Zonneboiler vervangen door (hybride) warmtepomp of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 08:37

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Naar aanleiding van de nieuwsberichten over het verplichten van warmtepompen probeer ik me te verdiepen in wat er precies nodig is in mijn situatie.

Huidige situatie:
Tussenwoning uit 2008 welke stevig geïsoleerd is (zonder details te kennen). In het glas kan ik zien dat er HR+ op staat. WTW-systeem voor luchtverversing. AWB CV-ketel met AWB zonneboiler systeem van 150 liter (voor tapwater). Laatste rekening jaarlijks gasverbruik: 980 m3. En dat was de hoogste ooit, we douchen en verwarmen royaal. Daar is nog wel wat winst te behalen denk ik zodat we onder de 900 m3 kunnen komen. O-)

Ik heb in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic gekeken naar de tabellen van het gasverbruik maar die houden natuurlijk geen rekening met een zonneboiler. Mijn gasverbruik zou zonder die zonneboiler natuurlijk hoger zijn. Maar hoe moet ik dit zien met een warmtepomp. Blijft die zonneboiler dan staan of wordt deze vervangen?

Daarnaast adviseert Vereniging Eigen Huis om pas aan een warmtepomp te beginnen als je gasverbruik minimaal 1500 m3 per jaar is. Daar val ik momenteel dus ruimschoots onder.

Hoeveel zin heeft het om mijn huidige systeem om te gooien naar een warmtepomp? Zit Eigen Huis een beetje in de juiste richting door te zeggen dat het pas rendabel wordt als je momenteel meer dan 1500 m3 aan gas verbruikt? En geldt mijn zonneboiler reeds als "hybride" systeem voor de overheid of moet er dan perse een warmtepomp worden gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:22
Ik heb in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic gekeken naar de tabellen van het gasverbruik maar die houden natuurlijk geen rekening met een zonneboiler. Mijn gasverbruik zou zonder die zonneboiler natuurlijk hoger zijn.
Vuistregel is dat iedere bewoner zo`n 100 m3 gas per jaar verbruikt voor douchen en warm water.
Een zonneboiler zal ongeveer de helft daarvan vervangen. Als je nu met 2 personen bent en als je geen zonneboiler had gehad dan verwacht ik dus dat zonder de zonneboiler de gasrekening 100 m3 per jaar hoger zou zijn. Dus 1080 m3.
Maar hoe moet ik dit zien met een warmtepomp. Blijft die zonneboiler dan staan of wordt deze vervangen?
Kan blijven en kan vertrekken. Hangt af van de situatie.
Daarnaast adviseert Vereniging Eigen Huis om pas aan een warmtepomp te beginnen als je gasverbruik minimaal 1500 m3 per jaar is. Daar val ik momenteel dus ruimschoots onder.
Ik weet niet of dat advies gebaseert is op de huidige of de oude energieprijzen. Hoe meer gas je verbruikt hoe sneller je de investering in een warmtepomp terugverdiend ja.
Als je nu bijvoorbeeld dichtbij 2 euro per m3 betaald dan kun jij met een warmtepomp bijna 1000 euro per jaar besparen op de energierekening. Ooit verdien je het wel terug, en dan heb je tevens iets goeds gedaan.

Overigens ben ik het totaal niet eens met wat Vereniging eigen huis schrijft over een warmtenet. Ik heb veel liever een warmtepomp.
En geldt mijn zonneboiler reeds als "hybride" systeem voor de overheid of moet er dan perse een warmtepomp worden gebruikt?
De definitie van hybride in deze context is mij onbekend. Misschien mag een CV ketel + airco ook wel. Geen idee.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:57
Ik zou All-E gaan met 8kW warmtepomp en zonnecollector op de nieuwe boiler aansluiten.
Zelf kom ik van 800m3 met zonneboiler, 2 personen. Naar 6kW en zonnecollector op 200L HRsolar boiler met 2 spiralen in de onderste helft. Toegegeven financieel was met de gasprijs van 1 euro 15jaar tvt. Alles laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05

Gerco-M

mijn tornado res.

