Elektrische auto kiezen voor de lease

Pagina: 1
Acties:
  • 2.595 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-10-2022
Goedemorgen,

Van mijn huidige leasewagen verloopt het contract einde van het jaar. Ik ben dus al enige tijd aan het kijken naar een opvolger, maar dit is nog een best lastige opgave.

Op het werk willen ze het liefst dat ik naar een elektrische auto ga, maar voor wat ik nu zie zijn die levertijden echt bizar. Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat de Skoda Enyaq pas leverbaar is media 2023 als je hem nu aanschaft.

Wat betreft het budget zit het ongeveer tussen de 80.000 en 90.000 euro. Op dit moment zit ik er per dag niet heel veel op de weg, maar dit verwacht ik op termijn wel weer vaker en meer te zitten. Een beetje range en snel laden vind ik daarom belangrijk.

Mocht het elektrisch rijden lastig gaan worden is een plug-in hybride ook nog altijd een optie, maar op het werkt hebben ze het liefst volledig elektrisch. De volgende auto's staan voor nu op mijn lijstje.

- BMW I4
- Auto E-tron
- BMW IX
- Mercedes EQE
- Mercedes EQC

Zijn er mensen met ervaringen met een van deze modellen? Of die ervaring hebben met elektrische auto's en mij in dit geval kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:31
Elektrisch is qua levertijden dramatisch.
Modellen welke wel "snel" leverbaar zijn, zijn compleet nieuwe modellen.
Zo is de VW ID5 3 weken geleden geïntroduceerd, deze kan nog in 2022 geleverd worden.
ook de compleet vernieuwde Kia Niro (vanaf deze week te zien in de showroom) schijnt nog in 2022 geleverd te kunnen worden.

Ik heb zelf ruim twee weken geleden een ID5 besteld, komt week 41-2022 (als Poetin niet hele gekke dingen gaat doen tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Wat is je huidige auto, wat zijn vooral je wensen?
Moet je auto ook kunnen trekken of niet?

Heb je al in het elektrische voertuigen/rijden topic gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-07 15:51
Als je niet een jaar wil wachten dan zou he kunnen kijken naar voorraadmodellen. Denk dat momenteel alleen de Audi e-tron (niet de Q4), Polestar 2 en Tesla MY snel of direct leverbaar zijn. De anderen op je lijst heb je niet meer in dit jaar. Verder is het belangrijk wat je zoekt naast range/snelladen. Heb je (veel) ruimte nodig? SUV of sedan, etc.
Al deze modellen hebben effectieve range in deze tijd van rond de 350-400 km. En zitten allemaal rond de 150kW snelladen.
Dit is in de praktijk meer dan prima. De BMW’s doen het hierin mi allemaal iets beter momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 17:20

Sick Nick

Drop the top!

Leuk dat het werk het wil maar betalen zij je bijtelling voor prive gebruik? Zo niet, dan gewoon de auto kiezen die je zelf wilt toch? Zou zelf wel voor minimaal een PHEV gaan, dan kan je de korte simpele ritjes elektrisch doen en in mijn geval is dat 99% van het gebruik dus voornamelijk in EV modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik rijd nu 3.5 jaar electrisch (Tesla Model S) en -behalve op vakanties- is range en laadsnelheid eigenlijk nooit een issue. Na een bezoek werk ik mijn e-mail vaak even bij op de laptop (mobiel met hotspot is superhandig), terwijl de auto aan de lader hangt. Ik ga meestal op de bijrijderstoel zitten, want dat is net even wat comfortabeler. Bij veel klanten kan je ook laden, maar dat doe ik niet zo vaak.

Wel prettig is dat je thuis ook kan laden. Dan ga je elke dag vol weg en alleen als je op die dag meer dan 250km moet rijden (stel dat dit je range is), dan hang je tussentijds even aan de lader. Maar van 10% naar 40% is vaak maar een kwartiertje en meestal genoeg om de rest v/d dag mee door te komen. De auto's uit jouw lijstje hebben allemaal een meer dan bruikbare range/laadsnelheid voor intensief gebruik.

