Ruimte koelt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04 15:38
Ik heb een De'Longhi PAC EM93 Silent mobiele airco. Echter loop ik tegen het probleem aan dat ik mijn appartement niet goed weet te koelen hiermee. Ik ben me bewust dat mijn appartement te groot is om de airco goed te laten werken, maar heb deze om die reden in de woonkamer gezet en de tussendeur gesloten.

Omdat ik enkel een deur naar loggia heb, heb ik een langere slang genomen en deze naar buiten geleidt (zie foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8zKqMfV7os-KIIdS68M53bTmZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3oFlxppvoaKWcV8pczweoYP.jpg?f=fotoalbum_large

Gordijn hangt voor de opening om warmte enigszins tegen te houden.

Ondanks dat de airco op 18 graden ingesteld staat en al zo'n 11 uur staat te koelen wordt het niet kouder dan 23 graden, waar ik deze bij 24,5 graden heb aangezet. Doe ik iets fout, kan ik de oplossing verbeteren? Ik heb helaas geen andere makkelijke mogelijkheid de slang naar buiten te navigeren.

Deze slang gebruik ik momenteel
Dit is de airco die ik in gebruik heb

Afmetingen woonkamer +/- 40m2

Ik heb ook al getest of ik de airco afvoer direct op mijn algemene ventilatie aan kan sluiten, dit durf ik echter niet aan omdat de airco de lucht harder uitblaast dan de ventilatie af zuigt.

[ Voor 9% gewijzigd door Juice. op 19-05-2022 12:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 15:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:52
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Deze heb ik in gebruik genomen vorige zomer, is een enorm onding omdat de slang er niet lekker in blijft zitten helaas.
Mar.tin schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:58:
Je kunt de oplossing verbeteren door 2 slangen te gebruiken, eentje voor de aanzuiging en eentje voor de afvoer van de koellucht, daarnaast helpt het als je de kier tussen je deur afdicht. Hiervoor zijn verschillende kits te koop.

Het probleem met dergelijke units is namelijk dat ze warme lucht buiten dumpen, echter daardoor is er weer nieuwe lucht binnen nodig. Deze wordt van buiten gezogen, en zo blijf je dus nieuwe warme lucht toevoegen.

De efficiëntie is dus (behoorlijk) te verbeteren als je de aan en afvoer van de koellucht van buiten haalt. Zo zuig je geen warme lucht van buiten je kamer in en ben je daadwerkelijk de ruimte aan het afkoelen :).

Edit: Dit topic: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen
Mar.tin schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:58:
1. Je kunt de oplossing verbeteren door 2 slangen te gebruiken, eentje voor de aanzuiging en eentje voor de afvoer van de koellucht, daarnaast helpt het als je de kier tussen je deur afdicht. Hiervoor zijn verschillende kits te koop.

2. Het probleem met dergelijke units is namelijk dat ze warme lucht buiten dumpen, echter daardoor is er weer nieuwe lucht binnen nodig. Deze wordt van buiten gezogen, en zo blijf je dus nieuwe warme lucht toevoegen.

De efficiëntie is dus (behoorlijk) te verbeteren als je de aan en afvoer van de koellucht van buiten haalt. Zo zuig je geen warme lucht van buiten je kamer in en ben je daadwerkelijk de ruimte aan het afkoelen :).

Edit: Dit topic: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen
Heb het even opgesomd om duidelijker antwoord te kunnen geven;

1. Zoals Icey al heeft aangeraden is dat spul niet zo gewenst. Ik wil graag de kier afdichten, maar moet daar waarschijnlijk zelf wat voor in elkaar zetten.

2. Ik heb de airco zojuist wat meer naar het midden van de kamer verplaatst om te zien of dit effect heeft, de slang is lang genoeg hiervoor.

PS: Ik heb ook al getest of ik de airco afvoer direct op mijn algemene ventilatie aan kan sluiten, dit durf ik echter niet aan omdat de airco de lucht harder uitblaast dan de ventilatie af zuigt.

[ Voor 3% gewijzigd door Juice. op 19-05-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 15:32

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mijn ervaring is ook dat de afgevoerde lucht echt een zo makkelijk mogelijke weg moet af leggen. Bij jou is deze nu te lang, en loopt de slang ook nog omhoog. De hoeveelheid druk die dan opgebouwd moet worden is teveel voor zo'n unit en waarschijnlijk wordt de airco zelf ook veels te warm: hij kan simpelweg zijn hete lucht niet goed kwijt.

Daarnaast moest je niet verwachten dat je de ruimte met meer dan 2-3 graden kunt afkoelen, dat zie je alleen bij heel efficient geplaatste units (korte weg luchtafvoer, gescheiden frisse lucht aanvoer), ramen/kieren allemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:10

OMD

Is dit een bijzondere airco oid? De slang mag toch helemaal niet zo lang zijn, max 1,5m ongeveer. Wellicht is dit veranderd afgelopen jaren. Dan werkt hij sowieso niet echt best omdat er niet genoeg kracht is om de lucht door slang te duwen.
De reden waarom een afvoerslang van een mobiele airco niet verlengd mag worden is omdat een verlengde afvoerslang zelf een verwarmingselement wordt. Hoe langer de afvoerslang hoe sterker deze verwarming wordt.
Je bent nu de loggia behoorlijk aan het verwarmen. De mobiele airco trekt meer dan 90% van de nieuwe lucht uit de loggia. Schiet niet echt op zo.

