Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-03 10:53
Een duurzame goedendag allen.

Ik kijk naar de aanschaf van een bodemwarmtepomp om daarmee compleet gasloos te worden. Ik kook al elektrisch en heb 18 zonnepanelen. Momenteel heb ik zodoende een 3x 25A aansluiting. Bij de netbeheerder lees ik dat ik bij de aanschaf van een warmtepomp een 3x35A aansluiting nodig zou hebben.
Dan stijgen mijn kosten bij de netbeheerder met ruim 740 euro per jaar! Dan is het terugverdienmodel opeens 127 jaar :)

Ik vraag mij af hoe anderen dit oplossen. Moet je echt een hogere aansluiting nemen of zijn hier andere wegen die naar Rome leiden? Kan je wellicht -ik roep maar wat ->blinde die over licht praat- een accu van 13kwh tussen de warmtepomp en het net zetten die dan oplaadt op momenten dat de warmtepompoplossing geen/weinig stroom verbruikt?

Ik kijk in mijn berekeningen naar een:
- Bosch Compress 7800i LWMF 8 die volgens naar verluid rond de 2762kwh per jaar zal gebruiken (aanschaf € 9075 en subsidie € 4200)
- 1 lus van 120 meter (a 30 euro per meter)
- huidig eigen gebruik gas: 1094m3

Hoe hebben anderen dit opgelost?

Beste antwoord (via Scoobie2002 op 18-05-2022 22:21)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, dat zou niet moeten hoeven.

Bijna heel wp hebbend tweakers heeft het draaien op 3x25A Het belangrijkste is dat wanneer je een EV lader ophangt deze aan loodbalencing kan doen. En het helpt als je hoofdautomaten hebt die kan je zelf terug zetten. hier klapt de hoofdzekering er 1 keer per jaar uit. de oorzak zit hem in behoorlijk zware hout en metaal bewerkings machines in de schuur. zolang je dat niet hebt zal de hoofdzekering er waarschijnlijk niet eens 1 keer per jaar uit vliegen uiteraard moet je wel aandacht hebben voor het verdelen van je groepen.

Soms willen fabrikanten dat men een zwaardere zekering dan 16a plaatst voor een 1 fase wp en daar slaan weer selectiviteits argumenten op aan, met name in de nieuwbouw willen aannemers nog wel eens 3x35a als noodzakelijk willen zien, zolang je er 100% zelf over kan beslissen zou ik het lekker 3x25a laten.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een 8 kW 3-fase warmtepomp met een cop van 4 zal max. 2000 watt opnemen. (uitgezonderd het heater element)
Dat is 2,9 amp per fase.

Verzwaren naar 3x 35 A is dus geldklopperij.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nee, dat zou niet moeten hoeven.

Bijna heel wp hebbend tweakers heeft het draaien op 3x25A Het belangrijkste is dat wanneer je een EV lader ophangt deze aan loodbalencing kan doen. En het helpt als je hoofdautomaten hebt die kan je zelf terug zetten. hier klapt de hoofdzekering er 1 keer per jaar uit. de oorzak zit hem in behoorlijk zware hout en metaal bewerkings machines in de schuur. zolang je dat niet hebt zal de hoofdzekering er waarschijnlijk niet eens 1 keer per jaar uit vliegen uiteraard moet je wel aandacht hebben voor het verdelen van je groepen.

Soms willen fabrikanten dat men een zwaardere zekering dan 16a plaatst voor een 1 fase wp en daar slaan weer selectiviteits argumenten op aan, met name in de nieuwbouw willen aannemers nog wel eens 3x35a als noodzakelijk willen zien, zolang je er 100% zelf over kan beslissen zou ik het lekker 3x25a laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:05
Probeer het gewoon. Als elke dag om zes uur de hoofdzekering van 25A om klapt (die je zelf weer terug kan zetten) kan je altijd nog achteraf upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoobie2002
Ik heb helaas oude stoppen als hoofdautomaat en de netbeheerder (Stedin) wil ze niet vervangen voor de 'moderne' versie. Wellicht wel als ze elke dag om zes uur moeten langskomen zoals Jadjong bedacht :) Overigens is het achteraf alsnog upgraden geen leuke optie: die kost 740 euro per jaar en zet de terugverdientijd naar 127 jaar (werkelijk!). Laat de overheid hier eens naar kijken; in het kader van duurzaamheid moeten dit soort zaken geen belemmering moeten zijn.