Hoe blij ben je met je zonneboiler systeem tegenwoordig?

Je kan inderdaad ook je systeem omgooien en gelijk all electric gaan. Ik vind dat hybride toch zo’n tussenoplossing die over 7 jaar alweer verouderd is. “Wat, je gebruikt nog gas??” hoor je dan tegen die tijd 8)

Dus hybride zou ik niet doen, all electric wel en of je daar je zonneboiler nog mee kan combineren weet ik niet precies maar dat kan complex en duur zijn, en niet het geld waard. Als je zonnepanelen hebt en dus goedkope stroom kan een WBP ook heel rendabel zijn, en is vast minder onderhoud en leidingwerk.

Ja dat advies van VVE snap ik ook niet helemaal, want Nederland moet toch van het gas af, vroeg of laat. Wel is het bij een hoog gas verbruik natuurlijk sneller rendabel. Ik zat hier ooit op 2800 m3 per jaar, nu op 0 per jaar met 0 energiekosten (PV) maar ben wel E30k investering verder aan PV en L/L WP single / multi splits en isolatie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Gerco-M schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:27:
Hoe blij ben je met je zonneboiler systeem tegenwoordig?
Erg blij want in de zomer heb ik tegen zeer lage kosten een 150 liter boiler die tot wel 75 graden verwarmt is. Het elektriciteitsverbruik van de zonneboiler is zeer laag.
Je kan inderdaad ook je systeem omgooien en gelijk all electric gaan. Ik vind dat hybride toch zo’n tussenoplossing die over 7 jaar alweer verouderd is. “Wat, je gebruikt nog gas??” hoor je dan tegen die tijd 8)
Dat vind ik totaal niet boeiend. Lekker belangrijk wat anderen vinden van mijn verwarmingsinstallatie.
Dus hybride zou ik niet doen, all electric wel en of je daar je zonneboiler nog mee kan combineren weet ik niet precies maar dat kan complex en duur zijn, en niet het geld waard. Als je zonnepanelen hebt en dus goedkope stroom kan een WBP ook heel rendabel zijn, en is vast minder onderhoud en leidingwerk.
Wat is een WBP? Wet Bescherming Persoonsgegevens?
Ja dat advies van VVE snap ik ook niet helemaal, want Nederland moet toch van het gas af, vroeg of laat. Wel is het bij een hoog gas verbruik natuurlijk sneller rendabel. Ik zat hier ooit op 2800 m3 per jaar, nu op 0 per jaar met 0 energiekosten (PV) maar ben wel E30k investering verder aan PV en L/L WP single / multi splits en isolatie.
Dat advies snap ik prima. Vergroenen is mooi maar de meeste mensen zullen er pas interesse in hebben als ze het in hun portemonnee merken. En met zulke grote investeringen is dat heel lastig. Ik betwijfel ook of je bij de verkoop van je huis die investering eruit krijgt. Het lijkt me heel sterk dat jouw huis 30k in waarde is gestegen dankzij de gemaakte aanpassingen. De isolatie zal zichzelf nog wel terugbetalen maar de apparatuur vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Dapdodo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:08:
Ik zou All-E gaan met 8kW warmtepomp en zonnecollector op de nieuwe boiler aansluiten.
Zelf kom ik van 800m3 met zonneboiler, 2 personen. Naar 6kW en zonnecollector op 200L HRsolar boiler met 2 spiralen in de onderste helft. Toegegeven financieel was met de gasprijs van 1 euro 15jaar tvt. Alles laten doen.
Dus een terugverdientijd van 15 jaar (met de toen geldende gasprijs). En hoe lang gaat je installatie mee? Als je die over 15 jaar weer moet vervangen dan zegt die terugverdientijd ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 11:25
Hmmm, hier ook 30k investering, als ik niks had gedaan, nu op gaslicht ingevuld oude verbruik, jaarlijkse kosten € 5800. Huidige na alle investeringen ; minus €2800. "Besparing" nu per jaar € 8600....

