Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Niels!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-10-2023
Mijn vraag
...
Is mijn omvormer voldoende aan vermogen?

Ik heb pas een nieuwbouw huis gekocht hier zaten standaard 8 zonnepanelen op deze heb ik uitgebreid naar 15 panelen.

Nu liggen er 15 panelen op van 320Wp en er zit een 1 fase omvormer aan van 3,6 kw

De panelen liggen 100% op het zuiden en hebben totaal geen last van schaduw.

In vind het vermogen van de omvormer aan de kleine kant. Deze is nu 25% kleiner als het vermogen van de zonnepanelen.

Dus 4800wp totaal met een 3600 watt omvormer kan dit of is de omvormer te klein gekozen?

Ik ben totaal nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik het goed heb geplaatst!

Groetjes Niels

Beste antwoord (via Niels! op 16-05-2022 10:47)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Dat systeem ligt niet pal zuid... Het ligt 20-30 graden naar het westen...

https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Laten we eens inzichtelijk maken wat er daadwerkelijk verloren gaat... Want dat platte kopje ziet er eng uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO3Qw3Sc9PMqtsd8Uw1GlhcnBYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxeoP60HXCnE3k2MgWd0Fc1o.png?f=user_large

Dat is zeker geen 2-3kWh... Misschien 1...

PS: in het screenshot staat(wellicht later stond?) een straat en huisnummer waar er blijkbaar maar 1 van is... Graad of 20 west lijkt correct :D
Als @Niels! zich dat niet gerealiseerd heeft en het niet fijn vindt mag hij even editen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 13-05-2022 18:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voor nieuwbouw in nederland is het naar mijn mening wat aan de krappe kant. waarschijnlijk wilde ze niet hoger gaan dan 16A over de 1 fase kabel. echt te klein kan ik het niet noemen (zeker niet zonder mooie aftoppende grafiekjes of meer info over de dakhoek) je zit nu toevallig in de mooiste maand voor aftoppen, dus ik zou het even een paar dagen bekijken :P

edit: oja, bijna vergeten, welkom hier :)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-05-2022 17:26 ]

• Niels!
Ik heb een screenshot gemaakt van de curve van de opbrengst dit was wel op een zonnige dag zonder bewolking. Ik vind zelf dat hij vrij snel op maximaal vermogen zit. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anjz7xK0B7SlPKZPWw-zOLpWfDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCIaKNnXvIebxePG7XAMbzJj.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je mist hierdoor (gokje) een paar kWh per dag aan opbrengst.
OP EEN ZONNIGE DAG.
er zijn ook mindere dagen.

Hier 4550 Wp onbeperkt vermogen.
https://pvoutput.org/intr...683&sid=15478&dt=20220508

6,47 kWh/kWp
Jij zit dan aan de 31 kWh op die dag.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2022 18:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24
Je mist inderdaad wat. Als ik het zo inschat op de beste dagen 2,5 kWh. Ik vraag me af of het de moeite waard is om een nieuwe omvormer te plaatsen.

Je kan zelf de som maken. 200kWh per jaar opbrengst die je misloopt. Weegt dat op tegen de aanschaf en installatie van een nieuwe omvormer? Denk dat het omslagpunt meer dan 5 jaar in de toekomst ligt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-11 16:49
Als je überhaupt al opbrengst misloopt.
Een kleinere omvormer kan weer efficiënter zijn bij een lagere lichtintensiteit.

• Niels!
Ja ik was in discussie met de aannemer over het vermogen van de omvormer. Vinden jullie dat ik hier actie moet ondernemen dat ze de omvormer vergroten naar 4kw of deze 3,6 kw omvormer laten hangen?

Of zien jullie geen winst te behalen met de 4kw omvormer ?

Ik hoef uiteraard niet bij te betalen voor eventuele wissel van de omvormer

Bedankt voor de reacties tot nu toe 😁

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Je kan best eens goed de spec vergelijken van de huidige omvormer en van de voorgestelde zwaardere; als die laatste een heel klein beetje minder efficiënt is (of wat hogere startspanning heeft) doe je al verlies (enkel op de meest zonnige dagen heb je een klein beetje aftopping; terwijl verlies van efficiëntie constant effect heeft).

