zwembad verwarmingsmat upgraden

Pagina: 1
Acties:
  • 862 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreseke
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05-2022
Kan iemand mij zeggen of ik dit correct heb aangepakt.
Ik heb een intex verwarmingsmat voor mijn zwembad. om het rendement van deze mat te verhogen heb ik hierrond een box gemaakt.
Maar ik twijfel of dit het rendement verhoogt, omdat ik vrees dat de zonnestralen door de folie niet meer rechtstreeks op de zwarte mat schijnen en deze daardoor niet meer zo hard opwarmt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg24plngOaqdQxyp4NingcdE330=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmqrZobH8uUapd4N8ckXY6Xh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLfoFuK4-aWV-MkuknEArjFQq-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNSUi7Yifb2Cw6iskxCvN870.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Het staat niet in de zon?

Indien wel denk ik wel dat dat goed komt. Als je plexi niet zonnewerend is zal je wel een "beetje" winst boeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreseke
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05-2022
Hey Ligone,
het staat in de zon, foto is savonds getrokken :-)

Heb jij ervaring met deze matten?
Ik had er precies meer van verwacht en ben daarom aan het knutselen gegaan in de hoop dat dat zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:40
Ik denk dat het niet veel doet.

Check het. Als hij actief is kun je het paneel gewoon voelen met je hand. Die warmte die je voelt is wat hij kan kwijtraken. Hoe warmer iets is, hoe sneller het warmte kwijtraakt. Als hij lauw is, zeg maar zwembadtemperatuur, kan hij ook niet veel warmte kwijtraken.

Als je toch wilt isoleren heeft het aan de achterkant van het paneel natuurlijk ook meteen effect maar blokkeert het geen zon.

Ik denk dat je beter af bent door te zorgen dat je meer zon vangt; bijvoorbeeld door het paneel te kantelen zodat het loodrecht op de zon staat.
Of heel simpel, zwart absorbeert en wit reflecteert: wanneer je het bad niet gebruikt een zwarte doek (handdoek? Zwart folie?) op de bodem van het zwembad te leggen. Of drijvend te maken op het wateroppervlak.
Dus eigenlijk domweg het oppervlak vergroten waarop je zon vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49
Raadpleeg even dit topic, hier kan je er heel veel over lezen.
Zwembad verwarmen DIY

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
Dat dus. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.