Ik ben ook begonnen met hybride, ook woning van 2008 (voorheen 1800m3) nu draait de Elga gewoon standalone, ww via losse wpb. Als het echt koud wordt dan red de Elga het net niet, dan de airco(LL) even er bij aan.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Qua terugverdientijd moet je je niet blindstaren op de huidige gasprijs omdat de stroomprijs navenant mee is gestegen. Wel moet je gaan rekenen met de wijziging van energiebelastingen per 1 jan 2023 ( gas +5 cent en stroom -5 cent), dat heeft een directe invloed op je TVT. Dit geldt voor een situatie waarbij je het extra stroomverbruik niet kan compenseren met PV. Maar extra PV kost ook weer geld en moet je ook weer in het plaatje meenemen. Wat dat betreft snap ik het advies van VVE wel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
vanderv schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:17:
Hmmm, hier ook 30k investering, als ik niks had gedaan, nu op gaslicht ingevuld oude verbruik, jaarlijkse kosten € 5800. Huidige na alle investeringen ; minus €2800. "Besparing" nu per jaar € 8600...
Die berekening volg ik niet helemaal. Je jaarlijkste kosten zouden met de oude situatie uitkomen op 5800 euro maar je huidige kosten zijn 2800 euro. Dan bespaar je jaarlijks toch 3000 euro en geen 8600 euro?
ds23man schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:40:
Qua terugverdientijd moet je je niet blindstaren op de huidige gasprijs omdat de stroomprijs navenant mee is gestegen. Wel moet je gaan rekenen met de wijziging van energiebelastingen per 1 jan 2023 ( gas +5 cent en stroom -5 cent), dat heeft een directe invloed op je TVT. Dit geldt voor een situatie waarbij je het extra stroomverbruik niet kan compenseren met PV. Maar extra PV kost ook weer geld en moet je ook weer in het plaatje meenemen. Wat dat betreft snap ik het advies van VVE wel.
De stroomprijs stijgt inderdaad flink mee. En ik heb al zonnepanelen maar ik kan er lang niet genoeg kwijt om het jaarverbruik van een warmtepomp op te wekken. De energiebelasting is een leuk trucje van de overheid om elektrisch verwarmen te stimuleren maar ik vraag me af hoe lang je hier mee moet rekenen als zijnde een voordeel. Dat voordeel verdwijnt namelijk vanzelf zodra de overheid vind dat er genoeg geïnvesteerd is. Onder aan de streep zou ik dat soort tijdelijke voordeeltjes dus nooit meerekenen in de terugverdientijd omdat het simpelweg niet te garanderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Op zich is het geen truukje, is al jaren beleid om gas duurder te maken en stroom goedkoper.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
ds23man schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:17:
Op zich is het geen truukje, is al jaren beleid om gas duurder te maken en stroom goedkoper.
Dat snap ik maar het beleid reikt zover nodig. Kijk naar de voordelen rondom elektrische auto's zoals bijtelling. Zodra de massa overstapt vervallen die voordelen. De overheid zal zich echt niet levenslang binden aan een lager belastingtarief voor elektriciteit want dat kost hen simpelweg geld. Dus als de meerderheid van het gas af is lopen de kosten voor het laten draaien van je warmtepomp vanzelf weer op. En dus ook je terugverdientijd.

Ik denk eerder dat de kosten hoger gaan worden omdat het stroomnet op veel plaatsen aangepast moet worden aan het nieuwe gebruik met veel zonnepanelen en hoge vermogens voor warmtepompen en EV's.

[ Voor 13% gewijzigd door 3raser op 23-05-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:57
3raser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Dus een terugverdientijd van 15 jaar (met de toen geldende gasprijs). En hoe lang gaat je installatie mee? Als je die over 15 jaar weer moet vervangen dan zegt die terugverdientijd ook niet zoveel.
Ik ga ervan uit dat die over 15 jaar vervangen moet worden.
Maar zie nu de TVT al dalen. Salderen helpt daarbij wel. Want nu moet ik geen 1500 per jaar betalen (CV tijdperk) maar krijgt ik 500 terug. En als de terugleververgoeding bij eneco zo blijft 1500 terug en met 3000 per jaar verschil tov oude situatie is TVT natuurlijk nog maar 5 jaar. Maar je bent wel een beetje aan de goden overgeleverd wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

3raser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Erg blij want in de zomer heb ik tegen zeer lage kosten een 150 liter boiler die tot wel 75 graden verwarmt is. Het elektriciteitsverbruik van de zonneboiler is zeer laag.