Pin je niet teveel vast op range. Een prettig zittende auto en een fijne rij-assistent zijn in mijn ogen belangrijker. De Mercedes EQC vind ik de enige op dit lijstje die mij minder aanspreekt. De EQE kan wel eens de fijnste zijn uit dit rijtje. Ondanks dat ik zelf een Tesla heb zou ik die afraden. Ik vind de kwaliteit en service echt ondermaats. Het superscharger netwerk is nu ook open voor andere partijen, dus daarvoor hoef je het niet meer te doen. Autopilot werkt aardig, maar is niet onfeilbaar. Denk dat de EQE dit wel eens net zo goed (of beter) kan doen.

Ik vind een bedrag van 80-90K met het huidige bijtellingsregime wel erg stevig (helemaal als levering naar 2023 gaat). Mijn Model S gaat er sep 2023 uit de 4% bijtelling en heb geen idee wat te bestellen. Met de huidige bijtellingsregels is een vergelijkbare auto onbetaalbaar. De EQE begint bij € 75.625 en dan moet je nog aan de optielijst beginnen. :'(

[ Voor 11% gewijzigd door BugBoy op 17-05-2022 10:59 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
WLTP * 0,6 doen voor en realistisch winterverbruik. Maar staar je daar niet blind op. Ik heb nu 15K km gereden met een range van ca 350 in de winter (nu 450) en heb nog nooit bij de snelweg moeten laden. Ik kan gelukkig wel thuis opladen, ik denk niet dat ik het zou willen zonder thuisoplaadmogelijkheid.

Daarnaast, als je een keer moet opladen aan een snellader is het vaak niet heel lang. Je laadt net zo lang tot je thuis kunt komen moet denk ik je uitgangspunt zijn.

Natuurlijk zal het straks met de vakantie wel even puzzelen worden, maar dat is één keer per jaar. Daarom nu nog een brandstofauto nemen zou ik niet doen. Het rijcomfort vind ik echt zoveel fijner.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
P_de_B schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:11:
WLTP * 0,6 doen voor en realistisch winterverbruik. Maar staar je daar niet blind op. Ik heb nu 15K km gereden met een range van ca 350 in de winter (nu 450) en heb nog nooit bij de snelweg moeten laden. Ik kan gelukkig wel thuis opladen, ik denk niet dat ik het zou willen zonder thuisoplaadmogelijkheid.

Daarnaast, als je een keer moet opladen aan een snellader is het vaak niet heel lang. Je laadt net zo lang tot je thuis kunt komen moet denk ik je uitgangspunt zijn.

Natuurlijk zal het straks met de vakantie wel even puzzelen worden, maar dat is één keer per jaar. Daarom nu nog een brandstofauto nemen zou ik niet doen. Het rijcomfort vind ik echt zoveel fijner.
Same.. Het rijdt heerlijk en voor die ene keer per jaar dat ik naar Frankrijk afreis ga ik niet géén BEV nemen. Dat is overigens goed te doen nu met alle snelladers, mits je geen al te drukke dag kiest om af te reizen. Binnen NL is het NOOIT een issue. In het ergste geval sta je 15 minuten bij een Fastned oid.
Is wel heel erg aan te raden om thuis te kunnen laden (lees oprit/laadpaal), anders zou ik er zelf niet aan begonnen zijn.
Zou zelf inmiddels niet anders meer willen rijden (of wacht, misschien een dikke diesel zoals vroegah nog kon). Inmiddels 10K fijne en relaxte kilometers in een Q4 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Bushie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:46:
Elektrisch is qua levertijden dramatisch.
Modellen welke wel "snel" leverbaar zijn, zijn compleet nieuwe modellen.
Zo is de VW ID5 3 weken geleden geïntroduceerd, deze kan nog in 2022 geleverd worden.
ook de compleet vernieuwde Kia Niro (vanaf deze week te zien in de showroom) schijnt nog in 2022 geleverd te kunnen worden.

Ik heb zelf ruim twee weken geleden een ID5 besteld, komt week 41-2022 (als Poetin niet hele gekke dingen gaat doen tenminste)
Ja, precies! Het aanschaffen van een elektrische auto is op dit moment echt een drama. De vernieuwde Kia Niro heb ik nog niet gezien, maar van de Niro ben ik sowieso niet echt een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
corporalnl schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:46:
Wat is je huidige auto, wat zijn vooral je wensen?
Moet je auto ook kunnen trekken of niet?

Heb je al in het elektrische voertuigen/rijden topic gekeken?
Op dit moment rijd ik in een BMW 530D uit 2018. De kilometerstand had nog prima wat door kunnen lopen, maar einde contract is bij de lease ook echt einde contract.

