Zijn oude speakers een no-go?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert04
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-02 09:14
Het lijkt me leuk om in mijn kamer meer een bioscoop gevoel te geven door mijn goedkope soundbar + sub woofer (Samsung HW-T420) te upgraden naar een stel tweedehands boekenplank speakers. Ik merk dat na meer dan een jaar gebruik van de soundbar het muziek- en filmgeluid gewoon echt matig is.

Nou weet ik dat ik mijn soundbar niet moet vergelijken met de B&W DM309 die mijn ouders in de woonkamer hebben staan, maar wat betere speakers in combinatie met een versterker lijkt me al een wereld van verschil. Nou kan ik de nieuwste modellen niet betalen, maar voor mijn gevoel is dit ook helemaal niet nodig. De speakers beneden zijn tenslotte ook 20+ jaar oud.

Is het een goed idee om een setje oude speakers te kopen zoals de b&w 685 of een ander model van rond de 250 euro?

Een ander prima merk als kef zou ook leuk zijn, maar dan zit je nog duurder natuurlijk :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ja

(ja, ik weet, beetje kort...maar oude spreakers zijn geen no-go uiteraard, tenzij je Dolby-Atmos wil ofzo, maar dan kun je net zo goed een melkpakje kantelen :D )

Aan de andere kant: Hoe groot is je huiskamer etc.(ohja..bookshelf) Heb je nog een receiver/versterker nodig etc? Maar over het algemeen zijn grote (en zeker ook de wat oudere) speakers redelijk goed.

TL:DR als je er wat centjes voor over hebt: Doen! :)

Edit: Zelf een tijdje Mission M32 Boekenplankspeakers gehad --> fantastisch! Maar: In een wat grotere ruimte kwamen ze totaal niet uit de verf. Gespeeld met positie/stands etc, maar ik miste iets (geen bass oid). Toen maar twee zuilen neergezet, met de M32's als overklaste 'rear' speakers :D

[ Voor 127% gewijzigd door The_BoKmeester op 15-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01

Major_ton

Shoot!

Dat is een heel goed idee. Marktplaats staat vol met leuke betaalbare speakers, mits je weet wat je zoekt.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03
Ik heb dat met een versterker ertussen die het geluid uit hdmi onderschept en ernaar stuurt. Erg mooi geluid. Ik weet niet hoe dat nu met de soundbar gaat, maar houd er rekening mee dat 2.0 wennen kan zijn met stemmen vs ander geluid. Ik heb weleens films of series waar voor de stemmen het volume omhoog moet, maar explosies of muziek dan in verhouding erg hard overkomen. Als de soundbar een centerspeaker heeft, kan dat wel ff wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Geert04 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:27:
Het lijkt me leuk om in mijn kamer meer een bioscoop gevoel te geven door mijn goedkope soundbar + sub woofer (Samsung HW-T420) te upgraden naar een stel tweedehands boekenplank speakers. Ik merk dat na meer dan een jaar gebruik van de soundbar het muziek- en filmgeluid gewoon echt matig is.

Nou weet ik dat ik mijn soundbar niet moet vergelijken met de B&W DM309 die mijn ouders in de woonkamer hebben staan, maar wat betere speakers in combinatie met een versterker lijkt me al een wereld van verschil. Nou kan ik de nieuwste modellen niet betalen, maar voor mijn gevoel is dit ook helemaal niet nodig. De speakers beneden zijn tenslotte ook 20+ jaar oud.

Is het een goed idee om een setje oude speakers te kopen zoals de b&w 685 of een ander model van rond de 250 euro?

Een ander prima merk als kef zou ook leuk zijn, maar dan zit je nog duurder natuurlijk :+
de b&w 685 werd geïntroduceerd in 2007 meen ik.
en zal nog prima zijn (mits onbeschadigd en niet in een vochtige ruimte heeft gestaan).
kan zijn dat je wel wat gaat missen in het lage spectrum. een sub ter aanvulling zeker voor film kijken lijkt mij aan te bevelen.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Infinity Delta liefhebber hier - heb alleen 4 woofers met een foam rand moeten renoveren met een nieuwe rand, de rest met rubberen rand werkt nog zelfs na 30 jaar.

Voordeel: episch geluid, betaalbaar en monkeyproof.
Nadeel: enorm groot, je vindt niets meer wat zo lekker klinkt en soms dus een paar randen renoveren.

