Toekomstige warmtepomp, verhogen van de hoofdzekering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:05
Goedemorgen,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp, het onderzoek is ver gevorderd en het wordt of een Daikin of een Mitsubishi Electric warmtepomp. Het zal een model worden met een (ongeveer) 8kW buitenunit en een 6kW binnenunit. Nu heb ik het advies van een elektricien om te kijken of de warmtepomp op 3 fases kan worden aangesloten, bij de Daikin bleek dit niet mogelijk te zijn en ik wacht nog op terugkoppeling om Mitsubishi dit wel heeft/kan.

Nu zijn er naast de toekomstige warmtepomp natuurlijk nog andere stroomvreters die iets willen hebben en daarom twijfel ik of ik mijn hoofdzekering moet upgraden van 3x25A naar 3x35A?

De stroomvreters zijn:
  • Laadpaal (met loadbalancing) - 3 fase (Tesla Model 3 SR+)
  • Kookplaat - 3 fases 11kW
  • Quooker
  • 3 Airco’s (2 samen op 1 groep en 1 op een losse groep)
  • Combie-oven
  • Stoomoven
  • Vaatwasser
  • Wasmachine
  • Warmtepompdroger
  • Straalkachel in de badkamer
  • WTW
  • Diverse computer apparatuur
Best wel een lijstje en ik ben op zoek naar jullie advies omtrent wel of niet verzwaren van de aansluiting (het is dom trouwens dat dit zoveel duurder moet zijn).

Groeten,
Tom

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Kijk naar het maximaal opgenomen electrisch vermogen van de warmtepomp ipv afgifte van warmte in kW.

Lees je ook in in gelijktijdigheid.

Mijn eigen warmtepomp is 1 fase en geeft ook 6kw warmte af als het moet.

Je kunt altijd nog verzwaren als het een keertje moet, voor nu eerst zonder proberen zou mijn advies zijn
Heb je smelt zekeringen of moderne?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Laatst online: 24-04-2022
Mijn 1 jaar oude Panasonic Mono wp draait sinds 3 weken via Weer Afhankelijke Regeling -WAR- de wp draait nu veel langer door op laag opgenomen vermogen, zelden komt dat vermogen boven de 1000 Watt uit.
Eerder was de instelling zo dat het opgenomen vermogen richting 2200 Watt uitkwam en de wp voor langere tijd uit stond.
Mijn wp heeft maximaal 7000 Watt verwarmend vermogen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat voor hoofdzekeringen heb je nu? Als het automaten zijn, dan is de situatie anders dan met klassieke zekeringen. Als er een zekering uitklapt gebeurt dat uiteraard op een onmogelijk moment, midden tijdens het koken van de kerstmaaltijd. Met een automaat zo geregeld, met een klassieke stop een hoop stress.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Het gaat om moderne zekeringen, dus we zouden het gewoon kunnen proberen inderdaad. De warmtepomp zou ook weer afhankelijk gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou het eerst proberen met 3x25, zeker als je automaten hebt. De hoofdzekering is uitgevoerd met c-karakteristiek, die kunnen dus best wel wat overbelasting verwerken.

Anders kan je nog werken met prioriteitsschakelingen. Op deze wijze kan je niet cruciale apparatuur afschakelen zodra je stroom boven een bepaalde grens komt, of als bijvoorbeeld een andere zware gebruiker aan gaat (je vaatwasser of oven bijvoorbeeld). Je Quooker of straalkachel in de badkamer kan je natuurlijk zonder problemen afschakelen voor een kort moment als dit nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Let je erop dat een verzwaring van 3x25 naar 3x35 je 700 euro per jaar extra kost aan netbeheerder kosten?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:42
1) heb je het over elektrisch vermogen of over warmtevermogen? “Normaal” heeft men het bij een warmtepomp over het warmtevemogen, dus een 8 kw unit heeft dan iets van 3,5 kw max elektrisch vermogen. Bekijk dat even goed. Mijn buitunit is om die reden voor 9 kw gewoon 1 fase want is maar 3500 watt, de binnenunit is 9kw maar datbis de elecktrische bijverwarmer dus die is drie fase 9 kw
2) Gelijktijdigheid: staan je airco”s aan tegelijk met je warmtepomp…? zo nee, gewoon niet meenemen in het plaatje. tel op die manier eens kritisch.

