Energieverdeler / combiregelaar in de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 17:06
Heb een woning met 1 fase maar wil wel graag mijn gasverbruik verminderen.

Tegenwoordig heb je al snel een aardig wat grote elektrische groot verbruikers , denk aan wasmachine, vaatwasser, boiler, kookplaat en als je deze allemaal aan zet van heb je niet voldoende aan 1 fase van 40A.

Nu wil ik voorkopen dat de hoofdzekering uitvalt als ik teveel apparaten aanzet door een stroomregelaar op de boiler en kookplaat te koppelen.

De enige kan en klare oplossing die ik heb gevonden bijvoorbeeld een energieverdeler te gebruiken, zie link. Echter de boiler en kookplaat liggen te ver uit elkaar om hier gebruik van te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkyB0HCAjKMn8XxXX5w69B9g8i0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlV4NVkGt76LwGBDc63x8Ty9.png?f=fotoalbum_large

Doel:
Zodra ik dan elektrisch ga koken moet de boiler worden uitgeschakeld om de voorkopen dat de hoofdstop uit valt.

Mijn vraag:
Ik zoek een energie verdeler die ik netjes in de groepenkast kan plaatsen zonder gebruik van stekkers. Echter ik heb gezocht maar nog niets kunnen vinden.

Ik dacht al om via Home Assistent iets te bouwen maar zoek eigenlijk naar een robuustere oplossing die sneller kan schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door MoNo79 op 18-05-2022 21:13 ]

Beste antwoord (via MoNo79 op 18-05-2022 21:03)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
@MoNo79 Kun je hier iets mee?

https://www.eltako.com/fi...chnische_fiche_AR12DX.pdf

Op V1 de kookplaat aansluiten, op V2 de boiler. Past mooi in de groepenkast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:48:
.. denk aan wasmachine, vaatwasser, boiler, kookplaat en als je deze allemaal aan zet van heb je niet voldoende aan 1 fase van 40A.
Ik ken letterlijk geen enkel consumenten huis dat niet voldoende heeft aan 1x 40A, sterker nog, alles wat je noemt is bij veel mensen (waaronder ikzelf) met 35A afgezekerd zonder enige problemen. En dan komt daar nog een EV en een paar flinke computers (500W+) bij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoNo79
Beschikbaar vermogen 1 fase 230 x 40A = 9.200 W

Maximaal vermogen
Kookplaat 3.750 w
Boiler 2.400 W
koffie / water koker 2.200 W
Warmte pomp (airco/verwarming) 1.300 W
combimagnetron 1.000 W
Verwarming slaapkamer 1 600 W
Verwarming slaapkamer 2 600 W
Verwarming badkamer 600 W
Vaatwasser 2.200 W
Wasmachine 2.000 W
Auto lader (1 fase met load balancer) 2.400 W

Totaal maximaal vermogen 19.050 W
Beschikbaarvermogen: -9.850 W

In mijn geval kom ik er makelijk overeen, dat hij geen ervaring hier in hebt zegt niet dat de situaties niet bestaann. Nieuwbouw woningen met 0 op de meter worden vaak nu ook uitgevoerd met 3 x 35 A.

Ik wil de situatie voorkomen dat de hooftzekering uitvalt. Natuurlijk kun je zeggen, doe niet alles aan maar zeg dat maar eens tegen de andere bewoners.

Voorkomen is beter dan genezen.

[ Voor 69% gewijzigd door MoNo79 op 18-05-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die autolader heeft loadbalancing, dus die telt niet mee.

Dat huizen met 3x35A worden uitgevoerd is vaak ook luiheid van de installateur (of een verkeerde berekening qua thermisch/elektrisch vermogen van de warmtepomp).