Tip: als je speakers koopt waarvan je bijv niet weet of de woofer randen al eens gemaakt zijn kijk dan alvast of ze nog verkrijgbaar zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
JJ Le Funk schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:46:
[...]

de b&w 685 werd geïntroduceerd in 2007 meen ik.
en zal nog prima zijn (mits onbeschadigd en niet in een vochtige ruimte heeft gestaan).
kan zijn dat je wel wat gaat missen in het lage spectrum. een sub ter aanvulling zeker voor film kijken lijkt mij aan te bevelen.
Een sub zal voor later zeker een optie zijn. Toch ben ik wel een beetje klaar met het doordreunen. Kan ook aan de kwaliteit van deze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Ja, gewoon doen.

Als tip, even vooraf beluisteren, op kraakjes, missende tonen of andere narigheid.

Ik heb hier nog n set die bijna 45 jaar oud is nu, deze worden wel wat minder, denk aan magneet niet meer zo krachtig, rubber uitgelubberd en spin wat zwakker... maar ze werken nog goed :)

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
The_BoKmeester schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:30:

Aan de andere kant: Hoe groot is je huiskamer etc.(ohja..bookshelf) Heb je nog een receiver/versterker nodig etc? Maar over het algemeen zijn grote (en zeker ook de wat oudere) speakers redelijk goed.
Versterker kan ook betaalbaar tweedehands. Geen idee of ik een receiver nodig heb. Ik heb wel een PS4 die dan op de boxen aangesloten moet worden, maar volgens mij kan dat wel met de meeste versterkers.
En over zuilspeakers: Het lijkt me eerlijk gezegd iets teveel van het goede. Zo zit het wel in mijn budget, maar het blijft maar een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:42
Ik heb in mijn leven (ok 36 jaar valt mee) nog nooit nieuwe speakers gekocht behalve van die Google dingen.
Toen ik bij mijn ouders woonde begonnen met de oude van een oom, en tijdens mijn studententijd via Marktplaats gaan upgraden.
Wel eens een miskoop, maar er is veel mooi spul voor prima prijs (fractie van nieuw) te vinden.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de hoeveelheid topics van mensen die hier hun mooie speakers wegdoen voor een soundbar vanwege hun wederhelft.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Geert04 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Versterker kan ook betaalbaar tweedehands. Geen idee of ik een receiver nodig heb. Ik heb wel een PS4 die dan op de boxen aangesloten moet worden, maar volgens mij kan dat wel met de meeste versterkers.
En over zuilspeakers: Het lijkt me eerlijk gezegd iets teveel van het goede. Zo zit het wel in mijn budget, maar het blijft maar een slaapkamer.
Je hebt gelijk, voor een slaapkamer zijn zuilen wel overfill/fill. Ik had even gemist hoe groot de kamer was.
En een versterker heb je uiteraard nodig, maar dat wist je al :)

Een versterker 2e hands lijkt me een uitstekende optie, maar wellicht wil je die ook klein houden (een soort van boekenkastversterkertje), maar dat hoeft ook geen honderden euro's te kosten.

TL:DR Gewoon doen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

[...]
Volgens mij heeft de PlayStation 4 alleen HDMI en S/PDIF, current gen heeft alleen nog HDMI. Wel iets om mee te nemen in de keuze. Let als je voor een receiver met HDMI gaat wel op de versie (hangt ook af van de TV en functies die je wilt gebruiken) en vermijd bepaalde merken/modellen wegens bekende problemen. Mogelijk is werken met S/PDIF dan wel via een losse DAC makkelijker dan een receiver met HDMI.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:26
Ik speel zelf al jaren met de Impulse 74 uit eind jaren 80, nog steeds subliem geluid, bij aankoop opletten of de driver met rubber of foam randen is opgehangen in het frame, rubber verslijt niet en de filtercomponenten nauwelijks. Foam is meestal vergaan maar kun je zelf heel goed vernieuwen, wel goed centreren anders gaan ze aanlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:04
Oude luidsprekers zijn absoluut geen probleem, zelf gebruik ik luidsprekers uit de vroege jaren 70, de B&W Dm2a deze zijn nog in erg goede staat, de woofers heeft rubberen randen die nog prima soepel zijn, de tweeters geen Ferrofluid en in het filter zijn film condensatoren toegepast. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in 50 jaar veel minder zijn gaan klinken.

De meeste tweedehands luidsprekers werken prima maar let inderdaad goed op de luidspreker randen van de woofer (foam) en of de tweeters Ferrofluid hebben en deze goed werken, check alle units goed.

Ook luidsprekers met rubberen randen kunnen verharden/verouderen maar dit komt veel minder vaak voor. Woofers met een foam rand ouder dan 15 a 20 jaar is altijd vervangen.

De optische staat spreekt voor zich vraag goede foto's.

