Inleiding
Binnenkort ga ik de sleutel krijgen van een ander huis en na hier de nodige topics gelezen te hebben, zit ik een beetje in twijfel wat de mooiste / beste optie gaat zijn. Ik snap heel goed dat het andere huis een veel mindere score (en daarmee een mindere opbrengst) zal hebben per Wp dan het vorige huis (keuzes enzoFeiten:
- Dak is aan beide kanten nog leeg en is nog nooit eerder voorzien geweest van een PV-systeem
- Dak: West-oost richting, dakhoek (volgens de 3DBAGViewer): ~45 graden
- Regio: zuidwestelijke kant Rotterdam
- Complete n00b in dit onderwerp, dus er zal een installateur nodig zijn om het te monteren en aan te sluiten
- Tarief: 33,5 cent per KWh dal / 37,5 cent per KWh normaal (Eneco)
- Budget is moment 2k EUR
- Vorige huis is voorzien middels een PV-systeem (dakhoek ~16 graden, Zuid): SMA Sunnyboy TL4000 (2012, gele afdekplaat) & dak vol. De huur voor dit systeem, inclusief servicecontract is 300 euro/jaar. Dat zorgde voor de volgende cijfers:
> Verbruik: 1165 KWh (normaal + dal tarief)
> teruglevering: 3422 KWh
- Groot verbruikers (zoals een wasmachine) probeer ik zoveel mogelijk aan te zetten als het display van de SMA hoge cijfers laat zien (1800+) met de gedachte "alles wat niet door de meter hoeft, is voordeliger"
PV-systeem en mogelijke opties
De punten/opties die ik overweeg:1) Aanschaf van een gebruikt PV-systeem met een gebruikte SMA Sunnyboy
Plus: stevig goedkoper, SMA omvormer met display
Con: Welke installateur is bereidt gebruikt spul te monteren? ; Is hergebruik van montagemateriaal her te gebruiken?
2) Aanschaf nieuw middels een SVN duurzaamheidslening + inzet budget (~12 tot 16 panelen plus SMA omvormer)
Plus: Garantie bij defecten, hogere opbrengst mogelijk tov gebruikt, PV-systeem kan langer mee
Con: TVT duurt langer ivm lening, lening voelt eigenlijk niet prettig
3) Aanschaf nieuw - creatief omgaan met het beperkte budget, Optie A
Dak van het schuurtje passen precies 3 panelen, kunnen naar het zuiden gericht worden, kleiner vermogen omvormer nodig (met schaduwmanagement)
Plus: Alle kruimels helpen? (
Con: Is geen dak vol
4) Aanschaf nieuw - creatief omgaan met het beperkte budget, Optie B
Aanschaf van een zogenaamd stopcontact systeem
Plus: Kan overleg neergelegd worden, vermoedelijk geen installateur nodig
Con: Is geen dak vol
Graag jullie advies en/of suggesties. De Input wordt zeker gewaardeerd (*badum tsss*)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving