Buitenunit elga ace onder slaapkamerraam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirsten1995
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:43
Hallo allemaal,

Ik wil graag een hybride warmtepomp aanschaffen. De Remeha Elga Ace 4kW is voor onze woning de beste optie.

Nu is er een probleem: de buitenunit. De enige plek waar echt ruimte is, is op onze uitbouw. Even wat achtergrond over onze woning.

- Rijtjeswoning uit 2016
- Goede isolatie
- Woonkamer is 1.20m uitgebouwd

De buitenunit komt in het midden van de uitbouw. Ons huis is 5 meter breed, dus en ruime 2 meter van de erfgrens. Hij komt recht onder ons slaapkamerraam. Dat raam hebben wij 's Winters altijd dicht.

Kan iemand mij vertellen of dit een groot probleem gaat zijn? Ik ben niet eens heel bang dat we hem zelf horen. Ons huis is over het algemeen heel geluidsdicht. En ik vind een zacht eentonig geluid denk ik niet heel storend. In het allerergste geval kunnen we nog aan de andere kant van het huis gaan slapen.

Ik maak me vooral druk om eventueel overlast voor de buren. De buitenunit draait natuurlijk vooral 's winters. De buren aan een kant slapen aan de andere kant van het huis. Het huis aan de andere kant staat te koop, dus ik weet niet waar zij (gaan) slapen. 's Nachts hoeft het huis overigens zelden verwarmd te worden. Ik draai de thermostaat altijd terug en boven verwarmen we alleen met extreme kou. Maar ja, misschien is het geluid wel zo extreem dat zij er overdag ook last van hebben?

Ik hoor graag jullie ervaringen/gedachten over deze situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Kirsten1995 op 18-05-2022 23:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
's Nachts hoeft het huis overigens zelden verwarmd te worden. Ik draai de thermostaat altijd terug en boven verwarmen we alleen met extreme kou. Maar ja, misschien is het geluid wel zo extreem dat zij er overdag ook last van hebben?
Met een warmtepomp kun je beter de kamertemperatuur constant laten. Als je nachtverlaging toepast dan wordt het huis de volgende ochtend weer met gas warm gestookt en dat kost veel meer dan het huis op temperatuur houden met de warmtepomp.

Een 4 kW Elga heeft zover ik vond een geluidsvermogen van 53 dB(A). Dat is erg stil. Voldoet aan de geluidseisen als het midden van de unit minstens 3 meter van het raam van de buren is.
En minstens 3 meter van het midden van de unit in een rechte lijn (zonder obstakel) naar waar iemand in de tuin van de buren kan staan op een hoogte van 1.5 meter.
Als je de unit tussen 19:00 en 7:00 in stille modus laat draaien mag het nog dichter bij de erfgrens / raam van de buren.

Denk er overigens wel aan om de unit niet op een houten dak te zetten. Dan gaat het geluid via trillingen naar de buren. Het moet een betonnen dak zijn, of anders aan de muur hangen.

Heb je overwogen om nog heel even door te sparen voor full electric? Een warmtepomp all-electric warmtepomp die 4 kW haalt bij A-7/W35 zou ook voldoende zijn. Is wel duurder en dan moet je binnen nog een grote boiler kwijt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirsten1995
Hi @busscherski, bedankt voor je reactie. Wat je noemt zijn natuurlijk vooral de feiten o.b.v. de specificaties van de warmtepomp. Die stellen me op zich wel gerust dat het goedkomt. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Het is fijn dat ik zeer waarschijnlijk wel aan de wetgeving voldoe, maar is dat voldoende? Is 40 dB op de erfgrens eigenlijk niet alsnog storend? Ik heb niet heel veel zin in een burenruzie :p En is een buitenunit onder en (goed geïsoleerd) slaapkamerraam niet eigenlijk gewoon een héél slecht idee. Ik denk zelf dat het wel meevalt, maar ja, weten doe ik niet.