De nieuwe elektrische auto hoeft van mij niet echt een zware dingen te kunnen trekken. Af en toe zit er eens een fietsendrager achter de auto, maar dat is het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
sbin schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:46:
Als je niet een jaar wil wachten dan zou he kunnen kijken naar voorraadmodellen. Denk dat momenteel alleen de Audi e-tron (niet de Q4), Polestar 2 en Tesla MY snel of direct leverbaar zijn. De anderen op je lijst heb je niet meer in dit jaar. Verder is het belangrijk wat je zoekt naast range/snelladen. Heb je (veel) ruimte nodig? SUV of sedan, etc.
Al deze modellen hebben effectieve range in deze tijd van rond de 350-400 km. En zitten allemaal rond de 150kW snelladen.
Dit is in de praktijk meer dan prima. De BMW’s doen het hierin mi allemaal iets beter momenteel.
De 530D die ik op dit moment rijd is groot genoeg dus meer ruimte heb ik echt niet nodig. Ik verwacht met een BMW I4 ook nog wel ruimte genoeg te hebben, maar het liefst wil ik nu wel eens een SUV ervaren. Dat hoger op de weg zitten lijkt mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
BugBoy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:57:
Ik rijd nu 3.5 jaar electrisch (Tesla Model S) en -behalve op vakanties- is range en laadsnelheid eigenlijk nooit een issue. Na een bezoek werk ik mijn e-mail vaak even bij op de laptop (mobiel met hotspot is superhandig), terwijl de auto aan de lader hangt. Ik ga meestal op de bijrijderstoel zitten, want dat is net even wat comfortabeler. Bij veel klanten kan je ook laden, maar dat doe ik niet zo vaak.

Wel prettig is dat je thuis ook kan laden. Dan ga je elke dag vol weg en alleen als je op die dag meer dan 250km moet rijden (stel dat dit je range is), dan hang je tussentijds even aan de lader. Maar van 10% naar 40% is vaak maar een kwartiertje en meestal genoeg om de rest v/d dag mee door te komen. De auto's uit jouw lijstje hebben allemaal een meer dan bruikbare range/laadsnelheid voor intensief gebruik.

Pin je niet teveel vast op range. Een prettig zittende auto en een fijne rij-assistent zijn in mijn ogen belangrijker. De Mercedes EQC vind ik de enige op dit lijstje die mij minder aanspreekt. De EQE kan wel eens de fijnste zijn uit dit rijtje. Ondanks dat ik zelf een Tesla heb zou ik die afraden. Ik vind de kwaliteit en service echt ondermaats. Het superscharger netwerk is nu ook open voor andere partijen, dus daarvoor hoef je het niet meer te doen. Autopilot werkt aardig, maar is niet onfeilbaar. Denk dat de EQE dit wel eens net zo goed (of beter) kan doen.

Ik vind een bedrag van 80-90K met het huidige bijtellingsregime wel erg stevig (helemaal als levering naar 2023 gaat). Mijn Model S gaat er sep 2023 uit de 4% bijtelling en heb geen idee wat te bestellen. Met de huidige bijtellingsregels is een vergelijkbare auto onbetaalbaar. De EQE begint bij € 75.625 en dan moet je nog aan de optielijst beginnen. :'(
Ik snap inderdaad wat je bedoelt. Het enige dat lastig lijkt is de actieradius. Op dit moment leg ik met een volle tank eenvoudig 1000 kilometer af. Dan heb je bij 300 kilometer al gauw het geval dat je binnenkort weer moet tanken. Met een elektrische auto hang je altijd rond die range en ik weet niet of dat zo prettig is. Zal vast tussen de oren zitten en even wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
P_de_B schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:11:

Dat heb ik inderdaad vaker gelezen. Daarom twijfel ik ook nog een beetje tussen een plug-in hybride. Je kunt in dit geval de kleine stukken gewoon elektrisch rijden en anders gewoon op de benzine motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Ik heb net ook even deze audi etron review gelezen, maar hoe presteert deze op het gebied van actieradius met de concurrenten? De BMW en Mercedes doen het op dit gebied volgens mij wat beter?