Je kunt beter zorgen voor een automaat als hoofdzekering, als het dan een keer fout gaat, druk je m zelf weer terug. (en in de praktijk zal dat reuze meevallen, want de boiler verwarmt niet continu, en kun je eventueel op een tijdschema zetten waardoor die niet aan is als je kookt. Je vaatwasser gebruik je vaak na het koken, dus dat gaat ook niet tegelijk.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:41:

Maximaal vermogen
Kookplaat 3.750 w
Boiler 2.400 W
koffie / water koker 2.200 W
Warmte pomp (airco/verwarming) 1.300 W
combimagnetron 1.000 W
Verwarming slaapkamer 1 600 W
Verwarming slaapkamer 2 600 W
Verwarming badkamer 600 W
Vaatwasser 2.200 W
Wasmachine 2.000 W
Auto lader (1 fase met load balancer) 2.400 W

Totaal maximaal vermogen 19.050 W
Beschikbaarvermogen: -9.850 W

In mijn geval kom ik er makelijk overeen, dat hij geen ervaring hier in hebt zegt niet dat de situaties niet bestaann. Nieuwbouw woningen met 0 op de meter worden vaak nu ook uitgevoerd met 3 x 35 A.

Ik wil de situatie voorkomen dat de hooftzekering uitvalt. Natuurlijk kun je zeggen, doe niet alles aan maar zeg dat maar eens tegen de andere bewoners.

Voorkomen is beter dan genezen.
Het gaat om gelijktijdigheid.
Wanneer zet je de was aan, stop je wat in de magnetron, ga je snel al je kookpitten aanzetten terwijl je koffie pruttelt en de vaatwasser net een rondje doet?
Dat gebeurt toch niet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:41:
Zo kan je dat niet helemaal stellen, je kan met gemak meer trekken, pas bij langdurige belasting van > 40A zal de hoofdzekering pas doorgaan. Max vermogen van de meeste apparaten is vaak ook maar kortstondig.

Een verdeler o.i.d. zou ik pas inzetten als je daadwerkelijk in de problemen komt.. persoonlijk zou ik dan eerder naar 3 fasen overstappen.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 18-05-2022 15:01 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:48:
Heb een woning met 1 fase maar wil wel graag mijn gasverbruik verminderen.

Tegenwoordig heb je al snel een aardig wat grote elektrische groot verbruikers , denk aan wasmachine, vaatwasser, boiler, kookplaat en als je deze allemaal aan zet van heb je niet voldoende aan 1 fase van 40A.

Nu wil ik voorkopen dat de hoofdzekering uitvalt als ik teveel apparaten aanzet door een stroomregelaar op de boiler en kookplaat te koppelen.

De enige kan en klare oplossing die ik heb gevonden bijvoorbeeld een energieverdeler te gebruiken, zie link. Echter de boiler en kookplaat liggen te ver uit elkaar om hier gebruik van te kunnen maken.

Doel:
Zodra ik dan elektrisch ga koken moet de boiler worden uitgeschakeld om de voorkopen dat de hoofdstop uit valt.

Mijn vraag:
Ik zoek een energie verdeler die ik netjes in de groepenkast kan plaatsen zonder gebruik van stekkers. Echter ik heb gezocht maar nog niets kunnen vinden.

Ik dacht al om via Home Assistent iets te bouwen maar zoek eigenlijk naar een robuustere oplossing die sneller kan schakelen.
Je kunt vrij simpel zelf iets bouwen. Neem bijvoorbeeld een Eastron SDM120-Modbus om het energieverbruik van de boiler te meten, een slimme meter kabel om te weten wat je hoofdaansluiting doet en een tweepolige contactor om de boiler te schakelen. De contactor zou je met een Modbus outputmodule bedraad kunnen aansturen. De reactietijd van zo'n oplossing zal erg snel zijn als je een DSMR 5 slimme meter hebt die secondewaarden geeft. Je kunt het ook puur op data van de slimme meter doen en aannemen dat de boiler afgeschakeld moet worden als de belasting kritiek wordt.

Maar zoals @DukeBox zegt, je kunt je hoofdzekering echt lang overbelasten voordat hij eraf ligt. Check de grafiek met afschakeltijden behorend bij het type automaat dat je hebt. Direct afschakelen zal hij doen bij 5x 35A. Je mag zo'n ding een uur met 10 tot 15 procent overbelasten, kortstondig nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05
Je bent ook totaal onrealistisch aan het rekenen, en houdt helemaal geen rekening met de praktijk van verdeling over de tijd.