Daarbij kan je bij alle tweedehands artikelen altijd pech hebben met hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is bijvoorbeeld of de luidsprekers (te) hoog belast zijn bij o.a feestjes.

https://www.audiofriends.nl/2ehands/

De b&w 685 kan door vintage liefhebbers gezien worden als tamelijk nieuw en zullen bij normaal gebruik nog in goede staat zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-05-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude luidsprekers zijn soms wel en soms niet de moeite waard. Je koopt nieuw vaak betere luidsprekers voor een vergelijkbaar bedrag, maar aan de andere kant zijn er ook tweedehands luidsprekers die veel beter zijn dan nieuwe. Leeftijd en (nieuw)prijs zijn helaas geen indicatie van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
FeaR schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Volgens mij heeft de PlayStation 4 alleen HDMI en S/PDIF, current gen heeft alleen nog HDMI. Wel iets om mee te nemen in de keuze. Let als je voor een receiver met HDMI gaat wel op de versie (hangt ook af van de TV en functies die je wilt gebruiken) en vermijd bepaalde merken/modellen wegens bekende problemen. Mogelijk is werken met S/PDIF dan wel via een losse DAC makkelijker dan een receiver met HDMI.
Ik heb even gekeken en mijn ps4 heeft helaas alleen een optical en een HDMI aansluiting. Zeker met een blik in de toekomst op de ps5 lijkt een receiver met HDMI mij wel nodig. Ben ik dan niet erg veel geld kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geert04 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb even gekeken en mijn ps4 heeft helaas alleen een optical en een HDMI aansluiting. Zeker met een blik in de toekomst op de ps5 lijkt een receiver met HDMI mij wel nodig. Ben ik dan niet erg veel geld kwijt?
Kijk dan eerst of je TV geen audio passthrough/output heeft, mijn LG heeft optische uitgang die ik op die manier alsnog op mijn teufel set kan aansluiten (5.1 setup), ben dan wel gelimiteerd tot DD/DTS (DTS-HD, Atmos etc kan niet over optisch), maar dat is voor mij al meer dan genoeg :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:35
[...]

Voordeel van tweedehands, ik ben er erg fan van, wat je inkoopt kan je (bijna) voor dezelfde prijs weer verkopen. In dat geval heb je veel meer keus als je alleen een optisch kabeltje eraan hoeft te hangen en vervang je later als je je set weer wilt uitbreiden, alsnog de receiver weer. Stel je vind dan ergens een yamaha voor 4 tientjes, met alleen een optische ingang, dan ben je gek als je dit buitenkansje laat liggen en gaat voor een dure nieuwe vanwege toekomstbestendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
aljooge schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Voordeel van tweedehands, ik ben er erg fan van, wat je inkoopt kan je (bijna) voor dezelfde prijs weer verkopen. In dat geval heb je veel meer keus als je alleen een optisch kabeltje eraan hoeft te hangen en vervang je later als je je set weer wilt uitbreiden, alsnog de receiver weer. Stel je vind dan ergens een yamaha voor 4 tientjes, met alleen een optische ingang, dan ben je gek als je dit buitenkansje laat liggen en gaat voor een dure nieuwe vanwege toekomstbestendigheid.
Goeie, ik ga ernaar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Luidsprekers zijn totaal niet vergelijkbaar met elektronica, zuiver wat kwaliteit betreft is er geen vooruitgang in de laatse 20 jaar. Je kan dus best oudere speakers scoren op 2de hands die even goed presteren als nieuwe.

Een soundbar is net zoals Sonos toestanden eerder achteruitgang, geluidskwalieit verkoopt niet bij het brede publiek dus het moet bling bling, handig zijn en met een app komen. Je kan geen surround geluid uit een soundbar halen, je kan het enkel truceren maar ikzelf kan er niet naar luisteren zonder er hoofdpijn van te krijgen. Als ik het zo hoor ondervind je zelf ook dat probleem, al dan niet in mindere mate.

Blijf weg van alles wat gekend is, Bose, Sonos, B&W, etc om de simpele reden dat het ofwel op niets trekt ofwel trekt het wel op iets maar is het zwaar overpriced (B&W valt in goed maar overpriced categorie). Zeker met jou budget zou ik naar oude grote speakers kijken zonder een gekende naam + een aparte losse versterker. Voordeel van een losse versterker is dat je alle kanten uitkan inclusief later uitbreiden naar een surround of muziek aansturen in meerdere kamers. (beschouw het als smart TV, leuk als het nieuw is maar na 5 tot 10 jaar heb je er niets meer aan dus neem je een domme TV + chromecast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Helemaal geen vooruitgang is wellicht iets kort door de bocht....iig op het vlak van directivity is er de nodige vooruitgang geboekt. En ook wel met diepgang uit een kleine package (kent nog steeds fysieke grenzen). Maar het is zeker heel anders dan met electronica daar sluit ik zeker bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
sprankel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:13:

