Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maflo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08-2023
Beste allen,

Vandaag een offerte ontvangen voor 18 zonnepanelen. Ik vind hem aan de dure kant.

De ligging van de panelen is oost/west. tijdens het bezoek is vastgesteld dat er op de oost kant max 8 panelen komen in portrait en op de westkant max 10 panelen komen in portrait. Wij hebben geen last van schaduw.

Het huidige jaarverbruik is 3550 kWh. Het idee is om in de toekomst een lucht/lucht warmtepomp te installeren. Verder gaan wij er vanuit dat het verbruik nog zal toenemen aangezien onze kinderen nog jong zijn. Een EV zit nog niet in de planning.

Ons doel is om het dak vol te leggen. volgens de installateur zijn 18 panelen de max. Dakhelling 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DssKl55yAt8LAwsqcI6cqT9647I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LlFE1qYTAP0mB1qds48S0wBF.png?f=fotoalbum_large

Wij laten de installatie uitvoeren door een installateur. Wij wonen in Oost Nederland.

De installatie is als volgt:
- 18 x Trina Solar 390Wp mono black
- totaal vermogen 7020 Wp
- totaal productie 5367 kWh
- Huawei SUN2000 5KTL M1 (3 fase)
- Huawei 3F Dongle Wlan-FE
- maken van een dakdoorvoer door dakdekker
- verzwaring naar 3x25A en aanpassing meterkast

totaalprijs incl. BTW is € 9064. Ik heb helaas geen specificatie.

Graag jullie input.

[mbr]Voor nuttig advies graag deze post aanvullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen. Er zijn simpelweg te veel dingen van invloed.[/mbr]

[ Voor 21% gewijzigd door Maflo op 16-05-2022 23:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
We vergelijken ex.btw... Dat is wat de meesten namelijk netto kwijt zijn.

Dus 7.490,= ex btw. Maakt €1,06/Wp
En daar zit dus de ombouw van de meterkast bij... Wat al een 2-3-400 kost bij een elektricien.

Lijkt me een keurige prijs.

Inhoudelijk kan er pas wat gezegd worden na: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maflo
@ Ronald, dan voor je snelle reactie. Ik zal nog naar de tips kijken en aanvullingen doen.

1. Foto heb ik inmiddels erbij gedaan.

2. beschikbare dakruimte: westkant ca. 36m2. Oostkant ca. 27m2. Aan de westkant is er bewust ruimte tussen de panelen gelaten ivm de dakdoorvoer van de CV en ventilatie.

3. Schaduw: aan de oostkant liggen de onderste 4 a 5 rijen pannen in de schaduw. Vandaar dat er alleen panelen op de bovenkant van het dak liggen.

5. Huidige aansluiting 1 fase.

8. Het bijhouden van data is leuk maar geen must.

9. Er staan nog twee offerte aanvragen uit. Twee eerdere offertes boden ons 12 en 14 panelen aan. Op de vraag of er niet meer op het dak paste, was het antwoord dat dit niet mogelijk was. Bij verder doorvragen kwam geen duidelijk antwoord. Deze offertes heb ik dan ook afgewezen.

[ Voor 80% gewijzigd door Maflo op 17-05-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom ga je overstappen op 3-fase als een EV voorlopig nog niet in de planning staat?

Bovenstaande kan prima op een 1-fase omvormer gezien de oost/west 45 graden helling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEpb5-eZQ7odtkyARZgqu2HWPq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HVjD7XUgOH3vQqBiH6S6Jvd.jpg?f=fotoalbum_large

Past zelfs gewoon op een 4 kW omvormer zonder verliezen.