Hoe dan ook: ik moet dus meer info gaan lezen over een EV lader die aan loadbalancing doet. Ik zag al iets interessants op deze post.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bijzonder, meestal komt stedin gewoon automaten steken als je erom vraagt. staat wel een factuurtje tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Scoobie2002 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:21:
[...] Laat de overheid hier eens naar kijken; in het kader van duurzaamheid moeten dit soort zaken geen belemmering moeten zijn.
[...]
Duurzaamheid is meer dan alleen alles naar elektrisch. Hoge pieklasten zijn ellendig om het net stabiel te houden. Om dit fatsoenlijk af te dwingen zal een capaciteitstarief goed helpen, maar dit zal ook op een hoop weerstand kunnen rekenen...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

We hebben toch al capaciteitstarief?

Inhoudelijk: je zou, to be sure, na je hoofdzekeringen 25A automaten kunnen zetten.
Capaciteit verhogen zou ik vooralsnog niet aan beginnen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:55

Wuursj

want worst is al bezet

Hier zouden we een sticky van moeten maken, het onderwerp is alleen al deze week 2x langsgekomen :)

Nee, voor 99% van all-electric huishoudens is 3x25A voldoende.
Als het er eens een hoofdzekering uitklapt zou je naar de verdelen over de fasen moeten kijken zodat de grote verbruikers (en dat zijn doorgaans de keuken apparaten en niet de warmtepomp) netjes verdeel zijn over de fasen. Dan kom je wel uit met 3x25A. Desnoods kan je nog wat aan loadbalancing doen door je wp even een uurtje uit te zetten als aan het koken bent. Maar zonder backup-heater is een WP helemaal niet zo'n grote piekverbruiker als de meeste mensen denken. Mijn waterkoker doet meer dan mijn WP...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoobie2002
Heel erg bedankt allemaal voor jullie inzichten. Dat wordt in elk geval door mij zeer gewaardeerd!

Ik heb nu eerst op mijn slimme meter een domoticz systeempje geplaatst (raspberry pi) en daarin een software (virtuele dus) ampere sensor op de elke fase gezet en een software sensor voor de3 fases als geheel. Ik gebruikte deze code voor de sensors (post van giton Sunday 23 August 2020 20:56).

Ik ga eerst eens testen hoeveel ampere ik daadwerkelijk per fase gebruik. Als ik jullie berichten zo lees, zal dit waarschijnlijk een stuk lager uitvallen dan mijn indruk tot op heden was. Ik kan dan ook de boel beter verdelen zodra ik aan een warmtepomp begin. Die kans is nu een stuk groter omdat ik zeer waarschijnlijk geen 3x35A hoef te regelen.

Ik ga toch ook Stedin nogmaals benaderen of ze geen automaten willen plaatsen. Acht of negen tientjes maken mij niet zo uit. Het scheelt een heel gedoe tegen die tijd als het eens mis mócht gaan. (dank voor jouw opmerking twain4me).

Afijn: eerst een paar dagen de amperes voorbij zien komen in Domoticz om te zien waar en of er pijnpunten te bespeuren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 13:09

JayPe

Ondertitel

Scoobie2002 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:54:
Heel erg bedankt allemaal voor jullie inzichten. Dat wordt in elk geval door mij zeer gewaardeerd!

Afijn: eerst een paar dagen de amperes voorbij zien komen in Domoticz om te zien waar en of er pijnpunten te bespeuren zijn.
En?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Pagina: 1