Zeker met jou budget zou ik naar oude grote speakers kijken zonder een gekende naam + een aparte losse versterker. Voordeel van een losse versterker is dat je alle kanten uitkan inclusief later uitbreiden naar een surround of muziek aansturen in meerdere kamers.
Dit was oorspronkelijk ook mijn plan, maar gisteren kwam ik langs de lijn van klipsch met actieve speakers. Met ingebouwde versterker dus. Ik begrijp dat de geluidskwaliteit een klein beetje kan verslechteren, maar het gebruikersgemak is wel echt super op die speakers.
Ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprankel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:13:
Luidsprekers zijn totaal niet vergelijkbaar met elektronica, zuiver wat kwaliteit betreft is er geen vooruitgang in de laatse 20 jaar. Je kan dus best oudere speakers scoren op 2de hands die even goed presteren als nieuwe.

Een soundbar is net zoals Sonos toestanden eerder achteruitgang, geluidskwalieit verkoopt niet bij het brede publiek dus het moet bling bling, handig zijn en met een app komen. Je kan geen surround geluid uit een soundbar halen, je kan het enkel truceren maar ikzelf kan er niet naar luisteren zonder er hoofdpijn van te krijgen. Als ik het zo hoor ondervind je zelf ook dat probleem, al dan niet in mindere mate.

Blijf weg van alles wat gekend is, Bose, Sonos, B&W, etc om de simpele reden dat het ofwel op niets trekt ofwel trekt het wel op iets maar is het zwaar overpriced (B&W valt in goed maar overpriced categorie). Zeker met jou budget zou ik naar oude grote speakers kijken zonder een gekende naam + een aparte losse versterker. Voordeel van een losse versterker is dat je alle kanten uitkan inclusief later uitbreiden naar een surround of muziek aansturen in meerdere kamers. (beschouw het als smart TV, leuk als het nieuw is maar na 5 tot 10 jaar heb je er niets meer aan dus neem je een domme TV + chromecast)
B&W valt in de niet goed en overpriced categorie, een merk als B&O valt in de overpriced maar wel goed categorie (met hun echte luidsprekers, niet hun soundbars en Sonos alternatieven). Bij B&W ben je beter af met de modellen van rond het jaar 2000, de modellen uit die periode zijn wat beter dan de huidige series. In die periode waren ze nog echt bezig met een zo goed mogelijke luidspreker produceren, tegenwoordig richten ze zich meer op het uiterlijk en gaat er weinig aandacht uit naar het geluid zelf, je kan dit zelf ook snel genoeg zien als je kijkt naar het design van de luidsprekers.

En zoals @Jag al aangeeft zijn er in de afgelopen 20 jaar wel stappen gemaakt in luidspreker design. We hebben betere drivers met minder vervorming, meer diepgang en neutralere luidsprekers dankzij DSPs en het afstralingsgedrag van luidsprekers begrijpen we veel beter. Een state of the art luidspreker van nu beduidend beter dan de top modellen van 20 jaar geleden. Daarbij moet wel worden gezegd dat er een hoop merken zijn die juist niet de state-of-the-art volgen qua design, maar juist met opzet kiezen voor mindere prestaties. Overigens is de vooruitgang in luidsprekers niet alleen terug te vinden in de duurdere modellen, een Elac DBR62 is een goed voorbeeld van degelijk luidspreker design voor een goede prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Verwijderd
Dat B&W luidsprekers niet goed zijn is een mening, na een vergelijkende test gaan veel mensen tot aanschaf over.

Denk bijvoorbeeld ook aan de top modellen welke in studio's gebruikt worden, de Diamond 800 serie. (abbey road)

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-05-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

[...]
Hangt van de HDMI versie af die je nodig hebt en ook of je alleen voor nu klaar wilt zijn of toekomstbestendig. Voor nu zou ik me daar nog niet vol op focussen. Zoals gezegd zijn er wellicht meerdere wegen die naar Rome leiden zoals de TV als hub gebruiken. Zitten ook zeker nadelen aan maar met een 2.0 setup vervalt een deel van deze nadelen al.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Voor redelijk goede en niet dure boekenplank speakers zou je ook kunnen kijken naar Boston Acoustics A25 speakers en voor de center eventueel de A225C. Subwoofer erbij en een redelijke versterker en je bent klaar. De A25 ging in het begin weg voor 250€ per paar en later volgens mij zelfs voor de helft. En voor die prijs komen niet heel veel speakers in de buurt. Ik heb 2 jaar geleden nog 2stuks 2de hands op de kop getikt om ze ooit nog eens in te zetten als 2 hoogte kanalen. Ben nog te lui om ze op te hangen en kabels te leggen, anders hadden ze al gehangen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Zeker goed idee. Ben al jaren fan van een "gewone" 2.0 setup.

