Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• AndreOord
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-06-2022
Wij hebben nu 3 jaar zonnepanelen en ik omdat ik het gevoel kreeg dat de opbrengsten tegenvielen, toch maar eens de energiestaatjes van energiebedrijf (opgenomen tegen teruggeleverd) en Solaredge (PV productie) van de afgelopen 3 jaar bij elkaar gebracht. Had ik wellicht eerder moeten doen, maar goed.

Als ik per maand uitzet wat er is Opgenomen, Geproduceerd en Teruggeleverd, en daarbij ook het 'schijnbare verbruik' uitreken (dat is: Opgenomen + Geproduceerd - Teruggeleverd) dan komen er de volgende grafieken uit (helaas was er een aantal maanden in 2020 en 2021 geen registratie, maar uiteindelijk wordt er afgerekend op meterstanden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ths9GEF_GNCrvA3W5pCKa4fODBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0glNwzCCvCGU81HdHn71BbP.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus vreemd dat het schijnbare verbruik in de zomer heel hoog is, terwijl er dan eigenlijk nauwelijks verbruik is (we hebben een warmtepomp, dus winterverbruik zou veel hoger moeten zijn dan zomerverbruik).

We hebben een ISKRA meter, type AM550 uit 2018, geinstalleerd door Stedin. Ze hebben de meter (op afstand) doorgemeten en daar is volgens hen niets mee aan de hand.

Resteert de vraag: hoe kan dit?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is de opbrengst van SolarEdge plausibel? Zo op het oog heb je 9 à 10 kWp, klopt dat?
Het is inderdaad wel vreemd zo.

Je zou midden op de dag de omvormer uit kunnen zetten met een oog op het actuele vermogen. Dat zou omhoog moeten springen met het actuele vermogen van SE.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Er waren toch meters die opwek en verbruik tegelijk meette? Software foutje of zoiets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AndreOord
Hi Proton: Ja we hebben 24x335=8040 Wp, met een 7,5 kW 3-fase omvormer.

@Rol-Co: ja, heb ik ook gelezen, maar dat waren meters van een ander merk, voor zover ik weet.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AndreOord schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:49:
Hi Proton: Ja we hebben 24x335=8040 Wp, met een 7,5 kW 3-fase omvormer.

@Rol-Co: ja, heb ik ook gelezen, maar dat waren meters van een ander merk, voor zover ik weet.
Ik heb dacht ik ook dezelfde meter als jij schrijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxL8Wp0LFfo2t-s98RNyQjNVLeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLLzViHmCVH7Adr5VEQJJVxc.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AndreOord
Rol-Co schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Ik heb dacht ik ook dezelfde meter als jij schrijft.
[Afbeelding]
Klopt, zelfde type.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:16
Het is toch zo dat het energiebedrijf niet kan weten hoeveel jij precies hebt opgewekt en verbruikt op dezelfde fase?

Ik heb maar één fase hier en 4800 Wp op het dak. Opwek komt de meterkast in en gaat indien nodig naar een andere groep om verbruikt te worden. Mijn kWh meter zit een halve meter lager en meet dan alleen nog het netto-resultaat.

Gaat er misschien daar iets mis in de metingen en dus deze staafjes en je eigen berekening daarmee?

Ik verbruik ~4000 kWh per jaar en wek 5000 kWh per jaar op. Mijn staafjes geven aan dat ik 3000 kWh per jaar verbruik en 1000 kWh per jaar teruglever. Daaraan kan ik dus zien dat ik ook een 1000 kWh zelf moet hebben verbruikt voor het bij de kWh-meter is gekomen. Alleen dat laatste kan ik zelf niet eens ergens meten of aflezen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@AndreOord ik sluit niet uit dat er iets mis gaat in de meter, maar je opwek lijkt ook wel wat optmistisch geschat als ik vergelijk met bijvoorbeeld https://www.solarcare.eu/...in-nederland-in-2021.html
Al is dat niet voldoende om het verschil te verklaren, en misschien woon jij gewoon heel mooi :)

Heb je een P1 logger/domotica/...? Ik zou toch even zo'n test doen die ik eerder beschreef. Als je op de knop drukt die zo mooi op de foto van Rol-Co staat, klik je door het menu totdat er Actueel vermogen oid staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AndreOord
Allen,

Ik ben verder gegaan met onderzoek en heb een P1 meter geplaatst die alle 3 fasen op een grafiek zet.
Nog even de PV-installatie:
- SolarEdge SE7K omvormer, 3 fasen, max vermogen 7500 W.
- 24 PV panelen, 335 Wp, met optimizers, geïnstalleerd vermogen derhalve 8040 Wp.

