Meerdere omvormers plaatsen op verschillende groepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwbrd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08-2023
Sinds 'de' oorlog vindt mijn vrouw zonnepanelen ineens een stuk beter ogen. Afijn, ik heb me ingelezen en offertes aangevraagd. Sowieso heb ik het gevoel dat mij een poot wordt uitgedraaid omdat ik in een groot huis woon, maar dat is een ander topic. Onderstaande offerte is goedkoop en ik had er een goed gevoel bij.

Op ons schuine dak lijkt voldoende ruimte, maar we willen de optie laten om een dakraam te plaatsten, vandaar dat 16 panelen nu de max is. (ook ivm WAF) Ik wil namelijk liefst eerst een 3 Fase omvormer laten leggen op zolder op mijn schuine dak. En als ik overeen jaar of twee een extra spaarcentje heb kan ik mij een (bijvoorbeeld tweedehands) set veroorloven, die op het platte dak is gepositioneerd. Mijn belangrijkste vraag is: hoe lastig het is om achteraf een andere omvormer toe te voegen op een fysiek andere plek.

Stel ik neem nu die 4000w 3Fase omvormer, dan wil ik wellicht straks op een andere plaats op een (losse) groep een 2000w 1Fase omvormer plaatsen. Echter een van de adviseurs wil me op basis van die keuze enkel Enphase micro inverters aansmeren, omdat die uitbreiding anders niet mogelijk is in de meterkast. En ik kan niet verklaren waarom dat zo is. (ik denk vooral dat ze die micros graag verkopen vanwege de prijs)

Iemand die hier meer van kan zeggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwLMf-FPH9BZUqobpwN6Mo1GlRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wxWCLTUCf9UJMFtW0QVowEGn.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
Je moet rekening houden dat de onderlingen omvormers niet van elkaars bestaand afweten bij het terugleveren.
Bij een 3 fase omvormer zal deze afhankelijk van de instelling zijn vermogen redelijk gespreid per fase doen. In ideale wereld zou dat 3x 1600Watt per fase zijn = net geen 7A per fase.
Als je dus een 1F omvormer gaat bij plaatsen houd dan rekening met je hoofdzekering dat deze daar dan niet overheen kan gaan.
Verder wordt er ook in andere topics aangekaart of je interne bekabeling van je groepenkast ook geschikt is.
Je zou bij 7A + (2000w/230v) 8.7A = 15.6A op een fase kunnen leveren + eventueel 25 (of meer) vanuit je hoofdzekering. Als je een 40A groepenkast hebt zou het advies wel zijn om de interne bekabeling op 60A te hebben

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 13:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, een 3fase omvormer belast alle fasen evenveel.
Je zal een 3x25A aansluiting hebben.
Een 4 kW 3fase omvormer doet 6A per fase. Er is dus op elke fase nog ruimte van 25-6=19A voor een 1fase omvormer, wat neerkomt op een ~4300 watt omvormer (dus nog ~13 kW erbij in totaal :)

In je meterkast kan in dat uitgemaxte geval 25A van het net + 25A van de omvormers = 50A per fase lopen, het standaard spul is geschikt voor 40A dus daar moet op geanticipeerd worden (tussenzekering of 63A schakelmateriaal, niet moeilijk, wel gedoe).

Met je voorstel van 2 kW erbij is dat nog net niet aan de orde; 2 kW = 9A, en 25A (net)+6A(3fase pv)+9A(1fase PV)=40A.
Dan moet je ze wel strak afzekeren: 3fase op 3x6A, 2kW op 10A en een gelijktijdigheidsfactor van 0.93 door ze net een beetje een andere kant op te mikken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:18
wwbrd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:47:
Sinds 'de' oorlog vindt mijn vrouw zonnepanelen ineens een stuk beter ogen. Afijn, ik heb me ingelezen en offertes aangevraagd. Sowieso heb ik het gevoel dat mij een poot wordt uitgedraaid omdat ik in een groot huis woon, maar dat is een ander topic. Onderstaande offerte is goedkoop en ik had er een goed gevoel bij.

Op ons schuine dak lijkt voldoende ruimte, maar we willen de optie laten om een dakraam te plaatsten, vandaar dat 16 panelen nu de max is. (ook ivm WAF) Ik wil namelijk liefst eerst een 3 Fase omvormer laten leggen op zolder op mijn schuine dak. En als ik overeen jaar of twee een extra spaarcentje heb kan ik mij een (bijvoorbeeld tweedehands) set veroorloven, die op het platte dak is gepositioneerd. Mijn belangrijkste vraag is: hoe lastig het is om achteraf een andere omvormer toe te voegen op een fysiek andere plek.

