dat jij er geen last van hebt? waarom zou je hem weg laten halen omdat de buurman zit te zeiken vanwege een paar bladeren? Die gaat gegarandeerd ergens anders over klagen zodra hij daar niet over kan klagen.... sommige mensen zijn nooit tevreden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:58

UTM

Geef die man een bladblazer, laat ‘m in het najaar alles bij elkaar blazen in een hoek in de tuin: egels blij (want schuilplaats), hij blij (want opgeruimd) en jij blij (want geen zeurende buurman).
Man, wat een geneuzel. Zijn mensen anno 2022 nog steeds niet doordrongen van de simpele noodzaak van groen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ah, een hooikoorts triggerende boom, ik snap de buurman wel :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Je hebt meer dan genoeg gedaan om de buurman te pleasen, als ik die foto zo bekijk hangt er niks meer echt over. Ook ziet het er naar uit dat die boom er al heel lang staat, misschien wel veel langer dan die buurman er woont.
Ook ooit zo’n buurman gehad, die had niks met bomen en is hier in de buurt alleen maar druk geweest om alle bomen weg te krijgen, want de bloesem, blaadjes waaide wel eens in zijn tuin.
Als ie weer komt zeg je gewoon dat je er nu genoeg aan hebt gedaan en de boom niet over zijn tuin hangt.
Als hij daar niet klaar mee is dat jammer voor hem!

Het zijn mooie bomen en die geven in de zomer ook verkoeling en dat heb je tegenwoordig wel nodig in een woonwijk. Al dat gezeur over blaadjes e.d. dan hij geen huis met tuin moeten nemen maar op een flat moeten gaan wonen,

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 21-05-2022 11:46 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Hij heeft teveel last van bladeren in zijn tuin.
Ik denk dat het vooral goed is om duidelijk te krijgen wat de buurman een goede oplossing zou vinden, waar jij je ook in kunt vinden.

Het risico is inderdaad dat jij druk bezig gaat met allerlei oplossingen, maar de buurman bij wijze van spreke toch weer een verdwaald blad vind en opnieuw aanklopt. Het lijkt mij eerlijk gezegd onredelijk om in het totaal geen bladeren van andere buren in je tuin te verwachten, maar misschien gaat het de buurman daar ook niet om en is er daadwerkelijk sprake van onrechtmatige hinder.

Kom je er niet uit, maar zijn jullie nog wel 'on speaking terms' dan kunnen jullie overwegen om samen het geschil aan een kantonrechter naar keuze voor te leggen, zodat het conflict niet verder escaleert. In essentie is dat een soort Rijdende Rechter zonder camera's (maar nog wel in het openbaar) en als het moet met een bezoek ter plaatse. De kantonrechter bepaalt verder de procedure en eindigt (als er onder leiding van de rechter geen schikking mogelijk is) in een officiële uitspraak. Jullie kunnen daarna niet in hoger beroep bij het gerechtshof tenzij jullie expliciet vooraf aangeven dat wel te willen indien hoger beroep ook zou open staan. In hoger beroep zijn jullie wel verplicht een advocaat te stellen, dus het kan in dat opzicht ook een voordeel zijn dat een hoger beroep niet mogelijk is.

De basis voor bovenstaande procedure is artikel 96 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv) en in art. 333 Rv. In art. 96 Rv staat niet bepaald hoe je de procedure aanhangig maakt, maar kan in pricipe gewoon per brief waarin jullie verwijzen naar art. 96 Rv die jullie beiden ondertekenen. Mochten jullie dit willen, dan kun je bijvoorbeeld ook samen enkele foto's maken waaruit de situatie duidelijk blijkt en die toevoegen bijvoorbeeld. Let wel op dat die mogelijk ook gepubliceerd kunnen worden als er een uitspraak noodzakelijk is.

Overigens bepaald art. 96 lid 2 Rv dat je ook aan de kantonrechter kunt vragen om de buurman uit te nodigen. Maar als de buurman het verzoek afwijst moet je alsnog dagvaarden als jij per se een uitspraak wil, dus hoe zinnig dat is vanuit een conflictsituatie weet ik niet. Het laten uitnodigen van de buurman die daardoor overvallen wordt zou ook escalerend of nadelig kunnen werken lijkt mij. Het is iets dat je uiteraard zelf moet inschatten en sowieso blijft het risico voor handelen naar wat ik schrijf uiteraard bij jou/jullie.