volgens mij is de consensus hier op tweakers dat het zou moeten kunnen op 3 x 25, volgens mij niemand waarbij het niet werkte en de hoofdzekering eruitvloog, wel mensen die voor de zekerheid 3 x 35 hebben genomen imdat ze niet savonds 1e kerstdag het risico willen hebben dat de stoppen eruitvliegen.
Je laadpaal had roet in het eten kunnen gooien maar die heeft al loadbalancing, je kookplaat is je zwaarste gebruiker maar dat is vol gas met alle pitten en ovens aan en dat heb je (bijna) nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Atlas schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:26:
Let je erop dat een verzwaring van 3x25 naar 3x35 je 700 euro per jaar extra kost aan netbeheerder kosten?
Dat is ook een van de redenen om het niet zo maar te doen, het is inderdaad veel geld.
Lochnes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:29:
1) heb je het over elektrisch vermogen of over warmtevermogen? “Normaal” heeft men het bij een warmtepomp over het warmtevemogen, dus een 8 kw unit heeft dan iets van 3,5 kw max elektrisch vermogen. Bekijk dat even goed. Mijn buitunit is om die reden voor 9 kw gewoon 1 fase want is maar 3500 watt, de binnenunit is 9kw maar datbis de elecktrische bijverwarmer dus die is drie fase 9 kw
2) Gelijktijdigheid: staan je airco”s aan tegelijk met je warmtepomp…? zo nee, gewoon niet meenemen in het plaatje. tel op die manier eens kritisch.

volgens mij is de consensus hier op tweakers dat het zou moeten kunnen op 3 x 25, volgens mij niemand waarbij het niet werkte en de hoofdzekering eruitvloog, wel mensen die voor de zekerheid 3 x 35 hebben genomen imdat ze niet savonds 1e kerstdag het risico willen hebben dat de stoppen eruitvliegen.
Je laadpaal had roet in het eten kunnen gooien maar die heeft al loadbalancing, je kookplaat is je zwaarste gebruiker maar dat is vol gas met alle pitten en ovens aan en dat heb je (bijna) nooit.
1) is het warmtevermogen
2) de airco's zullen als bijverwarming gaan dienen en ze zullen gelijktijdig aan staan (dat is het idee), uiteraard zou het vermogen dan relatief laag moeten zijn per unit

Ik denk dat ik het dan eerst moet gaan proberen en moet ondervinden wat wel en niet gaat werken, verzwaren kan altijd nog. De vriendin vind bakken nogal leuk, dus de ovens staan wel vaker samen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
@Lardman @frisianstar wat voor jaarverbruik hebben jullie met de warmtepomp? Ik weet dat niet elk huis hetzelfde is, maar ik heb een inschatting gemaakt en wil weten of die "ongeveer" klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Typische vrijstaande zadeldak woning van 150m², bouwjaar 2020, gemiddelde temperatuur in huis voor de hele dag 20.5°C
Totaal verbruik Panasonic 7kW Mono warmtepomp over heel 2021: 1890 kWh; COP 3.2 (data via de controller van de wp)
De eerste 2 maanden van 2021 flink gestookt om de woning na oplevering warm en droog te krijgen; COP in februari 1.6... in juni/ juli circa 2 weken met de wp de vloerverwarming gekoeld; verbruik in december 346 kWh

Voor het SWW heb ik een wp boiler + een kleine e boiler.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
@wicked_fool ongeveer 3000 kWh per jaar voor SWW en verwarming. Matig geïsoleerd 1946 noodbouw twee onder een kap helft

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
@Lardman @frisianstar bedankt voor het delen van jullie verbruik, dan vermoed ik dat ik het geschatte verbruik van 4700 kWh per jaar wat kan bijstellen.