Een all-electric warmtepomp is in deze woning helaas niet echt mogelijk. De buitenunit is groter dan die van een hybride en die kan ik eigenlijk nergens kwijt. Ook heb ik op zolder geen plek voor een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat een groot deel al niet aan deze wetgeving voldoet. Bijvoorbeeld een 7kW Panasonic die op papier een geluidsvermogen van 67 dBA heeft is al een stuk lastiger volgens de wetgeving te plaatsen. (dat lukt ook vaak niet, en toch hoor ik daar weinig ruzies over)

Als iemand echt graag ruzie wil maken dan doet die dat toch wel. Maar zolang het qua wetgeving voor elkaar is moeten je buren echt hun best doen om het te kunnen horen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
En geluid dat je zelf produceert is sowieso al 10 dBA minder storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:00
Kirsten1995 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:57:
Hi @busscherski, bedankt voor je reactie. Wat je noemt zijn natuurlijk vooral de feiten o.b.v. de specificaties van de warmtepomp. Die stellen me op zich wel gerust dat het goedkomt. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Het is fijn dat ik zeer waarschijnlijk wel aan de wetgeving voldoe, maar is dat voldoende? Is 40 dB op de erfgrens eigenlijk niet alsnog storend? Ik heb niet heel veel zin in een burenruzie :p En is een buitenunit onder en (goed geïsoleerd) slaapkamerraam niet eigenlijk gewoon een héél slecht idee. Ik denk zelf dat het wel meevalt, maar ja, weten doe ik niet.

Een all-electric warmtepomp is in deze woning helaas niet echt mogelijk. De buitenunit is groter dan die van een hybride en die kan ik eigenlijk nergens kwijt. Ook heb ik op zolder geen plek voor een buffervat.
Een split all electric neemt buiten en binnen nagenoeg dezelfde ruimte in als de elga (wel afhankelijk van het merk)
Enige is dat je binnen nog een boiler krijgt ipv de ketel, buffervat is soms nodig maar dat is afhankelijk van jouw afgifte systeem (en installateur aangezien ik vaak hoor dat collega installateurs niet zonder buffervat willen plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
123Arjan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Een split all electric neemt buiten en binnen nagenoeg dezelfde ruimte in als de elga (wel afhankelijk van het merk)
Enige is dat je binnen nog een boiler krijgt ipv de ketel, buffervat is soms nodig maar dat is afhankelijk van jouw afgifte systeem (en installateur aangezien ik vaak hoor dat collega installateurs niet zonder buffervat willen plaatsen)
Een all electric die een gelijksoortig geluidsvermogen heeft is wel weer wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
busscherski schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Een all electric die een gelijksoortig geluidsvermogen heeft is wel weer wat groter.
Valt volgens mij reuze mee. Wij kijken op dit moment naar een Daikin Altherma 3 R, dat is een split unit. DIe is minder dan 90cm breed, en de *geluidsdruk* is 50dB (gemeten op 1m afstand als ik het goed heb gezien). Geluids-druk en de afstand tot de erfgrens of de afstand tot waar je wilt meten is relevant, niet het geluidsvermogen.

Als ik specs van monoblocs en hybrids bekijk, ook van andere merken als Panasonic en LG, wijkt dat vrijwel niet af op geluidsdruk. Los daarvan, als je hoort wat voor lawaai er in een gemiddelde straat allemaal voorbij komt door klussers, auto's, treinen, ventilatie units, oude airco's ed, en de overheid verplicht iedereen van het gas af te gaan, tja, dan denk ik dat het allemaal nog wel meevalt, ook met een all-electric split.

Die hele lage dB's uit de folders worden volgens mij vaak ook een beetje getoverd met 3 of zelfs 5m afstand tot de bron, en in de "low noise" stand ed.

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 19-05-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@olafmol
Daikin splits zijn inderdaad best compact.

Maar alleen geluidsvermogen vergelijken.

Uit mijn hoofd begint dat bij Daikin bij 58 dBA geluidsvermogen voor het 4 kW enkelfasemodel. Die unit haalt overigens meer dan 4 kW bij A-7/W35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
busscherski schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:08:
@olafmol
Daikin splits zijn inderdaad best compact.

Maar alleen geluidsvermogen vergelijken.

Uit mijn hoofd begint dat bij Daikin bij 58 dBA geluidsvermogen voor het 4 kW enkelfasemodel. Die unit haalt overigens meer dan 4 kW bij A-7/W35
Je moet naar geluidsdruk kijken, niet naar vermogen. Tenminste als je wilt weten hoeveel last jij en/of je buren gaan krijgen van zo'n unit. Als je met je hoofd in/tegen de buitenunit wilt gaan slapen, dan is geluidsvermogen ook prima om te vergelijken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 19-05-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar de vraag of 40 dB(A) nog echt storend is hangt daar stiekem best wel mee samen. Eerlijk gezegd, als jij gewend bent aan 'het stadse leven' (...in de beschaafde kom, zoals dat hier heet :+ ) is het IMO bijna niet eens merkbaar.