[...]

Dat vind ik totaal niet boeiend. Lekker belangrijk wat anderen vinden van mijn verwarmingsinstallatie.

[...]

Wat is een WBP? Wet Bescherming Persoonsgegevens?

[...]

Dat advies snap ik prima. Vergroenen is mooi maar de meeste mensen zullen er pas interesse in hebben als ze het in hun portemonnee merken. En met zulke grote investeringen is dat heel lastig. Ik betwijfel ook of je bij de verkoop van je huis die investering eruit krijgt. Het lijkt me heel sterk dat jouw huis 30k in waarde is gestegen dankzij de gemaakte aanpassingen. De isolatie zal zichzelf nog wel terugbetalen maar de apparatuur vast niet.
Ja het ging mij er ook niet letterlijk om wat anderen vinden, maar dat ik zelf ook graag van het gas af wil, en dat ik dat best een goede trend vind eigenlijk. Vanwege klimaat en steun aan Poetin enzo. En als je zoals je noemt een beetje anticipeerd op wat de overheid in de toekomst gaat doen, je kan zien aankomen dat hybride op een gegeven moment ook weer achterhaald is.

In deze context bedoelde ik een WPB, sorry voor de typo.

Ik denk zeker dat de zonnepanelen wel waarde verhogend zijn, en de isolatie denk ik ook wel hoewel ik dat zelf heb gedaan (zolder vloer / dak) en er geen rapport of offerte van heb. Maar wij wonen hier ook nog wel minstens 10 jaar dus dan is het zowiezo wel terugverdiend dus ik vind dat niet heel boeiend ook.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

E5800 en E-2800 zit een verschil in van E8600 dus dan verdiend het zichzelf inderdaad flink terug!

Ik zat hier dus op 2800 m3 gas per jaar en 13000 kwh aan stroom en dat zou nu ook rond de E10.000 per jaar kosten dus dan is die E30k investering ook snel terugverdiend hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Gerco-M schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:07:
E5800 en E-2800 zit een verschil in van E8600 dus dan verdiend het zichzelf inderdaad flink terug!

Ik zat hier dus op 2800 m3 gas per jaar en 13000 kwh aan stroom en dat zou nu ook rond de E10.000 per jaar kosten dus dan is die E30k investering ook snel terugverdiend hoor.
Ah, dat bedrag van 2800 is een negatief bedrag. Dat had ik uit je eerder bericht niet begrepen. Ik dacht dat je met "minus" bedoelde dat je het van het eerdere bedrag af trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

3raser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Ah, dat bedrag van 2800 is een negatief bedrag. Dat had ik uit je eerder bericht niet begrepen. Ik dacht dat je met "minus" bedoelde dat je het van het eerdere bedrag af trok.
Uit de berekening kon ik dat afleiden. Niet mijn bericht maar van
vanderv schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:17:
Hmmm, hier ook 30k investering, als ik niks had gedaan, nu op gaslicht ingevuld oude verbruik, jaarlijkse kosten € 5800. Huidige na alle investeringen ; minus €2800. "Besparing" nu per jaar € 8600....