Heb regelmatig te horen gekregen waar mijn subwoofer stond omdat men niet kon geloven dat er zo'n groots geluid uit de speakers kwam. Boston Acoustics A25, een van de betere aankopen geweest.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

kaos001 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:00:
Zeker goed idee. Ben al jaren fan van een "gewone" 2.0 setup.

Heb regelmatig te horen gekregen waar mijn subwoofer stond omdat men niet kon geloven dat er zo'n groots geluid uit de speakers kwam. Boston Acoustics A25, een van de betere aankopen geweest.
Ik heb momenteel een 7.1 setup ermee, maar wil uiteindelijk nog de 2 hoogte kanalen toevoegen voor de 7.1.2 setup. Maar moet nog eerst bezig met mijn Sub (Epik Legend) , want ik heb sinds een tijdje ergens een aardlus waardoor de sub soms spontaan hard gaat brommen. En dat is gruwelijk irritant, zeker als dat midden in de nacht gebeurd en je woont in een appartementencomplex. :X Maar moet zeggen, zelfs zonder subwoofer, is het geluid na al die jaren nog steeds erg goed. Mis alleen de "Boom" bij films soms.

[ Voor 7% gewijzigd door thunder8 op 16-05-2022 15:15 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:37:
@Verwijderd
Dat B&W luidsprekers niet goed zijn is een mening, na een vergelijkende test gaan veel mensen tot aanschaf over.

Denk bijvoorbeeld ook aan de top modellen welke in studio's gebruikt worden, de Diamond 800 serie. (abbey road)
De data zegt wat anders. Die zegt namelijk dat in een gecontroleerde luistertest de lineaire vervorming en oneven afstraling van de 800 serie niet de voorkeur zullen genieten boven luidsprekers die meer lineair zijn en een meer uniforme afstraling hebben. Als je er zeker van bent dat dit niet het geval is stel ik allereerst voor dat je jouw peer reviewed onderzoek op dit gebied publiceert. Is ook leuke stof voor een AES presentatie. Want dat zou decennia aan onderzoek weerleggen en de state of the art qua luidsprekerdesign op z'n kop gooien. We kunnen hier verder praten: [Speakers] Metingen, voorkeuren en de ideale luidspreker

Verder geeft het gebruik van een product niet aan of het goed is wat het moet doen. Zeker niet in een marketing situatie zoals bij Abbey Road. Plus voor elk van die anecdotes is er een tegenovergestelde. Zo heeft een ex-Abbey Road engineer die freelance is gegaan gekozen voor Genelec. Waarom daarvoor kiezen als je B&W hebt gebruikt? Waren die toch niet zo goed dan? Ik ga liever niet uit van anecdotes en kijk liever naar wat onderzoek zegt, want als we allemaal van anecdotes zouden uitgaan zouden we allemaal voetjes voor onze kabels in huis hebben ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:10:
[...]

De data zegt wat anders. Die zegt namelijk dat in een gecontroleerde luistertest de lineaire vervorming en oneven afstraling van de 800 serie niet de voorkeur zullen genieten boven luidsprekers die meer lineair zijn en een meer uniforme afstraling hebben. Als je er zeker van bent dat dit niet het geval is stel ik allereerst voor dat je jouw peer reviewed onderzoek op dit gebied publiceert. Is ook leuke stof voor een AES presentatie. Want dat zou decennia aan onderzoek weerleggen en de state of the art qua luidsprekerdesign op z'n kop gooien. We kunnen hier verder praten: [Speakers] Metingen, voorkeuren en de ideale luidspreker

Verder geeft het gebruik van een product niet aan of het goed is wat het moet doen. Zeker niet in een marketing situatie zoals bij Abbey Road. Plus voor elk van die anecdotes is er een tegenovergestelde. Zo heeft een ex-Abbey Road engineer die freelance is gegaan gekozen voor Genelec. Waarom daarvoor kiezen als je B&W hebt gebruikt? Waren die toch niet zo goed dan? Ik ga liever niet uit van anecdotes en kijk liever naar wat onderzoek zegt, want als we allemaal van anecdotes zouden uitgaan zouden we allemaal voetjes voor onze kabels in huis hebben ;).
je moet niet teveel die grafiekjes van Amir lezen. Gewoon op je gehoor afgaan, wat je zelf mooi vind. Ik vind B&W prima klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:02:
[...]

je moet niet teveel die grafiekjes van Amir lezen. Gewoon op je gehoor afgaan, wat je zelf mooi vind. Ik vind B&W prima klinken.
Ja, alleen luisteren werkt dus niet. Om door al die bullshit heen te prikken kijken we naar wat de wetenschap over luidsprekers zegt. Als je genoegen neemt met "prima" en je B&W's mooi vind om te zien dan ben je vrij ze aan te schaffen, maar ik neem niet genoegen met "prima" als ik voor hetzelfde geld beter kan krijgen. Ik heb ook geen tijd om 100+ luidsprekers te beluisteren, en dus helpt het enorm om een eerste schifting te maken op basis van data.