Op de P1 meter is me opgevallen dat er bij volle zon/productie er stroom wordt geproduceerd en geleverd aan het net op (zie de grafiek) fasen L1 en L2, terwijl L3 eigenlijk een gelijke hoeveelheid vermogen opneemt als de andere leveren. En dit patroon is vrijwel gelijk/complementair, en volgt de productie op solaredge-app (er waren wolken in de lucht).
Ik heb daaropvolgend de stroom van de omvormer met de schakelaar onderbroken en dan is er te zien dat het gewone huisverbruik redelijk laag is. Ik heb het 3x uitgeschakeld (kort, langer, langst) en dat zijn de drie ‘vlakke stukken’ in de grafiek (is een gemiddeld laag verbruik en tussen 11 en 13 het aanstaan van de warmtepomp).

Is hier een logische verklaring voor? Het lijkt alsof de omvormer due vermogen verbruikt op L3 en levert op L1 en L2 als de zon schijnt. omvormer kapot?

Dank voor hulp en meedenken!
Andre

• AndreOord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZalY1MonkDNbU7UgBMNG-dLuAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw09S7jxvQHQv0dyeDcbUa5x.jpg?f=fotoalbum_large

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lijkt mij een kapotte meter. Geen probleem met pv denk ik, aangezien hetzelfde patroon optreedt als de pv uitstaat.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Proton_

Proton_

Team Welles

Teruglevering na zonsondergang, daar had bij Stedin best een belletje mogen gaan rinkelen (op z'n minst vragen naar een thuisaccu na je melding).
Fabrieksfout in de meter, wel een 'leuke'.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Daar is inderdaad iets mis met de meter.
Hier dezelfde meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2vvTbY-k_KTYxbucPHVT9lUwao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi12YhvuVFNZGyLCTBcQ0xVO.jpg?f=fotoalbum_large
Geen opbrengst+verbruik. De opbrengstdip is de auto even bijprikken in het zonnetje.

Doe eens foto van je meterkast? Pv groep?
Maak de meterkast eens open, hoe ziet dat eruit?

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 11-06-2022 20:45 ]

Wise enough to play the fool

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:11
Ik denk dat de meter zelf wel in orde is, maar dat één fase verkeerd is aangesloten.
Er is sowieso maar één oplossing: netbeheerder laten komen.

• AndreOord
Out.of.Control schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:42:
Ik denk dat de meter zelf wel in orde is, maar dat één fase verkeerd is aangesloten.
Er is sowieso maar één oplossing: netbeheerder laten komen.
Wat is er dan verkeerd aangesloten? En waar?
Als het “na de meter” verkeed is aangesloten, dan doet de netbeheerder niets.
Dank!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:11
Op de meter zit er per fase een ingang en een uitgang. Als je die bij het aansluiten van de meter verwisselt, dan ziet de meter de stroom de andere kant op lopen.
Vermogen dat je teruglevert wordt gezien als opgenomen vermogen en andersom.

Om te controleren of dit de fout is en om eventueel te herstellen heb je echt de netbeheerder nodig.

• AndreOord
Out.of.Control schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:57:
Op de meter zit er per fase een ingang en een uitgang. Als je die bij het aansluiten van de meter verwisselt, dan ziet de meter de stroom de andere kant op lopen.
Vermogen dat je teruglevert wordt gezien als opgenomen vermogen en andersom.

Om te controleren of dit de fout is en om eventueel te herstellen heb je echt de netbeheerder nodig.
En Stedin is geweest om te controleren. Inderdaad zaten de in- en uitgang van L3 omgewisseld. monteur had het nog nooit eerder meegemaakt. Hij heeft het gecorrigeerd en nu gaan de metingen correct.
Monteur was verbaasd dat er blijkbaar ook geen nacontrole was geweest na installatie.

Ik moet zeggen dat het ISKRA meter-ontwerp ook niet slim is (slimme meter met domme layout): er zijn dus 6 zwarte draden (2 per fase) die naast elkaar moeten worden aangesloten: L1-in, L1-uit, L2-in, L2-uit, L3-in, L3-uit. De ingaande draden komen van “onder” en de uitgaande draden moeten naar “boven” (naar de huisinstallatie). Logisch en slim ontwerp zou zijn om dat in de meterlayout te brengen.

Dat is nu niet meer mijn probleem.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben benieuwd of ze nog iets met je meterstanden / eindafrekening gaan doen...

Pagina: 1