Zie voor meer informatie de memorie van toelichting op p. 4, 84 en 85
Kamerstukken II, 2014/15, 34059, nr. 3

De rechtbank Rotterdam heeft het geformaliseerd als de 'Rotterdamse Regelrechter' en hebben onderaan op die pagina ook een PDF staan waarmee je de procedure daar kunt starten. Ik noem het vooral als voorbeeld van de eenvoud daarvan. Zie ook het procesreglement (onderaan de pagina). De hoofdregel in dat reglement is dat de proceskosten (griffierecht €83) gecompenseerd worden (ieder de helft), maar je kunt uiteraard ook aanbieden het zelf te betalen of die keuze aan de rechter te laten (die in Rotterdam waarschijnlijk compenseert). Het kan nuttig zijn om een andere rechtbank te bellen om te vragen welk reglement ze daar hanteren en of ze veel ervaring hebben met art. 96 Rv procedures. Maar je kunt ook bellen met Rotterdam en daar de procedure aanhangig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 10:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, als jouw boom voldoet aan de regels ben jij de buurman al tegemoet gekomen door deze flink terug te snoeien. Je bent dan niet verplicht iets te doen.

De buurman heeft PTSD. Dikke kans dat ie na het kappen van de boom wel iets anders vindt om zich over op te winden. Die man moet gewoon een behandeling ondergaan. Het is niet jouw probleem.
En hij heeft je wel gewoon bedreigd.
Zelf zou ik niets meer doen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:45
TommyGun schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Ah, een hooikoorts triggerende boom, ik snap de buurman wel :+
Hooikoorts wordt veroorzaakt door bomen als berk en hazelaar, die hun stuifmeel via de wind verspreiden. Een boom als de kers vertrouwt op insecten voor de verspreiding van het stuifmeel. Wil je daar last van hebben dan moet je jezelf al in het gezicht slaan met een bloeiende tak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:56

Agent47

I always close my contracts.

Die boom staat daar prima. Laat die vent maar klagen bij de gemeente of de rijdende rechter.
Je doet niks verkeerd en je hebt al gesnoeid, maar daar ook foto's van en zorg dat de datum erbij komt.
Zo kan je aantonen dat je er ook daadwerkelijk wat aan gedaan hebt.

Je doet niks verkeerd TS.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:32
Aasas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:53:
Stel hij zou doorzeuren, tja wat ik net ook aangaf. Er moet een gezonde grens aanzitten. Op een gegeven moment kun je ook niet alles gaan veranderen maar om de poot gelijk stijf te houden is geen oplossing. Probeer gewoon met elkaar mee te denken is mijn advies.
Tsja. Alles natuurlijk afhankelijk van wie je als buur hebt. Maar indien een buur mij zou bedreigen op wijze zoals geschetst in TS, is voor mij de dialoog direct voorbij. De gezonde grens ligt dan binnen ons rechtssysteem. Waartoe aan de hand van dossier opbouw ik zou afstevenen op een contactverbod.

De relatie met de buur is er namelijk toch al niet meer. Deze is naar mijn idee voorgoed voorbij op het moment dat een dreiging naar mij als persoon geuit zou worden. Dit is onherstelbaar, onbespreekbaar. De buur heeft in deze naar mijn mening het dialoog bij voorbaat direct gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADW
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:40
@Michiel1978 Ik heb deze thread een beetje gevolgd. Waar ben je eigenlijk op zoek naar, wat wil je weten? Of heb je antwoorden al gekregen?

Als je wilt weten hoe je je buurman moet pleasen, dan is het antwoord 'de boom weghalen'. Als je wil weten of de buurman dat mag verwachten, dan zijn er al diverse tips gegeven over de wetten en regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik zou klacht indienen tegen de buurman wegens overlast en bedreiging.

We verharden zo al alle zooi, alle bomen worden omgelegd. Ik zou in jouw plaats gewoon aangeven dat je het op deze manier gaat houden nadat hij al ver is teruggesnoeid.

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 01-06-2022 13:34 ]

Consultant - Autogek

Pagina: 1 2 Laatste