Overigens zijn het niet zomaar grafiekjes, maar een ANSI standaard die ondersteund wordt door decennia aan peer-reviewed onderzoek. Kijk eens naar de data die KEF aanlevert over hun luidsprekers, die zijn ook allemaal in CEA-2034 format.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:27:
[...]

Ja, alleen luisteren werkt dus niet. Om door al die bullshit heen te prikken kijken we naar wat de wetenschap over luidsprekers zegt. Als je genoegen neemt met "prima" en je B&W's mooi vind om te zien dan ben je vrij ze aan te schaffen, maar ik neem niet genoegen met "prima" als ik voor hetzelfde geld beter kan krijgen. Ik heb ook geen tijd om 100+ luidsprekers te beluisteren, en dus helpt het enorm om een eerste schifting te maken op basis van data.

Overigens zijn het niet zomaar grafiekjes, maar een ANSI standaard die ondersteund wordt door decennia aan peer-reviewed onderzoek.
Volgens mij zit het een beetje anders. Vroeger was B&W z'n beetje het merk waar anderen zich aan konden spiegelen en was het marktaandeel best wel groot. Het is daarom zeer interessant om juist dat merk te bekritiseren en grafieken over te publiceren.

Ik heb mijn twijfels over de objectiviteit van audioscience review. Waar verdient Amir zijn geld mee en hoe komt hij aan al dit testmateriaal? Zelf gekocht? Nee natuurlijk niet, gewoon aangeboden en ook even een exemplaar van de concurrent meegenomen, maar die laatste wel een beetje gemodificeerd dat die er niet best afkomt, Die site is 1 dikke reclame, anti-reclame campagne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:47:
[...]

Volgens mij zit het een beetje anders. Vroeger was B&W z'n beetje het merk waar anderen zich aan konden spiegelen en was het marktaandeel best wel groot. Het is daarom zeer interessant om juist dat merk te bekritiseren en grafieken over te publiceren.
De grafieken in CEA-2034 stammen uit 1985. Het is geen waan van de dag of iets dergelijks. Wat wel zo is, is dat de apparatuur om het te meten een stuk toegankelijker en sneller is geworden. Vroeger had je een enorm grote en dure anechoïsche kamer nodig. Daarnaast kostte het een hoop tijd om alles te meten. En als je niet zo'n kamer had kon je het buiten doen, maar dat is zeker niet zo accurate en is een combinatie twee verschillende metingen. Tegenwoordig ben je voor een 100-150K klaar en draai je een paar uur automatisch een complete meting.

En bekritiseren? Tja, je moet B&W een beetje zin als de Samsung TV die op Vivid staat in de showroom om er tussenuit te springen.
Ik heb mijn twijfels over de objectiviteit van audioscience review. Waar verdient Amir zijn geld mee en hoe komt hij aan al dit testmateriaal? Zelf gekocht? Nee natuurlijk niet, gewoon aangeboden en ook even een exemplaar van de concurrent meegenomen, maar die laatste wel een beetje gemodificeerd dat die er niet best afkomt, Die site is 1 dikke reclame, anti-reclame campagne.
Hij heeft zijn geld al lang verdiend, dit is een hobby. Test materiaal wordt ingestuurd door leden, aangeschaft door hem zelf, of aangeboden door fabrikanten. Hij is ook dealer van een aantal merken en heeft vernietigende reviews geschreven over producten die hij zelf verkoopt. Plus zijn metingen komen overeen met andere derde partijen zoals Erin's Audio Corner, Stereophile of Audioholics. Een aantal redactieleden van Stereophile zijn ook actief op ASR.

Ik zou mij juist zorgen maken over het gebrek aan meetresultaten bij een hoop merken. De topmerken bij wie de prioriteit volledig ligt op de beste geluidskwaliteit hebben allemaal CEA-2034 metingen beschikbaar. Dutch&Dutch, KEF, Genelec, Neumann etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Zodra je video-bronnen wilt aansluiten: altijd voor een receiver gaan. Versterkers beschikken over het algemeen niet over HDMI en handige dingen zoals lip sync

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...]

PS4 gaat bij mij via HDMI naar de TV en vanaf de TV gaat audio optisch uit via een DA converter naar de receiver (2 tulp pluggen voor Aux in).
Nooit overwogen om dat anders in te regelen.