Natuurlijk zijn deze auto's wel wat nieuwer dan de etron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fransmuilenburg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:12:
Natuurlijk zijn deze auto's wel wat nieuwer dan de etron.
De meningen over de etron waren wat verdeeld.

Het valt mij op dat elektrische auto's nog erg mode gevoelig zijn:
https://www.autozine.nl/audi/e-tron/verkoopcijfers
Nu ga je leasen, dus heb je minder te maken met restwaarde, maar het kan ook betekenen dat je auto wat eerder 'oud' aanvoelt. Zo'n BMW 5 is redelijk tijdloos, met zo'n e-tron rijd je toch een beetje een 'ouwetje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
fransmuilenburg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:04:
Op dit moment leg ik met een volle tank eenvoudig 1000 kilometer af. Dan heb je bij 300 kilometer al gauw het geval dat je binnenkort weer moet tanken. ... Zal vast tussen de oren zitten en even wennen zijn.
Ik ga er vanuit dat je thuis kan laden op je eigen inrit (anders zou ik geen EV willen). Dan ga je altijd “vol” weg en hoef je enkel te laden als je die dag meer dan 300km gaat rijden. Anders is het thuiskomen en inpluggen en zie je nooit de lader (behalve vakanties). Het is even wennen, maar in de praktijk gaat het prima. De nieuwere modellen hebben meer range dan mijn 75kWh. Enkel op vakantie zou ik soms wat meer range wensen.

Sommige EV rijders praten alles goed. Ben best kritisch (vooral op de auto) maar het concept EV bevalt mij prima. Enkel met vakanties is het onhandig vanwege de meerdere laadstops. Het kost je echt meer tijd en met de wintersport nog nooit volle stations gehad maar wel de stress dat het vol kan zijn. Feit is dat het steeds drukker wordt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
TheGhostInc schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:07:
[...]

De meningen over de etron waren wat verdeeld.

Het valt mij op dat elektrische auto's nog erg mode gevoelig zijn:
https://www.autozine.nl/audi/e-tron/verkoopcijfers
Nu ga je leasen, dus heb je minder te maken met restwaarde, maar het kan ook betekenen dat je auto wat eerder 'oud' aanvoelt. Zo'n BMW 5 is redelijk tijdloos, met zo'n e-tron rijd je toch een beetje een 'ouwetje'.
Ik vind de etron sportback persoonlijk een erg mooie auto, maar hij is in vergelijking met een hoop elektrische auto's al wel weer wat ouder. Kijk je echter naar andere elektrische auto's word ik hier ook niet super warm van.

Een BMW I4 vind ik dat wel weer erg mooi, maar een SUV wil ik nu eigenlijk ook wel een keer ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
BugBoy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Ik ga er vanuit dat je thuis kan laden op je eigen inrit (anders zou ik geen EV willen). Dan ga je altijd “vol” weg en hoef je enkel te laden als je die dag meer dan 300km gaat rijden. Anders is het thuiskomen en inpluggen en zie je nooit de lader (behalve vakanties). Het is even wennen, maar in de praktijk gaat het prima. De nieuwere modellen hebben meer range dan mijn 75kWh. Enkel op vakantie zou ik soms wat meer range wensen.

Sommige EV rijders praten alles goed. Ben best kritisch (vooral op de auto) maar het concept EV bevalt mij prima. Enkel met vakanties is het onhandig vanwege de meerdere laadstops. Het kost je echt meer tijd en met de wintersport nog nooit volle stations gehad maar wel de stress dat het vol kan zijn. Feit is dat het steeds drukker wordt.
Laadpaal thuis komt er inderdaad bij zowel een elektrische als plug-in hybride auto. Ja, ik denk inderdaad ook dat het voor een groot deel prima kan en dat we zelf te hoge eisen stellen. Hoe vaak rijden we nu daadwerkelijk zoveel per dag?

Het aantal elektrische auto's neemt inderdaad fors toe en ik als ik dan bij ons in de omgeving kijk lijken er niet echt veel laadpalen geplaatst te worden. Ben wel benieuwd hoe dit in de toekomst gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik had zelf een i4 op het oog, maar door absurde prijsstijgingen en het niet leverbaar zijn valt deze af. (voor BE is de levering ten vroegste voor 2024 als je nog moet bestellen).

EQC en e-tron zijn prima wagens, stil en comfortabel, maar de range is redelijk beperkt.