Ik ben ook begonnen met hybride, ook woning van 2008 (voorheen 1800m3) nu draait de Elga gewoon standalone, ww via losse wpb. Als het echt koud wordt dan red de Elga het net niet, dan de airco(LL) even er bij aan.
En met de huidige terugleverings tarieven zien we dat hier vaker! Als je een groot dak hebt en zelf weinig gebruik hebt dan kan je veel terugleveren en daar serieus aan verdienen. Wie nu nog een dak halfvol legt is niet heel economisch bezig. Of duurzaam. Of slim. Of efficient. Want als over 10 jaar de saldering eraf is komt iedereen tekort, in de winter. En is hoe meer altijd hoe beter. En zullen we in de komende jaren nog veel te vaak gaan zien. “Ik wil PV gaan bijleggen, maar mijn panelen zijn niet meer verkrijgbaar” 8)7

[ Voor 65% gewijzigd door Gerco-M op 23-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@3raser
Excuses, ik had het even duidelijker moeten formuleren.

Wat ik nog wilde vertellen, ik heb alles in stappen gedaan.(2013 begonnen met eerste PV), bijna om de 2 jaar weer geïnvesteerd en alles draait gelukkig nog op de standaard 3x25A.

Toen veel geld uitgeven, niet of nauwelijks gekeken naar tvt, maar nu wel extra blij dat alles nu eigenlijk al zo goed als is terugverdiend en het voelt gewoon goed om "op zonkracht" te kunnen douchen, autorijden enz.enz.

Tip, alles de ruimte er is, dan de zonneboiler lekker laten staan/hangen.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 23:00
Hier lukt all electric ook prima. Het is een voor de oorlogs huis. Het meeste is nageisoleerd met een Rd van ca 4 op de 6cm spou na dan, dat past niet. Het is ca 250m2 vloeropp.
Dit verwarm ik met een lucht-water pomp van 16kW (wel een hele dikke dus).
Met 22kWp op het dak kun je per jaar nog een paar duizend euro in je zak steken.
Dit past allemaal net binnen een 3x25A aansluiting.
Alles zelf gedaan, materiaal van de warmtepomp en zonnepaneelinstallatie was ongeveer 25k
Natuurlijk past dit allemaal dankzij salderen / mooie terugleververgoedingen. Een koude wintermaand neem ik wel 1500kWh af.

Met de huidige energietarieven was ik ongeveer 7000euro kwijt geweest aan energie per jaar, dus achterafgezien een mooie terugverdientijd van ca 3 jaar.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:40
Overstappen naar WP is heel zinvol.
Naast milieu en normering heeft een wp ipv 1 m3 gas slechts 2-3 kWh stroom nodig, tel uit je winst.
Verder is het essentieel dat je je huis met een lage aanvoertemperatuur kan warmhouden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:11:
Overstappen naar WP is heel zinvol.
Naast milieu en normering heeft een wp ipv 1 m3 gas slechts 2-3 kWh stroom nodig, tel uit je winst.
Verder is het essentieel dat je je huis met een lage aanvoertemperatuur kan warmhouden
Deze reactie is veel te kort door de bocht. Als ik mijn zonneboiler moet dumpen om over te stappen op een warmtepomp dan verbruik ik per m3 aan gas veel meer kWh. Bovendien kost 4kWh ongeveer net zoveel als 1 m3 gas dus zo'n enorme winst is het nu ook weer niet. Zeker niet als je met dat verschil je hele investering terug moet verdienen. En vertel mij van tevoren maar eens hoeveel elektriciteit ik dan daadwerkelijk ga verbruiken. Ik moet met een warmtepomp namelijk ook een boiler voor verwarmen en die boiler heeft ook verlies. Dat verlies heb ik niet als ik mijn tapwater rechtstreeks op gas verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
3raser schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:43:
[...]