Als jouw buren - in een rijtjeshuis - hadden gehoopt zo geluidsarm als in een hutje op de hei te wonen, tja dan valt het wel een béétje op.

Leven in Nederland is gewoon niet echt heel geluidsarm; vaak op manieren dat je het je pas echt realiseert als je op vakantie ergens écht een stille omgeving meemaakt. Daarnaast is constante geluidsdruk véél minder irritante geluidsdruk. Gewoon een continu gebrom ben je zó aan gewend, zolang je je stekels niet al te zeer bij voorbaat al opzet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@olafmol
Het gaat er om dat de geluidsdruk op de erfgrens onder de 40 dB is.

Om dat te berekenen gebruik je het geluidsvermogen als input.

Voorbeeld
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirsten1995
@iceheart 'Gelukkig' is hier altijd wel geluid hoorbaar. Er ligt op 150m een vrij grote weg, die als je het raam open hebt vooral 's ochtends, maar eigenlijk de hele dag wel hoorbaar is. Maar ook langsrijdend verkeer, vliegtuigen, spelende kinderen, klussende buren etc. Maar ook hierbij: met gesloten ramen hoor je hier meestal heel weinig tot niets van. Ik denk dus ook dat zo'n warmtepomp daardoor niet voor overlast gaat zorgen en verdwijnt in het omgevingsgeluid. Maar ik blijf het ergens toch spannend vinden totdat dat ding er staat en ik zelf kan horen hoeveel geluid hij maakt. Maar ja, met de huidige levertijden duurt dat nog wel even :p

[ Voor 9% gewijzigd door Kirsten1995 op 19-05-2022 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Kirsten1995 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:24:
@iceheart 'Gelukkig' is hier altijd wel geluid hoorbaar. Er ligt op 150m een vrij grote weg, die als je het raam open hebt vooral 's ochtends, maar eigenlijk de hele dag wel hoorbaar is. Maar ook langsrijdend verkeer, vliegtuigen, spelende kinderen, klussende buren etc. Maar ook hierbij: met gesloten ramen hoor je hier meestal heel weinig tot niets van. Ik denk dus ook dat zo'n warmtepomp daardoor niet voor overlast gaat zorgen en verdwijnt in het omgevingsgeluid. Maar ik blijf het ergens toch spannend vinden totdat dat ding er staat en ik zelf kan horen hoeveel geluid hij maakt. Maar ja, met de huidige levertijden duurt dat nog wel even :p
Ik snap dat het spannend is (toch een hele uitgave, alleen al!) maar ik zou me onder die omstandigheden die jij omschrijft écht geen zorgen maken. Die grote weg op 150m alleen al maakt dat een warmtepompje echt totáál geen ergernisfactor van betekenis toe gaat voegen, dat kan ik je op een briefje geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
busscherski schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Een lg split 5-9kw is 950mm (uit mijn hoofd) en zit ook tussen de 50-60db(die weet ik niet exact uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:07
@Kirsten1995 De belangrijkste vraag is hier of je ventilatieroosters in de ramen hebt zitten, en wat voor glas in het raam. Geluidsbeperking van bijv. HR++ is namelijk erg hoog, het meeste geluid komt dan via de roosters binnen (als je die hebt).

Heb je misschien een foto? Dat maakt het makkelijker in te schatten. Ook wat de afstand tot het raam van de buren is.

Wij hebben een Elga Ace 4kW, buitenunit staat op de BG tegen het huis, en die hoorde ik 's-nachts wel storend bij vol vermogen (hier dus HR++ glas met roosters) - mijn vrouw trouwens niet. Dat geluid viel weg als de ventilatieroosters dicht zaten, maar dat wil je ook niet. Uiteindelijk opgelost door 's-nachts in de stille modus te zetten (echt niet meer hoorbaar dan).

[ Voor 52% gewijzigd door JBtL op 19-05-2022 14:26 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirsten1995
@JBtL onder het middelste raam komt de buitenunit te staan. In dit raam zit geen rooster. In het linker raam wel. Ons huis is in totaal 5.20m breed.