4kW 1-fase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcpaNm4Hfo63YzDGL55Pzxx8rnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2yP43Yef8xhlwjQUqRNRuXv.jpg?f=fotoalbum_large

5kW 1-fase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpUHMwiPfOQYyQ_h9kgZo0r8SqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0quwqxkbLi9bw3UF1Id3elk.jpg?f=fotoalbum_large

5kW 3-fase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLlWImqQqYxNFeNyhVQh0r1Nf5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97TknbpNX7FH2mYBJNj91O89.jpg?f=fotoalbum_large

Sunnydesignweb kies rode knopje nieuw project (onder de pop up)
intekenen niet nodig

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2022 09:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maflo
@AUijtdehaag goede opmerking/vraag. De meterkast is al voorbereid op 3 fase, maar de hoofdzekering is nog 1 fase. dus ja beide type omvormers zouden kunnen. De opmerking die de installateur hierbij maakt is dat de 1 fase omvormer eerder aftopt dan de 3 fase omvormer. Ik neem dit maar even aan voor waarheid aangezien ik hier geen verstand van heb. Ik ga de installateur nog vragen wat hij verstaat onder het aanpassen van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Info over zekeringen:
https://stroomvandezon.nl/1-fase-of-3-fasen-groepenkast/
Rekenvoorbeelden

Je hebt een 3 fasen aansluiting van 3 × 25A:

Per fase kun je dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3.680 Watt invoeden. Het beste is om het vermogen over gelijk te verdelen over de fasen. Op deze aansluiting kun je dus een systemen plaatsen met per fase maximaal 3.680 Watt met een totaalvermogen van 11.040 Watt.

Wil je bijvoorbeeld een 9.000 wp systeem aanschaffen:

Kan dit niet op een enkel fase met een hoofdzekering van 35A worden geplaatst

Een 9.000W omvormer levert ca 9.000W / 230V = 39A.
Dat wil zeggen dat deze installatie met 50A afgezekerd moet worden.
De hoofdzekering moet in dit geval dus minstens 50A x 1.6 = 80A zijn.

Heb je nu 3 fasen (3x25A)
Het beste is dan om het vermogen gelijk te verdelen over de fasen, dus 3000W per fase
3000W / 230V = 13A, hier is een 16A zekering per fase nodig.
Je hoofdaansluiting moet in dit geval minimaal 3 × 25A zijn.
en erom heen nog extra aanvulling.
Vraag dus de installateur nog maar eens wat hij nu exact bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eerder aftoppen is onzin. (energierendementsfactor is overal 100%, dus niks aftoppen)
Sterker nog, de 3-fase omvormer levert minder kWh op vanwege een slechter omvormer rendement, zie mijn plaatjes, vanwege wat lage Vmpp (paneel spanning opgeteld in een string)
De Vmpp van de panelen met "maar" 8 en 10 panelen is beter geschikt op de 1-fase omvormer
Maar het kan allemaal hoor.

Kun je je dak niet voller krijgen met huawei optimizers op de schaduw panelen eventueel?
Hoe meer panelen des te beter het rendement van de 3-fase omvormer.
Ideaal is 20 panelen per mppt ingang (en dus per zijde) voor een 3-fase omvormer. En 10 a 11 panelen op een 1-fase omvormer per mppt ingang.

Je kan daar vanaf wijken, scheelt een paar procent opbrengst, maar liefst blijf je in de buurt van de ideale Vmpp.
@migjes heeft daar mooie plaatjes van. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2022 12:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maflo
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:13:
Eerder aftoppen is onzin. (energierendementsfactor is overal 100%, dus niks aftoppen)
Sterker nog, de 3-fase omvormer levert minder kWh op vanwege een slechter omvormer rendement, zie mijn plaatjes, vanwege wat lage Vmpp (paneel spanning opgeteld in een string)
De Vmpp van de panelen met "maar" 8 en 10 panelen is beter geschikt op de 1-fase omvormer
Maar het kan allemaal hoor.

Kun je je dak niet voller krijgen met huawei optimizers op de schaduw panelen eventueel?
Hoe meer panelen des te beter het rendement van de 3-fase omvormer.
Ideaal is 20 panelen per mppt ingang (en dus per zijde) voor een 3-fase omvormer. En 10 a 11 panelen op een 1-fase omvormer per mppt ingang.

Je kan daar vanaf wijken, scheelt een paar procent opbrengst, maar liefst blijf je in de buurt van de ideale Vmpp.
@migjes heeft daar mooie plaatjes van. ;)
ik neem de opmerking over optimizers / meer panelen mee in het gesprek met de installateur.
Pagina: 1