Deze reactie is veel te kort door de bocht. Als ik mijn zonneboiler moet dumpen om over te stappen op een warmtepomp dan verbruik ik per m3 aan gas veel meer kWh. Bovendien kost 4kWh ongeveer net zoveel als 1 m3 gas dus zo'n enorme winst is het nu ook weer niet. Zeker niet als je met dat verschil je hele investering terug moet verdienen. En vertel mij van tevoren maar eens hoeveel elektriciteit ik dan daadwerkelijk ga verbruiken. Ik moet met een warmtepomp namelijk ook een boiler voor verwarmen en die boiler heeft ook verlies. Dat verlies heb ik niet als ik mijn tapwater rechtstreeks op gas verwarm.
Ik bedoel niet dat je de zb wegdoet. De gasketel kan weg, en wellicht kan je de bestaande zb boiler dan na verwarmen met de wp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Ik bedoel niet dat je de zb wegdoet. De gasketel kan weg, en wellicht kan je de bestaande zb boiler dan na verwarmen met de wp
Er zijn vele mogelijkheden zo te horen. Wat me vooral nog wel zorgen baard is dat een warmtepomp blijkbaar een theoretische levensduur van 15 jaar heeft. De afschrijving is dan nogal flink op zo'n duur apparaat. Een goedkoop CV-keteltje gaat zeker net zo lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:35
3raser schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Er zijn vele mogelijkheden zo te horen. Wat me vooral nog wel zorgen baard is dat een warmtepomp blijkbaar een theoretische levensduur van 15 jaar heeft. De afschrijving is dan nogal flink op zo'n duur apparaat. Een goedkoop CV-keteltje gaat zeker net zo lang mee.
Je kunt idd zo 4 a 5 moderne HR CV ketels kopen voor de prijs van een typische warmtepomp+boiler hardware, en dan hebben we het nog niet gehad over de installatiekosten (vaak nog 1/3e van de hardware kosten).

Zolang de gasprijzen blijven stijgen, of hoog blijven, en electriciteit laag (genoeg) blijft, zijn de besparingen per jaar voor een warmtepomp echter zodanig, dat je dat wel terugverdient in een <10jr periode. Zeker als je genoeg electriciteit kunt opwekken met zonnepanelen.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 24-05-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
olafmol schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:48:
[...]

Je kunt idd zo 4 a 5 moderne HR CV ketels kopen voor de prijs van een typische warmtepomp+boiler hardware, en dan hebben we het nog niet gehad over de installatiekosten (vaak nog 1/3e van de hardware kosten).

Zolang de gasprijzen blijven stijgen, of hoog blijven, en electriciteit laag (genoeg) blijft, zijn de besparingen per jaar voor een warmtepomp echter zodanig, dat je dat wel terugverdient in een <10jr periode. Zeker als je genoeg electriciteit kunt opwekken met zonnepanelen.
Met voldoende zonnepanelen wordt het snel interessanter inderdaad. Maar vergeet dan niet dat je die zonnepanelen ook terug wilt verdienen. Die kosten komen dus bovenop de terugverdientijd. De enige manier om ze niet mee te rekenen is als je ze al had liggen en ook al had terugverdiend.

Mijn bierviltjesberekening met een kostenpost van 10.000 euro voor een warmtepomp die per jaar 4500kWh verbruikt en waar ik dan 3.000 euro subsidie voor zou ontvangen geeft aan dat ik met de oude energietarieven ruim 26 jaar nodig heb om de kosten eruit te halen. Ik reken dan ook mijn huidige zonnepanelen installatie mee. Met de huidige energietarieven zou dat slechts 7,5 jaar zijn. Het is vooral de wisselwerking tussen gas- en elektriciteitstarieven die bepaald hoe snel je je installatie terug verdient. Maar een lange-termijn berekening maken op basis van de tarieven die nu (mogelijk tijdelijk) heel hoog zijn lijkt me niet de beste methode.
Disclaimer: Ik heb geen idee of 10.000 euro en 4500kWh een goede schatting is. Het is een gemiddelde van kosten en verbruik wat ik lees in diverse bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Laten we de warmtepomp discussie in dat topic doen, en hier de ZB vraagstukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@3raser
In de ts vraag je of het rendabel is. De hele tijd kom je met berekeningen die je zelf constant benadrukt als niet haalbaar, duur, enz...
Dus we kunnen deze wel sluiten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 22:27
3raser schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Tsja als je liever weinig afschrijft en heeeeel veel meer per maand betaalt aan verbruik...

Maar goed als je het nu nog te spannend vindt, kijk je over 2 jaar weer in het rond en denk je "shit had ik 2 jaar geleden maar..."

Succes met je keuzes.
Pagina: 1