Op wat voor manier verwarmen jullie de ruimtes? Ik ga het initieel proberen met gewone radiatoren, eventueel met airco's als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 15:57
Je geeft aan dat het binnendeel van de warmtepomp waarschijnlijk 6kw is. Bedoel je hiermee het bijverwarmingselement? Dit is vaak het punt waar je de keuze hebt voor 3fase. En hier is elektrisch en thermisch ook hetzelfde. Overigens heeft Daikin dit trouwens ook (niet voor het buiten deel, maar het binnen deel)

Verder is het denk ik wel goed om even te (laten) kijken hoe de groepen en verbruikers zijn verdeeld over de fases en of dat nog beter kan.

Want dat is bij 3 fase iets waar je meer rekening mee moet houden.
Je kan met het aangegeven lijstje best makkelijk op 40A op 1 fase uitkomen als het een beetje ongelukkig verdeeld is (1fase van de inductieplaat, oven, wasmachine, airco en cooker bijvoorbeeld).

[ Voor 22% gewijzigd door SiErRa op 12-01-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier al 9 jaar een L/W WP in gebruik op een monofase 40A (binnenunit WP afgezekerd op 16A en buitenunit op 20A). De nominale capaciteit voor verwarming bedraagt 6 kW en voor koelen 8 kW. Maar het max. opgenomen vermogen (wat telt voor je installatie) bedraagt maar 4.3 kW (18A).
Het max. opgenomen vermogen voor de SWW koppeling bedraagt 6 kW (in stappen 2/3/6 kW) maar dat is hier softwarematig uitgeschakeld (gezien de WP in alle omstandigheden zonder 1:1 element ook water van 50°C kan aanmaken).
In al die jaren zijn de zekeringen er nog nooit uitgeklapt.
De zwaarste verbruikers zijn trouwens de inductieplaat (32A) en de laadpaal (32A).
Laadpaal kan ook voor loadbalancing op de P1 poort van de DM aangesloten worden. Dat is dus nooit een issue.
Betreft een woning in B-Vlaanderen. Daar is er geen verhoogd tarief voor driefaseaansluiting (alleen eenmalig tarief bij aansluiting). Maar jaren geleden opzettelijk voor monofase gekozen in het kader van het maandelijks capaciteitstarief dat duurder wordt boven een afgenomen vermogen van 2.5 kW en effectief ingevoerd wordt vanaf juli 2022.
Technisch nog nooit last van gehad.
Overigens heeft de woning maar een batterijomvormer van 5 kW (met een kortstondige piekbelasting van 9 kW). Het is dus sowieso zaak om onder de 5 kW te blijven. Wat tot nu toe ook niet echt een probleem is.

Totaal jaarverbruik van de woning zit altijd beneden 5000 kWh (productiecapaciteit van de woning).
Betreft een openstaande bebouwing met een bewoonbare oppervlakte van 140 m² en een verwarmde oppervlakte van 75 m².

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 12-01-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
SiErRa schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:56:
Je geeft aan dat het binnendeel van de warmtepomp waarschijnlijk 6kw is. Bedoel je hiermee het bijverwarmingselement? Dit is vaak het punt waar je de keuze hebt voor 3fase. En hier is elektrisch en thermisch ook hetzelfde. Overigens heeft Daikin dit trouwens ook (niet voor het buiten deel, maar het binnen deel)

Verder is het denk ik wel goed om even te (laten) kijken hoe de groepen en verbruikers zijn verdeeld over de fases en of dat nog beter kan.