Je kan een gratis tooltje gebruiken (solar designer als ik me niet vergis) met de juiste hoek van de panelen om te zien wat het verlies is van aftoppen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 20:32
Uiteindelijk gaat het om (brandveiligheid). Als de omvormer voldoende capaciteit biedt en veiligheid niet in het geding brengt, zal ik voorlopig zo laten.

Ik zal eerst terugverdientijd berekenen van een grotere omvormer.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:51

Proton_

Team Welles

Mijn mening: lekker laten zo; een middag offline om de omvormer te wisselen kost meer opbrengst.
Mocht het virus toeslaan kan je deze omvormer nog voor het noorddak gebruiken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Laten we eens inzichtelijk maken wat er daadwerkelijk verloren gaat... Want dat platte kopje ziet er eng uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO3Qw3Sc9PMqtsd8Uw1GlhcnBYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxeoP60HXCnE3k2MgWd0Fc1o.png?f=user_large

Dat is zeker geen 2-3kWh... Misschien 1...

PS: in het screenshot staat(wellicht later stond?) een straat en huisnummer waar er blijkbaar maar 1 van is... Graad of 20 west lijkt correct :D
Als @Niels! zich dat niet gerealiseerd heeft en het niet fijn vindt mag hij even editen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 13-05-2022 18:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:52

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:44:
Hoe kun je dat uitrekenen?
Zou ik ook wel willen doen met mijn adres namelijk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:59

twain4me

Rzaan schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Als het je eigen adres is. meten met een compas (of app) op je telefoon meten met een geodriehoek op google earth of 1 van de simulatie pakketen gebruiken. ik plak nog steeds wel eens een google earth screenshot in autocad. :+ (dakhoek kan je ook meten met je telefoon)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 14-05-2022 18:31 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:52

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Als het je eigen adres is. meten met een compas (of app) op je telefoon meten met een geodriehoek op google earth of 1 van de simulatie pakketen gebruiken. ik plak nog steeds wel eens een google earth screenshot in autocad. :+ (dakhoek kan je ook meten met je telefoon)
Dat van die Google Earth is een goeie.
Met apps heb ik geprobeerd. Kreeg verschillende waardes, dus dat lukte niet.

Dakhoek weet ik inmiddels.
Daar gaf mijn app overigens ook een lichte afwijking.
Maar de dakkapellenopmeter (mooi woord) had een waterpas die ook hellingshoeken kon meten.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 14-05-2022 18:38 ]

• Ronald
Rzaan schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:21:
[...]

In eerste instantie door opbrengst curve te matchen.
De curve heeft een andere vorm, kijk maar hij is niet symmetrisch, daar zie je al aan dat het niet strak Zuid is... Verder niet erg enzo.

Later zag ik het adres in screenshot ;)

• Niels!
Goedemorgen sorry voor de late reactie ik heb mijn dak opgemeten deze is 36 graden en de zonnepanelen liggen 193 graden zuid . Ik heb in die tool geprobeerd om dit in te voeren, maar ik kwam hier niet helemaal uit!

Ik heb de kompas recht op de muur gehouden. Zie onderstaande afbeelding.

Kan iemand mij vertellen met deze gegevens wat verstandiger is de 3,6 kw houden of met de aannemer in discussie gaan voor de 4kw omvormer. IVM het verlies door later opstarten.

Vriendelijke groet Niels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFNPv4J0ph3wLz7jRdOzXgqBbo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pznylGSRwTqzJkBEpR8edFrL.jpg?f=fotoalbum_large

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niels! schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:29:
Ja ik was in discussie met de aannemer over het vermogen van de omvormer. Vinden jullie dat ik hier actie moet ondernemen dat ze de omvormer vergroten naar 4kw of deze 3,6 kw omvormer laten hangen?

