Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:20

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik denk er sterk over om toch aan de warmtepomp te gaan. Ik heb de FAQ gezien, maar toch wat algemene vragen.

Vanwege meerdere oorzaken, denk ik er nu over na
- op den duur komt een verplichting, dan wil ik graag de drukte voor zijn. (ook voorzie ik, net als de EV's, dat de subsidie ook wel langzaam afgebouwd zal worden.)
- gestegen gasprijzen, dus hoe eerder ik nu installeer, hoe sneller de terugverdientijd
- Persoonlijke financiële ruimte benutten.

We hebben een PV installatie, die weliswaar grotendeels opgaat aan onze EV. Maar op den duur interessant om een warmtepomp erbij te zetten in het kader van salderen.
Daarnaast een verbruik van 1097 m3 (2019), 1115 m3 (2020) en 1253 m3 (2021)

Paar vragen van mijn kant, voordat ik een heel offertetraject inga:
- Ik lees dat je units hebt die de bestaande CV ketel ondersteunen, en units die de bestaande CV ketel vervangen. De huidige is van 2006 en dus 16 jaar oud. Bij het vorige onderhoud gaf de monteur aan dat deze nog wel mee kan.

Wat zou raadzaam zijn, toch alles in één keer vervangen, of toch de huidige CV ketel laten zitten?

- Ik twijfel over een buffervat. In de huidige setting hebben we daar geen plaats voor (zie onder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAypZ0RtQ7iymCwAW9b3lZijIlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08FrZPj1khFmgXCYvP0Skfo9.jpg?f=fotoalbum_large

Maar, ik vraag me wel eens af hoeveel die zonneboiler nog doet. Je merkt in de zomer echt wel dat er sneller warm water komt, maar in de winter heb ik er niets aan. Als het rendabeler is om een buffervat hiervoor te plaatsen, dan is dat wat mij betreft prima

Vraag is dus, liever een zonneboiler of een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 09:13
Twee zaken even scheiden.

je hebt de zogenaamde hybride warmtepomp, die werkt samen met een cv ketel. Die bestaat ruwweg gezegd uit 2 smaken. Kleine warmtepomp buiten met extra binnendeel naast de cv ketel of een installatie welke de warmte uit afgezogen lucht door de mechanische ventilatie gebruikt.

De andere optie is full electric oftewel een warmtepomp ipv de cv ketel

Uitgaande van 2021 kom je uit rond de 6 kW

Dan het warme water.
Die is ook weer gescheiden.
Boilervat voor je warme tapwater. Evt met een 2e spiraal zodat zowel de zonneboiler als de warmtepomp die kunnen voeden.
Buffervat om te zorgen dat de warmtepomp zijn minimale vermogen kwijt kan. Je kan zonder mits je voldoende oppervlakte hebt. Vloerverwarming.

maar dit alles wordt beter uitgelegd in de topic start van: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic