Omvormer voldoende om verwachte opbrengst te halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-03-2023
Goedendag,

Ik twijfel over de omvormer van mijn net geplaatste zonnepaneelinstallatie.

Situatie:
Ik heb vandaag de installateur over de vloer gehad.
Hij heeft 14 zonnepanelen geplaatst van 380 Wp (5320Wp). Verwachte opbrengst 4844kWh.
2 orientaties, 8 op zuidwesten en 6 op zuidoosten. Op zuidwestelijke dak ligt een dakkapel; er ligt een zonnepaneel naast dakkapel en om de schaduw van dakkapel op te vangen is voor die ene een optimiser geplaatst.
2 lussen etc.
Ik heb een 3 fasen meterkast. Huidig verbruik 4400kWh.

Maar ze hebben nu al twee veranderingen qua omvormer voorgesteld.
In mijn offerte stond de GoodWe GW 5000D-NS 1 fase. Maar Goodwe was uitverkocht en men gaf als vervanging een Solis 5000db inverter aan, voor de installatie.. Ik dacht prima. Korting afgedongen vanwege onduidelijkheid offertefase, maar dus niet voor verandering van omvormer.
Maar vandaag gaf men aan dat deze te zwaar was, dat hij qua ingangspanning later zou opstarten en eerder ermee zou ophouden vanwege de 2 orientaties. En men gaf aan dat de Solis 3600 de betere keuze zou zijn.
Ik heb gesputterd en gezegd 5k afgesproken, waarom nu 3,6k. Ik had ook gelezen over beter onderdimensionering en 80-90% onderdimensionering is prima. Maar nu zit ik op meer onderdimensionering. Met veel gepraat over de ingangsspanning door de 2 orientaties heb ik mij laten overtuigen en is de 3,6k geinstalleerd. Maar ik liet mij meest overtuigen door hun voorstel dat we deze oplossing voor 1 jaar aankijken en als de verwachte opbrengst van 4844kWh niet wordt behaald, men een andere oplossing voor mij kosteloos zal aanbieden. .

Mijn 3 vragen, ten eerste, had ik moeten vasthouden aan die 5k of is deze 3,6k idd voldoende?
En ten tweede, wat is het prijsverschil tussen een goodwe 5k en nu een solis 3,6k? Ik heb nl. aangegeven dat ik de verandering in omvormer qua merk en zwaarte nu wel financieel terug wil zien. Ik heb gegoogled, maar kan weinig prijzen zien van beide omvormers. Ze zeggen prijsverschil 50-60 euro... Geen idee.
Ten derde, ik heb nu wat overcapaciteit qua opbrengst, maar ben van plan elektrisch gaan rijden op termijn. Daar heb ik ze gevraagd rekening mee te houden, vandaar die 14 panelen. Maakt mijn wens iets uit voor de huidige oplossing? Ik vroeg ook waarom ze geen 3 fasen omvormer plaatsen. Anyways, ik heb er te weinig verstand van en was nooit zo sterk in natuurkunde....

Ik waardeer jullie hulp ten zeerste !!!
Ik heb de informatie toegevoegd wat ik denk dat relevant is, maar vuur de vragen af, als je meer info nodig hebt.

Alvast ontzettend bedankt !!!

groet, Sabrina

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hoeft het geen jaar aan te kijken kijk een paar dagen grafiekjes deze maand en je weet het, je zit toevallig nu in de maand die doorgaans het meest last heeft van aftoppen. je kan het ook gewoon simuleren in bv sunnydesign maarja dat zal wel een draak zijn om die dakkapel in te tekenen. (geen idee, ik teken nooit met die software, het was altijd hopeloos.)

edit: daarnaast zegt ons (of in iedergeval mij) een grafiekje of 2 van de opbrengst een stuk meer dan een km tekst ;)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 12-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Team Welles

Eerder opstarten van een kleinere omvormer is bullshit, maar je gaat afhankelijk van het weer en de plek in het land de 4844 kWh per jaar wel halen.
Inderdaad kan je met een ontwerptool (Sunny Design is genoemd, maar Goodwe heeft ook een designer op https://ezdesigner2.semsportal.com/ ) zelf het verschil tussen 3.6k en 5k omvormer simuleren.
Over het algemeen is aftopping slechter voor je bloeddruk dan voor je opbrengst.

