Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Wij hebben nu een CV ketel op gas die op de vloerverwarming is aangesloten.

Ivm. de energiecrisis hebben we nu prijs gevraagd voor een Daikin MXM68 multi split unit. Dat die kan koelen is leuk, maar ik zou hem vnl willen hebben om te kunnen verwarmen. De bedoeling zou zijn om met home assistant, de opbrengst van de zonnepanelen te koppelen aan de Daikin airco. Zo zou ik dan als er genoeg vermogen is om de unit te trekken, ofwel koelen, ofwel verwarmen. Is dat vermogen er niet of is het zwaar ontoereikend (bewolkte mistige dag in februari), dan zou ik de CV ketel laten bij springen.

Volgens de installateur is de unit veruit voldoende voor onze living om als enige verwarmingsbron te werken. So far so good.

Nu heb ik gelezen dat je met een "normale" warmtepomp ook kan koelen maar dat dat in de praktijk tereurstellend is.

Is het omgekeerde ook het geval? Die Daikin MXM68 wordt verkocht als airco, gaat de verwarming dan ook maar zo en zo zijn? Of kan die echt wel (mits juist gedimensioneerd) als volwaardige verwarming door gaan (mits je genoeg zonnepanelen hebt & mogelijk de elektriciteitsfactuur moet willen betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:12
Zolang we niet weten hoe jouw woonkamer is qua oppervlakte, inhoud en isolatie is het gissen 😅

En daarnaast speelt natuurlijk ook de gewenste temperatuur een rol. Wil jij op 22 graden of 18 graden stoken? Dat is nogal een verschil.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-07 09:54
En waarom ga je een lucht/lucht warmtepomp gebruiken met vloerverwarming. Daar is juist lucht/water ideaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Inderdaad, de living is: 62 vierkante meter en de slaapkamer boven is 18 vierkante meter. De woning is een dik jaar geleden zwaar gerenoveerd volgens huidige normen kwestie van isolatie, er is wel wat glasoppervlak, ook een raam op het zuiden maar daar hangt een schaduwdoek voor en hebben we een boom voor geplant om er geen serre van te maken.

@bebedero : De vloerverwarming staat technisch gezien los van de lucht-lucht warmtepomp. We zouden de temperatuur van het water in het CV circuit (gas) lager zetten en de rest verwarmen met de Daikin. "Worst case scenario" (geen gas meer, te duur geworden) zou ik willen weten of de MXM68 dan "genoeg" is om ook effectief mee te verwarmen zonder bijkomende verwarming.

Een warmtepomp voor de vloerverwarming komt er ooit wel, maar als er budget is. Deze ingreep gaat al duur genoeg zijn voor de moment :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:07
6.8 kW is waarschijnlijk te veel voor de woonkamer. 5 is wel ok hier denk ik (want wel aardig groot oppervlak).

Overigens is het niet verstandig gebruik in winter te koppelen aan PV-output. Die stelt over het algemeen weinig voor namelijk. Dan nog is het minimaal 2x, in de praktijk met huidige prijzen eerder richting 3x goedkoper om met de airco te verwarmen vs. gas. Dus gas pas aanzetten als de airco het niet warm krijgt. Airco liever niet te groot want die gaat dan pendelen i.v.m. hoger minimum vermogen, wat irritant is en de levensduur niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Goh waarom is dat niet verstandig? Als je de vloerverwarming instelt zodat het net nog comfortabel is en de airco schakel je een graad warmer als er genoeg vermogen van de panelen komt. Dan gaat uiteindelijk de gasverwarming uitvallen en de airco overnemen.

Waarschijnlijk zie ik het te simpel hoor omdat een vloerverwarming ook niet zomaar aan en af kan worden gezet :), maar er moet een manier zijn om zoveel mogelijk PV-vermogen om te zetten in warmte om niet met gas te hoeven stoken.