De iX is een prima wagen, maar je moet tegen de looks kunnen (en geen idee hoe het zit met leveringen).

De EQE spreekt me aan, maar voor mij is deze buiten budget. Hier komt deze neer op 85-90k.

Begin 23 is mijn huidige afgelopen, maar is beleid is minder gunstig geworden (waar ik vroeger een 520d kon nemen moet ik met de nieuwe regeling één of twee klasses kleiner nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

- BMW I4 (nieuwe techniek, netjes uitgevoerd, bereik toereikend, maar niet meer)
- Auto E-tron (oude techniek, ik zou er niet meer voor gaan, lage efficientie)
- BMW IX (een gedrocht om te zien, maar wel een lekker grote accu, en dus groot bereik)
- Mercedes EQE (redelijk efficiënt, van de vormgeving moet je houden, wel luxe indien je de juiste opties aanvinkt)
- Mercedes EQC (waarom overweeg je deze?)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
kmser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:25:
Ik had zelf een i4 op het oog, maar door absurde prijsstijgingen en het niet leverbaar zijn valt deze af. (voor BE is de levering ten vroegste voor 2024 als je nog moet bestellen).

EQC en e-tron zijn prima wagens, stil en comfortabel, maar de range is redelijk beperkt.

De iX is een prima wagen, maar je moet tegen de looks kunnen (en geen idee hoe het zit met leveringen).

De EQE spreekt me aan, maar voor mij is deze buiten budget. Hier komt deze neer op 85-90k.

Begin 23 is mijn huidige afgelopen, maar is beleid is minder gunstig geworden (waar ik vroeger een 520d kon nemen moet ik met de nieuwe regeling één of twee klasses kleiner nemen).
Is het bij de I4 op dit moment ook zo erg? Dan valt die voor mij denk ik ook al af. De looks van de IX heb je ook wel een punt. Je moet daar inderdaad wel echt van houden. De EQE heeft best een goede WLTP, maar ook hier vind ik het design een beetje apart. Het gaat dan vooral om de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Jeroenneman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:30:
- BMW I4 (nieuwe techniek, netjes uitgevoerd, bereik toereikend, maar niet meer)
- Auto E-tron (oude techniek, ik zou er niet meer voor gaan, lage efficientie)
- BMW IX (een gedrocht om te zien, maar wel een lekker grote accu, en dus groot bereik)
- Mercedes EQE (redelijk efficiënt, van de vormgeving moet je houden, wel luxe indien je de juiste opties aanvinkt)
- Mercedes EQC (waarom overweeg je deze?)
De EQC puur omdat het werk wil dat ik elektrisch ga rijden en ik wel eens een SUV wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

fransmuilenburg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:45:
[...]

De EQC puur omdat het werk wil dat ik elektrisch ga rijden en ik wel eens een SUV wil proberen.
Let wel dat de EQC niet bijzonder efficiënt omspringt met energie, en de taart na 300 km echt wel op is. Als je je daarmee prima kunt rijden is het gewoon een Mercedes: luxe, doordacht en lekker stil. Maar waarom zou je dan niet voor de EQE gaan (behalve looks).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Als je range en laadsnelheid belangrijk vind, dan zou ik eerder een sedan overwegen dan een SUV. Laadsnelheid is niet enkel afhankelijk van het aantal kW, maar ook van het verbruik. Als het verbruik lager is dan hoef je minder lang te laden voor hetzelfde aantal kilometers.

De Audi eTron vind ik ook mooi, maar technisch weet ik het niet helemaal. Ook die had (heeft?) behoorlijk wat kwaliteitsissues, dus dat zou ik zeker ook even nakijken. De BMW i4 is inderdaad een mooie auto, maar nog we steeds een EV op basis van een (deels) ICE platform. Wat dat betreft vind ik de EQE een veel betere auto. Het design vind ik wel mooi, maar dat is natuurlijk erg subjectief. Ik zou gewoon eens gaan rijden. Dan pas kan je het echt zeggen. Als je nu een BMW 5-serie rijdt kan ik me voorstellen dat het sportieve van de i4 meer bij je past dan het comfort van de EQE. Ik was ook van de sportieve auto's met een wat steviger onderstel. Desondanks vind ik voor de zakelijke kilometers het comfort van de Model S wel erg prettig. Daarbij vind ik een EV ook minder uitnodigen voor een sportieve rijstijl (ondanks het enorme potentieel).