De TV draait Android en heeft dus ook een Spotify app en Youtube music app (chrome cast ingebouwd). Allemaal over hetzelfde audio lijntje. TV kijken (T-Mobile App), Netflix, HBO+, Videoland. Allemaal apps op de TV zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door JJ Le Funk op 17-05-2022 08:26 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 01:09:
[...]

Zodra je video-bronnen wilt aansluiten: altijd voor een receiver gaan. Versterkers beschikken over het algemeen niet over HDMI en handige dingen zoals lip sync
Hdmi heb je niet perse nodig, zolang je tv maar een analoge of digitale audio output heeft en een versterker de corresponderende ingang. Zelf gebruik ik de hoofdtelefoon uitgang die ik verbonden heb met een 3.5 mm jack naar tulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Hdmi heb je niet perse nodig, zolang je tv maar een analoge of digitale audio output heeft en een versterker de corresponderende ingang. Zelf gebruik ik de hoofdtelefoon uitgang die ik verbonden heb met een 3.5 mm jack naar tulp.
Klopt, dat kan. Maar om nou te zeggen dat ik nog voor die opties zou kiezen als HDMI ook een optie is.

Enkel omdat ARC en CEC wel gedoe kunnen geven, heb ik ipv van HDMI (ARC) mijn tv-geluid met de optical terug naar de receiver. Alle videobronnen gaan allemaal met HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Klopt, dat kan. Maar om nou te zeggen dat ik nog voor die opties zou kiezen als HDMI ook een optie is.
Ik doe die optie vis een externe output al jaren. Werkt perfect. Wil hier alleen maar mee zeggen, een tweedehands versterker is geen no go en hier kan je prima mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:29:
[...]

Ik doe die optie vis een externe output al jaren. Werkt perfect. Wil hier alleen maar mee zeggen, een tweedehands versterker is geen no go en hier kan je prima mee uit de voeten.
Ok, dat kan inderdaad, maar als je toch gaat zoeken naar een versterker/receiver en je weet al dat je een playstation wilt aansluiten, zou ik liever meteen voor hdmi gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:31:
[...]

Ok, dat kan inderdaad, maar als je toch gaat zoeken naar een versterker/receiver en je weet al dat je een playstation wilt aansluiten, zou ik liever meteen voor hdmi gaan
Waarom dan? Hdmi van de playstation naar de tv, audio out van de tv naar de receiver. Wat voor extra mogelijkheden geeft die hdmi ingang op je receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voordeel aansluiten direct op receiver ipv tv: meer aansluitingen beschikbaar, meer verschillende soorten aansluitingen, bredere ondersteuning van audioformaten; (e)ARC is geen beperkende factor; CEC is mogelijk

Voordeel aansluiten op receiver ipv versterker: meer verschillende soorten aansluitingen beschikbaar (wél hdmi); mogelijkheid tot surround; lip sync, up/down mixing, subwooferaansluiting

Voordeel hdmi ipv optisch, coax of rca: alle moderne videoapparaten beschikken over hdmi en hdmi ondersteunt meer audioformaten. Niet alle apparaten beschikken nog over de andere typen aansluitingen

Er is geen enkel voordeel dat een versterker heeft ten opzichte van een receiver. Ja, oudere apparaten, of apparaten met een oudere aansluiting kan je daar prima op aansluiten, maar dat kan óók op een receiver. Andersom is de versterker altijd de beperkende factor in een video-keten.

Maar goed, als je enkel stereo wilt, in een zo goedkoop mogelijk ouder apparaat, niet geeft om gebruiksgemak of moderne audio, dán is een versterker prima. Dus je punt dat het kan is valide, het kan zelfs nu prima voldoen, maar moet de TS bij een nieuw apparaat dat geen analoge of optische uitgang heeft, dan meteen een nieuw apparaat kopen, of kan hij beter meteen kijken naar een receiver (nieuw of tweedehands) met hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:59:
Voordeel aansluiten direct op receiver ipv tv: meer aansluitingen beschikbaar, meer verschillende soorten aansluitingen, bredere ondersteuning van audioformaten; (e)ARC is geen beperkende factor; CEC is mogelijk

Voordeel aansluiten op receiver ipv versterker: meer verschillende soorten aansluitingen beschikbaar (wél hdmi); mogelijkheid tot surround; lip sync, up/down mixing, subwooferaansluiting

Voordeel hdmi ipv optisch, coax of rca: alle moderne videoapparaten beschikken over hdmi en hdmi ondersteunt meer audioformaten. Niet alle apparaten beschikken nog over de andere typen aansluitingen

Er is geen enkel voordeel dat een versterker heeft ten opzichte van een receiver. Ja, oudere apparaten, of apparaten met een oudere aansluiting kan je daar prima op aansluiten, maar dat kan óók op een receiver. Andersom is de versterker altijd de beperkende factor in een video-keten.