Ik kan geen complete Solis 5000db datasheet vinden, maar hier staat MPPT vanaf 100V wat dikke prima is voor 6 panelen. De Solis 3.6 uit deze datasheet heeft inderdaad vanaf 90V maar kijk maar in je logging wanneer hij onder 100V komt :) (ik denk nooit) (merk ook op dat de 5k uit dezelfde datasheet dezelfde opstart- en MPPT spanning heeft, maar dat is geen 5000-db ).

De Solis 3.6 met 2 MPPT (is dit de jouwe?) vind ik voor €582,13 , de Goodwe 5k vind ik voor €829,00. Tja.

Financieel maakt 1 of 3 fase niet uit, de meter gooit het allemaal op één hoop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 22:38
Er is maar 1 reden dat ze de lichtere omvormer gekozen hebben .
Alle omvormers zijn niet meer leverbaar dus ze plaatsen wat ze nog kunnen krijgen .
Wees blij dat je werkende zonnepanelen hebt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
De 5kW was onnodig zwaar. En 4kW was ideaal geweest, maar 3,6kW maakt minder dan een % verschil op jaarbasis.

https://www.thomasberger....w2=3040&temp_coeff2=-0.48

Een 3,6 is natuurlijk ook een tikje minder duur ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
Goedemorgen,

dank je wel voor jullie reakties. Ik proef een tendens van ja ok tot 3,6k tot ff kijken naar de grafiekjes. Ik zal de grafiekjes binnenkort plaatsen. @twain4me
Ondanks alle kopzorgen/veranderingen zonder te communiceren besloot ik idd met hun in zee te gaan, omdat ze snel konden plaatsen! Als een andere aanbieder net zo snel had kunnen plaatsen, was ik met die in zee gegaan. Ik heb al iets moeten schipperen. Ze hadden vd Solis wel van alles nog. Dus ja, ik ben blij met die werkende zonnepanelen. @Lardman
@Proton_ dank je voor je antwoorden! Ze hadden gemeld dat de Solis 3,6k een ingangsspanning van 90V had, terwijl de 5k 360V nodig had. Hier zijn de spec sheets van beiden toegevoegd. Kun jij eens kijken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjqIUxYBXiLFoBEO66rmYwrKJYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bkwMZaY0JuMrelTNLhCqOPLK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gOl1DUWehHh5FT7ovRRXnfteMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GIrApGMZVBXJRrmg1IGWBXrP.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Sabrina op 13-05-2022 12:49 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:14
Hoe gaan ze een 5 kW omvormer op 1 fase aansluiten? Met zo'n speciale groep die ze ook voor kookplaten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

remmuz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:03:
Hoe gaan ze een 5 kW omvormer op 1 fase aansluiten? Met zo'n speciale groep die ze ook voor kookplaten gebruiken?
zwaardere zekering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:14
Wist niet dat dat toegestaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@remmuz don't go there ;)

@Sabrina
Bij 5 kW zou ik wel serieus gaan kijken naar 3fase maar voor 5320Wp in twee richtingen is het niet nodig.
De 5k begint bij 100V ((MPPT operating range), dus dat argument gaat niet op, ze zochten om één of andere reden een excuus denk ik.
Uiteindelijk is niet geleverd waarvoor getekend is (toch?) dus ik zou inzetten op €150 korting en blij zijn met €100 ofzo.

Zorg verder dat je de grafiekjes kan zien (sowieso leuk, verder zijn zonnepanelen saai), dan zie je het vanzelf als hij 8 uur per dag aan de max zit (gaat niet gebeuren), en geniet van het weer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
goedemiddag, heerlijk zonnig weer he :-)
dank wederom voor jullie antwoorden!
ik heb wat grafiekjes om te kijken mbt het aftoppen.
En ik heb ontdekt dat rond 1730 mijn dakkapel aan de andere kant schaduw geeft op 2 zonnepanelen (door westelijke zon), dat hebben ze niet aangegeven of ingecalculeerd. Er is nu enkel 1 optimizer voor 1 zonnepaneel door opkomende zon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y-53zJHit8TWxx9EQ1hKLmOk4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v4abhBMGmv3IIfZaw8Sy1mfJ.png?f=user_large