Want dat is bij 3 fase iets waar je meer rekening mee moet houden.
Je kan met het aangegeven lijstje best makkelijk op 40A op 1 fase uitkomen als het een beetje ongelukkig verdeeld is (1fase van de inductieplaat, oven, wasmachine, airco en cooker bijvoorbeeld).
Hieronder de type nummers die in de offerte genoemd zijn:
  • ERGA08EV - Daikin buitendeel Altherma 3 R 8 kW
  • EHBX08E6V - Daikin binnendeel Altherma 3 R 8kW verwarmen/koelen 6 kW BU
  • EKHWS300D3 - Losse RVS Warmwatertank 300 Liter
Als ik weet wat voor warmtepomp het wordt zal ik inderdaad met een elektricien moeten kijken hoe de groepen zijn verdeeld en of dit beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
wicked_fool schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Hieronder de type nummers die in de offerte genoemd zijn:
  • ERGA08EV - Daikin buitendeel Altherma 3 R 8 kW
  • EHBX08E6V - Daikin binnendeel Altherma 3 R 8kW verwarmen/koelen 6 kW BU
  • EKHWS300D3 - Losse RVS Warmwatertank 300 Liter
Als ik weet wat voor warmtepomp het wordt zal ik inderdaad met een elektricien moeten kijken hoe de groepen zijn verdeeld en of dit beter kan.
Van het binnendeel is ook een variant met een 9kw 3fase backup element:
https://www.climasense.nl...andmodel-hc-9-kw-buh.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
SiErRa schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Van het binnendeel is ook een variant met een 9kw 3fase backup element:
https://www.climasense.nl...andmodel-hc-9-kw-buh.html
Maar dan is de warmtepomp zelf toch nog steeds 1fase (+1fase voor het element in het boilervat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:29
Hier het opgenomen vermogen als een 10kw warmtepomp hard aan het werk is. We kwamen terug van vakantie en het huis moest van 15 naar 21 graden opgewarmd worden. 4000w maximaal, in mijn geval over 3 fase verdeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZnqyHPOe5zGHEPoDaO2JPEPfA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGcPVGvgpQ8QzSp1tCrMtzQp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wel extreem, normaal pakt hij niet meer dan 1500w tijdens verwarmen, bij SWW gaat die wel naar 3000w toe aan het einde van de run.

3x25A hier is meer dan genoeg, elektrische auto komt hier ook binnenkort erbij met load balancing uiteraard.

Backup element is hier maar 2kw, en die heeft die alleen voor legionella nodig. Er zit ook nog een 3kw element in onze boiler als backup.

[ Voor 7% gewijzigd door roelzadh op 12-01-2022 11:20 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
wicked_fool schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Maar dan is de warmtepomp zelf toch nog steeds 1fase (+1fase voor het element in het boilervat)?
De rest van de warmtepomp is inderdaad wel 1 fase. Maar volgens mij heb je dan niet ook nog een element in het boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:46

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is
een (ongeveer) 8kW buitenunit en een 6kW binnenunit
Heb je het dan over een inverter van 8kW met 2x 3kW backupelementen?

Al meerdere topics/vragen voorbij zien komen met de zelfde vragen waarbij men vaak niet snapt dat thermisch vermogen != elektrisch vermogen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:48
Precies wat @timovd check eerst maar eens wat het maximaal opgenomen electrisch vermogen is, dat zal een stuk lager zijn.

Ter vergelijking, ik verwarm mijn huis (en sww) met een 3.8kW (thermisch) warmtepomp. De compressor doet max 900W. Als ie het daar niet mee redt, kan ie nog 2kW bijverwarmen met een electrisch element. Oftewel, normaliter komt het vermogen niet boven de 900W uit. Mocht het nou heel koud zijn (of bij legionella runs), dan schakelt ie het element bij, komt ie nog steeds niet boven de 3kW uit.

That said, de warmtepomp heeft wel een 3f aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je noemt alleen verbruikers, hoeveel zonnepanelen heb je? Afhankelijk daarvan moet je de boel nog anders afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
@timovd @borft De genoemde waardes zijn inderdaad thermische vermogens. In onderstaande afbeelding heb ik de electrische vermogens gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScPsLHrboE01EgE1Oti69ujDSQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Esj62EuJkSw4akq2MWvKgCNn.png?f=fotoalbum_large