Als super simpel voorbeeld:
Wanneer zet je nu je kookplaat op max. vermogen tegelijkertijd aan met de vaatwasser?
Bij mij gaat de vaatwasser pas aan als ik klaar ben met koken... dan wordt de kookplaat dus niet meer gebruikt.
En zelfs bij dit voorbeeld geldt daarnaast al:
- de vaatwasser gebruikt dat vermogen alleen tijdens het opwarmen van het waswater. Dat is slechts een zeer kleine fractie van de tijd van het gehele wasprogramma. (10 minuten of zo?)
- De kookplaat gebruikt het max. vermogen ook lang niet altijd (wanneer en hoe lang heb je álle pitten tegelijk op max. vermogen staan + boost standen?)
overigens heb je nog een kleine kookplaat.
Ik heb een 7200W kookplaat, en warmtepomp, en veel van je genoemde apparaten, ook op 1x 35A hoofdzekering. Gaat prima.

Verder kun je de boiler natuurlijk prima via een ingebouw programma, of een externe tijdschakelaar, zodanig instellen dat ie alleen 's nachts gaat verwarmen bijvoorbeeld... Dan kun je die qua gelijktijdigheid helemaal wegstrepen van je lijst.. Ik neem aan dat je niet midden in de nacht de kookplaat, combi-oven en waterkoker óók nog tegelijkertijd gaat aanzetten?

Ik bedenk me net trouwens dat je nog je strijkijzer (2000W?), stofzuiger (1000W), verfafbrander (2000W?) en haarfohn (1000W?) ook vergeten bent... phoeh... ik zou maar een 3x50A aansluiting aanvragen, stel je voor! :o :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
@BrainCrash Mijn situatie is zeker de paktijk en de 40A stop slaat door. Je komt thuis, zet verwarming aan, doet de wasmachine aan, kinderen gaan douchen ik ga koken en dan valt de stroom uit.

Ik wil dan de duscussie ook sluiten en kijken naar een oplossing om de belasting naar bededen te krijgen door bijvoorbeeld de boiler alleen aan zet als ik dan niet ga koken of er beschikbare vermogen aanwezig is.

@Femme Ik denk aan een eigen oplossing ga maken. Ik hoop dat er een degelijke bestaande oplossing in de makt bestaat. Ik ga alvast even verdiepen in de MR-RO-1 in combinatie met het uitlezen met de P1 poort van de meterkast

Ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem die zoekt naar een simpele oplossing om de piek beslasing te temperen.

[ Voor 13% gewijzigd door MoNo79 op 18-05-2022 18:33 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Los van dat het met all-electric helemaal niet raar is om in de rij te gaan staan voor 3x25A, lijkt het me handig om een P1 logger te regelen (raspberry pi, iungo, ...) om in detail te zien welk gedrag nu voor een probleem zorgt.

En een lowtech oplossing is de boiler achter een tijdschakelaar zetten. Gewoon nooit aan tussen 17:00 en 22:00. Dan heeft hij 19 uur per dag om op te warmen, dat moet lukken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
@DukeBox Ik kan in mijn geval niet overstappen naar een 3 fasen aansluiting zonder hoge kosten. Daarom wil ik zelf slim mijn stroom managen zonder dat je hoeft na te denken hoeveel apparaten ik aan heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:13
De enige manier om zonder denken wat te doen is naar 3x25 te gaan.
Ander punt, je hebt een warmtepomp en dan toch nog 4800W aan elektrische kachels? Wat ook dik overbemeten is voor een paar slaapkamers of er moet een stuk gevel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ken meerdere woningen all-electric op 1×35A en zelfs een woning op 1×25A. Meten is weten en gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
@Proton_ Tijdschakelaar of opletten wat ik aandoe werkt maar ik zie het nu ook als een leuk project om met de meest elegante / veilige manier het vermogen te beperken wat de aanluiting mag leveren zonder de grenzen op te zoeken of perongeluk er overheen gaan.

Ik had verwacht dat een simpele energieverdeler die overal te koop is ook wel een vatiant bestond voor in de meterkast op een nette manier.