ik weet om 10u-ish krijgen beide dakvlakken zon. Maar dat zie ik niet terug in de cijfers rond 10u?
wat vinden jullie? wat had de 5k omvormr mij opgeleverd hier?
@twain4me @Proton_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Um6mhIZbuDY2oRmzx1SEdG9og4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GAHzpcJMYgYltzssiHA599yF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HAIOR5jSOSbggGPnQwH4r7-z5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lhHon97ZyShK5PBCOkx1VYq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sabrina op 15-05-2022 14:51 . Reden: oosten en westen door elkaar gehaald :-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat je om 10:00 geen sprong ziet, komt doordat er nog nauwelijks vermogen is als de zon er nog erg schuin op staat.
De schijnbare oppervlakte is immers nog erg klein; een speelkaart in die oriëntatie geeft een erg smalle schaduw.
Om die zelfde reden is de schaduw om 17:30 ook niet zo interessant qua opbrengst. (Zoekterm: solar cosine losses)

Verder zie ik onmeetbare aftopping en wel wat sterke dipjes gisteren - waren er ook wolkjes/contrails? Bij mij was het strakblauw.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:07:
Dat je om 10:00 geen sprong ziet, komt doordat er nog nauwelijks vermogen is als de zon er nog erg schuin op staat.
De schijnbare oppervlakte is immers nog erg klein; een speelkaart in die oriëntatie geeft een erg smalle schaduw.
Om die zelfde reden is de schaduw om 17:30 ook niet zo interessant qua opbrengst. (Zoekterm: solar cosine losses)

Verder zie ik onmeetbare aftopping en wel wat sterke dipjes gisteren - waren er ook wolkjes/contrails? Bij mij was het strakblauw.
Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/81112545/thats-right-you-know.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
hi @Proton_ en @twain4me
ja, die afbuigingen vielen mij ook op. Gisteren was het wel wat bewolkter, maar soms ook onbegrijpelijk waarom hij niet piekte. Maar vandaag was het allemaal gelijkmatiger, zie plaatje. En onbewolkt hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMymz-5iKXx_lRtAi1P8NpBscf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zYnSlK46lYyPMZz3MWC5kWIU.png?f=fotoalbum_large
Het is zeker interessant om te kijken naar de grafieken, lekker analyseren. Patroon herkennen, ik woon in midden van Nederland, Utrechtse Heuvelrug.

uhm sorry, ik ben niet helemaal thuis in deze materie, wat is de conclusie van 'onmeetbare aftopping' mbt tot 3,6k of 5k omvormer?
De reden waarom ik dit vraag is, ik weet niet of ik moet hameren op de 5k omvormer. De opstartspanning was kennelijk geen issue; hun redenering van 90V vs 360V klopte dus niet. Ze hadden wel een 5k omvormer, maar ik denk vanwege kostenaspecten dat ze mij richting 3,6k omvormer toe gepraat hebben?
Ik heb het gevoel dat ik nu zonne-energie 'mis' door de aftopping?

zonnige groet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wat je nu ziet aan aftopping (en dan moet je al goed zoeken) is de aftopping waar je een paar dagen last van gaat hebben op jaarbasis wat er in mei al niet is gaat eigenlijk nooit komen. straks is het warmer dan gaan de toppen lager uitkomen en is er al helemaal geen aftopping meer.