@pagani 24x 305wp panelen met een GoodWe DT8000 omvormer (op 3fases).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
@wicked_fool
mmmm, 3x25A naar 3x35A?
heb je ook de prijzen gezien bij de netbeheerder van die 2 aansluitingen. >:)
denk het niet anders had je dit niet gevraagd. ;)

ik werk nog steeds met 1x35A, gewoon omdat het kan.
hier mee kun je met gemak 7kW trekken, en dat is per dag 168kWh.
en per jaar is dat 61.000kWh.
veel dus.

hoe werkt het eigenlijk, een warmtepomp geeft 5kW aan warmte, maar gebruikt daar voor maar 1,2kW aan elektra. doet hij dat niet, dan heb je gewoon slechte/goedkope apparatuur gekocht.

ook een kookplaat van +/-60cm die krijg je bijna niet voor 3 fase, is meestal 2 fase.
en die 2 fase sluit je aan op 1fase met 2 groepen (speciale kookgroep word daar voor gebruikt).
dan zie je vaak dat de kookplaat word verkocht voor b.v. 9kW.
dan heb je 4 pitten die allemaal 3kW gebruiken.
maar dit word opgedeeld in 2 groepen, dus 2 pitten van 3kW per groep.
als 1 pit aan staat kan die 3kW trekken, staan 2 pitten aan dan gaat de booster uit en blijven de 2 pitten 3kW trekken.
hier door komt de kook plaat dus nooit boven de 6kW.
(dit is versimpeld verteld, vaak zie je dan grenzen van 5,4kW of 7,2kW, afhankelijk van gekozen instelling en gekochte apparatuur, lees handleiding.)
met dit soort trukjes kun je dus vrij makkelijk lager blijven zonder dat je het in de gaten hebt.
als je 4 pannen op de kook plaat hebt staan, heb je gewoon geen 4x het vermogen nodig. ;)

ik zelf gebruik ook deze:
https://www.badkamerwinke...egAj2TKwRgsBoCBeQQAvD_BwE
als de wasmachine dus meer als x kW gebruikt, dan word bij mij de boiler uitgeschakeld.
dat de boiler niet verwarmt voor een uur per week, boeit niet.
maar zo hou ik de kW uit de meterkast wel een flink stuk lager. ;)
(in jouw geval, denk aan quooker en oven b.v., maar beter denk er zelf ook eens over na.)

dit zijn maar voorbeeldjes, zelf beter uit zoeken.
en zo zijn er vele trukjes, en haakjes en oogjes.
maar tel nooit zomaar alle marketing kW's bij elkaar op, maar kijk naar echt gebruik. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@wicked_fool
24x 305wp panelen met een GoodWe DT8000 omvormer (op 3fases).
mmm, vreemd, kun je nog wel 305Wp panelen krijgen eigenlijk.
dat is dan wel erg oud spul, of eerder een foutje denk ik dan. ;)

ik heb zelf een 4kW omvormer, met daar aan een 6,4kWp aan panelen (24 stuks zie onderschrift).
en ja dit is nog steeds 1fase omvormer.
pas boven de 24 panelen word het echt erg lastig met een 1fase omvormer.
(1 fase omvormer met 2x een mpp kan ongeveer 12 panelen per mpp aan.
en dan zit je ongeveer aan de max.)
aantal Wp is niet aantal W omvormer.
hier zijn ook meerdere truken voor, maar erg simpel gesteld, 30% meer Wp als W omvormer.
levert erg weinig problemen op. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
migjes schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
@wicked_fool
hier zijn ook meerdere truken voor, maar erg simpel gesteld, 30% meer Wp als W omvormer.
Dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt. Sommige omvormers (bv. bepaalde SMA reeksen) kunnen tot 200% overgedimensioneerd worden.
Ik ben het dan ook met je eens dat voor de meeste normale huishoudens een driefase aansluiting niet nodig is.
Je moet alleen weten waar je mee bezig bent. En met loadbalancing actief zelfs dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
migjes schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:58:
@wicked_fool
24x 305wp panelen met een GoodWe DT8000 omvormer (op 3fases).
mmm, vreemd, kun je nog wel 305Wp panelen krijgen eigenlijk.
dat is dan wel erg oud spul, of eerder een foutje denk ik dan. ;)

