Voor het bewerken van foto’s in Adobe Lightroom en Photoshop ben ik op zoek naar een nieuwe monitor. Ik vind het belangrijk dat het scherm met een hoge nauwkeurigheid, helderheid, contrast en scherpte mijn foto’s weergeeft. In mijn zoektocht lees ik bovendien dat je voor verschillende monitoren van bijvoorbeeld Eizo en Benq niet alleen een correctieprofiel kunt opstellen voor de grafische kaart, maar ook de Look-Up-Table (LUT) van de monitor zelf kunt aanpassen. Zelf heb ik nog geen ervaring met het aanpassen van een LUT, maar dit lijkt me wel prettig aangezien het scherm ook wekelijks door mijn vrouw zal worden gebruikt. Als hoofdgebruiker zal ik een MacBook Pro aansluiten op de monitor, mijn vrouw zal als tweede gebruiker voornamelijk haar laptop van de baas met Windows 10 Enterprise aansluiten op de dagen dat ze thuis werkt.
Mijn belangrijkste criteria
- 27 inch schermgrootte
- 4K resolutie
- IPS-paneel
- Matte beeldschermcoating
- Groot kleurenspectrum met Adobe RGB-kleurruimtedekking van minimaal 99% 88% en 95% DCI-P3.
- Moet voor mijzelf goed werken met MacOs (Adobe Photoshop en Lightroom, Office for Mac, FireFox)
- Moet voor mijn vrouw goed werken met Windows 10 Enterprise (Office 365)
- Budget is niet echt een criterium, maar maximaal zo’n 1500 euro lijkt me meer dan voldoende voor een goed scherm. Een Apple Pro Display XDR van ruim 5000 euro ga ik in elk geval niet kopen.
Mijn short list
Zelf kom ik op de volgende twee monitors uit: de CS2740 ColorEdge van Eizo en de SW271C van BenQ. Wat betreft de specificaties én verkoopprijs zitten beide monitoren dicht bij elkaar.
Mijn vragen voor jou
Elk advies is welkom, maar concreet heb ik op dit moment in elk geval de volende drie vragen:
- In mijn achterhoofd zit nog steeds de opvatting dat Eizo hét merk is voor professionele monitoren en dat BenQ een B-merk is. Dit kan ik echter niet onderbouwen. Is dit standpunt (nog) terecht?
- Zijn er nog andere monitoren die ik over het hoofd zie, maar ik zeker ook in mijn afweging moet meenemen?
- Is Windows 10 Enterprise in staat om tekst en vensters scherp en voldoende groot weer te geven op een 4k-scherm? Of kan mijn vrouw hiermee hoogstwaarschijnlijk niet uit de voeten tijdens het thuiswerken?
Mijn belangrijkste criteria
- 27 inch schermgrootte
- 4K resolutie
- IPS-paneel
- Matte beeldschermcoating
- Groot kleurenspectrum met Adobe RGB-kleurruimtedekking van minimaal 99% 88% en 95% DCI-P3.
- Moet voor mijzelf goed werken met MacOs (Adobe Photoshop en Lightroom, Office for Mac, FireFox)
- Moet voor mijn vrouw goed werken met Windows 10 Enterprise (Office 365)
- Budget is niet echt een criterium, maar maximaal zo’n 1500 euro lijkt me meer dan voldoende voor een goed scherm. Een Apple Pro Display XDR van ruim 5000 euro ga ik in elk geval niet kopen.
Mijn short list
Zelf kom ik op de volgende twee monitors uit: de CS2740 ColorEdge van Eizo en de SW271C van BenQ. Wat betreft de specificaties én verkoopprijs zitten beide monitoren dicht bij elkaar.
Mijn vragen voor jou
Elk advies is welkom, maar concreet heb ik op dit moment in elk geval de volende drie vragen:
- In mijn achterhoofd zit nog steeds de opvatting dat Eizo hét merk is voor professionele monitoren en dat BenQ een B-merk is. Dit kan ik echter niet onderbouwen. Is dit standpunt (nog) terecht?
- Zijn er nog andere monitoren die ik over het hoofd zie, maar ik zeker ook in mijn afweging moet meenemen?
- Is Windows 10 Enterprise in staat om tekst en vensters scherp en voldoende groot weer te geven op een 4k-scherm? Of kan mijn vrouw hiermee hoogstwaarschijnlijk niet uit de voeten tijdens het thuiswerken?