Stel ik neem nu die 4000w 3Fase omvormer, dan wil ik wellicht straks op een andere plaats op een (losse) groep een 2000w 1Fase omvormer plaatsen. Echter een van de adviseurs wil me op basis van die keuze enkel Enphase micro inverters aansmeren, omdat die uitbreiding anders niet mogelijk is in de meterkast. En ik kan niet verklaren waarom dat zo is. (ik denk vooral dat ze die micros graag verkopen vanwege de prijs)

Iemand die hier meer van kan zeggen?
[Afbeelding]
Vraag is eerder waarom er een 4kW 3 fase omvormer word gekozen en niet een 1 fase omvormer van 4kW of 5kW? Die zijn volgens mij een stuk gunstiger geprijsd, en dan heb je later op de andere fases nog alle ruimte voor andere 1 fase omvormers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:16
Het antwoord is eerst het uiteindelijke gewenste systeem ontwerpen, en daar nu de juiste keuzes voor maken.

Met 16x400=6,4kWp ga je naar een 6kW omvormer... Niet een 4kW, en dus ook geen 1-fase optie.
Een dakdeel niet vol leggen is later spijt krijgen. Identiek ogende panelen over 2 jaar moet je echt niet vanuit gaan, dus dit is ook wat je wil gaan doen.

6kW is 9A per fase. Dan beperk je eventueel gebruik van een 1 fase omvormer dus tot 3,6kW (16A).

Geen handige keuze dus.

Of je ontwerpt inclusief je platte dak, en koopt daar nu de omvormer voor (kost maar paar 100 meer)
Of je doet het in 1 keer goed (scheelt kosten!) en financiert wat je nu niet hebt met een (consumptieve) SVN energiebespaarlening. Kost rente... later uitbreiden kost meer dan die rente... De extra productie is op moment goud geld waard, waarmee je de lening heel vlot kunt aflossen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kijk ook uberhaupt naar je meterkast. Taak van dat ding is niet om te zorgen dat er overal spanning is maar dat het veilig is. Ik kan niet in je meterkast kijken maar al te veel mensen willen prima 7k uitgeven voor panelen maar geen cent voor het moderniseren van de meterkast :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gewoon 16× 400 Wp plaatsen, en als er een dakraam komt kan je die panelen verplaatsen of verpatsen. Die extra panelen heb je al terugverdient voordat het dakraam er komt ;)

16×400 = 3-fase omvormer het beste
12×400 = 1-fase omvormer het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Heb je de dakhoek en oriëntatie al eens door een rekentool gegooid? Ja, je kan er op rekenen dat de zonnepanelen exact naar de zon gericht staan, net uit de koelkast komen, en er een uitzonderlijk heldere hemel is; maar in de praktijk heb je 5% minder licht op maximum, verlies je richting 14% omdat de panelen opwarmen als de zon schijnt, en is je hoek en oriëntatie niet ideaal (en dan nog, is dat een kwartiertje per dag ideaal).

Dus even rekenen en bepalen hoeveel aftopping je hebt met een slagje kleinere omvormer, kan je verhaal heel wat interessante optie bijgeven. Ook een oost-west opstelling kan het vermogen spreiden over de dag waardoor je met een kleinere (goedkopere) omvormer nagenoeg evenveel opwekt (en zodra salderen afgeschaft is, is de meer gespreide opwek veel interessanter naar eigenverbruik toe).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwbrd
  • Laatst online: 28-08-2023
Allen, bedankt voor jullie supernuttige antwoorden!
Proton_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:47:
Inderdaad, een 3fase omvormer belast alle fasen evenveel.
Je zal een 3x25A aansluiting hebben.
Een 4 kW 3fase omvormer doet 6A per fase. Er is dus op elke fase nog ruimte van 25-6=19A voor een 1fase omvormer, wat neerkomt op een ~4300 watt omvormer (dus nog ~13 kW erbij in totaal :)
Ok, duidelijk, die 1Fase uitbreiding achteraf is dus niet handig. En mbt de meterkast, die is 5 jaar oud dus wel redelijk up to date.
Ronald schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:16:
Of je ontwerpt inclusief je platte dak, en koopt daar nu de omvormer voor (kost maar paar 100 meer)
Of je doet het in 1 keer goed (scheelt kosten!) en financiert wat je nu niet hebt met een (consumptieve) SVN energiebespaarlening. Kost rente... later uitbreiden kost meer dan die rente... De extra productie is op moment goud geld waard, waarmee je de lening heel vlot kunt aflossen.
Duidelijk. Ik ga sowieso voor de 16panelen, dat kan prima zonder lening.
naftebakje schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:42:
Heb je de dakhoek en oriëntatie al eens door een rekentool gegooid? Ja, je kan er op rekenen dat de zonnepanelen exact naar de zon gericht staan, net uit de koelkast komen, en er een uitzonderlijk heldere hemel is; maar in de praktijk heb je 5% minder licht op maximum, verlies je richting 14% omdat de panelen opwarmen als de zon schijnt, en is je hoek en oriëntatie niet ideaal (en dan nog, is dat een kwartiertje per dag ideaal).