ik heb zelf een 4kW omvormer, met daar aan een 6,4kWp aan panelen (24 stuks zie onderschrift).
en ja dit is nog steeds 1fase omvormer.
pas boven de 24 panelen word het echt erg lastig met een 1fase omvormer.
(1 fase omvormer met 2x een mpp kan ongeveer 12 panelen per mpp aan.
en dan zit je ongeveer aan de max.)
aantal Wp is niet aantal W omvormer.
De panelen liggen al bijna 4 jaar op het dak, nu zullen deze vermogens denk ik niet meer te krijgen zijn.
migjes schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:41:
@wicked_fool
mmmm, 3x25A naar 3x35A?
heb je ook de prijzen gezien bij de netbeheerder van die 2 aansluitingen. >:)
denk het niet anders had je dit niet gevraagd. ;)

ik werk nog steeds met 1x35A, gewoon omdat het kan.
hier mee kun je met gemak 7kW trekken, en dat is per dag 168kWh.
en per jaar is dat 61.000kWh.
veel dus.

hoe werkt het eigenlijk, een warmtepomp geeft 5kW aan warmte, maar gebruikt daar voor maar 1,2kW aan elektra. doet hij dat niet, dan heb je gewoon slechte/goedkope apparatuur gekocht.

ook een kookplaat van +/-60cm die krijg je bijna niet voor 3 fase, is meestal 2 fase.
en die 2 fase sluit je aan op 1fase met 2 groepen (speciale kookgroep word daar voor gebruikt).
dan zie je vaak dat de kookplaat word verkocht voor b.v. 9kW.
dan heb je 4 pitten die allemaal 3kW gebruiken.
maar dit word opgedeeld in 2 groepen, dus 2 pitten van 3kW per groep.
als 1 pit aan staat kan die 3kW trekken, staan 2 pitten aan dan gaat de booster uit en blijven de 2 pitten 3kW trekken.
hier door komt de kook plaat dus nooit boven de 6kW.
(dit is versimpeld verteld, vaak zie je dan grenzen van 5,4kW of 7,2kW, afhankelijk van gekozen instelling en gekochte apparatuur, lees handleiding.)
met dit soort trukjes kun je dus vrij makkelijk lager blijven zonder dat je het in de gaten hebt.
als je 4 pannen op de kook plaat hebt staan, heb je gewoon geen 4x het vermogen nodig. ;)

ik zelf gebruik ook deze:
https://www.badkamerwinke...egAj2TKwRgsBoCBeQQAvD_BwE
als de wasmachine dus meer als x kW gebruikt, dan word bij mij de boiler uitgeschakeld.
dat de boiler niet verwarmt voor een uur per week, boeit niet.
maar zo hou ik de kW uit de meterkast wel een flink stuk lager. ;)
(in jouw geval, denk aan quooker en oven b.v., maar beter denk er zelf ook eens over na.)

dit zijn maar voorbeeldjes, zelf beter uit zoeken.
en zo zijn er vele trukjes, en haakjes en oogjes.
maar tel nooit zomaar alle marketing kW's bij elkaar op, maar kijk naar echt gebruik. ;)
Ik weet dat het zo'n €700 euro per jaar meer kost, daarom wilde ik wat meer informatie inwinnen. Ik heb me op diverse zaken wel ingelezen, maar sommige zaken zijn zo specifiek en/of technisch dat het navragen beter is dan het maken van aannames.

De kookplaat die in de keuken zit is daadwerkelijk een 3fase 11kW plaat, maar het is natuurlijk waar dat je dit niet echt vaak zult gebruiken.

Zo'n energieverdeler had ik nog niet naar gekeken, maar dit zou wel een idee kunnen zijn.