Overigens, comfort is ook een factor voor mijn vrouw. Ikzelf zou nog sokken en pantoffels aan doen, maar ik krijg het nooit verkocht aan mijn wederhelft om de vloerverwarming echt af te zetten. Dat was een van haar eisen voor de bouw: vloerverwarming .

En probleem is, een water-water warmtepomp is os nu veel en veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
bucovaina89 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:08:

@bebedero : De vloerverwarming staat technisch gezien los van de lucht-lucht warmtepomp. We zouden de temperatuur van het water in het CV circuit (gas) lager zetten en de rest verwarmen met de Daikin. "Worst case scenario" (geen gas meer, te duur geworden) zou ik willen weten of de MXM68 dan "genoeg" is om ook effectief mee te verwarmen zonder bijkomende verwarming.

Een warmtepomp voor de vloerverwarming komt er ooit wel, maar als er budget is. Deze ingreep gaat al duur genoeg zijn voor de moment :).
Vloerverwarming en lucht lucht warmtepomp zijn zeker technisch los van elkaar. Je krijgt alleen wel een koude vloer als je de Daikin aanzet. Daarom de combinatie van vloerverwarming en lucht/water warmtepomp. Een water/water warmtepomp is inderdaad lastiger en duurder.

Hoe goed is je huis geïsoleerd? Dat heeft wel invloed of de airco voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
We hadden de watertemperatuur van onze vloerverwarming lang manueel ingesteld zonder dat we het zelf door te hebben. Onze thermostaat deed eigenlijk niets zinnig en wij pasten zelf de temperatuur van het water aan met de draaiknop op de CV ketel 8)7 . Maar goed, dan zouden we terug gaan naar dat systeem maar het water dan ~5 graden lager zetten dan we normaal zouden doen (of toch hoe laag ik aan mijn vrouw verkocht krijg :+ ) en de rest door de Daikin laten doen.

Ja, hoe goed is ons huis geisoleerd ... Goed dan denk ik? :) Het huis is een dik jaar geleden zwaar gerenoveerd zoals eerder aangehaald. Nieuwe beglazing, overal muur-, vloer-, dakisolatie, volgens de algemeen geldende normen, al hebben we er (wegens budgetredenen) geen passieve woning, noch BEN-woning van gemaakt.

@Wilke : Er zijn nog mensen die me gezegd hebben dat het niet verstandig is om PV-output eraan te koppelen. Daar ben ik het toch eerder mee oneens. Ik heb 11kWp liggen, daar kan je op veel (maar zeker niet alle) mindere dagen toch ook nog wat mee. Er is op veel momenten PV power zat.

Ik zou een automatisatie maken die de thermostaat van de Daikin op koude dagen net een graadje (of twee) hoger zet als het kan. Gaat het echt hard met de opbrengst, dan mag de bovenverdieping - waar nu zelfs geen verwarming is - naar 21 graden. De dag erna is het bewolkt dus gaat de bovenverdieping terug af en de thermostaat van de living terug naar het minimum wat we comfortabel vinden.

OK, het heeft zijn grenzen. Maar ik zie het eerder als (eigen PV-)energie aanwenden wanneer het kan binnen de grenzen van wat comfortabel blijft. Maar onverstandig, waarom dan? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:07
bucovaina89 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:58:
@Wilke : Er zijn nog mensen die me gezegd hebben dat het niet verstandig is om PV-output eraan te koppelen. Daar ben ik het toch eerder mee oneens. Ik heb 11kWp liggen, daar kan je op veel (maar zeker niet alle) mindere dagen toch ook nog wat mee. Er is op veel momenten PV power zat.
Maar dat maakt niet uit. Zelfs als je niet genoeg PV hebt, is met airco verwarmen veel goedkoper dan met gas. Dus waarom zou je selecteren op PV-beschikbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Als je meer ervaringen wilt lezen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Overigens is 5 kW waarschijnlijk zelfs al teveel voor de woonkamer als je geisoleerd hebt volgend de laatste normen, ook met die oppervlakte.