Of zien jullie geen winst te behalen met de 4kw omvormer ?

Ik hoef uiteraard niet bij te betalen voor eventuele wissel van de omvormer

Bedankt voor de reacties tot nu toe 😁
Op 1 fase mag je officieel max 3680 kw aansluiten (16A x 230).
Een 4kw omvormer mag dan alleen als dit een 3 fase is, of als je af gaat wijken van de NEN 1010 standaard.

• Niels!
Goedemorgen,

Ja dat klopt de aannemer zou dan een nieuwe kabel moeten trekken, in de meter kast zit nu een aansluiting van 3x 25 amp ivm de warmtepomp die op kracht droom draait.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Niels! schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:50:
Goedemorgen,

Ja dat klopt de aannemer zou dan een nieuwe kabel moeten trekken, in de meter kast zit nu een aansluiting van 3x 25 amp ivm de warmtepomp die op kracht droom draait.
Dat ga je dus nooit terugverdienen. 1KWh op een zonnige dag, dat zijn er misschien 50/jaar, dat levert je dan dus een keer 15 euro oid/jaar op. Een 3-fase omvormer kost je zomaar 1000 euro (misschien wel meer bij SE), ombouwen meterkast (want andere zekering/aardlek) en nieuwe kabels is ook niet gratis...

En in hoogzomer ga je waarschijnlijk minder aftoppen, want dan worden de panelen warmer, en geven dus minder vermogen.

That said, bij een systeem, pal zuid, had ik mogelijk wel voor een zwaardere omvormer gekozen. Maar aangezien je nu al een werkend systeem hebt, is verzwaren denk ik een dure optie.

[ Voor 20% gewijzigd door borft op 16-05-2022 10:57 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Aan de andere kant: als de aannemer het kosteloos fixt (want verkeerde omvormer) zou ik het doen. 3 fase naar je PV (qua kabel en aansluiting) is altijd fijn voor als je het noorddak ook een keer vol gaat leggen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:04
Nee dat is niet altijd fijn. want je volgende omvormer moet dan ook 3 fase zijn en nu kun je 2x 1 fase gebruiken als je nog een dak vol wil leggen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
borft schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:56:
[...]Dat ga je dus nooit terugverdienen. 1KWh op een zonnige dag, dat zijn er misschien 50/jaar, dat levert je dan dus een keer 15 euro oid/jaar op. Een 3-fase omvormer kost je zomaar 1000 euro (misschien wel meer bij SE), ombouwen meterkast (want andere zekering/aardlek) en nieuwe kabels is ook niet gratis...

En in hoogzomer ga je waarschijnlijk minder aftoppen, want dan worden de panelen warmer, en geven dus minder vermogen.

That said, bij een systeem, pal zuid, had ik mogelijk wel voor een zwaardere omvormer gekozen. Maar aangezien je nu al een werkend systeem hebt, is verzwaren denk ik een dure optie.
Heb je ook een inschatting van het verlies door hogere opstartspanning bij een 3fasige omvormer? Kan je beide van elkaar wegstrepen, of zou het ene verlies groter zijn dan het andere?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Niels!
Oké dat wist ik niet dat je dan bij de volgende panelen weer een 3 fase omvormer moet hebben. Ik ben van plan om volgend jaar er nog 10 bij te leggen op mijn carport. In dat geval kan ik beter de 3,6 kw omvormer houden denk ik.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Viper® schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Op 1 fase mag je officieel max 3680 kw aansluiten (16A x 230).
Een 4kw omvormer mag dan alleen als dit een 3 fase is, of als je af gaat wijken van de NEN 1010 standaard.
Max onbalans is toch 5 kVA? Of wil je de selectiviteitsdiscussie opstarten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De volgende omvormer (voor 10 panelen) hoeft helemaal geen 3fase te zijn, dat is onafhankelijk van deze keuze.
5 kW op 3fase is 7A per fase, nog 18 over :) daar past een 3.6kW omvormer prima op.

Los daarvan is lekker laten hangen een prima optie :)

Pagina: 1