Denk dat de moraal van het verhaal is dat het "goed" zou moeten gaan op 3x25A als de groepen goed verdeeld zijn over de fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-05 15:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wij wonen in een verbouwde boerderij met een vakantiewoning en een praktijk/kantoorruimte in een bijgebouw. 500 vierkante meter woonoppervlakte, drie keukens met ieder een inductiekookplaat en oven, twee bodemwarmtepompen (17 kW en 6 kW), drie wasmachines, twee wasdrogers, twee elektrische auto's (nog wel 1-fase geladen) met ook nog een laadpunt voor onze gasten, 24 kWp aan zonnepanelen. De hoogst gemeten stroomsterkte over de afgelopen 2,5 jaar is 34A, 23A en 30A op L1, L2 en L3.

3x 25A is meer dan genoeg voor een normaal huishouden. Zorg er gewoon voor dat die laadpaal zijn laadstroom kan afstemmen op wat er mogelijk is binnen de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
frisianstar schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:49:
Typische vrijstaande zadeldak woning van 150m², bouwjaar 2020, gemiddelde temperatuur in huis voor de hele dag 20.5°C
Totaal verbruik Panasonic 7kW Mono warmtepomp over heel 2021: 1890 kWh; COP 3.2 (data via de controller van de wp)
De eerste 2 maanden van 2021 flink gestookt om de woning na oplevering warm en droog te krijgen; COP in februari 1.6... in juni/ juli circa 2 weken met de wp de vloerverwarming gekoeld; verbruik in december 346 kWh

Voor het SWW heb ik een wp boiler + een kleine e boiler.
Nu moet ik mijzelf tegen even corrigeren...ik heb voor de wp ook nog een andere kWh meter, die meet pas sinds afgelopen juni, als ik het verbruik zoals is af te lezen in de remote controller van de wp vanaf juni optel dan is de optelsom 13% lager dan wat de externe kWh meter sinds juni heeft geregistreerd... 1890 x 1.13 = 2135 kWh voor verwarmen alleen over 2021.
Maar dat is nog steeds niet te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wicked_fool schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:08:
[...]
De panelen liggen al bijna 4 jaar op het dak, nu zullen deze vermogens denk ik niet meer te krijgen zijn.
a, oudjes dus, ik heb ook nog 10x300Wp, ach werkt goed genoeg.
en laten we heel eerlijk zijn, nieuwe panelen hebben meer Wp, maar zijn vaak ook 5cm breder of 15cm langer, dus het aantal Wp per m2 is niet zo heel veel omhoog gegaan. ;)
Ik weet dat het zo'n €700 euro per jaar meer kost, daarom wilde ik wat meer informatie inwinnen. Ik heb me op diverse zaken wel ingelezen, maar sommige zaken zijn zo specifiek en/of technisch dat het navragen beter is dan het maken van aannames.
het zou goed 700€ kunnen zijn, je kunt het precies opzoeken als je wil.
maar dat is dus na 10 jaar al 7k€, aardige duit als je het mij vraagt. ;)
De kookplaat die in de keuken zit is daadwerkelijk een 3fase 11kW plaat, maar het is natuurlijk waar dat je dit niet echt vaak zult gebruiken.
geen idee wat je hebt, en er zijn zo veel verschillende systemen dat ik echt niet alles weet of kan vertellen.
maar meestal is de kookplaat 11kW, maar dat is dus alle pitten + boosters bij elkaar opgeteld.
en dan afhankelijk hoe hij is aangesloten of dipswitches staan gebruikt hij maar 5,4 of 7,2kW maximaal.
met de meeste modellen.

is dit niet het geval, dan kun je voor 7k€ dus een nieuwe kopen. ;)
Zo'n energieverdeler had ik nog niet naar gekeken, maar dit zou wel een idee kunnen zijn.
het helpt een heel stuk, niet overal is het handig, maar omdat mijn wasmachine en boiler naast elkaar staan is dat erg handig voor mijn huis.
tja dat de boiler een half uur later pas gaat opwarmen, is voor mij geen enkel probleem, ik heb 200l aan voorraad, daar kan ik 2,5x het bad mee vullen. ;)
Denk dat de moraal van het verhaal is dat het "goed" zou moeten gaan op 3x25A als de groepen goed verdeeld zijn over de fases.
ik ben wat extremer als @Femme en durf zelfs te zeggen dat zelfs 1x35A voor heel veel mensen als meer als genoeg is. (dan zijn er wel wat mitsjes en maartjes, maar kan wel.)