Op dit moment heb ik 2 opties, maar zoek nog een 3de om te overwegen :)

1. Home automation in combinatie met relails op een aantal groot verbuikers.

2. Een energieverdeler kopen en de pint in een eigen kastje plaatjen met je juiste voorzorg en aansluitingen.

3. ? ? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:42
MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:35:
@DukeBox Ik kan in mijn geval niet overstappen naar een 3 fasen aansluiting zonder hoge kosten. Daarom wil ik zelf slim mijn stroom managen zonder dat je hoeft na te denken hoeveel apparaten ik aan heb gezet.
Is de aanpassing van een smeltzekering naar een automaat wel mogelijk en betaalbaar? Mocht het dan een keer mis gaan dan kan je de automaat weer omzetten ipv de netbeheerder laten komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
@Erwin_83 @Aiolos Ik heb al een automaat op de fase, deze is geplaats samen met de slimme meter.

[ Voor 5% gewijzigd door MoNo79 op 18-05-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08

Tazzios

..

MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:11:
@BrainCrash Mijn situatie is zeker de paktijk en de 40A stop slaat door. Je komt thuis, zet verwarming aan, doet de wasmachine aan, kinderen gaan douchen ik ga koken en dan valt de stroom uit.

Ik wil dan de duscussie ook sluiten en kijken naar een oplossing om de belasting naar bededen te krijgen door bijvoorbeeld de boiler alleen aan zet als ik dan niet ga koken of er beschikbare vermogen aanwezig is.

...
Je kan stellen dat het zo is en het proberen op te lossen, maar wanneer weet je of de oplossing voldoende is indien je geen nul-meting heb gedaan? Zelf als je al genoemde apparaten aanzet wil dat niet zeggen dat die ook allemaal het maximaal opgegeven vermogen gebruiken.
Lees je slimme meter een tijdje uit om te kijken of er wel een probleem is heb je direct een mooie nulmeting waaraan je je oplossingen kunt spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Ik kwam net iets tegen SHELLY PRO 4PM Shelly 4Pro Plus, incombinatie met Home Assistant zou dat kunnen werken. De prijs valt ook wel mee maar geen idee hoe betrouwbaar / veilig Shelly spullen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjjm74bmmphgsLBkBp0ie5n4woU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nA5DrIs8bnBvSyF0LePRZXK8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door MoNo79 op 19-05-2022 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:10:
Ik kwam net iets tegen SHELLY PRO 4PM Shelly 4Pro Plus, incombinatie met Home Assistant zou dat kunnen werken. De prijs valt ook wel mee maar gen geen idee hoe betrouwbaar / vielig Shelly spullen zijn.

[Afbeelding]
Shelly is goed spul, betrouwbaar en veilig.
Misschien lees ik er overheen, maar waarom kun je niet betaalbaar over op 3x25?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoNo79
@Tazzios Ik speek uit ervaring, maar als ik 1 grootverbuiker kan controleren dan ben ik er al. Daarom heb ik gekozen naar een oplossing om de Boiler te reguleren, dit is het meest simpele apparaat.

Tevens als vermogens kan reguleren kan ik de boiler op een hoger vermogen zetten zodat het water sneller op temperatuur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoNo79
@EWK Het huisje komt uit de jaren 60 en hier komen maar 2 draden binnen. Voor mij alleen zouden ze heel veel graafwerkzaamheden moeten verrichten omdat de afstand tot waar de fases verdeeld worden erg lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
@MoNo79
Wat voor verwarming is die van de slaapkamers?
Niet schakelbaar is 11150kW, maar zullen zelden allemaal aan staan en waterkoker is maar 1minuut dus pakweg 9150kW blijft er over.
Die 1300W van je WP kan je op timer zetten, geen verwarming tijdens koken.
De boiler met slaapkamers is 7200W is makkelijker uit te schakelen (mits vanuit de meterkast)
Dus 4 relais met load balancing 1 spoel in de meterkast.
Misschien hier eens kijken, https://www.econo.nl/meten-regelen kan zijn dat je naar een oplossing moet zoeken die boiler verwarmt als de zonnepanelen genoeg opbrengen, maar dan contacten omdraaien.
Boiler vervangen door Warmtepompboiler? Scheelt factor 4.
Volgens mij had @AUijtdehaag daar ook al iets voor.

