65 of 75 inch kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 728 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
In de zoektocht naar een lekker groot scherm, van goede kwaliteit. Ik heb nu een 50 inch Samsung plasma scherm uit 2010, prachtig mooi beeld, maar is aan het stuk gaan (veel problemen mee de laatste tijd)

Mijn budget gaat tot € 1600

Tv kijken, youtube en Libreelec
Heb een raspberry pi waarop LibreElec staat, youtube is voor mij daarop belangrijk. Geluidskwaliteit veel minder want ik luister vooral via de hoofdtelefoon, dus goede interne speakers hoeven er niet perse in te zitten

Aansluitmogelijkheden zijn nu niet heel belangrijk daarvoor heb ik al een HDMI verdeler.
Ik ga er geen spelletjes op doen via de pc of iets dergelijks. Satelliet sluit ik apart aan dus heb ook geen interne satelliet tunes nodig.

Een goede afstandsbediening is ook wel fijn, maar ik programmeer net zo makkelijk de nieuwe naar de programmeerbare.

Tijdens het zoeken via Pricewatch kwam er al een hele hap tegen, alleen van vele is er geen recensie, vooral bij 75 inch
Samsung QLED 75Q77A Zwart vond ik wel interessant

Zoals gezegd ben ik een plasma scherm gewend, heel erg goed beeld.
Ik zit ongeveer 4 meter van het scherm vandaan

Prioriteitenlijst:
* Prijs
* Kwaliteit
* Grootte
* Energiezuinig
* Luidsprekerkwaliteit
* Google assistent (als het tenminste mogelijk is je tv te kunnen bedienen)
* Fijne afstandsbediening
* Merk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mensen die een plasma hebben gehad wordt doorgaans aangeraden naar OLED over te stappen, omdat LCD een stap terug is. De Q77A die je op het oog hebt is wat beeldkwaliteit niet de meest slechte LCD-televisie die je kunt kopen. Je levert wat in op beeldkwaliteit, waar je een groter scherm voor terugkrijgt. Er zit ook nog een categorie boven, met name de QN90/92/95 zijn degene die je wilt bekijken als je van plasma afkomt.

Als je naar OLED zou kijken, zou je er wat beeldkwaliteit betreft op vooruitgaan, maar dan is 77" niet haalbaar. OLED is betaalbaar tot 65".

De "goto"-televisie voor OLED is de C1, kwa prijs/prestatie is het de beste all-round OLED-televisie. Mocht je liever Android dan WebOS hebben dan kan je ook bij Phiips of Sony winkelen.

Al bij al: Als schermmaat cruciaal is, dan is de Q77A geen slechte keus. Bereid je wel voor op een stap terug in beeldkwaliteit. Als beeldkwaliteit belangrijk is, koop een 65" OLED. Mocht het toch LCD moeten zijn en je zo min mogelijk beeldkwaliteit in wilt leveren, dan de QN9x-serie in 65".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 12:11
Vergeet niet je kijkomgeving - bij veel licht is OLED weer minder interessant dan een goede QLED.
Voor 1600 euro zou ik eerlijk gezegd niet eens kijken naar 77", dan moet je echt een ouder model nemen wil je een "goed" scherm. 65" lukt wel, maar ook niet de nieuwste Samsung QD-OLED panelen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@dmantione Ik ben intussen inderdaad veranderd van mening, kwaliteit is echt wel veruit het belangrijkste voor mij. Na een paar dagen erover te piekeren ga ik toch liever voor betere kwaliteit en iets minder groot.

Bij nader inzien ook maar beter, want de 75 inches zijn te groot voor de hoek waar de tv komt te staan.

Nu heb ik de Sony op het oog : KD-65A89.

Net geen € 1400 en recensies zijn redelijk positief over dit model al zijn er een paar modellen in dit model zelf: A85/A87/A8 en dus de A89, waarvan ik heb begrepen dat de A87 en A89 een nieuwere type afstandsbediening hebben.

Ik ga inderdaad ook even kijken naar de C1.

@Zebby Klopt, ik heb een redelijk lichte kamer, alleen ik sluit de lamellen als het mij te licht wordt. 65 inch is nu voor mij de enige grootte die ik wil

Dank tot zover

added: De LG's zijn wit aan de achterkant dat is voor mij écht geen optie...

[ Voor 4% gewijzigd door loek6000 op 16-05-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het bijzondere aan de A89 is dat het scherm ook de luidspreker is. Dat is iets dat specifiek is voor Sony. De meeste andere televisies gebruiken luidsprekers aan de onderzijde, bijvoorbeeld bij de C1 zijn ze op de voet gericht dat zodat de voet het geluid naar je toe kan kaatsen. Reflectie is niet persé slecht (de C1 klinkt best aardig), maar direct geluid geeft wat meer mogelijkheden om het geluid zuiver te houden. Een nadeel is dat hij een jaartje ouder is dan de C1 en dus wat verbeteringen niet heeft die de nieuwe modellen van Sony (A80J en en A90J) wel hebben.

Sony staat verder bekend om zeer goede omgang met snel bewegende beelden (voetbal, F1 e.d.)

De C1 is zoals gezegd de beste wat betreft prijs/prestatie, maar is ook de televisie die je wilt hebben als je graag (spel)computers aansluit, hij heeft de spelfanaat het meest te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Nee ben geen spelfanaat @dmantione maar ik heb inderdaad al eerder gezien dat het geluid ook uit het scherm komt, heel apart. Ik kan me nog herinneren dat ik een 63cm tv van Sony had waarbij de speakers aan weerzijden had van de tv, een heerlijk geluid, niet top maar voor die tijd zeker genoeg om mij te laten genieten.

Dus ik ben echt benieuwd naar deze.

Mijn plasma heeft tot aan 2 jaar terug altijd prima zijn werk gedaan, kon genieten van prachtig mooi beeld, geluid was waardeloos, vandaar de hoofdtelefoon oplossing. Maar goed, hij is nu te klein geworden voor de nieuwe woning (relatief gezien voor wat ik gewend ben)

[ Voor 6% gewijzigd door loek6000 op 16-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:51
Vergeet ook Panasonic niet. Zelf onlangs de 65hzw1004 gekocht voor €1549,-

Model van augustus 2020, maar voldeed volledig aan mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:51
loek6000 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:26:
@Zebby Klopt, ik heb een redelijk lichte kamer, alleen ik sluit de lamellen als het mij te licht wordt. 65 inch is nu voor mij de enige grootte die ik wil
Het gaat niet om de zichtbaarheid van het scherm bij lichtinval, maar om blijvende schade van het scherm bij direct zonlicht. OLED schijnt daar last van te hebben, dus dat moet je wel meenemen in je besluit. Je tv dient in de schaduw te hangen, of je moet bereid zijn je tv af te dekken tegen invallend licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Eigenlijk ben ik deels van mijn principes afgestapt. Het is nu ook een andere vraagstelling: welke moet ik hebben van de 2, ik maak daar een nieuwe topic van want het gaat nu tussen de Panasonic en Sony

Dank allen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.