zo is een warmtepomp in mijn huis maar 0,3kW, hier mee kan ik net niet mijn huis 100% verwarmen, maar ik gebruik nog maar 150m3 gas, waarvan een 50m3 voor koken.

en de auto, daar moet je ook even over na denken.
stel ik laad een auto met een 3kW lader.
dan staat hij door de week makkelijk 10uur voor de deur (tja ik moet slapen en ontbijten en zo) en heb ik hem al snel 30kWh geladen.
maar in het weekend staat hij al snel 30 uur voor de deur, en is gewoon elke accu al weer vol.
en dan kun je al snel meer als 1000km per week rijden of een 50.000km per jaar.

tja verder luxe, het kost geld, en een zwaardere aansluiting als 3x25A is gewoon duur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
@migjes bedankt voor je comment
migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:41:
het helpt een heel stuk, niet overal is het handig, maar omdat mijn wasmachine en boiler naast elkaar staan is dat erg handig voor mijn huis.
tja dat de boiler een half uur later pas gaat opwarmen, is voor mij geen enkel probleem, ik heb 200l aan voorraad, daar kan ik 2,5x het bad mee vullen. ;)
Toen ik je eerdere reactie las dacht ik dat je met boiler een soort Quooker bedoelde, maar je bedoeld het boiler vat voor je SWW. Die zouden bij mij ook naast elkaar komen te staan en dan is deze optie inderdaad eentje om te onthouden (als het mis dreigt te gaan).
migjes schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:41:
en de auto, daar moet je ook even over na denken.
stel ik laad een auto met een 3kW lader.
dan staat hij door de week makkelijk 10uur voor de deur (tja ik moet slapen en ontbijten en zo) en heb ik hem al snel 30kWh geladen.
maar in het weekend staat hij al snel 30 uur voor de deur, en is gewoon elke accu al weer vol.
en dan kun je al snel meer als 1000km per week rijden of een 50.000km per jaar.

tja verder luxe, het kost geld, en een zwaardere aansluiting als 3x25A is gewoon duur. ;)
Als ik kijk naar een ouderwetse "gewone" werkdag dan stond de auto toen ook meer dan 10 uur stil voor de deur dus dat opladen moet wel goed komen. En anders moeten we gewoon een publieke lader af en toe gebruiken (of een Supercharger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
no prob..
Toen ik je eerdere reactie las dacht ik dat je met boiler een soort Quooker bedoelde, maar je bedoeld het boiler vat voor je SWW. Die zouden bij mij ook naast elkaar komen te staan en dan is deze optie inderdaad eentje om te onthouden (als het mis dreigt te gaan).
mooiste is om je SWW ook door de warmtepomp te doen.
maar in mijn geval kon dat helaas niet (is zo gegroeid in de loop der jaren), dus ik heb een koppeling elektraboiler + wasmaschien.
maar je kunt ook denken, oven + quooker (als dat kan ?, ik ken quookers niet)
of andere plaatsen waar het nuttig is. :?
Als ik kijk naar een ouderwetse "gewone" werkdag dan stond de auto toen ook meer dan 10 uur stil voor de deur dus dat opladen moet wel goed komen. En anders moeten we gewoon een publieke lader af en toe gebruiken (of een Supercharger).
dynamische laad paal kan ook leuk zijn, maar stiekem kun je best met een kleine lader af.
die enkele keer per jaar dat je het niet red, dan zijn er altijd nog snel laad stations.
ik zou er in ieder geval geen 700€ per jaar voor over hebben om dat thuis te kunnen doen. ;)

maar maak voor je zelf een schema, met de grote gebruikers en op welke fase je zou willen(soms moeten) hebben.

die Straalkachel in de badkamer, kan lastig worden.
maar ook 2 oven's (stoom en normaal) kan ook lastig worden.
maar ook veel is simpeler op te lossen, dus kijken waar je op uit komt. ;)

Pagina: 1