Wij hebben nu 3 jaar zonnepanelen en ik omdat ik het gevoel kreeg dat de opbrengsten tegenvielen, toch maar eens de energiestaatjes van energiebedrijf (opgenomen tegen teruggeleverd) en Solaredge (PV productie) van de afgelopen 3 jaar bij elkaar gebracht. Had ik wellicht eerder moeten doen, maar goed.
Als ik per maand uitzet wat er is Opgenomen, Geproduceerd en Teruggeleverd, en daarbij ook het 'schijnbare verbruik' uitreken (dat is: Opgenomen + Geproduceerd - Teruggeleverd) dan komen er de volgende grafieken uit (helaas was er een aantal maanden in 2020 en 2021 geen registratie, maar uiteindelijk wordt er afgerekend op meterstanden):
:strip_exif()/f/image/H0glNwzCCvCGU81HdHn71BbP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is dus vreemd dat het schijnbare verbruik in de zomer heel hoog is, terwijl er dan eigenlijk nauwelijks verbruik is (we hebben een warmtepomp, dus winterverbruik zou veel hoger moeten zijn dan zomerverbruik).
We hebben een ISKRA meter, type AM550 uit 2018, geinstalleerd door Stedin. Ze hebben de meter (op afstand) doorgemeten en daar is volgens hen niets mee aan de hand.
Resteert de vraag: hoe kan dit?
Als ik per maand uitzet wat er is Opgenomen, Geproduceerd en Teruggeleverd, en daarbij ook het 'schijnbare verbruik' uitreken (dat is: Opgenomen + Geproduceerd - Teruggeleverd) dan komen er de volgende grafieken uit (helaas was er een aantal maanden in 2020 en 2021 geen registratie, maar uiteindelijk wordt er afgerekend op meterstanden):
:strip_exif()/f/image/H0glNwzCCvCGU81HdHn71BbP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is dus vreemd dat het schijnbare verbruik in de zomer heel hoog is, terwijl er dan eigenlijk nauwelijks verbruik is (we hebben een warmtepomp, dus winterverbruik zou veel hoger moeten zijn dan zomerverbruik).
We hebben een ISKRA meter, type AM550 uit 2018, geinstalleerd door Stedin. Ze hebben de meter (op afstand) doorgemeten en daar is volgens hen niets mee aan de hand.
Resteert de vraag: hoe kan dit?
:strip_exif()/f/image/iLLzViHmCVH7Adr5VEQJJVxc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gw09S7jxvQHQv0dyeDcbUa5x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hi12YhvuVFNZGyLCTBcQ0xVO.jpg?f=fotoalbum_large)