Edit: Deze dus:https://echtshop.de/aton-heizstab-set-p-4035.html of de ATON II

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 18-05-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Wat voor verwarming is die van de slaapkamers?
Electrisch, 600W, dit is net voldoende. Zelfde vermogen is geplaatst in de badkamer.
Boiler vervangen door Warmtepompboiler?
Warmtepompboiler ga ik opnieuw onderzoeken. Ik heb weinig ruimte maar deze zijn inmidels ook kleiner geworden
Die 1300W van je WP kan je op timer zetten, geen verwarming tijdens koken.
Kan maar dat is geen slimme optie, als ik nou een keer later of eerder wilt koken werkt het weer niet. Tevens is het een leuke uitdaging om het huis slim te bouwen.
Misschien hier eens kijken, https://www.econo.nl/meten-regelen kan zijn dat je naar een oplossing
Bedankt, ik ga mij hier even inverdiepen. Wel wat complexer en duurder als gehoopt :)

[ Voor 4% gewijzigd door MoNo79 op 18-05-2022 20:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@MoNo79 Kun je hier iets mee?

https://www.eltako.com/fi...chnische_fiche_AR12DX.pdf

Op V1 de kookplaat aansluiten, op V2 de boiler. Past mooi in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
@Xander Dat is nu precies wat ik zocht. Top.

Ieder bedankt voor jullie kennis en inzet.

Andere orginele ideeen rond mijn probleem blijven welkom :)

[ Voor 51% gewijzigd door MoNo79 op 18-05-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je zou beter V1 kunnen aansluiten op de hoofdzekering, want die wil je beschermen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 18-05-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dre schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:11:
Je zou beter V1 kunnen aansluiten op de hoofdzekering, want die wil je beschermen.
Tja dat was niet zijn vraag. :+

Maar idd, dat lijkt ook zinvol. Dan moet er wel een losse stroomtransformator tussen want het ding kan maar 32A meten. Of iets soortgelijks zoeken wat wel direct 40A kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Dre schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:11:
V1 weerstand is de kookplaat, staat altijd aan.
V2 weerstand is dan de boiler, in rust staat deze dan aan. Bij ingeschakeld gaat deze dus uit.
V3 weerstand wordt dan niet gebruikt.

Als ik het dan goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:19:
[...]

V1 weerstand is de kookplaat, staat altijd aan.
V2 weerstand is dan de boiler, in rust staat deze dan aan. Bij ingeschakeld gaat deze dus uit.
V3 weerstand wordt dan niet gebruikt.

Als ik het dan goed heb.
Klopt. De drempelwaarde (opgenomen stroom door kookplaat) waarbij het relais moet schakelen kun je vervolgens nog instellen.

Maar wat @Dre zegt, wellicht wil je niet acteren op het inschakelen van de kookplaat, maar juist op het (bijna) overbelasten van de 40A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou gewoon beginnen met de slimmemeter uit te lezen. Meten is weten en gissen is missen. Beetje angst voor het onbekende denk ik. Met onbekend bedoel ik dan dat TS geen gevoel heeft bij de werkelijke belasting.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 18-05-2022 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Dre schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:28:
Ik zou gewoon beginnen met de slimmemeter uit te lezen. Meten is weten en gissen is missen. Beetje angst voor het onbekende denk ik. Met onbekend bedoel ik dan dat TS geen gevoel heeft bij de werkelijke belasting.
Je hebt gemist dat de hoofdautomaat daadwerkelijk uitschakelt?
MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:11:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Dre schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:28:
Ga ik zeker doen maar die zekering vliegt er niet voor de lol uit. Op bepaalde momenten vraag ik dan iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zou natuurlijk kunnen dat die automaat defect is en onterecht uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Xander schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:23:
[...]

Maar wat @Dre zegt, wellicht wil je niet acteren op het inschakelen van de kookplaat, maar juist op het (bijna) overbelasten van de 40A hoofdzekering.
-Ook een leuke optie maar dan moet er wel een 40 A variant zijn.

Maar denk dat aansluiten op de kooklaat wel iets makkelijker is en voldoende is om niet over de grens te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MoNo79 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:36:
[...]

-Ook een leuke optie maar dan moet er wel een 40 A variant zijn.
Je kunt de eltako met een stroomtrafo gebruiken. Bijvoorbeeld zoiets zou volgens mij moeten werken: https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1385864.html
Je kunt dan tot 50A meten en 50A ziet er voor de Eltako module uit als 5A.