Ik begrijp de SUV hype niet. Iedereen wil hoog zitten voor het betere overzicht. Als iedereen in zo'n ding zit heb je dezelfde situatie als je voorheen had in de sedan. Daarbij zijn ze vaak duurder, onzuiniger, mindere weglegging, ... Enkel de "eenvoudige" instap is een voordeel in mijn ogen. Een ruime hatchback of station is minstens zo praktisch. Het ergste vind ik nog de "sportieve SUVs". Dat zijn verhoogde auto's die ze vervolgens weer verlagen. In coupe-trim vind ik het helemaal lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Jeroenneman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Let wel dat de EQC niet bijzonder efficiënt omspringt met energie, en de taart na 300 km echt wel op is. Als je je daarmee prima kunt rijden is het gewoon een Mercedes: luxe, doordacht en lekker stil. Maar waarom zou je dan niet voor de EQE gaan (behalve looks).
Daar heb je inderdaad een punt, maar dit zal niet veel anders zijn als bij de IX3 of C40? Of zitten daar in praktijk nog wel grote verschillen tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
BugBoy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:03:
Als je range en laadsnelheid belangrijk vind, dan zou ik eerder een sedan overwegen dan een SUV. Laadsnelheid is niet enkel afhankelijk van het aantal kW, maar ook van het verbruik. Als het verbruik lager is dan hoef je minder lang te laden voor hetzelfde aantal kilometers.

De Audi eTron vind ik ook mooi, maar technisch weet ik het niet helemaal. Ook die had (heeft?) behoorlijk wat kwaliteitsissues, dus dat zou ik zeker ook even nakijken. De BMW i4 is inderdaad een mooie auto, maar nog we steeds een EV op basis van een (deels) ICE platform. Wat dat betreft vind ik de EQE een veel betere auto. Het design vind ik wel mooi, maar dat is natuurlijk erg subjectief. Ik zou gewoon eens gaan rijden. Dan pas kan je het echt zeggen. Als je nu een BMW 5-serie rijdt kan ik me voorstellen dat het sportieve van de i4 meer bij je past dan het comfort van de EQE. Ik was ook van de sportieve auto's met een wat steviger onderstel. Desondanks vind ik voor de zakelijke kilometers het comfort van de Model S wel erg prettig. Daarbij vind ik een EV ook minder uitnodigen voor een sportieve rijstijl (ondanks het enorme potentieel).

Ik begrijp de SUV hype niet. Iedereen wil hoog zitten voor het betere overzicht. Als iedereen in zo'n ding zit heb je dezelfde situatie als je voorheen had in de sedan. Daarbij zijn ze vaak duurder, onzuiniger, mindere weglegging, ... Enkel de "eenvoudige" instap is een voordeel in mijn ogen. Een ruime hatchback of station is minstens zo praktisch. Het ergste vind ik nog de "sportieve SUVs". Dat zijn verhoogde auto's die ze vervolgens weer verlagen. In coupe-trim vind ik het helemaal lachwekkend.
Voor de range is een sedan inderdaad een betere optie, maar inmiddels heb ik dat eigenlijk alleen nog maar gehad. Een SUV lijkt mij daarom wel een keer wat. Niet alleen het overzicht, maar ook toch een beetje de lompe uitstraling wat mij persoonlijk wel aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
Model Y Performance is waarschijnlijk nog leverbaar dit jaar.

Misschien iets onder budget, maar een keer erin testrijden kan altijd en wellicht bevalt het toch.

Ik heb hem vorige week kunnen rijden in Zwolle.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvin-94
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-05-2022
Als je dan toch naar een Audi e-tron kijkt, is een Audi e-tron gt dan ook niet interessant? Vind ik echt een prachtige auto, maar weet niet of die binnen het budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

fransmuilenburg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Daar heb je inderdaad een punt, maar dit zal niet veel anders zijn als bij de IX3 of C40? Of zitten daar in praktijk nog wel grote verschillen tussen?
Nah, eigenlijk zijn het allemaal underperformers.

Ter vergeliijk:
EQC 80 kWh 370km
iX3 74 kWh 385km
C40 75 kWh 350km
iX 105 kWh 505km

i4 80.7 kWh 470km
Model 3 75 kWh 485km

Een SUV als EV is echt het domste wat fabrikanten hebben bedacht. Veel luchtweerstand, die de efficiëntie om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Devian schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:30:

Misschien iets onder budget, maar een keer erin testrijden kan altijd en wellicht bevalt het toch.

