Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:01
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Gecondeleerd.
Zouden jullie niet eens gewoon bij een financieel adviseur in de buurt binnenstappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:11
Allereerst gecondoleerd.

Het hebben van een huis is geen reden om niet de jubelton te mogen ontvangen. Deze mag immers ook gebruikt worden voor o.a. aflossing van de hypotheek en/of de verbouwing van het reeds aangekochte huis. Meestal is de boeterente netto (veel) voordeliger dan de schenkbelasting. Verdere informatie daarover vind je hier. Daarbij geldt dat je het geld binnen 2 jaar moet gebruiken, dus mocht jij binnen 2 jaar wel toe zijn aan een huis is dat veruit de beste keuze voor beiden lijkt me.

Mocht een huis voor jou ook de komende jaren nog niet in de planning liggen zal de notaris/financieel adviseur waarschijnlijk een leningsconstructie voorstellen. Dan wordt het geld geschonken en vervolgens teruggeleend door jouw vader. Een financieel adviseur (en wellicht de notaris) kan jullie daar het beste in adviseren omdat het maatwerk betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
Volgens mij zit er in langstlevenden testament ook iets in over het kindsdeel (waarbij de langstlevende het vruchtgebruik daar over heeft, en in geval van overlijden (of bijv hertrouwen) dit deel vrijkomt voor de kinderen). In geval van vruchtgebruik kan je vader het ook meteen uitkeren.
(vruchtgebruik is een bescherming methode, zodat de achterblijvende niet bijv ineens een huis moet verkopen om een erfenis af te kunnen handelen)

Daar de notaris ook niet alles altijd weet, inderdaad eerst even bij een goede financieel adviseur binnenstappen, en op zijn minst zelf in kaart brengen wat er staat uitgeschreven.

Ik ga er vanuit de je opa en oma het niet aan je vader hebben achtergelaten in hun testament (als ze die al hadden) maar aan hun kinderen (oom+moeder?).

Maar ja, eerst alles eens goed op een rij zetten, voordat er overhaaste conclusies getrokken worden.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Vice op 16-05-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
We wachten eerst even af waar de notaris mee komt. Mochten wij hier niet content mee zijn is het inderdaad allicht een goed idee om met een financieel adviseur te gaan zitten. Binnen 2 jaar een huis kopen zit wil in lijn der verwachting dus dat zou een goede constructie zijn voor mij in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30
Als jouw vader zijn deel verwerpt komt het automatisch bij jullie terecht. Je betaalt dan wel jullie tarief erfbelasting maar dan in het ineens geregeld. ( en je betaalt niet 2x met tussenstap vader ).

Het tarief is dan iets lager dan erven en schenken (1%) en je hebt 1x extra de vrijstelling van 20k. Je mist wel de schenkvrijstellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door DIJK op 16-05-2022 18:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 16:11
Een huis in eigendom hebben en op naam hebben staan is precies hetzelfde. Wat bedoel je?

Je grootouder is overleden. Leeft de andere grootouder nog of is die al eerder overleden?

Welk langstlevende testament bedoel je? Dat van je regent overleden grootouder je voor-overleden grootouder of dat van je moeder?

Staat je oom genoemd in het testament van je grootouder of verkrijgt hij via zijn vrouw/zus van je moeder?

Voor iedereen die roept dat de vader van TS de erfenis moet verwerpen zodat TS en zijn broer het krijgt. Dat hangt er maar net vanaf wat er in het testament staat en/of uit welk jaar het testament is opgesteld. Voor 2003 is oud erfrecht en daarna erfrecht van nu.
Als de TS in plaats van zijn vader zou erven dan heet dat plaatsvervulling. Als echter de oom van TS zou erven dan heet dan aanwas. Of er bij verwerping van de vader van TS sprake zou zijn van plaatsvervulling of van aanwas hangt af van wat er in het testament staat. Als er niks staat dan geldt de wettelijke regeling. Maar daar kun je dus van afwijken bij testament.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18
timmert26 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:32:
We wachten eerst even af waar de notaris mee komt. Mochten wij hier niet content mee zijn is het inderdaad allicht een goed idee om met een financieel adviseur te gaan zitten. Binnen 2 jaar een huis kopen zit wil in lijn der verwachting dus dat zou een goede constructie zijn voor mij in ieder geval!
Een (erfrecht)notaris *is* de 'financieel adviseur' voor een situatie als deze.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
shadowlyse schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:10:
[...]

Een huis in eigendom hebben en op naam hebben staan is precies hetzelfde. Wat bedoel je?

Je grootouder is overleden. Leeft de andere grootouder nog of is die al eerder overleden?

Welk langstlevende testament bedoel je? Dat van je regent overleden grootouder je voor-overleden grootouder of dat van je moeder?

Staat je oom genoemd in het testament van je grootouder of verkrijgt hij via zijn vrouw/zus van je moeder?

Voor iedereen die roept dat de vader van TS de erfenis moet verwerpen zodat TS en zijn broer het krijgt. Dat hangt er maar net vanaf wat er in het testament staat en/of uit welk jaar het testament is opgesteld. Voor 2003 is oud erfrecht en daarna erfrecht van nu.
Als de TS in plaats van zijn vader zou erven dan heet dat plaatsvervulling. Als echter de oom van TS zou erven dan heet dan aanwas. Of er bij verwerping van de vader van TS sprake zou zijn van plaatsvervulling of van aanwas hangt af van wat er in het testament staat. Als er niks staat dan geldt de wettelijke regeling. Maar daar kun je dus van afwijken bij testament.
Precies dit.

Kortom; een onvolledig en onduidelijk verhaal. De vraagstelling is ook niet helemaal duidelijk. Zonder alle relevant feiten en omstandigheden is het moeilijk in fiscaal advies te geven op een forum.

Er is een notaris ingeschakeld, dat is prima. Laat die z'n werk maar even doen.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:11

P_Tingen

omdat het KAN

DIJK schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:49:
Als jouw vader zijn deel verwerpt komt het automatisch bij jullie terecht. Je betaalt dan wel jullie tarief erfbelasting maar dan in het ineens geregeld. ( en je betaalt niet 2x met tussenstap vader ).

Het tarief is dan iets lager dan erven en schenken (1%) en je hebt 1x extra de vrijstelling van 20k. Je mist wel de schenkvrijstellingen.
Weet niet zeker, maar ik vermoed dat als hij dat doet, de gehele erfenis bij de oom terecht komt.

Ik heb iets (soort van) vergelijkbaars gehad toen mijn vader overleed. Ik heb nog een (half)zus en wilde dat de erfenis uiteindelijk evenredig bij ons beide terecht zou komen. Ik heb dus toen de erfenis geweigerd waardoor alles bij mijn moeder bleef. Toen die overleed kregen mijn zus en ik dus beide de helft.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Het is voor onszelf ook erg onduidelijk hoe de vork nu in de steel zit. We wachten de notaris eerst nog af inderdaad. Andere grootouder is allang overleden, het gaat om het testament van mijn ouder, dat is van voor 2003.

De vragen die hier worden geopperd zijn goede vragen, hier heb ik zelf ook geen antwoord op, dat zijn dus vragen die ik zelf aan de notaris ga voorleggen. Ik zit zelf niet bepaald in deze materie.
Pagina: 1