Daarnaast is je airco geschikt voor ruimtes tot 38m2. Dat is in ideale omstandigheden zonder toevoer warme lucht. Haal er rustig maar 25% tot 50% van af. Dan is je airco nog maar goed voor 19 tot 28,5m2. Dat is een stuk kleiner dan je woonkamer.

Mobiele aircos zijn lastig. Je kan een hoop winnen door het eerder aangegeven toevoer systeem te verbeteren en de afvoerslang te isoleren. Je zal zien dat het dan al een stukje beter gaat maar er is wel wat DIY nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door OMD op 19-05-2022 13:03 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
superduper schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:22:
Mijn ervaring is ook dat de afgevoerde lucht echt een zo makkelijk mogelijke weg moet af leggen. Bij jou is deze nu te lang, en loopt de slang ook nog omhoog. De hoeveelheid druk die dan opgebouwd moet worden is teveel voor zo'n unit en waarschijnlijk wordt de airco zelf ook veels te warm: hij kan simpelweg zijn hete lucht niet goed kwijt.

Daarnaast moest je niet verwachten dat je de ruimte met meer dan 2-3 graden kunt afkoelen, dat zie je alleen bij heel efficient geplaatste units (korte weg luchtafvoer, gescheiden frisse lucht aanvoer), ramen/kieren allemaal dicht.
Ik zal eens de originele slang erop zetten, vanavond laten draaien en zien waar het op uit komt. Overigens heb ik de slang verkort en is deze nu zon 2 meter.

Mij lijkt 2-3 graden alsnog een beetje weinig. Baal wel dat ik geen grote unit aan de buitenmuur kan hangen.
OMD schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:59:
Is dit een bijzondere airco oid? De slang mag toch helemaal niet zo lang zijn, max 1,5m ongeveer. Wellicht is dit veranderd afgelopen jaren. Dan werkt hij sowieso niet echt best omdat er niet genoeg kracht is om de lucht door slang te duwen.

[...]

Je bent nu de loggia behoorlijk aan het verwarmen. De mobiele airco trekt meer dan 90% van de nieuwe lucht uit de loggia. Schiet niet echt op zo.

Daarnaast is je airco geschikt voor ruimtes tot 38m2. Dat is in ideale omstandigheden zonder toevoer warme lucht. Haal er rustig maar 25% tot 50% van af. Dan is je airco nog maar goed voor 19 tot 28,5m2. Dat is een stuk kleiner dan je woonkamer.

Mobiele aircos zijn lastig. Je kan een hoop winnen door het eerder aangegeven toevoer systeem te verbeteren en de afvoerslang te isoleren. Je zal zien dat het dan al een stukje beter gaat maar er is wel wat DIY nodig.
Loggia wordt op dit moment niet verwarmd en staat een stukje verder naar binnen. Met droog weer is sowieso de loggia open zodat deze kan luchten.

Zal eens kijken of ik nog wat met de slang kan doen en hoe ik het zou kunnen aanpakken met de toevoer.

Weet voor nu even genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Waarom zijn er eigenlijk geen mobiele airco's met twee slangen, afvoer én invoer. Dat zou ze zoveel effectiever maken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 10:29
dacht dat de bedoeling van een airco is om de binnen lucht vochtvrij te maken zodat het koeler aanvoelt. wat heeft het voor nut om lucht van buiten te pakken dan, is water naar de zee brengen. ik heb een split hangen hier en hij gebruikt de lucht binnen om te koelen. heeft geen aanvoer van buitenlucht iig. een paar graden verschil heb ik hier ook maar als je binnenkomt is het net een ijskast zo koud terwijl de thermometer maar enkele graden is gezakt.

denk dat je toch iets anders moet verzinnen om de slang naar buiten te krijgen zonder dat er lucht vanaf buiten naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
psy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:07:
Waarom zijn er eigenlijk geen mobiele airco's met twee slangen, afvoer én invoer. Dat zou ze zoveel effectiever maken.
Deze heb ik gevonden: https://www.groenehoedduurzaam.nl/unico-easy-hp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Toerq schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:17:
dacht dat de bedoeling van een airco is om de binnen lucht vochtvrij te maken zodat het koeler aanvoelt. wat heeft het voor nut om lucht van buiten te pakken dan, is water naar de zee brengen. ik heb een split hangen hier en hij gebruikt de lucht binnen om te koelen. heeft geen aanvoer van buitenlucht iig. een paar graden verschil heb ik hier ook maar als je binnenkomt is het net een ijskast zo koud terwijl de thermometer maar enkele graden is gezakt.

denk dat je toch iets anders moet verzinnen om de slang naar buiten te krijgen zonder dat er lucht vanaf buiten naar binnen komt.
Tja. Dat is nou het verschil tussen mobiel met enkele slang en een splitunit.

Zolang iedereen die krengen maar blijft kopen zal er weinig veranderen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1