Eens. Heb zelf een MX en 2 weken geleden een MYP gereden (ook besteld hierna). Wat een wereld van verschil qua bouwkwaliteit en stilte! Tesla maakt echt stappen in dat opzicht. Je moet alleen wel houden van een sportieve vering en een minimalistisch interieur. Erg persoonlijk. Maar qua prijs/ruimte/snelheid een erg competitieve auto.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg

Ik zag inderdaad ook een video over de Model Y. Van de buitenkant vind ik het nog een best prima auto, maar de binnenkant valt mij dan toch wel echt tegen. Dit is echt wel te minimalistisch voor mij. Ik heb dan liever het dashboard van een Audi, BMW of Mercedes voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Alvin-94 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:45:
Als je dan toch naar een Audi e-tron kijkt, is een Audi e-tron gt dan ook niet interessant? Vind ik echt een prachtige auto, maar weet niet of die binnen het budget past.
Heb ik iets gemist? Deze naam komt me niet zo bekend voor, maar zal er eens in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castiel-95
  • Registratie: April 2018
De Audi e-tron gt vind ik ook echt een hele mooi auto, maar helaas valt deze voor mij fors buiten het budget.

Hij valt voor wat ik kan zien wel een beetje buiten het budget? Wellicht dat je nog ergens iets kunt regelen met een jong gebruikte of voorraad auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
HekkeySE schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Eens. Heb zelf een MX en 2 weken geleden een MYP gereden (ook besteld hierna). Wat een wereld van verschil qua bouwkwaliteit en stilte! Tesla maakt echt stappen in dat opzicht. Je moet alleen wel houden van een sportieve vering en een minimalistisch interieur. Erg persoonlijk. Maar qua prijs/ruimte/snelheid een erg competitieve auto.
En dan moet je voor de grap eens in bv een Q4 rijden. Inderdaad, de helft van de PK's en iets minder efficiënt, maar dan weet je pas echt wat rust in het interieur is. M3 en MY zijn technisch nog steeds het meest vooruitstrevend, maar interieurgeluid lawaai boven 100 km/u is echt om te huilen. En idd spijkerhard geveerd.
Als TS uit een 5 serie komt, dan word je daar zeker niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvin-94
  • Registratie: Juli 2018
Castiel-95 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:24:
De Audi e-tron gt vind ik ook echt een hele mooi auto, maar helaas valt deze voor mij fors buiten het budget.

Hij valt voor wat ik kan zien wel een beetje buiten het budget? Wellicht dat je nog ergens iets kunt regelen met een jong gebruikte of voorraad auto?
Voor mij helaas ook :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Castiel-95 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:24:

Ik heb het artikel even gelezen. De auto ziet er erg goed uit, maar de prijs is wel een puntje. Ik zal het eens met de baas overleggen wat er op dit gebied allemaal mogelijk is. Het moet voor mij ook gewoon nog betaalbaar blijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
sbin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:31:
[...]

En dan moet je voor de grap eens in bv een Q4 rijden. Inderdaad, de helft van de PK's en iets minder efficiënt, maar dan weet je pas echt wat rust in het interieur is. M3 en MY zijn technisch nog steeds het meest vooruitstrevend, maar interieurgeluid lawaai boven 100 km/u is echt om te huilen. En idd spijkerhard geveerd.
Heb ik gedaan! Rustig vond ik het interieur totaal niet (als je Tesla gewend bent). Infotainment helemaal niet over beginnen.
Maar heb je al de nieuwe MYP uit Berlijn met op alle ramen dubbel glas gereden?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
sbin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:31:
[...]

De Q4 heb ik zelf geen ervaring mee. Ik geloof wel dat die een stuk stiller is dan bijvoorbeeld de Tesla model S of Y. Als ik dan naar de Q4 kijk in vergelijking met de overige (elektrische) modellen van Audi vind ik hem toch wel vies tegenvallen. Ik heb hier een tijdje terug in gezeten bij de dealer, maar als er geen logo op het stuur stond dacht ik dat ik in een volkswagen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
fransmuilenburg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Ik zag inderdaad ook een video over de Model Y. Van de buitenkant vind ik het nog een best prima auto, maar de binnenkant valt mij dan toch wel echt tegen. Dit is echt wel te minimalistisch voor mij. Ik heb dan liever het dashboard van een Audi, BMW of Mercedes voor me.
Ik snap wat je zegt, ik heb er zelf ook wel van gehouden om een cockpit om me heen te hebben.