Of je verruilt de Eltako module voor zoiets:
https://datasheet.octopar...zzi-datasheet-8530462.pdf
Daar kun je direct een hogere stroom mee meten, alleen kan het dan weer niet direct 230V/16A schakelen zoals de Eltako variant. Daar moet dan nog een stuurstroomvoeding en een geschikt relais bij om daadwerkelijk een last te kunnen schakelen.

Ideale alles in 1 oplossingen vind ik niet.
Maar denk dat aansluiten op de kooklaat wel iets makkelijker is en voldoende is om niet over de grens te gaan.
Mocht je de hoofdaansluiting meten dan meet je natuurlijk alles inclusief de boiler. Je riskeert dat het gaat pendelen (stroom te hoog -> boiler uit -> stroom niet meer te hoog -> boiler aan -> stroom te hoog -> ...).

Met jouw oorspronkelijke plan en een relatief lage instelling hoef je daar in ieder geval niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een stroomtrafo kan je zelf kiezen welke draden je er doorheen haalt en dus de som van welke stromen je meet. De groepenkast wordt er niet netter van maar hé, it works :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoofdzekering eruit vind ik toch wel knap, maar gedrag is alles inderdaad. Combischakelaar is wel simpel en netter dan prutsen in de meterkast vind ik. Heb je niet andere zware verbruikers bij elkaar zitten die gelijktijdig aanstaan?

Deze stopcontacten hebben WiFi en kunnen draadloos aan/uit schakelen via de standaard app op de telefoon:
https://nl.aliexpress.com/item/32869933685.html

Meten het vermogen en kunnen schakelen, volgens mij ook schakelen van een ander stopcontact.
Voor de betrouwbaarheid zou ik huisautomatisering liever niet via een externe dienst laten lopen. Maar je kan ze ook flashen naar Tasmota.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 18-05-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Xander schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:34:
Zou natuurlijk kunnen dat die automaat defect is en onterecht uitschakelt.
Of een los draadje waardoor de automaat heel warm wordt. Meten is weten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Dre schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:06:
Hoofdzekering eruit vind ik toch wel knap, maar gedrag is alles inderdaad. Combischakelaar is wel simpel en netter dan prutsen in de meterkast vind ik. Heb je niet andere zware verbruikers bij elkaar zitten die gelijktijdig aanstaan?

Deze stopcontacten hebben WiFi en kunnen draadloos aan/uit schakelen via de standaard app op de telefoon:
https://nl.aliexpress.com/item/32869933685.html

Meten het vermogen en kunnen schakelen, volgens mij ook schakelen van een ander stopcontact.
Voor de betrouwbaarheid zou ik huisautomatisering liever niet via een externe dienst laten lopen. Maar je kan ze ook flashen naar Tasmota.
Zeker als je een woning die volledig electrisch verwarmd wordt 40A 1 fase gewoon krap want warmte is gewoon kostbaar om te maken.

In de winter met de verwarming aan, kooken, iemand anders in het huis is aan het douchen die daarna ook een föhn gebruikt, de boiler slaat aan om warm water weer aan te vullen, de machine die dan ook aan is gezet voor het douchen om je sportkleding te wassen, samen met vele andere kleine verbuikers zoals TV, router, computer, laders etc in het huis is geen unieke situatie maar dan heb je niet genoeg aan 40A.

Met het verminderen van al 1 grootverbuiker die tegelijk aan is verminder je de kans op uitval aanzienlijk. Echter ga ik na metingen kijken hoeveel marge ik dan nog heb en of ik nog aanvullende maatregelen moet nemen.

Wifi stopcontacten ben ik een minder grote voorstander van, deze relais zijn klein en niet geschikt voor langdurige maximale belasting, deze worden dan best heet. Tevens is de relais altijd geactiveerd.

De stroomrelais AR12DX-230V is bij rust inactief en wordt pas actief als je gaat koken. Dit betekend dat de relais maar +- 1 uur actief is en alleen dan warm wordt. Dat zogt voor minder warmte, en dus naar mij n idee ook veiliger.