Maar goed, als je enkel stereo wilt, in een zo goedkoop mogelijk ouder apparaat, niet geeft om gebruiksgemak of moderne audio, dán is een versterker prima. Dus je punt dat het kan is valide, het kan zelfs nu prima voldoen, maar moet de TS bij een nieuw apparaat dat geen analoge of optische uitgang heeft, dan meteen een nieuw apparaat kopen, of kan hij beter meteen kijken naar een receiver (nieuw of tweedehands) met hdmi?
Even gekeken op marktplaats. In mijn omgeving geen een gevonden met hdmi ingang, maar wel heel veel zonder en dat voor een hele lage prijs. Paar tientjes ben je klaar. Als je nu niet meer nodig hebt en alles voldoet, dan ga je geen paar honderd euro aftikken, voor iets wat voor nu overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Even gekeken op marktplaats. In mijn omgeving geen een gevonden met hdmi ingang, maar wel heel veel zonder en dat voor een hele lage prijs. Paar tientjes ben je klaar. Als je nu niet meer nodig hebt en alles voldoet, dan ga je geen paar honderd euro aftikken, voor iets wat voor nu overkill is.
Ja, in dat geval, als er geen keuze is, is het een optie.

Tweedehands voor een paar tientjes staan er ook HDMI-receivers op Marktplaats. Oa Pioneer VSX-520K, en verschillende Onkyo's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Natuurlijk zijn oudere speakers geen no go. Zo is bijna iedereen wel begonnen. Genoeg vintage lijstjes te vinden van de iconen.

Een setje Bose 301 of 601 van MP is geen audiofiele kwaliteit maar wel spectaculair voor een groots bioscoopgevoel met hun direct reflecting. Leuk om mee te experimenteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDTpiXLNE2bg2WUuiMTYiu2SD2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJJOAh7a9LNbo9Wtox7euQ0j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 18-05-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Corrigan Wel eerst even de foam randen van de woofers (laten) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:59:
@Corrigan Wel eerst even de foam randen van de woofers (laten) vervangen.
Wanneer ze zijn uitgedroogd, zeker. Er staan genoeg leuke nu op MP, soms al met de rubbere randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-09 18:11
Ik heb destijds een setje dali concept 1 met een oude denon surround receiver aangeschaft en geen moment spijt van gehad. Was voor 130 euro klaar en het werkt perfect voor mij.

Ik zou in dit budget voor een receiver zonder hdmi gaan mits je tv een spdif uitgang heeft. Heb ik zelf ook en werkt perfect. Gezien oude receivers zonder hdmi slecht in de markt liggen kun je prachtige units krijgen voor weinig geld en blijft er meer over voor je speakers. Kreeg 2 jaar geleden door de plaatselijke hifi dealer een 20 jaar oude denon aangeboden voor 100 euro terwijl die nieuw 2000 kostte. Die kwaliteit ga je niet vinden voor dat geld bij hdmi receivers en dat weegt voor mij persoonlijk zwaarder dan de extra aansluitmogelijkheden.

Ook iets om rekening mee te houden: oudere hdmi receivers kunnen vaak maar tot 1080p doorgeven. Als je een 4k tv hebt dus opletten dat de receiver wel 4k signalen aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 17:47
'Oude' speakers zijn zeker geen no-go, ik heb alleen maar oude staan. Er zijn in het verleden heel veel goede speakers gemaakt die je nu tweedehands voor een prima prijs(je) kunt oppikken en in formaten die nu ook nu iet meer 'in' zijn - maar daarom zeker niet slecht / slechter.

Op dit moment heb ik 3 sets in gebruik:

In de woonkamer een set B&W DM610i (vrij forse, gesloten, bookshelf - klinken nog altijd erg goed, en neutraal, op een relatief moderne Marantz PM6002)
Werk / gamekamer: Celestion DL4 S2's, compactere bookshelf, ook gesloten kast, op een Denon DRA-1000)
Werkkamer van mijn wederhelft: Denon M39 set met een paar Mission 760i's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
cmndr_adama schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:26:
'Oude' speakers zijn zeker geen no-go, ik heb alleen maar oude staan. Er zijn in het verleden heel veel goede speakers gemaakt die je nu tweedehands voor een prima prijs(je) kunt oppikken en in formaten die nu ook nu iet meer 'in' zijn - maar daarom zeker niet slecht / slechter.

Op dit moment heb ik 3 sets in gebruik:
Ik zit eigenlijk ook te kijken naar wat Dali speakers, zoals de Dali Concept 6. Zou dit geen goede spijker zijn voor de prijs?
Pagina: 1