Over die stille modus: kun je dit eenvoudig zelf instellen of is het handig dit direct bij installatie te laten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/330H4xScX-4j6OBxQRX4UHO91mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMCzS6I3O0g5eYs4IuiMlqBl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
@Kirsten1995 Ik denk dat het meeste geluid dan via de roosters in de ramen links en rechts binnenkomt. Midden op het dak onder het raam zonder rooster lijkt me dan inderdaad een goede plek (als je hem niet op de begane grond aan de uitbouw van de buren rechts wilt hebben - dat lijkt me nog iets beter - is wel erg in het zicht alleen (kun je met een ombouw wel goed camoufleren trouwens - hier een foto van onze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qI-mYBIv3pkyeXG152ixQr0-0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0hDIA8R5Fx21IkcTxXkEeT7.jpg?f=fotoalbum_large)).

Volgens mij staat de stille modus standaard aan, en ingesteld tussen 22:00 en 6:00. Je kan dit eenvoudig aanpassen door te zoeken op parametercode (wachtwoord= 0012).

HP058 stille modus aan/uitzetten
HP094 starttijd stille modus instellen
HP095 stoptijd stille modus instellen

https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf

Mocht je 's nachts toch wat horen, dan kan je gewoon de thermostaat zo instellen dat je 's-nachts niet verwarmt. Een modern huis verliest als het goed is niet al teveel warmte in de nacht. Maar continue een beetje aan is wel efficienter.

[ Voor 33% gewijzigd door JBtL op 19-05-2022 15:25 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirsten1995
@JBtL Hmm tegen de uitbouw van de buren is ook wel een goed idee. Alleen zit daar wel onze buitenkraan met afvoer. Dus veel plek is er niet over. Wat is de lengte ongeveer van die kast die je eromheen hebt? Ziet er netjes uit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kirsten1995 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:38:
@JBtL Hmm tegen de uitbouw van de buren is ook wel een goed idee. Alleen zit daar wel onze buitenkraan met afvoer. Dus veel plek is er niet over. Wat is de lengte ongeveer van die kast die je eromheen hebt? Ziet er netjes uit zo.
Op de uitbouw op een andere plek dan in het midden voldoe je al snel niet meer aan de geluidseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirsten1995
@busscherski klopt. Ik bedoel op de grond, dus in m'n eigen tuin tegen dat korte muurtje van de uitbouw van de rechterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja als je het op de grond zet dan zit de schutting er tussen als geluidsbarriere.

Dan moet de schutting overigens geen gaten hebben en minstens 10 kg / m2 wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Kirsten1995 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:38:
Lengte van de kast is afhankelijk van het gekozen merk warmtepomp, de omkasting is in vrijwel alle maten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Kirsten1995 Grappig, bij ons zit daar ook precies een buitenkraantje, nu niet zichtbaar achter de ombouw. Dat is trouwens deze, 105 cm breed dus. Het tussenmuurtje is bij ons 150 cm breed, zoiets heb je dus wel nodig, paar cm minder kan nog wel. Ik bedenk me wel dat je dan wel extra voorzichtig moet zijn met aan de muur hangen (rubberen pluggen gebruiken etc,).

[ Voor 18% gewijzigd door JBtL op 19-05-2022 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:08
Vergeet ook niet te kijken of je vergunningsplichtig bent. Dat wil ook nog wel eens zo zijn voor de plaatsing van een warmtepomp met buitenunit, juist vanwege die geluidsoverlast.

Je kan de geluidsdruk op de erfgrens berekenen met https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking.

Ik zie op de foto dat je een redelijk diepe tuin hebt. Is het niet mogelijk om de buitenunit wat verderop in de tuin te plaatsen? Toegeven, dat is wat meer werk, maar het risico op geluidsoverlast van zowel je buren als jezelf is veel kleiner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
iceheart schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Ik snap dat het spannend is (toch een hele uitgave, alleen al!) maar ik zou me onder die omstandigheden die jij omschrijft écht geen zorgen maken. Die grote weg op 150m alleen al maakt dat een warmtepompje echt totáál geen ergernisfactor van betekenis toe gaat voegen, dat kan ik je op een briefje geven :)
Toch had ik hier een briessende buurman aan de deur, had geen oog dicht gedaan door mijn warmtepomp... Bleek het ding nieteens aangesloten te zijn. :+ dus 1 tip: Als je hem uit het zicht kan plaatsen, doe dat dan, er zijn genoeg mensen die een wp zien en de overlast erbij verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
balfnl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 06:00:
Vergeet ook niet te kijken of je vergunningsplichtig bent. Dat wil ook nog wel eens zo zijn voor de plaatsing van een warmtepomp met buitenunit, juist vanwege die geluidsoverlast.