[ Voor 57% gewijzigd door GermanPivo op 18-05-2022 10:16 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Wilke schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Maar dat maakt niet uit. Zelfs als je niet genoeg PV hebt, is met airco verwarmen veel goedkoper dan met gas. Dus waarom zou je selecteren op PV-beschikbaarheid?
Zelf opgewekte elektriciteit is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
bucovaina89 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Zelf opgewekte elektriciteit is gratis.
Maar als je het niet gebruikt krijg je er wel >50 cent voor: Het grote terugleververgoeding topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bebedero TS woont in België waar geen salderingsregel geldt en het zo optimaal zelf verbruiken van je opgewekte energie de meest interessante route is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Idd, ik woon in belgie en heb een digitale meter.

Cijfers: Ik kreeg vorig jaar voor een halfjaar van maart tot september 158 euro terug voor geinjecteerde energie (lachwekkend weinig) en betaalde over de 520 voor gas. En dat is in het voordeel van die 158 euro want vanaf september tot maart gaat het geen vette zijn in tegenstelling tot gas. Dat gaat wel een veel hoger bedrag worden dan 520 euro.

Én, ... dat was ook nog een voor al die prijsstijgingen. In dat opzicht laat ik die 158(*<2) euro graag vallen als dan ook die 520(*>3) euro vervalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:25
@bucovaina89 , geen idee of dit nog relevant is.
Ik heb een 4MXM68 in gebruik.
In ons geval is dit de (enige) verwarming op een aantal zolderkamers en bijverwarming in de leefruimte.
Het systeem dat je beschrijft lijkt me wel uitvoerbaar.
Ik zat zelf al aan iets gelijkaardigs te denken voor onze leefruimte maar voorlopig is dit geen prioriteit. (owv terugdraaiende teller tot 2025 / salderen voor de nederlandse vrienden ;) )

Standaard was de unit wel vrij "agressief" in verwarmingsmodus en liep deze de hele tijd te pendelen (met name in de kleine zolderkamers) en achteraf gezien was een grote multisplit misschien niet de ideale keuze.
Systeem hangt hier ook aan home assistant en is op die manier tamelijk goed te "temmen".
Je kan de unit via rest commands benaderen en het maximaal opgenomen vermogen limiteren.
(cmpfreq naar 15-20 dwingen, cfr https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376)
In mijn geval was dit een deel van de oplossing om het pendelgedrag te onderdrukken. In uw geval zou dit bvb nuttig kunnen zijn om het opgenomen vermogen af te stemmen op de productie van je solar installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@MUN0X : Wij zijn gegaan voor 2 binnen units en een buitenunit van General. Vooralsnog zijn we daar erg tevreden over. Ik heb er 2 modbus slave units bij gekocht zodat ik beide binnenunits met een shell-script/Home Assistant kan bedienen. Er zijn nog een paar haken en ogen aan, maar mits ik er wat tijd in steek komt dat ook wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
MUN0X schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:54:
Standaard was de unit wel vrij "agressief" in verwarmingsmodus en liep deze de hele tijd te pendelen (met name in de kleine zolderkamers) en achteraf gezien was een grote multisplit misschien niet de ideale keuze.
Systeem hangt hier ook aan home assistant en is op die manier tamelijk goed te "temmen".
Je kan de unit via rest commands benaderen en het maximaal opgenomen vermogen limiteren.
(cmpfreq naar 15-20 dwingen, cfr https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376)
In mijn geval was dit een deel van de oplossing om het pendelgedrag te onderdrukken. In uw geval zou dit bvb nuttig kunnen zijn om het opgenomen vermogen af te stemmen op de productie van je solar installatie.
Ik ben heel erg benieuwd hoe je de cmpfreq kan afdwingen naar 15-20,via de link zie ik deze info niet zo snel, 8)7 Ik heb binnenunits die beschikken over de wifi module en ben een beetje bekend met de API. Maar ik zie nergens hoe ik de maximale cmpfreq kan limiteren. Ik heb overigens Home Assistant draaien en de binnen units zijn hierin toegevoegd.
Pagina: 1