Tevens hoef je dan ook niet meer om te denken om iets aan of uit te schakelen of ingewikelde home automation infrastructuur te maken. Al kan dat natuurlijk ook gewoon leuk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MoNo79 op 19-05-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Proton_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:58:
Met een stroomtrafo kan je zelf kiezen welke draden je er doorheen haalt en dus de som van welke stromen je meet. De groepenkast wordt er niet netter van maar hé, it works :)
Je bedoelt stroom relais zeker of heb ik iets gemist :) ? Stroomrelais AR12DX-230V mag je maximaal met 16 A voeden, dus die limiet heb je dan wel om rekening mee te houden en is toevallig gelijk aan 1 groepautomaat van 16A.

[ Voor 5% gewijzigd door MoNo79 op 19-05-2022 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee, met een stroomtrafo meet je de som van alle draden die er doorheen lopen. Met dat principe meet een aardlekschakelaar bijvoorbeeld of de som van L+N wel 0 is.

Dus als je zowel de L van de kookplaat, de L van de wasmachine en de L van de laadpaal er doorheen haalt en deze aansluit op de meetingang zal hij schakelen op de som van al die stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Proton_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:01:
Nee, met een stroomtrafo meet je de som van alle draden die er doorheen lopen. Met dat principe meet een aardlekschakelaar bijvoorbeeld of de som van L+N wel 0 is.

Dus als je zowel de L van de kookplaat, de L van de wasmachine en de L van de laadpaal er doorheen haalt en deze aansluit op de meetingang zal hij schakelen op de som van al die stromen.
In het geval van @MoNo79 klopt dit uiteraard. Maar mocht iemand anders dit ooit lezen en er mee aan de haal gaan, even een aanvulling:

Dit werkt natuurlijk alleen als het allemaal op dezelfde fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, meten op een andere fase is überhaupt weinig zinvol in het kader van het beschermen van de hoofdzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
@Proton_

Nog bedankt voor de aanvulling. Ik ga hier ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:59
Lang verhaal en moeilijk doen…

Omschakelen van 1x35/40A naar 3x25A.. Kost je eenmalig ~274€ bij (Enexis) indien je meterkast al ok is. (Hoogstwaarschijnlijk moet je daar eea aanpassen en na bezoek netbeheerder groepen herverdelen)

Vastrecht (vaste kosten) blijven hetzelfde

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Stef87 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:13:
Lang verhaal en moeilijk doen…

Omschakelen van 1x35/40A naar 3x25A.. Kost je eenmalig ~274€ bij (Enexis) indien je meterkast al ok is. (Hoogstwaarschijnlijk moet je daar eea aanpassen en na bezoek netbeheerder groepen herverdelen)

Vastrecht (vaste kosten) blijven hetzelfde
Als dat zo kon had ik dit gedaan, echter op deze locatie is dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:53
Ik moet toegeven dat ik je verwarming heel inefficiënt vind. Daar kun je nog veel op besparen met de juiste investeringen.

Wij hebben met een (9kW) warmtepomp een huis van 202m2 warm en het tapwater wordt hiermee verwarmd. De warmtepomp tikt maximaal 1600W aan bij het verwarmen van tapwater. In de winter als het -10 graden is dan tikt die maximaal 1200W aan om te verwarmen. Dus hij staat maar maximaal op 1600W aangezien die maar 1 ding tegelijkertijd verwarmt (tapwater heeft een hogere prioriteit, dus als de boiler te koud is gaat die eerst dat verwarmen).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
DutchKel schreef op maandag 23 mei 2022 @ 02:10:
Ik moet toegeven dat ik je verwarming heel inefficiënt vind. Daar kun je nog veel op besparen met de juiste investeringen.
Ik heb in deze woning erg veel beperking in ruimte, Maar zag laasts een compacte warmtepomp boiler met ingeboude compressor, dit is het overwegen waard in de toekost.

Bijvoorbeeld de: Ariston / ATAG Nuos Evo Energieklasse A+ 110 liter Hybride Warmtepompboiler

Alleen deze is nergens nog te leveren, zal wel temaken hebben met de algemene tekorten.

Voor nu heb ik de keuze gelegd voor een stroom relais, dit is goedkoop, snel en makkelijk te implenmenteren doet wat het moet doen en werkt betrouwbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door MoNo79 op 23-05-2022 10:50 ]

Pagina: 1