Je kan de geluidsdruk op de erfgrens berekenen met https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking.

Ik zie op de foto dat je een redelijk diepe tuin hebt. Is het niet mogelijk om de buitenunit wat verderop in de tuin te plaatsen? Toegeven, dat is wat meer werk, maar het risico op geluidsoverlast van zowel je buren als jezelf is veel kleiner
Nu noem je wel heel veel dingen die nieuw zijn voor mij.

Kun je 1 voorbeeld noemen waar een vergunning nodig was voor een warmtepomp in een achtertuin?
In dit geval is er duidelijk geen sprake van beschermd stadsgezicht.

Zo'n 4 kW Elga is stil genoeg om binnen de geluidseisen te plaatsen, als je het op de juiste plek doet. Het ding gaat waarschijnlijk uit als het vriest.
Heb je een voorbeeld van een situatie waar vergunning is aangevraagd/verleend voor ontheffing van de geluidseisen?

Lijkt me iets waar buren gemakkelijk bezwaar tegen kunnen maken, daarnaast zijn er technische oplossingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
Jazeker! Ik heb voor het plaatsen van mijn buiten unit een omgevingsvergunning moeten aanvragen (gemeente Amersfoort) met daarbij een tekening van de gewenste locatie van plaatsing (voor de welstand), maar ook met ‘bewijs’ dat de buitenunit maar 40dB op de erfgrens produceert. En daarvoor heb ik de tool gebruikt die ik eerder linkte.

Dit kan per gemeente verschillen, maar is dus wel belangrijk om even te checken.

[ Voor 11% gewijzigd door balfnl op 20-05-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
balfnl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:57:
Jazeker! Ik heb voor het plaatsen van mijn buiten unit een omgevingsvergunning moeten aanvragen (gemeente Amersfoort) met daarbij een tekening van de gewenste locatie van plaatsing (voor de welstand), maar ook met ‘bewijs’ dat de buitenunit maar 40dB op de erfgrens produceert. En daarvoor heb ik de tool gebruikt die ik eerder linkte.

Dit kan per gemeente verschillen, maar is dus wel belangrijk om even te checken.
Dat was in de voortuin toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
Nee, in de achtertuin. Wilde hem wel in de voortuin hebben, maar dat gingen we niet redden qua eisen. In Amersfoort maakt het niet uit waar hij staat, je moet die omgevingsvergunning aanvragen om aan te tonen dat je binnen de eisen aan de geluidsdruk blijft

Bron: https://www.amersfoort.nl...unning-voor-een-airco.htm

Ze hebben het de hele tijd over airco units, maar ze bedoelen er beide mee. Zie ook het stukje over geluidseisen

[ Voor 28% gewijzigd door balfnl op 20-05-2022 08:36 . Reden: Bron toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Zijn veel gemeenten waar officieel vergunning nodig is, maar er wordt niet op gecontroleerd tot er een klacht komt
Ik ken 1 persoon die hem weg heeft moeten halen omdat de buurman klaagde dat die hem niet mooi vond (voldeed aan de geluidseisen maar omdat er geen vergunning was mocht hij er niet staan, achteraf vergunning aanvragen was mogelijk alleen dan ging de buurman er in bezwaar waardoor de vergunning toch werd afgewezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
balfnl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:34:
Nee, in de achtertuin. Wilde hem wel in de voortuin hebben, maar dat gingen we niet redden qua eisen. In Amersfoort maakt het niet uit waar hij staat, je moet die omgevingsvergunning aanvragen om aan te tonen dat je binnen de eisen aan de geluidsdruk blijft

Bron: https://www.amersfoort.nl...unning-voor-een-airco.htm

Ze hebben het de hele tijd over airco units, maar ze bedoelen er beide mee. Zie ook het stukje over geluidseisen
Ik lees daar dat er alleen een vergunning nodig is wanneer je de buitenunit op of aan de woning bevestigd.

Als je een normale unit qua afmetingen los in de tuin zet is er dan toch geen vergunning nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
Het staat er inderdaad vrij wazig, maar het was wel degelijk nodig. Bij het stuk over geluidseisen gaat het ook weer over bij de woning, niet zozeer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:54
Weet je zeker dat je hybride wil? Met een huis als 2016 zou ik die stap over slaan.

In mijn vorige huis (2015), ook een tussenwoning, heb ik een climaleon er omheen gezet, ook om
Gezeur te voorkomen.
Pagina: 1