Maar tot mijn verrassing gaf het minimalistische ook een soort van rust tijdens het rijden. Door het gebrek aan knoppen en "cockpit" oogt alles ook erg licht en ruim...

Het maakte dat ik nu wel de omslag gemaakt heb en de plek in de Tesla ervaren heb als een meer serene en rustige plek.

Maargoed, mijn ervaringen zijn van 1,5 rijden in die auto...dus pin me nog nergens op vast.

Carwow heeft overigens nog een leuk vergelijk tussen Audi, Tesla en Volvo gemaakt afgelopen week:

[ Voor 11% gewijzigd door Devian op 18-05-2022 11:18 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:21

Waarom zijn die levertijden zo absurd lang? Chiptekorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 04-07 12:59
Deze al doorgelezen? Keuze leaseauto - Deel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
fransmuilenburg schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:44:
[...]

De Q4 heb ik zelf geen ervaring mee. Ik geloof wel dat die een stuk stiller is dan bijvoorbeeld de Tesla model S of Y. Als ik dan naar de Q4 kijk in vergelijking met de overige (elektrische) modellen van Audi vind ik hem toch wel vies tegenvallen. Ik heb hier een tijdje terug in gezeten bij de dealer, maar als er geen logo op het stuur stond dacht ik dat ik in een volkswagen zat.
Klopt idd. Interieur materiaalgebruik is mi ook ondermaats en niet "des Audi". Maar de ID.4 is nog een slag erger :)
Rijdt wel heerlijk en dashboard is wel erg fijn/mooi. Plus je hebt Audi MMI wat gewoon een goed systeem is.

De "grote" Etron heeft wel een "premium" AUdi interieur en is evt ook te krijgen met luchtvering. Echter efficiëntie is een stuk minder dan de Q4 (MEB platform). Laadcurve is wel beter dan de meeste concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
turkeyhakan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Waarom zijn die levertijden zo absurd lang? Chiptekorten?
Chiptekorten is volgens mij het grootste probleem, maar overige grondstoffen ook dacht ik. Zo waren bij de BMW i4 bepaalde velgen al niet meer leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
sbin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Klopt idd. Interieur materiaalgebruik is mi ook ondermaats en niet "des Audi". Maar de ID.4 is nog een slag erger :)
Rijdt wel heerlijk en dashboard is wel erg fijn/mooi. Plus je hebt Audi MMI wat gewoon een goed systeem is.

De "grote" Etron heeft wel een "premium" AUdi interieur en is evt ook te krijgen met luchtvering. Echter efficiëntie is een stuk minder dan de Q4 (MEB platform). Laadcurve is wel beter dan de meeste concurrenten.
De software van de Audi's werkt inderdaad erg prettig. Dat zal bij de Q4 zeker niet tegenvallen, gok ik zo.

Wat betreft de grote Etron vind ik deze inderdaad meer premium en ziet het er allemaal wat strakker en des audi's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castiel-95
  • Registratie: April 2018
Ik zal je aanraden om een bij de dealer langs te gaan en een testrit te maken in de auto's waarover jij twijfelt. vaak kun je na het maken van een proefrit al wel inschatten of dit een auto is waar jij jezelf in ziet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransmuilenburg
Ik denk inderdaad dat dat ook het slimste is. Zal eens langsgaan bij wat dealers in de omgeving. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Even een tip als je nog even kan wachten. Dit najaar zou de Q6 e-tron uitkomen met de nieuwe techniek.

Een kameraad van mij was ook aan het zoeken. De e-tron GT en Taycan zijn net iets te duur, de iX heeft zijn looks en de e-tron is al iets ouder. Zijn conclusie was om zijn A6 te houden en te wachten op de A6 Avant e-tron in 2024.

[ Voor 0% gewijzigd door kmser op 18-05-2022 15:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@fransmuilenburg Zou je de anderen vanaf nu via het hiervoor bedoelde topic: Keuze leaseauto - Deel 6 op de hoogte willen houden. Dan kan dit topic dicht.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.