Dus even rekenen en bepalen hoeveel aftopping je hebt met een slagje kleinere omvormer, kan je verhaal heel wat interessante optie bijgeven. Ook een oost-west opstelling kan het vermogen spreiden over de dag waardoor je met een kleinere (goedkopere) omvormer nagenoeg evenveel opwekt (en zodra salderen afgeschaft is, is de meer gespreide opwek veel interessanter naar eigenverbruik toe).
rekentool heb ik niet gedaan, maar het is pal op zuid onder 30 graden. Voor nu leuk, voor straks als de saldering eraf is idd minder leuk.

De andere opmerking over een kleinere omvormer zette me aan t denken, ik zie dat de Growatt 6000 TL3-X 3-fase MOD inderdaad tot 9000 Wp invoer mag hebben, dat wil zeggen dat die bij 16 panelen (6400 Wp) pal op zuid een mooi rendement voor nu levert, maar dat ik straks zonder saldeerregels een kabel naartoe kan trekken vanaf de garage om de resterende 2600Wp neer te leggen. (als de omvormer dan nog leeft he)

...en nu gaan jullie mij natuurlijk proberen te overtuigen om die 6 paneeltjes nu al bij te plaatsen...

;)

PS ivm mogelijk afschakelen: behalve een 3fase omvormer en alles 2,5mm2 naar boven trekken... kan ik dat verder nog verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Speel eens met https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0 , je ziet dat je max zo'n 5250W er uit haalt (en dat is de beste maand van het jaar qua piekvermogen); met een omvormer van 5000W doe zo goed als geen verlies.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
wwbrd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:00:

PS ivm mogelijk afschakelen: behalve een 3fase omvormer en alles 2,5mm2 naar boven trekken... kan ik dat verder nog verbeteren?
4mm2 gebruiken (als we het over de de kabel van meterkast naar omvormer hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

jobr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:33:
[...]

4mm2 gebruiken (als we het over de de kabel van meterkast naar omvormer hebben)
Ik zou eerder 1,5mm2 gebruiken. Er gaat maar 7A over de ader en de nul wordt niet eens echt gebruikt.
...en nu gaan jullie mij natuurlijk proberen te overtuigen om die 6 paneeltjes nu al bij te plaatsen...
Inderdaad meteen meenemen nu met BTW-teruggave. Met 6 paneeltjes is niet veel voor 3-fase, minimaal 140V nodig Growatt. Zonder schaduw moet dat goed gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-05-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Heel interessant, volg.

Op mijn 3x25 A meterkast was er een 4200 Wp 3 fasen systeem in 2022 (11 * 385 Wp Ja Solar, 11 Enphase IQ7+, 1 IQ-Relay 3 fasen).

Nu wil ik 4-5 Kw meer toevoegen, op een andere dak en een andere richting, het lijkt mij misschien 10 x 445 Jinko) en een Growatt 5000 TL3-XH,

Hoe kan ik het beste verbinden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgIrAFgUZkj3TJoUdR0qGOp3ki0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IMVqChhowz895cgUhtHPio0f.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:15
noucmen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:57:
Heel interessant, volg.

Op mijn 3x25 A meterkast was er een 4200 Wp 3 fasen systeem in 2022 (11 * 385 Wp Ja Solar, 11 Enphase IQ7+, 1 IQ-Relay 3 fasen).

Nu wil ik 4-5 Kw meer toevoegen, op een andere dak en een andere richting, het lijkt mij misschien 10 x 445 Jinko) en een Growatt 5000 TL3-XH,

Hoe kan ik het beste verbinden ?

[Afbeelding]
Wat een meterkast. Stoppen en dan automaten rechts? Wil je dan nog meer automaten links plaatsen ofzo? Ik zou beginnen met een mooie kast ophangen, maar dat ben ik.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1