Het grappige is dat een kleinere omvormer gunstiger werkt dan een grotere omvormer omdat deze vaker efficienter kan werken. dit is uiteindelijk gewoon een prima gedimensioneerde omvormer.. nu zijn er mensen die volledig allergisch zijn voor aftoppen en ik denk dat jij daar bij hoort ;) uiteraard behoor je geld terug te krijgen als je een 5KW had gekocht en niet had gekregen.. maar de waarheid is dat je met een 5KW omvormer vooral had gezien dat je nagenoeg niet boven de 3,6 KW uit zou zijn gekomen en had je hier gevraagd of die niet veel te groot is ;) wellicht is een 4KW een mooie compromie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
dank je @twain4me voor dat antwoord.
Ik ben meer allergisch voor dat ik niet opgelicht wil worden omdat ik er geen verstand van heb :-) vandaar dat ik bij jullie aanklopte.
Okay, prima dank je, 5kW misschien dan te groot, zoals je aangeeft.
Uhm voor de 4,2 kW, ik had wel gevraagd aan zonnepaneelboer of er geen oplossing tussen de 3,6 en 5 was, ja, 4,2kW, maar lang technisch verhaal, kon niet, iets met NEN normering, ik snapte er totaal niks meer van, en kan het hier niet reproduceren.
Wat ik wel weet vd aardige installateur, dat voor de 3,6kW een dunnere draad vd omvormer naar meterkast is getrokken. Als het 5kW was geweest, dan zei hij moest er een dikkere draad getrokken worden. Had hij ook bij zich...
Vraagje, voor de 4,2kW, weten jullie of dat via de draad vd 3,6kW kan?
Voor het geval ze mij morgen dan gaan vertellen, dat het niet kan, moeilijk, moeilijk, enz.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:33
3600 watt dat klinkt alsof ze de elektra met slechts 3x 2,5 mm2 uitvoeren.
Dat is toegestaan maar wenselijk is anders; wanneer je een paar uur lang dat vermogen erdoor perst wordt het goed warm. Er is vast een reden voor dat daarvoor gekozen is maar ideaal is het niet.
Ook loop je bij piekproductie meer risico op afschakeling van de omvormer omdat het voltage te hoog oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Sabrina voor 4.2 kW moet je 4200W/230V=18.2 ampère kunnen hebben, technisch kan dat meestal wel door 2.5mm² maar moet je inderdaad niet willen.
Moet ook 20A afgezekerd worden en sommige mensen durven dat niet achter een 25A hoofdzekering, dus dat zal het NEN verhaal wel zijn (iets over selectiviteit?) :)

Echt, een middag geen opbrengst omdat ze de omvormer vervangen kost je meer dan deze laten werken :)
Je hebt wel recht op behoorlijke compensatie, want je hebt goedkopere (geen slechtere!) spullen gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabrina
Okidokie, dank jullie allen voor jullie antwoorden. Jullie hebben mij echt geholpen, top dus !
Ik ga wat financieel voordeel eruit peuteren, is denk ik het optimale voor mij. Ik laat de 5k en 4,2k (maar dat weten zij nog niet :-). Ik laat jullie wel weten wat de uitkomst is.
Eigenlijk hebben ze het wel goed gedaan, alleen zo rottig gecommuniceerd (op de installatiedag zelf pas...), het is echt verkeerd gelopen.

fijne avond, S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
ps ik heb net het installatierapport bekeken, idd 3x2,5 mm.
Is er bij 3600 al warmte-, cq. afschakelingsprobleem van de omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcPFbwbwglXTKVi9jb_eb-29Q_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKr4gibiOiUuhZGnVo1DLqWy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabrina
@twain4me @Proton_
Goedemorgen!

Eergisteren is het eindelijk afgerond; zoals vermeld zou ik voor wat korting gaan. Ik heb uiteindelijk nog netto 110 euro korting gekregen voor de verandering van omvormer.
En ik heb nog 2 optimisers losgepeuterd voor de zonnepanelen die id middag schaduw hebben en daardoor orientatie 1 drukken.

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor jullie adviezen?
Ik heb in korte tijd heel veel geleerd over dit onderwerp.

P.S. Ik heb behalve die optimisers ook het afschakelen bij pieken vermeld bij hen. Ze doen er nu niets aan, totdat jaar voorbij is (als verwachte opbrengst niet gehaald wordt). We gaan nu dat jaar afwachten en dan zien we het wel. Ik wou er ook klaar mee zijn. Het duurde zo lang, omdat zij het traag reageerden door drukte aan hun kant.
Dank, dank,
nu ga ik zoeken/lezen over de TLV die per 1 juli met 50% gedaald zijn (ik rekende mij al rijk !!) en welke beste energieleverancier is om naar te switchen (ik zit bij budgetenergie met trouwe klantkorting). Of hebben jullie een thread voor mij?
Pagina: 1